• Dolphingirl

Ammning och allergimedicin?

Nån som vet om det finns någon allergimedicin som är ok att ta när man ammar?
    Eller är det bara att stå ut med de kliande ögonen och den kliande och rinnande näsan. 

Typiskt att det ska vara sån extrem pollensäsong just i år. 

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Svar på tråden Ammning och allergimedicin?
  • Alexi

Jag körde min vanliga allergimedicin både under graviditet och amning, ok enligt min allergiläkare. Cetirizin heter den och är på recept.

• Klotjohan

Det ska alltid stå på paketet eller bipacksedeln. Annars kan du googla dig till PatientFASS och läsa om alla. 

• Dolphingirl

Jag har läst alla receptfria och där står det antingen att de avråder från att ta den eller att effekterna inte är kartlagda.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Alexi

Min allergiläkare sa att de typ inte funnits länge nog för att vara godkända helt under graviditet/amning eller så går det inte att forska tillräckligt på det.

• enbär

Loratadin (som också säljs under namnet Clarityn) är ett bra val. Så vitt man vet går den över i väldigt liten utsträckning i modersmjölk. 

Det finns väldigt lite data om cetirizin, men den verkar gå över i modersmjölken i större utsträckning än loratadin. Eftersom allergimediciner är ganska harmlösa preparat så kan det säkert funka att amma medan man äter cetirizin också, men loratadin är ett bättre val och det jag skulle rekommendera (Jag är läkare).

• Alexi

Enbär: jag bytte från loratidin till just cetirizin på inrådan av min allergiläkare när jag var gravid första gången 2008. Har det ändrats då eller så? För enligt hennes "böcker" så var "godkändhetsnivån" för loratidin något lägre än för cetirizin då.

• enbär
    Alexi skrev 2013-04-19 08:23:09 följande:
    Enbär: jag bytte från loratidin till just cetirizin på inrådan av min allergiläkare när jag var gravid första gången 2008. Har det ändrats då eller så? För enligt hennes "böcker" så var "godkändhetsnivån" för loratidin något lägre än för cetirizin då.
    Kan vara så att din läkare tittat i FASS, där är det en något starkare skrivning för loratadin (amning rekommenderas inte, man vet inget om utsöndring) än för cetirizin (försiktighet bör  iakttas vid förskrivning av cetirizin till ammande kvinnor). Janusinfo är en bättre sida och enligt den finns data, iofs på väldigt få kvinnor, om att utsöndringen av loratadin i bröstmjölk är extremt liten medan man egentligen inte vet något alls om cetirizin.
  • Scones

Lomudal nässpray och Lomudal ögondroppar kan du använda! Tog dem när jag ammade min son och tar dem nu när jag är gravid med syskon. Skönt att slippa bli helt galet allergisk.

Svar på tråden Ammning och allergimedicin?