• bukaka

Börja med välling vid 16 mån?

Hej!

Min dotter har aldrig ätit välling. Lite gröt då och då, men inte välling. Under de senaste tre månaderna har hon matvägrat under frukosten, och därför funderar jag nu på att kanske börja ge henne välling i pipmugg (eller vanlig mugg) till frukosten, kanske 3-4 ggr/vecka. Vad tror ni? Eller är det "ett steg bakåt" att introducera vällingen så pass sent?

• Svar på tråden Börja med välling vid 16 mån?
  • La Lola

Jag tycker inte det är sent om man nu vill ge välling. Hedda började när hon var 2 år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det är väl inte fel som ett alternativ om hon vill ha det. Välling kan man ju äta upp i vuxen ålder om man vill.

• Annelie 76

Du kan annars ge nåt annat flytande som tex smoothie. Det brukar gå ner utan problem...

• mikroE

Nej, jag tycker det är ett lysande tillfälle att börja med välling. Välling behövs ju egentligen inte men är det så att barnet har svårt med frukost är det ju en lysande grej att prova. Jag tror det är en av få tillfällen jag skulle ge välling, om jag hade ett barn som hade svårt att äta annat. Pipmugg tycker jag är bra då vänjs inte barnet att dricka i flaska om det slutat/aldrig provat innan.

• Nyfikna72

Det finns väl andra alternativ till frukost om man är i den åldern? Gröt finns i alla möjliga sorter, fil och smörgås?

Svar på tråden Börja med välling vid 16 mån?