• Mollytjejen

Moderkakan blockerar "utgången" i vecka 20.. Kommer den o flytta på sig????

Har varit på RUL igår, vecka 19+3.. Allting såg jättebra ut, bebisen mådde bra, måtten stämde exakt med vecka 19+3, så den växer som den ska :=) 
    Men.... Moderkakan är i framvägg och även blockerar utgången, så om den inte flyttar på sig måste man göra kejsarsnitt (vilket jag inte vill!!!!!)...  Ska tillbaka vecka 30 så ska dom kolla igen..

Nån som har varit med om detta?????? Hur gick det för er sen??? Kunde ni föda vaginalt????

• Svar på tråden Moderkakan blockerar "utgången" i vecka 20.. Kommer den o flytta på sig????
  • Pyret82
    Lyckan 382 skrev 2013-06-18 17:14:29 följande:
    Pyret, om du tänker att livmodern är en ballong, så betyder det att moderkakan sitter liksom precis under huden på magen (din FRAMsida) istället för i bakre delen av ballongen. Den är alltså mellan din bukvägg och bebisen istället för mellan din rygg och bebisen :)

• Angelica

För två veckor sen trodde jag att jag skulle bli snittad då moderkakan fortfarande låg för. Men i måndags hade den flyttat sig då jag fick göra ett VUL. Tur säger jag. Är i v.35 nu

• Palma

När moderkakan sitter i framvägg och är lite föreliggande växer den nästan alltid med livmodern och det blir "fri utgång".
    När moderkakan sitter i bakvägg och är föreliggande är det större risk att den inte växer med när livmodern blir större.

Min moderkaka sitter i bakvägg och är helt föreliggande, total placenta previa. Jag är i v37 och kommer att snittas på Onsdag, om 4 dagar...
    På första UL i v18 såg man att den var helt föreliggande, det var alltså bara inte någon liten flik som låg över utgången.

Jag vet flera som haft så, en mindre del över, och för alla har den flyttat sig och de har kunnat föda vanligt.

• Maddejo

Min låg också i framvägg i vecka 17 men hade flyttat sig i vecka 30. Jag födde vaginalt i vecka 39 och allt gick bra!

• Lyckan 382

Vecka 28 nu och moderkakan har flyttat på sig, jippi! :) Bebisen låg med huvudet nedåt när vi tittade och moderkakan började först i höjd med axlarna, så inte ens i närheten av livmoderhalsen!

• Mollytjejen

Min har också flyttat sig.. Dom kollade i vecka 30.. Glad

Däremot sa BM att med andra barnet kan det vara så att bebisen aldrig fixerar sig innan förlossningen. Att det är bara värkarna som gör att den fixerar sig och trycks nedåt.. Känns lite konstigt. Så om andra barnet inte fixerar sig så gör dom inte ens vändningsförsök??? Har för mig att en av mina kompisar fick göra vändningsförsök men eftersom dom inte lyckades vända bebisen så blev det planerat snitt.. Ska man verkligen åka in till förlossningen och sen kanske behöva göra akut snitt om nu bebisen inte vill lägga sig till rätta?????

• Orkide

Första graviditeten låg moderkakan i vägen enligt RUL i v.18 men på återbesöket i v. 32 har den flyttat på sig så vi slapp snitt

• Trollungarnasmamma

Min ligger i bakvägg och framför eller ja den gjorde det på RUL, ska tillbaka 15/8 och kika!!

De fixerar sej inte riktigt kanske men den ligger med huvudet neråt, annars blir det vändningsförsök.  

Älskade barn
  • Bambusa

jag är bara i v 16 men var inne på akuten i torsdags för enorm smärta, då ser man även att moderkakan ligger i framvägg och för öppningen, men han sa att de kommer nog flytta sig allt eftersom livmodern växer..  dett är mitt andra barn, hade moderkakan i framvägg förra gången med..

Svar på tråden Moderkakan blockerar "utgången" i vecka 20.. Kommer den o flytta på sig????