• hannapanna84

Astrid Lindgrens värld, Kolmården eller inget

Vi funderar på att ta med vår 3 åriga dotter till Astrid Lindgrens värld för att träffa pippi, emil mfl. Jag tror hon skulle uppskatta detta då hon fullkomligt älskar pippi.

Men samtidigt så funderar vi istället på om man ska ta en dag och titta på alla djuren i Kolmården och titta på delfinerna. Hon älskar djur så även detta skulle nog vara uppskattat.

har ni varit på något av de här ställena, från vilken ålder skulle ni rekomendera att man åker dit?     

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, Kolmården eller inget
  • Astarte

Jag hade valt ALV. Jag har varit på båda ställena med min treåring och Kolmården var inte riktigt hans grej. Det var det där med att man bara fick titta som inte gick hem så där 100%. Bamses värld tyckte han var kul, likaså barnens gård (där man får gå in och klappa getterna). Annars var han inte så road av att bara titta på djur efter djur.

På ALV finns det mycket mer som man kan göra. Prata med Pippi, gå in i hennes hus och springa runt i Mattisborgen.

Så var det för min son, men du vet så klart bäst vad ditt barn kanske gillar.     

• iser

ALV har jag varit på varje år. Just för en treåring så tror jag absolut att det är att föredra framför Kolmården med tanke på att det är en mindre yta och en treåring kan få ut mycket av det. Små hus överallt att leka i. Jag rekommenderar isåfall en tvådagars biljett. Första dagen gå runt parken och se teatrar etc eftersom vi föräldrar har en tendens att vilja se allt. Andra dagen att barnet får var hur länge den vill på en plats och härja. ALV är tryggt och bra och har mycket bra ytor där man kan ha picknick. Bha. Jag älskar ALV. Karaktärerna går ju runt i parken och pratar med barnen. 

Kolmården skulle jag vänta med tills barnet är lite äldre eftersom det mer är att titta och se samt är större ytor där barnet inte kan vara lika "fri". 

• glassen

Jag har tyckt att djurparker fungerar bäst när barnen är små och temaparker när de blir lite större. Men utgå från ert barn och vad ni föräldrar är mest sugna på.
    Jag valde bort ALV förra sommaren när min dotter fyllde 3. Anledningen var att det tar lika mycket betalt för en 3-åring som ett äldre barn, och det finns många barnparker som fortfarande är gratis för barn i den åldern, så då prioriterades de istället.

• karet

Vi var på ALV förra året med vår Pippi- och Lotta-tokiga tjej.
    Hon fyllde tre år samtidigt.

Hon var, med facit i hand, lite för liten.
    Tröttnade snabbt, kunde inte riktigt greppa hela grejen. Roligast var fontänerna och "inte nudda marken"-banan liksom.

Åk till ett badhus/vattenland/lekland, eller friluftsmuseum eller nåt och spara de stora summorna tills hon är tillräckligt gammal för att verkligen kunna ta till sig dessa ställen.

• karet

(Och vår dotter var/är verkligen helt gaaaaalen i Pippi och Lotta.)

• Coca cola light

Jag kan verkligen rekommendera att åka till ALV. Jag tycker att den parken är helt fantastisk och jag tror er dotter skulle ha stor glädje av att åka dit trots sin ålder. Min dotter var drygt tre år när vi var där första gången och hon uppskattade det verkligen.

• Vinterankan

Vi var på Kolmården med vår treåring och hon älskade det. Bodde på hotellet så man kunde bada på kvällen också.

• mandelblomma

ALV. jag verkligen älskar den parken och som tur är har mina barn också älskat den.
    Det fina med den är ju just att olika ¨år är fokus på olika saker i parken.
    Ett år var det bara Pippi som gällde ett annat år var Kling och Klang roligast i kombination med Karlsson på taket, lite äldre har barnen varit då de fascinerats av Ronja och bröderna lejonhjärta.
    Så jag röstar för ALV .
    Kolmården är också kul, men de flesta jag känner har uppskattat den parken som lite äldre

Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, Kolmården eller inget