• ninalinnea81

Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?

När började ni köpa kläder som barnen gillar och, i mitt fall, inte ni gillar?

Min dotter på 20 månader har enfärgat, randigt. Rött, brunt o lila. Mycket pop för jag köper mycket på tradera och vet att de håller måttet.
    Jag gillar inte stora tryck ex Disney, Hello Kitty, men har märkt att dottern gillar sånt, den lilla katten har ju slunkit med i kassar med urvuxna kusin-kläder och dottern är mycket intresserad av dem...
    Och nu kom det prinsessprydda pyjamasar från H&M i påskpresent och vi använder dem självklart, är inte otacksam på nått sätt. Men jag tycker att de är FULA och de signalerar en slags stil som jag inte vill förknippas med, är väl en sk. prettomorsa
    Kollar nu på nästa storlek (92) på tradera och undrar om jag kommer fortsätta klä min dotter i min stil eller om jag måste släppa in rosa, glitter, tryck och annat som jag inte gillar. Finns det inga Disneytröjor hemma finns det ju inget att välja på, eller? Och när trotsåldern blir påtagligare får hon välja mellan en röd och en brun tröja.
    Kan hon i dessa unga år bli avundsjuk på förskolekamraterna??
    Kan säkert tyckas vara en löjlig fråga men jag vill inte köpa en hel uppsättning kläder i nästa storlek i "onödan".

Och ja, de allra flesta tror att min dotter är en pojke. Gissar att det har med avsaknaden av katten att göra,, för hon kläs för det mesta i "tjejfärger".
  • Svar på tråden Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?
  • k girl
    ninalinnea81 skrev 2013-04-22 13:08:22 följande:

Min frågeställning är alltså: När ska barnet få välja?

Funktions-,ytterkläder, skor kommer jag välja länge, hoppas jag. Men t-shirts, tröjor har ju samma funktion oberoende på om en är randig eller kattprydd.

Min son gillar bilar, traktorer och tåg. Jag har honom i åtanke när jag köper kläder åt honom (han är tre), men det är ändå jag som väljer. T ex bongårdströja med traktor på från Lindex eller tåg och lejon från Småfolk. Han gillar även Pippi och Bamse och Stinky från Mumin. Barn har väl flera favoriter? Jag har svårt att se att jag skulle köpa en massa hello kitty-plagg bara för att min dotter visade intresse för det - min son har väldigt blandad och färgglad garderob och stora, plastiga tryck är inte välkomna här heller.
  • cosinus

Du kan nog köpa det du vill i strl 92 skulle jag säga.

De minsta klänningarna äldsta dottern ägde var i strl 98-104 och då var hon väl 3.5 när hon började efterfråga det. Jag tycker klänningar är opraktiskt så jag hade inte köpt några såna innan men då började det komma.

Jag gillar inte heller tryck, inte glitter, inte volanger och inte rosa, orange och några färger till.

Men vi har kunnat kompromissa bra med att hon fått klänningar men då inte nödvändigtvis de färger jag inte gillar. Sen har hon möjligen kunnat få en tröja i valfri färg men att jag då valt byxor till för att tona ner och jag tyckte ändå hon såg helt ok ut i den åldern.

Sen blev hon typ 5 och valde kläder själv och herregud så hon såg ut, men jag bestämde då att jag sätter praktiska gränser men varför ska min smak råda över hennes. Vill hon ha tvärrandiga byxor, en långrandig tröja och dessutom en tvärrandig klänning över det och se ut som en optisk illusion så får hon göra det. Hon tycker hon är fin och jag vill ju i grund och botten uppmuntra att hon bryr sig om vad hon tycker och hon vill och inte omgivningen.

Sen började hon 6-års och nästan över en natt blev hon väldigt stilren i stilen. Svart, rött, lila och marint var det i princip bara och nu som 9-åring har hon riktigt trevlig smak.

Killarna har velat ha lite tryck och mitt största problem med många av trycken är att de håller så dåligt och börjar se skräpiga och fula ut. Att det är en blixtenbil på en tröja kan jag leva med (däremot inte döskallar eller hotfulla dinosaurier och såna tryck som inte känns snälla). Med åren har jag lärt mig vilka tryck som håller och till killarna blandar jag kläder med tryck jag kan leva med av bra kvalitet och enfärgat/randigt.

Lilltjejen är snart 3 och jag märker att hon dras till sin tröja med DORA som hon fick av min syster i USA och även klänningar/tröjor med lite i hennes tycka roliga mönster. Men än så länge får jag köpa nästan vad jag vill. Men det går nog över :)

• Blåklocka

Jag tänker också att allt går i perioder. Just nu rosaperioden. Fasar desto mer för tonåren. Då lär man ju inte heller kunna styra lika mycket Förvånad

• gbgumman

Jag låter dottern få, men styr lite. Vissa tryck är mer lyckade än andra. Köper dessa och då tjatar hon inte efter de fulaste.

• Harmagedon

Jag har haft det lätt med min pojke. Han tycker att hans kläder är finast i hela världen för dem har hans mamma köpt till honom.

Undra om det blir lika smidigt med dottern som snart fyller två?

• enlitenbitkaka

Vi köper INTE den typen av kläder. Och kommer så inte göra så länge jag köper kläderna. När min dotter vill välja själv kommer hon få göra det men inom de gränser jag sätter upp. Den förbenade katten lär säkert slinka in via familj ändå...

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på frokenrand.blogspot.com/
  • ninalinnea81
    enlitenbitkaka skrev 2013-05-03 11:00:40 följande:
    Vi köper INTE den typen av kläder. Och kommer så inte göra så länge jag köper kläderna. När min dotter vill välja själv kommer hon få göra det men inom de gränser jag sätter upp. Den förbenade katten lär säkert slinka in via familj ändå...
  • Minniemousemommy

Oj, jag är verkligen motsatsen mot er, jag älskar glitter och rosa. Jag älskar disney, och det gör även mina barn. Jag har två små tjejer som älskar Mimmi, disneyprinsessorna och alla möjliga djur, speciellt katter eftersom vi har två. Jag skulle aldrig försöka bestämma vad dom ska ha på sig. Vi gå in på en affär och där får dom plocka åt sig det dom vill ha, också väljer jag det vi behöver av det och det som jag inte tycker är extremt fult. Men för det mesta har mina döttrar och jag samma smak. Men dom får inte ha på sig vad dom vill, utan jag fixar ihop outfits till dom, fast då är det ju redan med kläderna som vi köpt tillsammans så dom klagar aldrig. Men aldrig att mina barn skulle få ha tex en randig tröja, rutiga skor, byxor med disneytryck och en handväska med massa glitter. Det är enligt mig inte fint. Har dom något mönstrat så ska resten av outfiten vara enfärgad. -

Och färger är också helt valfria, jag älskar blått, rosa, lila, grönt, vitt osv så mina barn får ha i princip vilken färg dom vill. Ni får tycka som ni vill, men oavsett om majoriten i sverige börjar vilja ha ett jämnställt samhälle utan könsroller så kommer män och kvinnor alltid vara olika. Våra hjärnor fungerar olika, vi reagerar olika på saker, vi ser olika ut, våra kroppar fungerar olika osv. Vi kommer aldrig vara lika hur mycket ni än sätter era pojkar i klänningar och klipper av era tjejers hår. (Inte alla som gör, men extremisterna). Orkar inte bry mig så mycket, kan ju bara påverka mina egna barn att se ut som dom vill, men sa det mest för att ni inte ska hoppa på mig med att jag har könsterotyper som jag för över på mina barn. Ja, det har jag, och det är jag stolt över. Vi är olika.

• Elin 834

Här har banen fått välja tidigt. 7 åriga sonen har ganska nyligen börjat bry sig och skapa en egen stil. Han gillar att vara snyggt klädd använder bara jeans och chinos och skulle aldrig sätta på sig mjukisbyxor. Han vill gärna ha skjorta, och vägrar tröjor med tryck. Jag låter han hållas nu får han vara med och välja vad han vill ha för kläder när vi handlar. Döttrarna har varit tidigare. Äldsta tjejen som fyller 6 i januari har alltid varit intresserad av kläder och har bestämt vad hon ska ha på sig slängde hon har kunnat prata. Där har det varit väldigt blandat prinsessor har blandats med polarn och house of lola. Svårast är när hon får för sig att hon måste ha trosor utan söm i grenen eller som nu när hon har svängt från att alltid ha tights och tunika/ klänning till att bara sätta på sig tighta jeans. Men hon får välja det hon villa på sig det är hon som ska tycka att hon är fin och trivas med sina kläder inte jag. Minsta dottern har ärvt kläderna av storasyster så hon har tights och känning nästan varje dag. Super praktiskt tycker jag inga tröjor som glipar och inga knöliga byxor under överdragen. Men även hon kan ha åsikter, hon har gått till förskolan med julklänning mitt i sommaren ;)

• idétorka

Jag förstår ditt dilemma..... Jag har inga svar. Bara det att det är läskigt hur mycket barn (små barn) bryr sig om kläder!

Mina tjejer har börjat bry sig jättemycket om "rätt" kläder runt två år. Och med rätt menar jag disneyprinsessor och hello kitty. Sen har det blivit allt rosa, glittrigt, spets, volanger, lila och hjärtan. För att slutligen (tack o lov) i 6-7 års-åldern övergått i en mer tuffare stil. Den ena kunde prata om kläder det första hon gjorde på morgonen, redan när hon var två år, och hur dagiskompisarna skulle gilla dom osv. Även nästan alla andra runt omkring kommenterar barnens kläder. Speciellt eftersom vi har valt att ha en mer neutral stil på dom som små så har dom fått otroligt mycket uppmärksamhet när de fått haft på sig nåt väldigt "tjejigt". Så klart dom vill ha det igen! ALLA bekräftar en flicka med söta flätor, hårspännen, gullig klänning, pippinetta skor osv.... Är dom neutralt klädda hör dom inget. Eller så letar folk på det enda gulliga den dagen t.ex. hårspännena och kommenterar i positiva ordalag.

Jag har lite grann gett upp. Mina barn har varsin egen stil. Mycket gulligulligare än jag önskar. Men dom får klä sig som dom vill. I vad dom känner sig bekväma med. Dom börjar bli stora så jag kan inte pracka på dom mina åsikter.... Jag bestämmer inte längre över deras kläder. Endast att man ska vara rätt klädd för aktiviteten/årstiden.

• YokohamaNr2

Gillar inte heller tryck av något slag! har två killar och trycken där är ju bara så grymt fula, antingen traktorer och brum brum eller actionheroes. Nej tack. Vi har löst det så att de får ha de 'fula' trycken på pyamaser och kalsonger

• vampyria2

Jag kom att tänka på en sak som min äldsta dotter sa till sin mormor när hon skulle fylla fem år (hon är 21 år i dag). Mormor brukade alltid köpa en klänning till henne när hon fyller år och den här gången säger dottern "men mormor när du köper klänningen så tänk på att det är jag som ska bära den och jag gillar inte såna där randiga och tråkiga klänningar"   Nu är inte din dotter så gammal än men jag skulle nog köpa nån tröja som jag visste att min dotter gillar om hon visar det så tydligt.

Svar på tråden Bör jag ge mitt barn kläder med tryck?