• Anonym (Mamman)

Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.

Min dotter vill så gärna börja rida, men eftersom jag är helt ensam med min dotter så blir det svårt ekonomiskt. Min dotter är även dammallergisk och kan inte vistas inne i stall/ridhus med hästen. Hon är inte allergisk mot häst. Jag har inte råd att köra 10 mil för att hon ska få rida turridning. Min dotter har adhd och koncentrationproblem och hon blir lugn av att vara med hästar. Finns det någon möjlighet att ta hennes pappa till domstol för att få högre underhåll. Har ingen kontakt med min dotters pappa nu och har 1273kr i underhåll via fk.

• Svar på tråden Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.
  • h8him
    Anonym (mamma) skrev 2013-05-08 09:47:52 följande:

Håller med om att självklart ska bägge föräldrarna vara med och försörja sitt barn. Problemet blir när en förälder bestämmer allt medans den andra enbart ska betala....

Har en bonusdotter som rider, vi (jag och pappan) betalar detta själva då mamman inte tycker att tjejen ska rida utan det är vi som gått med på det. Alltså vårat problem. Man kan inte bestämma saker själv och sen bara förvänta sig att den andra parten ska öppna plånboken utan protester. Kan ju tillägga att i vårat fall så tjänar mamman minst 4 x så mycket som pappan, så hon är inte direkt fattig och skulle ha problem att klara den extra kostnaden....     
    Fast när det är som i ert fall så kan man ju välja att stämma den andra föräldern för att denne ska betala mer till barnets behov och kostnader. Att strunta i det är ett val man gör medvetet.

• Anonym (M)
    h8him skrev 2013-05-08 09:59:34 följande:
    Fast när det är som i ert fall så kan man ju välja att stämma den andra föräldern för att denne ska betala mer till barnets behov och kostnader. Att strunta i det är ett val man gör medvetet.

Men hur lätt är det att få igenom??
    Ridning är ju en hobby, o inget som barn har "rätt till"??

Menar du att man kan sätta barnen på dyra hobbysar o sen stämma den andre föräldern o få mer underhåll pga den dyra hobbyn?? 
  • sötare
    Anonym (M) skrev 2013-05-08 21:08:49 följande:

Menar du att man kan sätta barnen på dyra hobbysar o sen stämma den andre föräldern o få mer underhåll pga den dyra hobbyn?? 
    det beror lite på faktisk ridning och hästar är ett riktigt bra terapiredskap med , det är inte alltid bara en hobby. Finns   gårdar som sköts som ett rent rehabiliterings,, dock i ts fall så måste hon först nog få en diagnos på sin dotter för att hon ska få igenom att det ska vara som rehab .
  • h8him
    Anonym (M) skrev 2013-05-08 21:08:49 följande:

Aktiviteter är inte särskilt svårt alls att få igenom om barnet vill ha dem och föräldern har råd.

Visst kan man det, om den underhållsskyldige struntar i att barnen har rätt att ha aktiviteter.
  • Anonym (M)
    sötare skrev 2013-05-08 21:21:56 följande:
    det beror lite på faktisk ridning och hästar är ett riktigt bra terapiredskap med , det är inte alltid bara en hobby. Finns   gårdar som sköts som ett rent rehabiliterings,, dock i ts fall så måste hon först nog få en diagnos på sin dotter för att hon ska få igenom att det ska vara som rehab .
    Ja, det är ungefär det som jag syftar på...
  • Mita1973

Kolla upp  visa ridskolor har så man kan betala per gång i och för sig dyrare i längden..

Privat hästar kommer i slutändan bli svinaktigt mycket dyrare då hästa ägare är grymt giriga och tycker andra ska stå för deras kostnader mm..

Så ring runt till alla ridskolor runt om kring vet folk som fått rabatt på det totala priset  berätta om er situation..

Rider ni i privat stall se till att ägaren då har en försäkring som täcker flickan om olyck uppstår vilket dom är skyldiga att ha då de bedriver verksamhet när summman överskrider 450 kr vilket de ska skatta på :D     

• SupersurasunkSara

Har hon en diagnos kan du få vårdnadsbidrag, de pengarna kan du använda till detta tex. Du kan också googla och se om det finns något du kan söka, en fond el liknande.
    Försöka annars att leta i din omnejd, kanske finns det någon snäll hästägare som kan låta flickan rida då och då mot en mindre slant?

Den enda andra chansen du har är att stämma pappan på högre underhåll, nackdelen är då att det är barnets verkliga kostnader som ska räknas, och inte alltid bedöms en fritidsaktivitet som så pass viktig att den räknas in där. Dessutom ska isf underhållet betalas ut direkt från pappan vilket kan leda till inga pengar alls om han vägrar. Då får du begära hjälp från kronofogden.

• cajsasmamma

Hur gammal är din dotter? och vart bor ni i Sverige? 
    Jag har stall och några ponnyer som ni gärna få kommer och rida någongång i veckan. Bara hon inte är för lång. 

• Mymla
    MikNis skrev 2013-05-06 20:14:25 följande:
    Varför ska pappan betala högre underhåll bara för att någon har lust med en viss hobby.

Man får helt enkelt gilla läget.

kort sagt har man en inkomst på 15000 kr kan man inte göra samma saker som när man har en inkomst på 40000 kr.

Denna "någon" är ju inte vem som helst utan hans eget barn. Hur kan man vägra sitt eget barn en hobby som barnet faktiskt mår bra av, om man har råd? Så sjukt jävla snålt. Sen tycker jag pappan kan ta halva praktiska ansvaret för barnet tex varannan vecka men det är ju en annan diskussion.
  • wickan11

Min mans exkärring satte ungen på fiolskola, pianoskola, riktigt dyra sådana! 4000:- för typ 10ggr. Dessutom var pojken inte ens intresserad! (Han sprang ju aldrig direkt fram och ens provade piano när vi var någonstans där det fanns tillgängligt). Och mkt riktigt. det slutade med att han fick muta pojken med fika... tyvärr var han så snäll och delade, trots att det var hennes initiativ och han har Kasst ställt.
    Hoppas det aldrig händer igen, rena vansinnet. Hade varit roligare att kasta de pengarna från bron!

• Anonym (Bea)

Ring Skatteverket. Kolla upp hans taxerade inkomst och förmögenhet. Få en läkare intyga att barnet pga diagnoser behöver tidningen. Vänd till dig advokat och be denne räkna ut om pappans inkomster är tillräckliga för att kräva underhållsbidrag.

Svar på tråden Ensamstående med dotter som vill rida utan ekonomiskt stöd från pappan.