• Anonym (Camilla)

Pappan flyttar utomlands. Hur blir det med delad vårdnad?

Min sons pappa flyttar nu den sista april till andra sidan jordklotet. Vi har delad vårdnad men har alltid haft sammarbetssvårigheter. Vad jag tycker i det hela har för honom ingen betydelse och att han skulle gå med på något som skulle underlätta för mig är bara att utesluta. Jag har alltid kämpat för att min son ska ha honom i sitt liv men nu blir det uppenbart omöjligt.

Som sagt, nu vill jag ha ensam vårdnad för att underlätta för mig själv. Bara en sån enkel sak som att kunna skriva under ett papper SJÄLV blir nu ännu mer komplicerat. Självklart har jag frågat om han kan gå med på det men fick ett nej.

Måste jag dra igång ett tvistelsemål för att vinna vårdnaden, eller finns det "billigare/enklare" vägar att gå?    

• Svar på tråden Pappan flyttar utomlands. Hur blir det med delad vårdnad?
  • Anonym (lotta)

Finns ju något som heter Fax om det är så panik med underskrift odylikt..Tvivlar starkt att du kommer få enskild vårdnad pga att han flyttar..O sen var ni ju ändå två om att skaffa barn..

• rockaroll

Fattar inte hur man kan lämna sitt barn. Dessutom har du väl ingen rätt till underhåll om ni har delad vårdnad? Men ändå kommer det vara du som får stå för allt nu när han flyttar, trots att han borde betala för sitt barn.

• Kjell2

Förslag på en plan:
    Först  kolla med familjerätten om vad du borde göra och kanske ett möte där med honom innan han flyttar.
    Sen gör du ingeting utan låter det rulla på.
    Så fort han vägara skriva på något viktigt, skola, sjukvård odyl så har du ett tydligt tecken på samarbetsvårigheter och betydligt större möjligheter i domstol. I den vevan hyr du in en advokat och skickar en stämning till domstl

• Anonym (lotta)

Underhåll har man alltid rätt till nästan,har inget att göra med gemensam vårdad utan hur mycket barnet är hos var o en..

• Anonym (1)
    Kjell2 skrev 2013-04-23 13:59:49 följande:
    Förslag på en plan:
    Först  kolla med familjerätten om vad du borde göra och kanske ett möte där med honom innan han flyttar.
    Sen gör du ingeting utan låter det rulla på.
    Så fort han vägara skriva på något viktigt, skola, sjukvård odyl så har du ett tydligt tecken på samarbetsvårigheter och betydligt större möjligheter i domstol. I den vevan hyr du in en advokat och skickar en stämning till domstl
    Bra förslag!

• Anonym (Camilla)

(lotta)

klart att fax finns och saker och ting kan verka simpelt. Han valde inte ett land på kartan och bestämde sig för att flytta dit. Han har under en längre tid åkt fram och tillbaka till detta land och därför varit borta längre tider förr. Scanning har då varit det ända allternativet och det har inte varit så enkelt. Jag har ingen fax men har då scannat in dokument och mailat. Han har sedan tagit sig till ställen där internet och scanner finns och då skickat tillbaka. Detta har varit krångligt då deras datorer inte fungerat samt att när jag fått det tillbaka på mail blir utskriften inte läsbar och vi får göra om mm. dessutom är det 6 tim skillnad så även det har dragit ut på tiden.
    När min son böt skola skulle vi skicka in uppgifter till sthlm kommun som skulle stå för hans skolpeng den första månaden vi inte var skrivna i våran nuvarande kommun. De papprerna fick dom aldrig pga allt krångel. 
    Ja, vi var två om att skaffa barn men inte två om att jag ensam skulle behöva ta ansvaret. För att förenkla min vardag som även gynnar min son hade ensam vårdad varit det bästa i det här läget.

Kjell2

Vi har varit på sammarbetssamtal hos kommunen förr just för att vi inte har något sammarbete överhuvudtaget. Är det något som kan väga in? eller måste samtal hos familjerätten ske?       

• Kjell2
    Anonym (Camilla) skrev 2013-04-23 14:29:30 följande:
    (lotta)

klart att fax finns och saker och ting kan verka simpelt. Han valde inte ett land på kartan och bestämde sig för att flytta dit. Han har under en längre tid åkt fram och tillbaka till detta land och därför varit borta längre tider förr. Scanning har då varit det ända allternativet och det har inte varit så enkelt. Jag har ingen fax men har då scannat in dokument och mailat. Han har sedan tagit sig till ställen där internet och scanner finns och då skickat tillbaka. Detta har varit krångligt då deras datorer inte fungerat samt att när jag fått det tillbaka på mail blir utskriften inte läsbar och vi får göra om mm. dessutom är det 6 tim skillnad så även det har dragit ut på tiden.
    När min son böt skola skulle vi skicka in uppgifter till sthlm kommun som skulle stå för hans skolpeng den första månaden vi inte var skrivna i våran nuvarande kommun. De papprerna fick dom aldrig pga allt krångel. 
    Ja, vi var två om att skaffa barn men inte två om att jag ensam skulle behöva ta ansvaret. För att förenkla min vardag som även gynnar min son hade ensam vårdad varit det bästa i det här läget.

Kjell2

Vi har varit på sammarbetssamtal hos kommunen förr just för att vi inte har något sammarbete överhuvudtaget. Är det något som kan väga in? eller måste samtal hos familjerätten ske?       
    Ni kommer få en drastiskt förändrad situation, han flyttar långsiktgt utomland. Alltså väl motiverat för en diskussion på FR. Det kommer ge dig pluspoäng vid en eventull framtida tvist och han minuspoäng om han inte dyker upp. Om han dyker upp försök led in diskussionen på hur det ska funka i praktiken. Be FR skriva någon form av protokoll så att du har något att visa på i framtiden. Erbjud också förslag på alterntivlösningar, t ex att han får behålla vårdnaden men ger dig fullmakt att ta beslut själv.

Det kan bli så att FR rekommenderar dig att söka EV via domstol om allt går överstyr.
  • Tant Prysselius

Eftersom pappan inte komma vara nåbar en stor del av tiden så borde du inte ha svårt att få enskild vårdnad. Han har ju fortfarande umgängesrätt. Finns det annars ingen i pappans närhet som han lyssnar på som du kan prata med, hans föräldrar kanske? Så att han går med på att avskriva sig vårdnaden inte bara för din skull men för sonens.

• MariaE

tänk på att du behöver underskrifter på bankpapper, pass och vissa papper från skolan. det kommer bli komplicerat med gv på så långt avstånd.

• Erki

En fullmakt som han skriver på kommer man långt med. Jag har haft en i 6 år för dottern tror jag det är nu och har bytt kommun, skola, fixat pass, adressändring konton m.m utan problem.
    Så är endast anledningen till egen vårdnad att det är bökigt med underskrifter tror jag det är svårt att få igenom då det finns en enkel lösning.

• Anonym (Camilla)

Min son är snart 8 år.

Hade han gått med på en fullmakt, hade problemet varit löst. 

• Kjell2
    Anonym (Camilla) skrev 2013-04-23 16:21:33 följande:
    Min son är snart 8 år.

Hade han gått med på en fullmakt, hade problemet varit löst. 

Du har inte så många val. Flytta kommer han göra och det verkar som han inte vill samrbeta eller underlätta för dig.

Alltså, vänta lite och sen när du har tydliga papper på att han inte samarbeter så stäm. Du kommer då med största sannolikhet få EV. han möjlighet att delta i processen blir också begränsad då han är långt bort.
  • GRO68

Har varit i samma situation som du och sökte EV med rek från famrätten.
    Tingsrätten ansåg det inte vara några som helst problem med underskrifter m.m med dagens teknik, hade famrätten , skola m.m som vittnen men inget hjälpte, vi har fortfarande GV tyvärr

• Anonym (tveksam)
    Anonym (Camilla) skrev 2013-04-23 12:25:37 följande:
    Min sons pappa flyttar nu den sista april till andra sidan jordklotet. Vi har delad vårdnad men har alltid haft sammarbetssvårigheter. Vad jag tycker i det hela har för honom ingen betydelse och att han skulle gå med på något som skulle underlätta för mig är bara att utesluta. Jag har alltid kämpat för att min son ska ha honom i sitt liv men nu blir det uppenbart omöjligt.

Som sagt, nu vill jag ha ensam vårdnad för att underlätta för mig själv. Bara en sån enkel sak som att kunna skriva under ett papper SJÄLV blir nu ännu mer komplicerat. Självklart har jag frågat om han kan gå med på det men fick ett nej.

Måste jag dra igång ett tvistelsemål för att vinna vårdnaden, eller finns det "billigare/enklare" vägar att gå?    

Med post, fax, skype o sms kan det fungera att ha _gemensam_ vårdnad också på olika sidor jordklotet. Vill man så går det - vilket många erfarit!

Alternativet är, precis som du skriver att dra igång en domstolstvist som väl varken underlättar ekonomi eller samarbetsklimatet mellan er?
  • Koffie
    Kjell2 skrev 2013-04-23 13:49:14 följande:

Har du bra argumnet så är det inga problem att få EV. Bara att gå till domstol. Någon måste ju ändå ta beslutet.

Att han dra utomlands ger honom inte direkt pluspoäng hos domstolen. 
  • Koffie

Du har fått flera bra råd av Kjell2. Börja där, så ska du se att det fixar sig.

Om du får problem med samarbetet med honom och han vägrar skriva på papper osv, så kommer du ha bra argument i tingsrätten. Om inte, så är det litet meckigt med info-hantering och inskanning osv, men det tycker jag att det kan vara värt om det på minsta lilla sätt bidrar till att pappan faktiskt kan finnas med på ett hörn i de besluten osv. 

Svar på tråden Pappan flyttar utomlands. Hur blir det med delad vårdnad?