Anonym (Camilla) skrev 2013-04-23 14:29:30 följande:
(lotta)
klart att fax finns och saker och ting kan verka simpelt. Han valde inte ett land på kartan och bestämde sig för att flytta dit. Han har under en längre tid åkt fram och tillbaka till detta land och därför varit borta längre tider förr. Scanning har då varit det ända allternativet och det har inte varit så enkelt. Jag har ingen fax men har då scannat in dokument och mailat. Han har sedan tagit sig till ställen där internet och scanner finns och då skickat tillbaka. Detta har varit krångligt då deras datorer inte fungerat samt att när jag fått det tillbaka på mail blir utskriften inte läsbar och vi får göra om mm. dessutom är det 6 tim skillnad så även det har dragit ut på tiden.
När min son böt skola skulle vi skicka in uppgifter till sthlm kommun som skulle stå för hans skolpeng den första månaden vi inte var skrivna i våran nuvarande kommun. De papprerna fick dom aldrig pga allt krångel.
Ja, vi var två om att skaffa barn men inte två om att jag ensam skulle behöva ta ansvaret. För att förenkla min vardag som även gynnar min son hade ensam vårdad varit det bästa i det här läget.
Kjell2
Vi har varit på sammarbetssamtal hos kommunen förr just för att vi inte har något sammarbete överhuvudtaget. Är det något som kan väga in? eller måste samtal hos familjerätten ske?
Ni kommer få en drastiskt förändrad situation, han flyttar långsiktgt utomland. Alltså väl motiverat för en diskussion på FR. Det kommer ge dig pluspoäng vid en eventull framtida tvist och han minuspoäng om han inte dyker upp. Om han dyker upp försök led in diskussionen på hur det ska funka i praktiken. Be FR skriva någon form av protokoll så att du har något att visa på i framtiden. Erbjud också förslag på alterntivlösningar, t ex att han får behålla vårdnaden men ger dig fullmakt att ta beslut själv.
Det kan bli så att FR rekommenderar dig att söka EV via domstol om allt går överstyr.