• Baby Doll

Hur lång sommarlov får ert barn som är hemma med bebis?

En fråga bara- Hur lång sommarlov får ert barn som är hemma med bebis?

www.mybabydolls.blogg.se 
    5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • Svar på tråden Hur lång sommarlov får ert barn som är hemma med bebis?
  • Lovisa09

Dottern blir hemma från vecka 26-33, alltså 8 veckor. Hon är tre i juni så hon får inte börja på hösten förrän skolorna drar igång. Däremot hade hon fått gå fler veckor på sommaren men tycker det är lagom att ta sommarlov efter midsommar!

• Alexi
    Carrossk skrev 2013-05-01 06:58:08 följande:
    Alexi: ja jag kommer att ha 16-17 månader mellan mina små. Och stora killen kommer gå 15h/veckan på förskolan. Ser inget konstigt med det, han är i behov av att bli stimulerad och träffa barn i sin ålder.
    Ok då är väl jag konstig då som tyckt att mina barn varit alldeles för små för att ens börja förskola förrän en bit efter 1,5 år och då även om vi jobbat. Att lämna dem för att vara hemma hade känts otroligt bakvänt. Jag tycker min 2,5-åring fortfarande inte behöver förskola även om han då går där heltid eftersom vi jobbar. 
  • Carrossk

Alexi: alla barn är olika. Vi hade redan tänkt inskolning innan vi visste om graviditeten så vi körde på det helt enkelt. Då min son blir lätt understimulerad av att bara vara hemma med oss. Nu har han bara gått själv i ca 1 1/2 vecka och det blir inte så många veckor för honom innan vi är hemma hela familjen igen. Tror det är nyttigt att de lär sig tidigt att träffa barn och dela med sig. Men som sagt vi är alla olika i vårt sätt att tänka när det gäller våra barn, huvudsaken är att allt funkar för de små.

• minzann
    Alexi skrev 2013-05-01 07:57:32 följande:
    Ok då är väl jag konstig då som tyckt att mina barn varit alldeles för små för att ens börja förskola förrän en bit efter 1,5 år och då även om vi jobbat. Att lämna dem för att vara hemma hade känts otroligt bakvänt. Jag tycker min 2,5-åring fortfarande inte behöver förskola även om han då går där heltid eftersom vi jobbar. 
    Konstig behöver man väl inte vara!? Barn är olika, behöver olika, av min upplevelse har det inte så mycket med föräldrarna att så som med barnen själva. Vissa barn behöver stimulansen mer än andra. Min syster som är pedagog på en förskola säger att barnen behöver inte förskolan förrän efter 3 års ålder enligt böckerna. Men det baseras på att man träffar andra barn, är aktiv, pedagogisk och kan viga den specifika tiden med den specifika kunskapen till barnet. Min syster själv har haft sina barn på förskolan från 1 års ålder. Så ja och nej. Det finns väl saker både för och emot, men ingen är konstig för det.
  • Powderpuff

Är beräknad till midsommar så hon får börja sitt sommarlov när hon vill runt det datumet och vara hemma till 1 aug. Hon är 4 i höst

• Powderpuff
    Alexi skrev 2013-05-01 07:57:32 följande:

Tråkigt att känna att barnet inte har något behov av förskolan. Det är sånt här som bevisar vilken fruktansvärt bra förskola mitt barn faktiskt går på!!!
  • cloudberry79
    Powderpuff skrev 2013-05-01 19:24:54 följande:

Tråkigt att känna att barnet inte har något behov av förskolan. Det är sånt här som bevisar vilken fruktansvärt bra förskola mitt barn faktiskt går på!!!
    När min stora var tre-fyra så började han faktiskt få ett behov av förskolan. Då började han få riktiga kompisar och ville leka med dem även på fritiden. Innan dess var det helt enkelt för att vi var tvungna som vi hade förskola. Lillasyster får börja när hon är 19 månader, för att vi båda måste jobba åtminstone lite då. På småbarnsavdelningar är det ju i princip bara blöjbyten, mat och sova... Riktigt små barn har inget BEHOV att gå på förskolan, däremot kan föräldern ha behov av förskolan.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • minzann
    cloudberry79 skrev 2013-05-01 19:45:44 följande:
    När min stora var tre-fyra så började han faktiskt få ett behov av förskolan. Då började han få riktiga kompisar och ville leka med dem även på fritiden. Innan dess var det helt enkelt för att vi var tvungna som vi hade förskola. Lillasyster får börja när hon är 19 månader, för att vi båda måste jobba åtminstone lite då. På småbarnsavdelningar är det ju i princip bara blöjbyten, mat och sova... Riktigt små barn har inget BEHOV att gå på förskolan, däremot kan föräldern ha behov av förskolan.
    Inget otrevligt utan jag undrar verkligen enligt vem har dom inte behov av det? Min son på 2 år blir helt knasig om han är hemma en vecka, sen blir han även ledsen för att han vill dit. Jag har sett det så himla olika på mina barn, behovet och utdelningen av förskolenärvaro mellan 1-3 år.
  • cloudberry79
    minzann skrev 2013-05-01 19:54:40 följande:
    Inget otrevligt utan jag undrar verkligen enligt vem har dom inte behov av det? Min son på 2 år blir helt knasig om han är hemma en vecka, sen blir han även ledsen för att han vill dit. Jag har sett det så himla olika på mina barn, behovet och utdelningen av förskolenärvaro mellan 1-3 år.
    Fast det tror jag mer har med stimulansen att göra. De blir så jäkla överstimulerade jämt, så när det blir lite tråkigt hemma så klättrar de på väggarna.. Visst får en del barn riktiga vänner före tre år, men det är ju då de börjar få kompisar som inte leker bredvid, utan leker med en...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • minzann
    cloudberry79 skrev 2013-05-01 20:00:41 följande:
    Fast det tror jag mer har med stimulansen att göra. De blir så jäkla överstimulerade jämt, så när det blir lite tråkigt hemma så klättrar de på väggarna.. Visst får en del barn riktiga vänner före tre år, men det är ju då de börjar få kompisar som inte leker bredvid, utan leker med en...
    Nej jag håller inte med dig där. Han vill/ville även tidigare dit för att ha sångsamling, räkna, lära sig former, färger, träffa barnen, fröknarna... Ingen av mina andra barn har varit så tydliga i att det verkligen är ett behov och han är en svamp. Men jag undrar fortfarande enligt vem de inte har behov av det? Kanske någon annan som vet? Jag undrar bara hur de menar och utifrån vilka kriterier och sånt.
  • EmelieA
    Baby Doll skrev 2013-04-23 14:13:03 följande:
    En fråga bara- Hur lång sommarlov får ert barn som är hemma med bebis?

www.mybabydolls.blogg.se 
    Min 3 åring blir hemma hela sommaren med mig och lillebror 7 månader. Alltså från 1 juni till 2 september. 
  • Sessan L
    Sessan L skrev 2013-05-01 20:31:47 följande:
    Hela sommaren. Från midsommarveckan till vecka 34. 
    hon är 2 år
  • Powderpuff
    cloudberry79 skrev 2013-05-01 19:45:44 följande:
    Måste nog säga att jag inte håller med dig där. För det första va det mycket mer än äta, bajsa, sova i hennes grupp, I efterhand kan man verkligen se att det de gjorde då är grunden till allt de gör i större gruppen vilket gett dem ett rejält försprång. Sedan utvecklades hon otroligt mycket redan första dagarna på sin förskola (började när hon var 1. Inte heltid men kanske 20 timmar i veckan) Hon ville göra mycket mer själv, blev mer nyfiken på hur man löser saker och det är många gånger man verkligen såg att hon var stolt för att hon lärt sig något nytt som inte vi lärt henne först. Självklart skulle hon lärt sig mycket av detta hemma men i grupp med andra barn blev hon mycket mer driven. Väntar barn nummer 2 och vi har redan bestämt oss för att även hon ska börja strax efter 1-årsdagen. Hade vi inte varit så nöjda och trygga med förskolan kanske vi resonerat annorlunda... va vet jag.
  • Alexi
    Powderpuff skrev 2013-05-01 19:24:54 följande:

Jag tror att en 1.5-åring i första hand behöver få utforska världen i trygghet och hur kan det finnas ett behov av förskola då, jag som förälder har ju inga problem att ge barnet det. Ta promenader, gå till öppna förskolan, träffa släkt och vänner, leka på lekplats osv. Aldrig att jag tror på att ett barn på 1.5 år BEHÖVER förskola. Vi har en fantastisk bra förskola med engagerade pedagoger osv men behov och trivsel är två helt olika sak. Båda våra barn har trivts som tvååringar men ingen har haft behov.
  • Alexi

Mina barn trivs toppen på förskolan och springer ofta glatt in. Men de älskar också att vara hemma och lediga med oss, fnula runt och vara med familjen. Det är ju vi som är deras trygghet.

Min äldsta gick på förskola som tvååring när vi var fl med lillebror men det var för vårt behov, inte hennes.

• Isabella06

Stora syster blir hemma med oss hela sommarlovet, från 13 Juni till skolan drar igång igen (19)? Augusti. 
    Hon blir 7 år och lillebror 7 månader 

Isabella-2006 <3 Bebis i magen 2012 <3
  • RöttÄrSött

Sonen kommer ha sex-sju veckor, vi håller det öppet då bebisen föds mitt i, vill han gå så får han gå veckan innan terminen startar, annars kör vi från skolan startar. Han är fem år.

Hos oss får föräldralediga ha 15 timmar året om, men de flesta är ledig iaf över sammanslagningen (fyra veckor, få har längre lov) men det finns barn som kommer då också.

Svar på tråden Hur lång sommarlov får ert barn som är hemma med bebis?