• Rollin

Hjälp! Förvirrad kring semesterledighet i kombination med mammaledighet

Jag har beräknad förlossning 28 Juli. Jag har sökt ledigt de två sista månaderna ifrån mitt arbete. Där har jag arbetat i snart ett år och jag vet att jag har cirka 24 semesterdagar och att man har rätt till 7 veckor ledigt innan förlossningen, med eller utan betalt. Då är min fråga. Kan min chef ändå neka min ledighet och komma undan med det? Jag har ju rätt till fyra veckor "vanlig semester" sammanhängande under juni/juli/augusti och sju veckor mammaledighet innan förlossningen. Jag bad om betald semester två månader innan förlossningen och sen vanlig mammaledighet den sista månaden.

• Svar på tråden Hjälp! Förvirrad kring semesterledighet i kombination med mammaledighet
  • alynda

Om man inte har ngt mkt speciellt avtal så har man rätt till 4 veckors sammanhängande sommarsemester. Föräldraledighet som du meddelar minst 2 månader innan kan du inte heller nekas. Du har rätt att begära föräldraledighet 2 perioder/år.

• Rollin

Kan hon neka min semester just den månaden då? Från 1 Juni-28 Juni alltså

• Gladskit

Jag förstår inte riktigt hur du har gjort. Du skriver först att du ska vara ledig de sista två månaderna från ditt arbete. Sen på slutet skriver du att du bett om betald semester de sista två månaderna och sen vanlig mammaledighet den sista månaden. 

Inom den verksamet där jag arbetar brukar man inte neka f-lediga som vill börja sin ledighet med semester. De kommer ju inte vara på arbetet oavsett så då spelar det ingen roll.

• Seven Costanza
    Gladskit skrev 2013-04-24 09:05:48 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du har gjort. Du skriver först att du ska vara ledig de sista två månaderna från ditt arbete. Sen på slutet skriver du att du bett om betald semester de sista två månaderna och sen vanlig mammaledighet den sista månaden.  Inom den verksamet där jag arbetar brukar man inte neka f-lediga som vill börja sin ledighet med semester. De kommer ju inte vara på arbetet oavsett så då spelar det ingen roll.

Som jag tolkade det skrev hon att hon ville ta ut en månads semester med början två månader före förlossningen, och sedan en månads föräldraledigt med början en månad före förlossningen. Dvs vara hemma två månader före, varav en är semester och en är föräldraledighet. Det borde väl gå bra? Men passar det inte TS arbetsgivare att hon tar semester i juni borde det ju gå lika bra att hon tar föräldraledigt först och sedan semester - fast varför chefen skulle krångla och inte vilja göra som TS vill först jag inte eftersom de ju kommer gå hem ändå, precis som du skriver.
  • alynda

I teorin kan chefen neka semester specifika datum. Men som andra arev, vad är poängen med det för arbetsgivaren? Dessutom söker du semester en period som de flesta inte söker i första hand (möjligen veckan e midsommar), då trenden går mot att alltfler vill ha semester en bit in i augusti. Det ordnar sig nog ska du se:) Misstänker du på allvar att chefen ska krångla kan du ju antyda lite fint att det kan bli risk f sjukskrivning om du inte kan få den vila du känner att du behöver.

• CamillaLukasLudwigMagnus

Kolla bara så att alla semesterdagar är dina för jag som inte jobbar hela året, är ej berättigad alla mina semesterdagar, men det har du säkert koll på...

Svar på tråden Hjälp! Förvirrad kring semesterledighet i kombination med mammaledighet