• oktoberbebben

Hemmagjord mat med burkmatkonsistens?

LIte konstigt fråga kanske:)

Min dotter är en liten kräsen 6 månaders men hon är ofta hungrig och amningen räcker inte rikigt till.

Hon har börjat med lite mat och burkmat accepterar hon oftast. Hennes favoriter är päron, morot, sötpotatis och katrinplommon.

Jag vill helst att hon äter hemlagat om möjligt då det är billigare och miljövänligare. Dock ratar hon maten direkt. Smaken märker jag ingen skillnad på men konstistensen verkar varar kruxet. Den hemlagade maten är mycket mer grynig i konstistensen och det tycker hon inte om. Har någon något tips hur man får lenare konstistens? Mer vatten och olja vekar inte fungera.

• Svar på tråden Hemmagjord mat med burkmatkonsistens?
  • cloudberry79

Blanda med mixer och häll i lite bröstmjölk så blir det gött och såsigt om du vill ha det så.

(M)amma till V -07 och E -12
  • skogsvitter

Potatispress eller vitlökspress är superbra till potatis och andra rotsaker, jag tycker det är bättre än stavmixer eftersom man dessutom inte riskerar att det blir segt. Kokar du verkligen tillräckligt om det blir grynigt? Det brukar bara bli det för mig om jag kokat lite för kort tid nämligen.

I övrigt ska det mycket vatten till för att få en så såsig konsistens som det är i burkarna, de saknar ju nästan helt näring pga detta så jag förstår att du vill försöka få henne att äta egen mat. Men å andra sidan undrar jag varför du alls ska purréa maten till en så stor bebis? Jag tyckte det var mycket enklare när jag började med plockmat, då behöver man heller aldrig vänja dem av med purén och "lära" dem att äta bitar, då äter de redan "rätt" konsistens redan från början! Kolla upp BLW Det förenklar så oerhört mycket när det gäller introduktionen av mat!

• skogsvitter
    Nyfikna72 skrev 2013-04-23 16:43:30 följande:
    Stavmixer........näringsmässigt spelar det ju ingen roll
    Jo det gör det ju.
  • Natulcien

Jag tycker också att det verkar vara onödigt att lära en sån liten att endast über-slät mat är ätbar..? Prova med plockmat istället, som Skogsvitter föreslår!

• Mamma till 2 kottar

Om du vill att hon ska äta din hemmagjorda mat erbjud bara hemmagjord mat. Min son på 5,5 månad har nu börjat med smakisar och jag har bara gett hemmagjord mat, han äter.

Ge inte upp, erbjud det du vill att hon ska äta. Hon vänjer sig. 

• Nyfikna72

Alla barn är olika......en del ratar mat med bitar i och jag tror inte ts ska ge slätmixad mat för alltid....

• skogsvitter
    Nyfikna72 skrev 2013-04-24 09:43:45 följande:
    Alla barn är olika......en del ratar mat med bitar i och jag tror inte ts ska ge slätmixad mat för alltid....
    Fast det finns ju ingen som helst anledning att vänja bebisen vid det till att börja med ens. Risken är faktiskt stor att det blir jätteproblem att vänja bebisen vid bitar senare istället, ju längre man väntar. Det är absolut inte ovanligt att de vägrar bitar långt upp i åldrarna, så nej kanske inte för alltid, men vill man ha detta problem när barnet börjar närma sig 1-1½ år, ska börja förskolan osv och fortfarande bara äter puré? Fundera ett slag på varför en del ratar bitar...
  • Solrosens

Jag är iallafall glad över att ha läst bla skogsvitters råd angående när mat ska introduceras! Något jag själv absolut ska följa när bebisen väl tittar ut! Tack för bra info!

• skogsvitter
    Solrosens skrev 2013-04-24 19:21:38 följande:
    Jag är iallafall glad över att ha läst bla skogsvitters råd angående när mat ska introduceras! Något jag själv absolut ska följa när bebisen väl tittar ut! Tack för bra info!
    Tack <3
    Och lycka till!
  • elinson

Kopierar in mitt inlägg direkt från bloggen, så slipper jag skriva allt igen ;)

Tips till barn som inte gillar hemlagad mat utan hellre äter burkmat

När barnet ratar den hemlagade maten framför köpt burkmat är det många föräldrar som blir besvikna, här försöker man laga hemlagad näringsrik mat till sitt allra käraste och så vill hen hellre ha färdig burkmat. Kan man göra något åt det? Tja alla barn är ju olika och gillar olika, någon gillar mycket smak andra lite smak, någon klarar olika konsistenser tidigt medan andra vill ha slät pure en längre tid. Men vi ska också komma ihåg att smak- och ätutveckling behöver träning och gärna samma smak flera gånger. Så finns det något som man kan göra åt det eller ska man köpa burkmaten?

Testa att gradvis byta ut burkmat med hemlagad. Till exempel om du köper färdig fiskgryta på burk, så laga egen fiskgryta som du blandar med burkmaten, börja med lite ex 1/4 hemlagad 3/4 burkmat och öka sedan med mer och mer hemlagat för varje dag. Detta ger barnet längre tid på att vänja sig vid dem hemlagade maten som troligtvis smakar mer och har lite annan konsistens än den köpta.

Läs mer om smakutveckling under fliken börja med smakportioner
    Läs en jämförelse av näringsinnehåll i hemlagad och köpt barnmat

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • JvN

Vi har en Philips avent ångkokare/mixer. Den är superbra! Man tillagar och mixar i samma maskin, till vilken konsistens man vill.

Svar på tråden Hemmagjord mat med burkmatkonsistens?