• Coccolina

    Ljudböcker eller Högläsning

    Då diskussionen spårat ur i en annan tråd så startar jag denna så kan man lämna den andra tråden och sköta det samtalet här i stället!

    Själv är jag av åsikten "både och" när jag var liten så lästes det ibland, och ibland ville jag ligga i mörker och lyssna själv utan att någon vuxen var med andra gånger ville jag att mamma eller pappa skulle läsa för mig! Jag hade många underbara berättelser på kassetband som jag verkligen älskade att lyssna på! Tintin, Taran och den magiska kitteln, Micke och Molle, Peter Pan, Djungelboken och andra berättelse som även hade små böcker med där de körde med "När ni hör det här ljudet.....Ja när ni hör det ljudet då är det dags att vända blad, sen hade jag även Astrid Lindgren läser sina berättelser. Jag älskade dessa!! Jag har ALLTID varit en bokmal och så fort jag började läsa så läste jag ofta själv men lika ofta kunde dessa kassetband komma på på kvällar när man var trött men hade svårt att varva ner.

    Mina föräldrar gjorde som så att de även läste vid andra klockslag på dygnet inte bara vid läggdags.

    Jag gör nu samma sak för mina bonusar och kommer även göra det för mina framtida egna barn. Ibland läser vi ibland inte! Och vill de då höra en saga får de gärna höra på en ljudbok!!   


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-24 15:22
    Jag vill påpeka att jag menar just vid läggning!! Jag anser det är viktigt att läsa för sina barn MEN det kanske inte är just vid läggningen som det är som viktigast!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ljudböcker eller Högläsning
  • ChaosMum

    Högläsning vid läggdags helt klart men om några år om det önskas så är jag inte främmande för ljudböcker.
    Minns själv att det var ganska spännande att vända blad när man hörde signalen (om det är så det går till nuförtiden?)
    Vid nattningen är också det enda tillfället vi har att kunna läsa mer än en halv sida tillsammans med sonen så vi passar på =)


    Jag är min egen framgångssaga.
  • Ruggugglan

    Både och. Vi läser för barnen varje kväll och min dotter läser även själv. När vi har läst vill min dotter lyssna på ljudbok tills hon somnar.


  • cloudberry79

    Sen måste ju inte läsning ske på kvällstid, jag tycker det är roligare att läsa på dagen och det tycker sonen också Det spelar ju ingen roll när man läser, bara man gör det.


    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mercurialis

    Ännu så länge är det högläsningen som dominerar stort. Mina barn är 3 år och 6 år. Min äldste har i perioder gillat att lyssna på Mamma Mu-böcker men för det mesta vill han att jag läser.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • flamsmaja

    Jag röstade både och. Förr lyssnade mina barn (nu 6 och 7 år) en del på ljudböcker men inte så mycket längre. Nu läser de mest själva vid just läggdags och det är nåt de själva valt. Men på övriga tiden på dygnet läser jag gärna ofta högt för dom

  • Border

    Det är jätteviktigt att läsa för sina barn, ja. Men inte måste man göra det just vid läggningen. Jag har jobbat mycket på förskolor och märker en ganska markant skillnad på ordförråd och konsten att använda språket rätt hos barn som det läses för och barn det inte läses för. Jag läser mycket för sonen, och han har ett enormt rikt ordförråd, kan uttrycka sig, beskriva saker på ett sätt som inte är så vanligt i hans ålder. Detta har vi fått höra även från förskolepersonal genom åren
    Jag läser för sonen varje kväll, och därefter lyssnar han på en ljudsaga. Jag tycker att både och är jättebra.


  • Border
    cloudberry79 skrev 2013-04-24 15:17:22 följande:
    Ljudböcker för större barn, men det finns en studie som visar att föräldrar som aktivt läser åt sina barn också hjälper barnen till bättre resultat i skolan. Man kan inte interagera med en CD-spelare liksom... Så, det är viktigt som fan att läsa åt sina barn!
    Håller med dig! Om man läser en saga kan barnet ställa frågor direkt, man kan diskutera och prata om det man läser. Det är svårare att göra när det kommer till ljudböcker då barnen kanske ligger i sin säng och skall sova och ingen förälder är i samma rum och kan svara på eventuella frågor o.s.v.
    Att BÅDE läsa och låta barnet lyssna på ljudböcker är väl bra, men inte BARA ljudböcker. 
  • 3bairns

    Jag svarar högläsning eftersom du frågar om läggdags. Då gäller bara högläsning hemma hos oss. Annars läser de mycket själva eller lyssnar på ljudböcker (i perioder) och vi läser för dem.

  • Kim J

    Jag tycker absolut ljudböcker!! Det lyssnar jag gärna själv till och gjorde som liten. Det var väldigt skönt att somna till och mycket avslappnande kommer jag ihåg.
    Jag hade insomningssvårigheter och det fanns inget mer sövande än att få lyssna på "om dom bara kunde tala" för hudraelfte gången ;)

    Vi läser väldigt mycket för våra barn. Minst varje dag men inte nödvändigtvis vid läggdags. Ibland sätter jag på sagoband då det får sonen att varva ned bättre än att läsa högt. Och oftast läser vi i soffan då lillan ligger och sover i deras rum, då är det också perfekt med sagoband (eller musik) de gånger han inte riktigt är redo att varva ned.

    Och jag minns också hur underbart spännande det var när mamma läste ett kapitel i Bert varje dag och tänker definitivt göra detsamma när barnen är äldre och kan hänga med på det viset. Nu är de 1 år och 4 år.

  • fluu

    Nu när dottern är liten (1 år) läser vi enbart. Sen kommer vi nog köra båda om hon gillar det.

    Jag älskade både att bli läst för,men speciellt att lyssna på ljudböcker när jag var liten. Lyssnade varje kväll,annars kunde jag inte somna.

    Lyssnar fortfarande ofta. Så mysigt och mer avslappnande än att läsa/bli läst för.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ljudböcker eller Högläsning