• Siste

Börja jobba 2 månader efter födsel?

Jag undrar om det är någon kvinna här som har börjat jobba ganska snart efter sin födsel?

Jag har så svårt att tänka mej att bara vara hemma en längre period och funderar därför på att jobba tvp dagar i veckan ca 2 månader efter att jag föder.

Som jag förstår det så måste man meddela sin arbetsgivare 2 månader i förväg om man ska vara hemma eller inte. Så jag skulle kunna meddela att jag ska vara borta i 6 månader men strax efter födseln känna efter hur jag mår och hur det funkar och då meddela ifall jag vill komma tillbaka.

Är det någon som känt liknande och som har tips och råd på vad man bör tänka på? 

• Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?
  • Siste
    Mumin80 skrev 2013-04-24 19:37:33 följande:
    Råkade skicka för tidigt... För mig har det funkat bättre som vi gjort med tvåan, att få vara helhjärtat ledig ett par månader och sen jobba helhjärtat ett par månader. Det du också bör vara medveten om är att amningen kan bli lidande om du vill amma. Jag lyckades bara delamma båda barnen, med ettan hade jag slutat redan innan jag började jobba, med tvåan delammade jag tills jag började jobba, sen började det gå knackigt och efter en månad jobb eller så vägrade lillan amma så då lade vi ner. Men amningen har alltid varit skakig för mig. Har man lätt för att amma så behöver det inte vara nåt problem med att pumpa. Men man bör tänka på att det kan strula.
    Jag vill jättegärna helamma eftersom det är bäst för barnet. Men jag antar att det är själva bröstmjölken som är det viktiga och inte just amningen - vet du hur det är?
  • Mälaröbo

Vi hade båda arbetsgivare som lät oss planera som vi ville. Antingen var pappan eller jag hemma.

• Najsen89

Jag började jobba ca 75% när min son var tre månader. Hade farmor och mormor till barnpassning. Det funkade bra. Men tillslut var jag bra trött på dem där bröstpumpen för jag ville inte heller att amningen skulle bli lidande. När pojken var ett halvår så funkade det inte längre att pumpa/amma längre.

• Najsen89

Glömde säga att jag nu är gravid igen. Och denna gången ska jag njuta av tiden med mina barn och inte gå tillbaka till jobbet så tidigt. :)

• MoonFlight

Jag började jobba heltid när nr 2 var 4 mån gammal. Pappan var då hemma med henne. Det fungerade jättebra och det är det barnet han har bäst kontakt med av alla tre. 

• castafiore

Jag började jobba extremt tidigt efter mina förlossningar. Det du bör tänka på är att ha ett fantastiskt samarbete med din man, speciellt om du vill amma. Och glöm inte att det kan ta tid för din kropp att läka - jag har ett ganska fysiskt arbete och det gjorde oooont..... Men jag älskar mitt jobb, så jag bet ihop.

• castafiore
    castafiore skrev 2013-04-28 19:35:39 följande:
    Jag började jobba extremt tidigt efter mina förlossningar. Det du bör tänka på är att ha ett fantastiskt samarbete med din man, speciellt om du vill amma. Och glöm inte att det kan ta tid för din kropp att läka - jag har ett ganska fysiskt arbete och det gjorde oooont..... Men jag älskar mitt jobb, så jag bet ihop.
    Efter första förlossningen jobbade jag heltid efter tio dagar.
  • SophiaN

Jag är gravid nu och kommer att börja jobba efter 3 månader. Det har jag och mannen kommit överens om sedan länge och jag ser inga anledningar till att det inte skulle fungera. Jag kommer inte att amma men om bröstpump funkar kör vi på det medan jag är hemma.

• FrökenS

Jag fortsatte plugga heltid, tog egentligen inget uppehåll utan pluggade fram till förlossningen och var sen hemma dom två första veckorna. Nu är ju inte plugga och jobba samma sak, det var inte jättemycket schemalagd skoltid så jag pluggade mycket hemma. Det som var meckigt var amningen då jag helammade. Hade med mig elektrisk amningspump till skolan och det funkade okej. Barnet fick fryst bröstmjölk på flaska. Den största vinsten har varit att barnet som nu är snart fyra tidigt fick en väldigt nära anknytning till både mig och pappan.

• Siste

Jag har pratat med arbetsgivaren nu och de säger att det bästa är att vi planerar för att jag ska vara borta. Vill jag sen jobba så är jag välkommen för det finns så mkt att göra. Det känns rätt bra! Då kan jag själv känna efter hur jag vill göra när det börjar närma sej. Just nu lutar det mot att jag jobbar 3-4 timmar/dag, 2-3 dagar/vecka. Då hoppas jag att amningen inte blir lidande.

• mx5

Jag ska börja jobba  lördag efter 6 månader, det är 4-5 h. Efter ett år ska jag gå in som ansvarig chef igen och jobba några dagar i v och sedan bara komma till jobbet en sväng varje dag och ha telefonkontakt. Jag är butikschef och det känns sådär att släppa det helt....Men min man är VD för ett företag så han kan inte vara heltidshemma pappa....

• Siste
    mx5 skrev 2013-05-24 16:37:08 följande:
    Jag ska börja jobba  lördag efter 6 månader, det är 4-5 h. Efter ett år ska jag gå in som ansvarig chef igen och jobba några dagar i v och sedan bara komma till jobbet en sväng varje dag och ha telefonkontakt. Jag är butikschef och det känns sådär att släppa det helt....Men min man är VD för ett företag så han kan inte vara heltidshemma pappa....
    Tror väldigt många känner att det är svårt att släppa - oavsett vad man jobbar med. Jag jobbar med långsiktiga strategier (3-4 år) och fattar stora beslut utefter den långsiktiga strategin. Mitt jobb bygger även mycket på relationer och det tar normalt ca. 1 år att "komma in" i jobbet. Det känns väldigt jobbigt att lämna över till någon annan då.
Svar på tråden Börja jobba 2 månader efter födsel?