• Anonym (why)

Familjehem och sekretess?

Jag undrar hur det kommer sig att mina barns familjehem har fått hela min utredning?

Varför gäller inte sekretess gentemot familjehemmet?

Varför måste dem veta vad som har skett i mitt och barnens liv innan denna placering, sedan flera år tillbaka?

Varför räcker det inte med att dem har hand om barnen (mot ersättning) på det bästa vis dem kan i nuläget utan att veta hela bakgrunden till placeringen?

Jag tycker det här är väldigt jobbigt och känner att jag inte kan "prata" med det där hemmet på samma sätt längre.

Vad är syftet med detta? Någon som vet?     

Självklart förstår jag att hemmet måste veta om barnen har farit illa på något vis och därav behöver särskild hänsyn eller särskilt omhändertagande, men inte när det gäller helt normala och ej "skadade" barn.    

• Svar på tråden Familjehem och sekretess?
  • Anonym (F.d. famhem)

Har varit familjehem under några år och jag fick aldrig ngn utredning om föräldrarna i min hand. Jag fick en del uppgifter som var nödvändiga att veta som bakgrund till barnens beteende. Men utredning - aldrig.

Jag skulle nog också vara försiktig om jag vore du TS. Att samarbeta är viktigt för att å hem barnen. Men varför inte vid lämpligt tillfälle berätta för familjehemmet att du är ledsen att de fått din utredning, att det inte känns bekvämt för dig men att du inte kommer att agera för barnens bästa.  

• Anonym (why)
    Anonym (F.d. famhem) skrev 2013-04-26 07:31:40 följande:
    Har varit familjehem under några år och jag fick aldrig ngn utredning om föräldrarna i min hand. Jag fick en del uppgifter som var nödvändiga att veta som bakgrund till barnens beteende. Men utredning - aldrig.

Jag skulle nog också vara försiktig om jag vore du TS. Att samarbeta är viktigt för att å hem barnen. Men varför inte vid lämpligt tillfälle berätta för familjehemmet att du är ledsen att de fått din utredning, att det inte känns bekvämt för dig men att du inte kommer att agera för barnens bästa.  

Jag förstår din tanke, men jag skulle inte våga ta upp det med familjehemmet. Jag kommer istället försöka låtsas som ingenting i kontakten med dem.
    Dem får tro, tycka och tänka vad dem vill om mig, jag kan inte ändra något nu.

Måste förtydliga en sak, dem fick inte hela utredningen så som den är skriven som jag skrev i ts - utan mer som en sammanfattning. Men det beror på att i den riktiga utredningen så omnämns samma sak gång på gång på flera olika ställen.

Sammanfattningsvis fick dem med andra ord all info som står i utredningen men på färre antal sidor, så det är egentligen samma sak.
  • Anonym (Familjehem)

Vi har familjehems placerade barn och får inte del av dessa utredningar pga sekretess. Ibland borde vi nog få det för att kunna bemöta barnen på bästa sätt , men som sagt det får man inte så i ditt fall är det ett solklart sekretess brott. Menar du att familjehemmet börjat behandla dig annorlunda efter de vet ? Eller är det bara du som känner annorlunda. Ett gott samarbete med föräldrarna är ju jätteviktigt , så om familjehems föräldrarna inte klarar av Infon de fått behöver du tala med soc sek , så ni får hjälp att få till ett samarbete . Är ju jätte viktigt för barnen.

• Anonym (why)
    Anonym (Familjehem) skrev 2013-04-26 12:23:43 följande:
    Vi har familjehems placerade barn och får inte del av dessa utredningar pga sekretess. Ibland borde vi nog få det för att kunna bemöta barnen på bästa sätt , men som sagt det får man inte så i ditt fall är det ett solklart sekretess brott. Menar du att familjehemmet börjat behandla dig annorlunda efter de vet ? Eller är det bara du som känner annorlunda. Ett gott samarbete med föräldrarna är ju jätteviktigt , så om familjehems föräldrarna inte klarar av Infon de fått behöver du tala med soc sek , så ni får hjälp att få till ett samarbete . Är ju jätte viktigt för barnen.

Jag har bara träffat dem lite kort efter att dem fått denna infon, men jag tror inte att jag kommer ha några problem när det gäller att samarbeta med dem pga detta. Det spelar ingen roll hur jag känner - jag MÅSTE samarbeta med den här familjen en period till.
    Jag vet att det är oerhört viktigt att jag och hemmet kommer överens och är "på samma sida" och jag tror inte att dem medvetet kommer ändra sitt förhållningssätt till mig och barnen.

Det är nog mer JAG som tycker det känns jobbigt, som inbillar mig att dem kommer se ner på mig nu. Jag VET alltså inte om det blir någon skillnad, men mina känslor är ändrade och jag känner mig i ett enormt underläge nu.
    Tidigare kände jag mig som en "normal mamma" som för närvarande har hamnat i en svår situation.
    Så svårt att förklara hur jag tänker, vet inte hur jag ska formulera mig så att folk förstår?

Jag tackar för alla svar i tråden!

Jag kommer försöka lägga det här bakom mig en period och se hur det går med allting. Vid rätt tillfälle kommer jag dock att ta upp detta med soc, jag vill verkligen veta om dem har begått ett fel här. (också.... har varit en del lagbrott tidigare från soc sida så mitt förtroende för denna myndighet är inte helt intakt kan man säga)     
  • Anonym (why)
    Anonym (Familjehem) skrev 2013-04-26 12:23:43 följande:

En fråga till dig:

Hur mkt FÅR du veta om anledningar till "dina" barns placeringar Kommer den informationen från soc eller från föräldrarna?

När det gäller äldre barn (från skolålder tänker jag då) så kanske barnen själva säger en del?    
  • Anonym (Familjehem)

Vi får ytterst lite information , klart de informerar om anledningen till placering , typ missbruk , sjukdom , handikapp. Men får aldrig detaljer om föräldrarna . Men visst det finns ju de barn som inte får träffa föräldrar pga hot , misshandel sexuella övergrepp , där får man mer info för att kunna skydda dem. Men den är med knapphändig. Alltså de säger : vi har nu ett barn som behöver placeras pga missbruk , ibland säger de bara missförhållanden i hemmet.... Visst kommer barnen med info allt mer och mer under placering , men barn är oftast fruktansvärt loja till deras föräldrar och säger sällan negativa saker om sina föräldrar. Men klart det kommer ju då och då .... Jag hoppas du kan lägga känslan av att de ser ner på dig Åt sidan ,jag tror inte att de upplever det så , det skulle inte jag gjort i alla fall. Alla som tar hand om placerade barn vet ju att de har saker i bagaget , men att biologföräldrarna oftast gör sitt bästa för att ordna till det så bra det bara går för sina barn. Men klart det är jobbigt när folk vet en massa detaljer om ens liv som är privata! Hur vet du att informationen nått familjehemmet ? Sa soc eller familjen det ?

• Anonym (why)

Jag har pratat med socialstyrelsen och det ÄR ett sekretessbrott. Kvinnan jag pratade med blev riktigt upprörd och jag tog då upp de andra lagbrotten som soc har gjort i mitt ärende.

På inrådan av henne så måste jag anmäla soc kontoret, men jag kommer inte göra det förrän mitt barn är hemma igen.
    Hon sa att hon förstår min tanke där - men att hon hoppas jag inte släpper detta så fort barnet kommer hem.

Tydligen gör många föräldrar så och det blir därav ingen ändring i soc hanterande

Även om skadan är skedd i mitt fall så kanske min anmälan kan rädda andra familjer!

Det är för j*vligt rent utsagt att soc kan bete sig hur som helst och komma undan med det! 

• Anonym (why)

Bla bla bla.......... jag vill bara lyfta tråden lite, är väldigt nyfiken på svar från Er som tror att soc alltid gör rätt!

Kom igen, skriv något här! 

• Anonym (Engla)

Varför är de då familjehemsplacerade om du inte har gjort något fel?

Jag fick också hela utredningen då jag blev familjehem. Det tyckte jag var jättebra och givande att läsa. Det behövs för att man ska kunna ta hand om barnet på bästa vis.

• Anonym (why)
    Anonym (Engla) skrev 2013-04-30 13:46:36 följande:

Jag fick också hela utredningen då jag blev familjehem. Det tyckte jag var jättebra och givande att läsa. Det behövs för att man ska kunna ta hand om barnet på bästa vis.

Men oj....... det här är ett inlägg jag har efterfrågat.

Hur kommer det sig att socialstyrelsen säger att det är ett sekretessbrott!?!

Om du behövde den infon för att göra ett bra jobb så är väl det bra, men det strider fortfarande mot sekretesslagen.

Kan inte soc ge dig behövlig info ändå?

Såg du ner på föräldrarna efter du fått utredningen??

Det här ÄR ETT LAGBROTT, jag vet ju det nu!         
  • Anonym (why)
    Anonym (Engla) skrev 2013-04-30 13:46:36 följande:

Barn blir inte placerade utan anldening! Däremot kanske anledningen inte är "rätt" när soc har luskat lite i saken!
  • Anonym (why)

Idag är det valborg ochvi brukar gå till en brasa....... men idag är jag ensam och barnen "firar" valborg med annat folk! Mår sk*t....... Gråter

• Anonym (Engla)
    Anonym (why) skrev 2013-04-30 13:52:25 följande:
    Men oj....... det här är ett inlägg jag har efterfrågat.Hur kommer det sig att socialstyrelsen säger att det är ett sekretessbrott!?!Om du behövde den infon för att göra ett bra jobb så är väl det bra, men det strider fortfarande mot sekretesslagen.Kan inte soc ge dig behövlig info ändå?Såg du ner på föräldrarna efter du fått utredningen??Det här ÄR ETT LAGBROTT, jag vet ju det nu!         

Jag var jourhem åt en nära släkting och jag såg ner på föräldrarna långt innan Diana (barnet, kan tillägga att hon naturligtvis inte heter så på riktigt) kom till mig. Utredningen ändrade inte på det. Det var jag som efter mycket om och men fick henne placerad hos mig.

Det är möjligt att det är ett lagbrott, men det borde inte vara det.

Soc berättade såklart saker för mig också, men det var skönt att läsa utredningen med.
  • Anonym (why)
    Anonym (Engla) skrev 2013-05-03 01:10:59 följande:

Jag var jourhem åt en nära släkting och jag såg ner på föräldrarna långt innan Diana (barnet, kan tillägga att hon naturligtvis inte heter så på riktigt) kom till mig. Utredningen ändrade inte på det. Det var jag som efter mycket om och men fick henne placerad hos mig.

Det är möjligt att det är ett lagbrott, men det borde inte vara det.

Soc berättade såklart saker för mig också, men det var skönt att läsa utredningen med.

Låter som att du visste tilläckligt om familjen även innan du lyckades få barnet till dig?! Det är i sådana lägen, om möjligt, ÄNNU mer illa och onödig info.

Sen ska INTE familjehem se ner på placerade barnets föräldrar, det är OMÖJLIGT att göra ett bra jobb då! 

Hoppas att Dianas föräldrar var starka nog och anmälde soc gällande det ärendet?

Hoppas ännu mer att orsaken till placeringen hos dig löste sig snabbt så att Diana fick flytta hem igen!   
  • Anonym (Engla)
    Anonym (why) skrev 2013-05-03 08:35:00 följande:
    Låter som att du visste tilläckligt om familjen även innan du lyckades få barnet till dig?! Det är i sådana lägen, om möjligt, ÄNNU mer illa och onödig info. Sen ska INTE familjehem se ner på placerade barnets föräldrar, det är OMÖJLIGT att göra ett bra jobb då!  Hoppas att Dianas föräldrar var starka nog och anmälde soc gällande det ärendet?Hoppas ännu mer att orsaken till placeringen hos dig löste sig snabbt så att Diana fick flytta hem igen!   

Det är fullt möjligt att ta hand om ett barn fast man föraktar föräldrarna. Det är inte föräldrarna man har boende hos sig. Dianas föräldrar anmälde inte, varför skulle de göra det? Hon flyttade inte hem igen, hon bodde hos mig tills hon var vuxen och flyttade hemifrån. Du skulle inte säga sådär om du visste hur pass illa misshandlad hon blev. Inget barn ska tvingas att flytta till bio. föräldrarna efter att ha blivit grovt misshandlade i flera år eller utsatta för sexuella övergrepp.
  • Anonym (why)
    Anonym (Engla) skrev 2013-05-05 22:09:05 följande:

Det är fullt möjligt att ta hand om ett barn fast man föraktar föräldrarna. Det är inte föräldrarna man har boende hos sig. Dianas föräldrar anmälde inte, varför skulle de göra det? Hon flyttade inte hem igen, hon bodde hos mig tills hon var vuxen och flyttade hemifrån. Du skulle inte säga sådär om du visste hur pass illa misshandlad hon blev. Inget barn ska tvingas att flytta till bio. föräldrarna efter att ha blivit grovt misshandlade i flera år eller utsatta för sexuella övergrepp.

Nej, i en sån situation förstår jag att Diana inte flyttade hem mer och att föräldrarna inte anmälde.
    Hoppas dem fick fängelse? 
  • jonadav

Det finns sekretess. Familjehemmet ska bara få tillräckligt mycket information för att kunna ta hand om barnet på bästa sätt. Om de har tillgång till hela din utredning har det förmodligen bedömts som nödvändigt. Barnets rätt till skydd (familjehem) väger tyngre än föräldrars olustiga känslor. 

• Anonym (TS)
    jonadav skrev 2013-05-23 17:55:38 följande:
    Det finns sekretess. Familjehemmet ska bara få tillräckligt mycket information för att kunna ta hand om barnet på bästa sätt. Om de har tillgång till hela din utredning har det förmodligen bedömts som nödvändigt. Barnets rätt till skydd (familjehem) väger tyngre än föräldrars olustiga känslor. 
    Det finns absolut ingen anledning till det då familjehemmet känner mig sedan tidigare!
  • jonadav
    Anonym (TS) skrev 2013-05-24 09:25:31 följande:
    Det finns absolut ingen anledning till det då familjehemmet känner mig sedan tidigare!
    Då får du ta upp det med soc. De vet varför familjehemmet har tillgång till hela utredningen. 
  • Anonym (TS)
    jonadav skrev 2013-05-24 14:23:08 följande:
    Då får du ta upp det med soc. De vet varför familjehemmet har tillgång till hela utredningen. 
    Soc svarar inte på tilltal. Sedan det blev lvu har allt samarbete som vi hade tidigare försvunnit och jag mår dåligt över det.

Soc svarar inte på mail, inte på mina frågor - INGENTING längre.........

Det är TUR att jag har så bra kontakt med familjehemmet för det soc sysslar med är vidrigt! 
Svar på tråden Familjehem och sekretess?