Anonym (Familjehem) skrev 2013-04-26 12:23:43 följande:
Vi har familjehems placerade barn och får inte del av dessa utredningar pga sekretess. Ibland borde vi nog få det för att kunna bemöta barnen på bästa sätt , men som sagt det får man inte så i ditt fall är det ett solklart sekretess brott. Menar du att familjehemmet börjat behandla dig annorlunda efter de vet ? Eller är det bara du som känner annorlunda. Ett gott samarbete med föräldrarna är ju jätteviktigt , så om familjehems föräldrarna inte klarar av Infon de fått behöver du tala med soc sek , så ni får hjälp att få till ett samarbete . Är ju jätte viktigt för barnen.
Jag har bara träffat dem lite kort efter att dem fått denna infon, men jag tror inte att jag kommer ha några problem när det gäller att samarbeta med dem pga detta. Det spelar ingen roll hur jag känner - jag MÅSTE samarbeta med den här familjen en period till.
Jag vet att det är oerhört viktigt att jag och hemmet kommer överens och är "på samma sida" och jag tror inte att dem medvetet kommer ändra sitt förhållningssätt till mig och barnen.
Det är nog mer JAG som tycker det känns jobbigt, som inbillar mig att dem kommer se ner på mig nu. Jag VET alltså inte om det blir någon skillnad, men mina känslor är ändrade och jag känner mig i ett enormt underläge nu.
Tidigare kände jag mig som en "normal mamma" som för närvarande har hamnat i en svår situation.
Så svårt att förklara hur jag tänker, vet inte hur jag ska formulera mig så att folk förstår?
Jag tackar för alla svar i tråden!
Jag kommer försöka lägga det här bakom mig en period och se hur det går med allting. Vid rätt tillfälle kommer jag dock att ta upp detta med soc, jag vill verkligen veta om dem har begått ett fel här. (också.... har varit en del lagbrott tidigare från soc sida så mitt förtroende för denna myndighet är inte helt intakt kan man säga)