• Anonym (Mamman)

Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?

Jag har nyligen varit i en rättegång angående en vårdnadstvist om mitt barn. 

Historien bakom är lång och komplicerad, men i slutändan så fungerar inte samarbetet mellan mig och pappan över huvud taget. Möjligheten att kunna ha gemensam vårdnad är lika med noll, och detta vet jag med säkerhet då vi försökt i flera år utan att det blivit någon bättring.

Både jag och pappan har nu ansökt om ensam vårdnad om barnet, men då pappan bor och jobbar utomlands under ca 4 månader varje år så är hans möjligheter att få vårdnaden väldigt små, och även familjerätten har kommit fram till att barnet skulle ha det bättre hos mig av många olika anledningar.

Nu är det som så att pappan har under lång tid försökt skrämma upp barnet och sagt att om jag får ensam vårdnad så kommer de aldrig mer att få träffas. Detta gör han troligtvis för att barnet inte ska våga nämna något om vart hen verkligen vill bo, då hen är rädd att aldrig få se sin pappa igen. 

Både jag och många andra har försökt förklara för barnet att så inte är fallet, pappan har fortfarande rätt till umgänge även om jag skulle ha ensam vårdnad.

MEN! Nu kom det fram i rättegången att om jag får ensam vårdnad så vill inte pappan ha något mer umgänge förutom 5 veckor på sommaren. 
    Alltså tror jag att om domen faller till min fördel så kommer han att flytta tillbaka till sitt hemland, och således "får han rätt" i att barnet ej mer kommer att träffa honom.

Jag har självklart gett honom rätt till umgänge trots att han inte yrkar på det, men min fråga är nu:
    Borde jag berätta om pappans planer för barnet nu innan domen kommer, så det inte kommer som en chock för hen om pappan flyttar?

Jag vet ju inte än om jag har rätt i mina farhågor, men jag vill heller inte att det ska läggas som en skuld på mig då jag aldrig vill ta bort deras umgänge utan vill att barnet ska få träffa sin pappa.
    Eller bör jag vänta på domen och se vad som händer? 
  • Svar på tråden Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?
  • Busflickan

Jag skulle inte prata med barnet om pappans planer då du inte vet om det är pappans plan eller enbart din teori. Om barnet frågar så skulle jag lugnt förklara att mamma och pappa är osams, jag vill att du ska ha en bra relation med oss båda och jag är helt okej med att du träffar din pappa när du vill (bortsett från när det påverkar skolarbetet negativt). Jag vet inte vad din pappa planerar/tänker/vill utan du får fråga honom om det.

• Anonym (Mamman)
    hund skrev 2013-04-28 18:23:34 följande:
    Det är självklart att barnets vilja har betydelse. Det ända viktiga är att göra henne eller honom nöjd.
    Jag tror inte du har läst inlägget?
    Barnets vilja har betydelse i en vårdnadstvist, men det är inte vad frågan gäller här.

I övrigt håller jag inte med dig fullt ut. Självklart spelar viljan en stor roll, men om inte föräldrarna kan enas om barnets bästa och allt blir bråk, då går det inte att ha gemensam vårdnad vad barnet än vill. 
  • Anonym (Mamman)
    Busflickan skrev 2013-04-28 18:33:09 följande:
    Jag skulle inte prata med barnet om pappans planer då du inte vet om det är pappans plan eller enbart din teori. Om barnet frågar så skulle jag lugnt förklara att mamma och pappa är osams, jag vill att du ska ha en bra relation med oss båda och jag är helt okej med att du träffar din pappa när du vill (bortsett från när det påverkar skolarbetet negativt). Jag vet inte vad din pappa planerar/tänker/vill utan du får fråga honom om det.
    Jag förstår hur du menar, men till saken hör ju också att jag vet att pappan inte planerar något umgänge med barnet, sen om planen är att flytta är ju bara spekulationer.

Men att han inte yrkat på eller önskar umgänge utöver 5 sommarveckor det vet jag ju säkert. Det är ju det frågan gäller, bör jag tala om det nu så det inte kommer som en chock, eller vänta och låta honom säga att allt är mitt fel? 
  • hund

Jag är inte vuxen och jag skulle hata om mina föräldrar undanhöll saker för mig och bestämde över huvudet på mig. Och varför funkar det inte att ha delad vårdnad, det är ju bara att byta barnet med varandra varannan vecka eller så.

• Busflickan

Jag skulle inte blanda in barnet i vårdnadstvisten även om pappan gör det. Du svarar enbart på vad du gör och pratar inte om vad pappan gör (så länge det inte är positiva saker). Ditt barn bör få skapa sin egen uppfattning om sina föräldrar, inte få höra negativa saker från föräldrarna. Du kan bara styra ditt uppförande och jag skulle råda dig att vara så neutral som möjligt och inte själv ta upp ämnet. Om barnet frågar så svarar du på frågor som rör ditt och barnets liv och de frågor som gäller pappan får barnet ställa till pappan. Erbjud barnet att ringa pappan om barnet så önskar. Utgå från devisen "Om du inte kan säga något snällt, säg inget alls" när det gäller pappan. Barn far otroligt illa av att deras föräldrar är i konflikt och barnets instinkt blir att mäkla fred, ta på sig ansvaret för konflikten och vilja ha rättvisa (även om barnet själv kommer i kläm av det). Ditt jobb som förälder är att hålla barnet utanför konflikten, inte prata illa om föräldern men inte heller rättfärdiga saker som är fel och att lägga skulden på konflikten på er föräldrar.

• NadiaMi

Med tanke på att pappan i dethär läget mest kommer med hot om att det inte blir något umgänge alls om han inte får enskild vårdnad så har ju barnet redan fått en ganska tydlig bild av vad pappan vill.
    Att krångla till det ännu mer genom att säga att pappa kanske kommer att flytta, eller kanske stannar kvar om han får ensam vårdnad, eller flyttar oavsett om han får vårdnaden eller inte - det känns verkligen inte relevant.

Ett barn i tidiga tonår är visserligen gammalt nog att ha åsikter - men ska INTE behövas dra in i någon smutskastningskampanj, hotkampanj eller aktiv dragkamp mellan föräldrarna.

Det enda barnet ska ha är möjlighet till en bra relation med båda sina föräldrar - var för sig om de inte klarar av att prata med varandra. Och den biten är faktiskt upp till båda föräldrarna.
    Pappan i dethär läget håller verkligen på att förstöra för sig själv genom att dra in sitt barn i vårdnadstvisten...

• Lindsey Egot the only one

Han verkar vara en väldigt låg person som blandar in barnet i vårdnadstvisten och ger barnet dåligt samvete. Usch för sådana föräldrar. Du ska skydda ditt barn mot saker som rör de vuxna. När dom är fastställd kan du förklara varför.

• Anonym (Mamman)
    hund skrev 2013-04-28 22:07:32 följande:
    Jag är inte vuxen och jag skulle hata om mina föräldrar undanhöll saker för mig och bestämde över huvudet på mig. Och varför funkar det inte att ha delad vårdnad, det är ju bara att byta barnet med varandra varannan vecka eller så.
    Det är mycket mer än så som man måste kunna diskutera och komma överens om när man har gemensam vårdnad :) 
  • Anonym (Mamman)
    NadiaMi skrev 2013-04-28 23:41:11 följande:
    Med tanke på att pappan i dethär läget mest kommer med hot om att det inte blir något umgänge alls om han inte får enskild vårdnad så har ju barnet redan fått en ganska tydlig bild av vad pappan vill.
    Att krångla till det ännu mer genom att säga att pappa kanske kommer att flytta, eller kanske stannar kvar om han får ensam vårdnad, eller flyttar oavsett om han får vårdnaden eller inte - det känns verkligen inte relevant.

Ett barn i tidiga tonår är visserligen gammalt nog att ha åsikter - men ska INTE behövas dra in i någon smutskastningskampanj, hotkampanj eller aktiv dragkamp mellan föräldrarna.

Det enda barnet ska ha är möjlighet till en bra relation med båda sina föräldrar - var för sig om de inte klarar av att prata med varandra. Och den biten är faktiskt upp till båda föräldrarna.
    Pappan i dethär läget håller verkligen på att förstöra för sig själv genom att dra in sitt barn i vårdnadstvisten...
    Att säga att pappan ska flytta var aldrig en del av tanken, utan om jag skulle berättat så skulle det bara vara att pappan inte begärt något umgänge. Vilket är ett faktum. 
  • NadiaMi
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-29 10:01:00 följande:
    Att säga att pappan ska flytta var aldrig en del av tanken, utan om jag skulle berättat så skulle det bara vara att pappan inte begärt något umgänge. Vilket är ett faktum. 
    Nej, låt det vara en del av rättsprocessen.
    Om du berättar så drar du in barnet och det kan ses som att du använder barnet som "verktyg" för att påverka utgången.

Pappans advokat bör ha berättat om för och nackdelar med vad han begär och det finns ingen anledning att dra in barnet i den debatten.
    Förklara hellre efteråt, och stå för att du vill göra det så enkelt som möjligt för barnet att ha en fungerande relation med er båda - oavsett hur pappan beter sig gentemot dig och i rätten.
  • Anonym (nope)

Nä säg inget till barnet om pappas planer!!
    För det första är det pappans uppgift att göra detta.
    HAN får stå för de beslut han tagit och du kommer aldrig kunna svara på alla ev följdfrågor som barnet kan ställa. Dessutom så blir det mer eller mindre som att kasta skit på pappan "din pappa vill inte vara med dig..."  och det är inget du ska göra. Du ska inte diskutera något som har med pappans beslut att göra.  

• Ej okej
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-26 11:19:29 följande:
    Jag vet inte vart du läser att "vi" dragit in barnet i vår fejd?
    Pappan har gjort det, ja. Det är en anledningarna till att familjerätten anser att vårdnaden bör anförtros mig, då pappan är olämplig pga detta.

Nej, jag har försökt hålla barnet utanför så mycket som möjligt, men det är därför jag ber om råd innan jag berättar något.
    Jag vill ju heller inte att detta ska komma som en chock för barnet att pappan bara sticker och sen skyller allt på mig. 

Jag håller med dig fullt ut om att ett barn bör hållas utanför en fejd. 
    Berätta inte! Det är inte din sak att göra det utan pappans. Han måste stå för sina egna handlingar. Risken är att ditt barn vänder sig mot dig och säger att det är ditt fel pga att du vill ha ensam vårdnad. Och då står du där och får skörda det han sått. 
  • Anonym (nämndeman)

Sedär, inte ofta man hittar en vårdnadstvist som jag har suttit i som nämndeman.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-04-28 19:40:53 följande:
    Jag förstår hur du menar, men till saken hör ju också att jag vet att pappan inte planerar något umgänge med barnet, sen om planen är att flytta är ju bara spekulationer.

Men att han inte yrkat på eller önskar umgänge utöver 5 sommarveckor det vet jag ju säkert. Det är ju det frågan gäller, bör jag tala om det nu så det inte kommer som en chock, eller vänta och låta honom säga att allt är mitt fel? 
    Om han inte flyttar kommer han säkert att vilja ha umgänge. Varför skulle du säga något till barnet menar du?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (nämndeman) skrev 2013-05-03 12:47:07 följande:
    Sedär, inte ofta man hittar en vårdnadstvist som jag har suttit i som nämndeman.
    Är det så unikt så du kan vara säker på att det är samma tvist?
    Men i så fall kan du ju avslöja vad domen blir Skrattande 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2013-05-03 12:49:26 följande:
    Om han inte flyttar kommer han säkert att vilja ha umgänge. Varför skulle du säga något till barnet menar du?
    Om du hade läst tråden skulle du ha sett att jag INTE tänkt säga något till barnet. Det är däremot många i min närhet som tycker att jag borde göra det, det var därför jag gick ut och frågade om råd här.

Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker, eftersom han inte yrkat på något umgänge så verkar det ju inte som att han vill ha något heller... 
  • Anonym (nämndeman)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-05-05 19:20:09 följande:
    Är det så unikt så du kan vara säker på att det är samma tvist?
    Men i så fall kan du ju avslöja vad domen blir Skrattande 
    .
    Ja omständigheterna är såpass unika att det inte var speciellt svårt att identifiera. Kan du inte hålla dig tills i morgon då domen blir offentlig?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (nämndeman) skrev 2013-05-06 11:09:27 följande:
    .
    Ja omständigheterna är såpass unika att det inte var speciellt svårt att identifiera. Kan du inte hålla dig tills i morgon då domen blir offentlig?
    Jo, jag ska nog klara av att hålla mig tills domen kommer. Förstod att du inte fick avslöja det, men nu vet jag ju om det var du i a f ...:)
  • Tom Araya
    Anonym (Mamman) (Trådstartaren)

Jag tycker det är pappans sak att berätta för sitt barn om sina planer. Han får ta smällen.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
Svar på tråden Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?