Bör jag berätta om pappans planer för mitt barn?
Jag har nyligen varit i en rättegång angående en vårdnadstvist om mitt barn.Historien bakom är lång och komplicerad, men i slutändan så fungerar inte samarbetet mellan mig och pappan över huvud taget. Möjligheten att kunna ha gemensam vårdnad är lika med noll, och detta vet jag med säkerhet då vi försökt i flera år utan att det blivit någon bättring.
Både jag och pappan har nu ansökt om ensam vårdnad om barnet, men då pappan bor och jobbar utomlands under ca 4 månader varje år så är hans möjligheter att få vårdnaden väldigt små, och även familjerätten har kommit fram till att barnet skulle ha det bättre hos mig av många olika anledningar.
Nu är det som så att pappan har under lång tid försökt skrämma upp barnet och sagt att om jag får ensam vårdnad så kommer de aldrig mer att få träffas. Detta gör han troligtvis för att barnet inte ska våga nämna något om vart hen verkligen vill bo, då hen är rädd att aldrig få se sin pappa igen.
Både jag och många andra har försökt förklara för barnet att så inte är fallet, pappan har fortfarande rätt till umgänge även om jag skulle ha ensam vårdnad.
MEN! Nu kom det fram i rättegången att om jag får ensam vårdnad så vill inte pappan ha något mer umgänge förutom 5 veckor på sommaren.
Alltså tror jag att om domen faller till min fördel så kommer han att flytta tillbaka till sitt hemland, och således "får han rätt" i att barnet ej mer kommer att träffa honom.
Jag har självklart gett honom rätt till umgänge trots att han inte yrkar på det, men min fråga är nu:
Borde jag berätta om pappans planer för barnet nu innan domen kommer, så det inte kommer som en chock för hen om pappan flyttar?
Jag vet ju inte än om jag har rätt i mina farhågor, men jag vill heller inte att det ska läggas som en skuld på mig då jag aldrig vill ta bort deras umgänge utan vill att barnet ska få träffa sin pappa.
Eller bör jag vänta på domen och se vad som händer?