• Anonym (Frugan)

Maken köpte fel ost - igen!

Jag vet det är ett fjantigt problem, men det retar gallfeber på mig Skrikandes Igår bad jag min man köpa hem ost eftersom jag glömt det när jag var och handlade. Vad kom han hem med? Jo, Edamer. Den enda osten jag inte äter. Efter nästan 20 år tillsammans och otaliga felköp så har han fortfarande inte fattat att jag inte äter just den osten. 

Nån som känner igen sig eller än bättre; vet hur man ska göra så att han kommer ihåg att jag inte äter Edamer. Han är underbar i övrigt och kan hålla tusen bollar i luften samtidigt på jobbet, varför kan han inte lära sig vilken ost jag inte äter????

• Svar på tråden Maken köpte fel ost - igen!
  • jashrinah
    JoBa skrev 2013-04-27 19:30:04 följande:
    Till alla som klagar på sina mäns inköp: jag har lärt mig en viktig sak i yrkeslivet om delegering: om man delegerar åt någon annan att göra något, delegerar man inte bara ansvaret utan också befogenheten. Blir det inte som man tänkte sig skall man, innan man klagar, ställa sig frågan "blev det verkligen fel, eller blev det bara på ett annat sätt?"
    Om mannen gör inköp, får ni finna er i att han väljer de varor han vill köpa. Precis som han måste finna sig i att ni väljer det ni väljer, då ni handlar.
    Är det verkligen så illa att han köper den ost han vill ha? Det plockgodis han vill ha?
    Det är faktiskt inte "fel" bara för att det inte blir exakt som om ni skulle ha gjort det själva. Vare sig det handlar om matinköp, kakbakning, val av videofilm för kvällen eller vilken väg man kör till dagis.
    jodå , här blir det fel , om han vill ha en speciell sorts kaka och jag skriver ner till han vad som behövs och han åker och handlar men kommer hem utan eller med andra ingredienser så är det ju fel , för om det inte är det så skulle jag kunna baka det han vill ha , men nu går ju inte det , så alltså är det fel. 
    sedan att jag får skit för att han inte får sin kaka är ju också nått man kan tycka vad man vill om -_-  
  • Lillekott

Skicka ett SMS men vad DU vill att han köper, han kanske gillar Edamer? Vi har ofta två ostar eftersom jag gillar lagrat och de gör inte de andra i familjen. Jag brukar skriva en inköpslista, fota och sen skicka till maken så blir det inte "fel".

• Phalaenopsis

Mitt ex hade vanligtvis stenkoll på hur man gör saker på ett omtänksamt sätt och brukade komma ihåg allt jag gillade eller inte gillade. Jag avskyr vin. Inget fel på vin i sig, men jag står inte ut med smaken.  Vi hade grälat om det flera gånger, han har försökt köpa alkoholfria varianter (för det är ju så viktigt att dricka...) och slutligen gått över till andra drickor för min del - efter att behövt påpeka att jag inte vill dricka min cider ur barnkalasglasen. Nu försökte han vinna tillbaka mig, och bjuder på middag  - med VIN.

Min nuvarande man  köper alltid hem rätt grejer, och fyller på listan i affären ifall något vi glömt på lappen. Skrattande Och dricker inte vin. Flört

• maj09

Jag har sagt 1000 gånger till min man att jag inte gillar mörkrostat kaffe. När han skulle handla senast skrev jag bara "kaffe" på inköpslistan och hem kom han med tre paket mörkrostat kaffe. Jag frågade honom hur han tänkte här för han vet att jag MÅSTE ha en stor kopp kaffe på morgonen för att kunna börja dagen. Han svarade att han visste att jag inte gillade det när han tänkte efter men han glömde bort det när han var i affären. Typiskt män säger jag! =)
    Ps. Han själv gillar inte mörkrostat kaffe mer än mellanrostat.  

• loves to

.... TS jag köper allt jag själv tycker om..ingen mening att jag ber min man...han kommer aldrig att komma ihåg vad jag gillar...vi har varit i lag i 20 år...

• Chocoholica
    EnAnonumius skrev 2013-04-27 16:31:23 följande:
    Jag brukar skoja om; "att alla har vi våra perviteter" (jag använder "pervitet" här som analogi för "små konstigheter/"små tetigheter" i det utrycket).

Min man har en udda egenhet han med. Det är brödpåsar.. Fattar inte riktigt varför men han slänger aldrig brödpåsar när de är tomma. Men han använder dom aldrig heller till något annat. Hade han gjort detta så hade man ju förstått, men icke sa nicke dom bara ligger där om jag inte slänger dom.. Glad

Men iofs jag har ju min egenhet jag med. och det är mina förbannade kaffemuggar. Jag har så mycket kaffemuggar att jag tar upp två hyllplan i porslinsskåpet i köket. Och går någon sönder så köper jag ny i bland blir det två nya.. Skäms

Jag håller med, i bland bli vissa egenheter något man fundera på "hur kommer detta sig". Vi har ju också andra problem självklart men vissa fenomen går bara inte att förbi se liksom och kan bli en "kul-jobbig" grej i ett förhållande.

Ha ha, min man slarvar lite med att slänga förpackningar rent generellt. Gjort slut på dasspappret då får papprullen stå där i hållaren, mjölkförpackningar tomma i kylskåp med mera. Fast det är inte jämt, det är ibland han blir sådär disträ. Tungan ute
  • Tjolanta

Spelar ingen roll om man skriver en komihåglapp så glömmer de varor att handla i alla fall.. Min man skulle handla grejjer till kycklingsallad. Visst han var jättesnäll & duktig som kunde handla ALLT på lappen UTOM kyckling! Han fick snällt åka tillbaka till affären....

• Phalaenopsis

Den som kommer hem med fel grejer får väl åka tillbaka och byta! Det som svider lite brukar stanna mycket längre i minnet.

• Psychopath
    The TARDIS skrev 2013-04-27 15:58:08 följande:
    I skafferiet. Trodde jag att alla gjorde.
    Me too.
  • Hedebris

Min man köper alltid kexchokad eller twix jag är glutenintolerant.. Jag tror då inte min man glömmer det, det heter så....men... Han vill nog ha den för sig själv. Kan det vara så det ligger till???

• Herdis

Alltså, karlar är så där. Bara att inse. Detaljerna inom hushållsarbetet är inte viktiga för dem - såvida de inte är pedanter, d.v.s. fanatiska åt andra hållet. Och det är ÄNNU värre att leva med...

To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Moonis

Visst kan jag reta mig på att saker blir fel men man kan ju garva åt det lite efter. För min sambo är detta lite typiskt och blir det fel så får han åka och byta i så fall. Bindor har ju varit en sån grej men har lärt sig numera efter att dels ha skickat med honom gamla paketet och sen att han ringde när han stod och skulle ta paket.

Roligaste va nästan i torsdags när han körde mig till bussen. Skickade hem sambon att hämta min jacka och det sista jag sa till honom va "den svarta jackan" (vet hur han är nämligen). Han kom med den lila  

• Lindsey Egot the only one

Jag har ett extremt kontrollbehov vad som inhandlas i matväg. Det funkar inte att skriva en lista för skriver jag svart ädel ost så kommer han hem med svart castellio ost.

Jag kom på den briljanta idén nu att nästa gång vi handlar ska jag ta kort på varje matvara i butiken som jag brukar köpa och nästa gång så mms:ar jag bara de bilder av det som vi ska ha så ser han exakt vad det är. Då kan han inte komma och säga ost som ost, det är väl samma sak!

• carlf

låt han knulla dig mot kökdbordet o mitt i säger du bara glöm edamer

• Alisa

Jag kan tycka att om fel ost är det största problemet i relationen är det ganska harmlöst. 
    Och så hade jag sett till att köpa den osten jag gillade själv när den gamla började ta slut Glad 

• jashrinah
    Anonym (Frugan) skrev 2013-04-27 14:02:01 följande:
    Oj, vad svar det trillat in! Jag vill gärna bemöta några saker;

Nej, detta är inte det enda problem vi har, men det är detta som just den här tråden handlar om, jag hade förstås kunnat starta en tråd som heter "Hjälp, maken köper fel ost och är otrogen/slår mig/ vill inte ha sex!" (bara exempel) men just nu var det det här med osten jag funderade på. 

Ni som tycker att det är pinsamt av mig att starta en tråd om det; jag skriver ju själv i ts att det är ett fjantigt problem och tycker man att det är så löjligt behöver man faktiskt inte svara.

• Herdis
    maj09 skrev 2013-04-27 21:44:28 följande:
    Jag har sagt 1000 gånger till min man att jag inte gillar mörkrostat kaffe. När han skulle handla senast skrev jag bara "kaffe" på inköpslistan och hem kom han med tre paket mörkrostat kaffe. Jag frågade honom hur han tänkte här för han vet att jag MÅSTE ha en stor kopp kaffe på morgonen för att kunna börja dagen. Han svarade att han visste att jag inte gillade det när han tänkte efter men han glömde bort det när han var i affären. Typiskt män säger jag! =)
    Ps. Han själv gillar inte mörkrostat kaffe mer än mellanrostat.  

Min exman var ännu värre. Han kom hem med KOKkaffe flera gånger, fast vi bryggde vårt kaffe, och jag hade förklarat för honom att det är slöseri att använda kokkaffe när man brygger (för att man måste ta så mycket för att få rätt styrka och smak).
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
Svar på tråden Maken köpte fel ost - igen!