• evam77

Hur ska jag hantera mitt resultat på KUB-testet?

Tidigare i veckan var vi på KUB-test. Det var dagen 12+5. Vi har haft det jobbigt på vår resa mot ett barn, och har tidigare haft hela tre missfall... Efter det tredje tog det nästan ytterligare ett år innan jag blev gravid igen. Den här gången har allt fortlöpt väl till vår stora glädje!

Så till KUB-testet. Jag har grubblat i veckor på om jag verkligen skulle göra det. Jag är en "tänkare", och var orolig för att hamna i ett "moment 22", alltså komma på hög risk, och behöva fundera över fostervattenprov. Så här i efterhand önskar jag innerligt att jag inte gjort testet.

Allt såg bra ut på ultraljudet! Fostret var stort som i 13+, så bm trodde kanske att jag gått några dagar längre än vad vi sa... Jag har haft stenkoll på alla "senaste mens-dagar", så jag tror inte det, men så var det iallefall. Man såg ett tydligt näsben, vilket tydligen är positivt, fostret rörde armar, händer, ben och fötter. Vi fick lyssna till hjärtat som lät fint, och nackspalten var 1,6 mm. Vi var överlyckliga!!!! Men sen skulle vi sitta och vänta ett tag på att det i kombination till mitt blodprov skulle analyseras. Och mitt blodprov var inte bra!!!! Mitt grav-hormon var 1,25 MoM, och mitt PAPP-A endast 0,3. Efter vad jag förstått ska båda vara runt 1. Så detta drog ner mitt resultat till 1:39 att fostret har ds. Riskerna för dom andra kromosomförändringarna var över 1:1000.
    Vad hade ni gjort? Ska vi gå vidare med fvp, TROTS risken för missfall??? Jag vet - risken är liten. Men den finns. Jag har haft upprepade missfall. Det drabbar också ca 1 på 100, så jag vet allt för väl att den där 1 procenten - det kan vara jag. Och då Kan det vara ett missfall av ett friskt foster.

Vad har ni för erfarenheter av KUB, och kanske framförallt blodprovet? Jag behöver diskutera det här för att komma fram till vårt egna beslut. Jag vill höra andras åsikter, och hur ni har, eller skulle ha, gjort.

Tack på förhand : )        

• Svar på tråden Hur ska jag hantera mitt resultat på KUB-testet?
  • Philippa

Om du är säker på att du skulle ta abort OM barnet har DS så ska du ta FVP..... men om du kommer behålla oavsett så ska du inte ta provet.

• lilaemma

Är det väldigt viktigt för dig att inte få ett barn med downs? Om du kämpat så för att få det här barnet som växer i din mage - skulle du då inte fortsätta kämpa för det barnet om det hade någon form av handikapp? Jag skulle inte ta risken för mf som fostervattensprov innebär, om jag var i din situation. För mig skulle det vara viktigare att över huvud taget få ett barn än att vara 99% säker på att det inte hade downs. Hade det varit någon av de andra kromosomavvikelserna - så kanske jag hade testat... men risken att förlora ett fullt friskt barn (38/39 är ju chansen för att bäbisen är fullt frisk) känns mer skrämmande för mig än tanken på ett liv med en fantastisk unge som kanske eller kanske inte har downs... Som du skriver är det ju upp till dig - det är ditt liv och ditt barn. Men du bad om att få veta hur vi andra skulle tänkt - och så här tänker jag. 

• Baktakt

En kompis fick en liknande risk och gjorde MKP. Det visade att allt var bra. Det som är viktigast är dock vad ni gör efter att ha fått svaret, inte vad det blir.

• Ninnan

Jag skulle inte tagit fostervattensprov om jag varit i din situation! Om ultraljuset är så bra är risken väldigt liten. Jag fick precis samma som du när jag väntade dottern hösten 2008 (1:27 pga blodprovet, ultraljudet var precis samma som ditt) och valde att göra om hela kuben! Vad jag har förstått kan blodprovet bero på dagsformen. Och mycket riktigt...ett blodprov två veckor senare visade en sannolikhet på 1:4000. Sedan ringde den första läkaren och sa att de lagt in blodprovet fel så det första var 1:1000 istället för 1:27(!). Detta gjorde att jag verkligen var glad att jag gjorde om det, kändes inte som om jag kunde lita på resultatet. Samtidigt tycker jag att det är anmärkningsvärt att båda ultraljuden var exakt likadana, samma nackspalt, fint näsben mm...medan enbart blodprovet blev så totalt olika...1:1000 eller 1:4000 är ju ganska stor skillnad. Så mitt tips, gör om det! Jag åkte till Köpenhamn och betalade 2000:- men det var det värt! De är otroligt duktiga på detta där. Det är för jobbigt att gå så många månader och oroa sig!
    Lycka till!!

• mteriksson

jag gjorde kub förra veckan. Risk på 1:132. Vi valde att göra moderkaksprov. Gjorde det i måndags och nu är det en jäkla jobbig väntan på provsvar.... Ultraljudet var perfekt, men i mitt fall var det blodproverna som drog ner resultatet så drastiskt sa bm...
    nu är jag rädd för missfall efter provet, eller rädd för jobbiga besked.....tungt är det just nu, minst sagt 

• Baktakt

Kom att tänka på en sak min bm sa: Om barnet har ds är nackspalyen ofta inte bara bred. Den är snarare som en påse som inte hänger med i barnets rörelser. Med 1,6 i nackspalt låter det inte så.

• evam77

Tack alla ni som kommit med tankar : ) I stort tänker jag som du, lilaemma, och chansen att det är ett friskt barn är trots allt ändå stor! Och Ninnan, det hade vart super, om man kunnat göra om det... Jag ringde barnmorskan och frågade om jag fick göra ett nytt blodprov, men det fick jag inte... Kanske man ska kolla möjligheter att göra det privat, som du : ) Jag är i 13+2 idag, är det för sent?

Hoppas på fler tankar och åsikter! 

• Baktakt

Blodprovet görs senast en vecka innan för att de ska hinna få fram resultatet innan ul:et. Och ul:et ska väl vara gjort innan 13.6?

• Flickan och kråkan

Det beror ju på hur ni känner inför det hela. Det är ju problematiken med KUB - att man enbart får en sannolikhetssiffra. Vi gjorde KUB med första barnet, KUB + fvp med andra och enbart fvp med tredje. Det har varit beslut som varit rätt för just oss. Vad som är rätt för er kan egentligen bara ni veta. Ja, det finns en risk med fvp, men idag ligger den på 1/700-800 snarare än 1/100. Men risken finns där givetvis om än mycket liten. Efter v.12 och fram till förlossning är missfallsrisken generellt 3%. V

• Ninnan
    evam77 skrev 2013-04-26 14:46:29 följande:
    Tack alla ni som kommit med tankar : ) I stort tänker jag som du, lilaemma, och chansen att det är ett friskt barn är trots allt ändå stor! Och Ninnan, det hade vart super, om man kunnat göra om det... Jag ringde barnmorskan och frågade om jag fick göra ett nytt blodprov, men det fick jag inte... Kanske man ska kolla möjligheter att göra det privat, som du : ) Jag är i 13+2 idag, är det för sent?

Hoppas på fler tankar och åsikter! 
    Jag gjorde mitt andra ultraljud + blodprov i v. 13+6 så det är inte försent. Ringde och förklarade situationen för dom i Köpenhamn och vi fick komma in samma dag :).
  • toanna

Jag gjorde KUB förra veckan och hade bestämt för att får jag inte ett resultat på under 1:10,så går jag inte vidare,fick 1:304,är 43 år och var ganska orolig innan. För mig hade det inte alls varit hela världen att få ett barm med DS,hellre det än kanske ett missfall vid MKP eller FPV. Jag hade ett MA i november förra året och är jätterädd för ett nytt missfall...Allt verkade ju ändå se bra ut på ditt ultraljud och resultatet ger ju goda chanser till ett friskt barn. Jag läste massor om andra och deras resulat innan mitt KUB,det är många som fått mycket sämre resultat än dig,som fått helt friska barn. I dom flesta fall tror jag kroppen sorterar bort dom barn som inte är friska.

Hoppas det går bra för dig och att du får en lugn gravidietet! 

• Loppan8201

Jag har aldrig varit gravid så jag vet såklart inget om saken. Men eftersom jag har flertalet kompisar som är gravida nu så diskuteras det flitigt kring KUB.test. Och det lilla jag bara tänkte flika in som en förhoppningsvis liten uppmuntran är att en kompis fick 1:7 vid KUB. De behöll barnet och idag har de en i allra högsta grad frisk liten grabb på 4 år.

Håller alla tummar för att ditt barn är "friskt" och att allt går som det ska! 

• clembke

När jag väntade första gjorde vi NUPP-UL (inget blodprov då vi bara skulle vara övningspersoner). Vi skulle inte få veta något resultat då dom inte skulle vara helt 100 iom att inget blodprov hade tagits.
    Väl där mäter dom flera ggr och konstaterar att nackspalten är för bred, tror det låg på 3 mm nånting kommer inte ihåg så noga.  Dom tillkallar en läkare som kollar och säger sen att vi kan få göra fvp om vi vill då nackspalten är bred. Samtidigt säger hon att sannorlikt är det inget men man vet inte. Vi bad om att få fundera på det och gick där ifrån.

Våra diskutioner gick sedan som så. Det finns en risk med mf om man gör provet, den lilla % som får mf kan vara vi.  Hur skulle vi göra om det skulle visa sig vara ds? Jag var tvärsäker på min sak; jag skulle behålla ändå!!! Sambon var inne på min linje och då tyckte vi att det var hemskt onödigt att utsätta sig för den risken att få mf. Så för oss var valet rätt enkelt. Nu hade vi heller inga siffror på risken.

I mina andra 2 graviditeter har jag avstått från att göra foster diagnostik då jag inte vill utsätta mig för våndan. Skulle det vara något så får vi ta det då. Samtidigt så förstår jag andra som vill göra det för att tex kunna förbereda sig om det skulle vara så.

Vet inte om mitt svammel hjälpte dig nånting Men det är min syn på det sett ifrån min position.    

Svar på tråden Hur ska jag hantera mitt resultat på KUB-testet?