Vägen till nedläggning i sängen (7 månaders)
Jag har en tjej som alldeles snart blir 7 månader.
Sömnhistoriken ser ut såhär. Hon hade extremt mkt gaser första 5 månaderna, det visade sig vara mjölkallergi (och är således bättre nu sen vi blivit mjölkfria). Gaserna störde mkt kvällstid och hon somnade i "kolikgreppet" i våran famn sent på kvällarna (runt 00-01). Sen sov hon relativt bra ändå, några ledsna uppvak när hon var gasig. Så hon lärde ju sig att varva ner genom att bli buren.
Sen vi blev mjölkfria har hon somnat någongång mellan 19-21. Då har vi burit runt henne. Hon visar aldrig typ att "nu är jag trött". utan vi listar ut hur länge hon varit vaken sen förra sovstunden (ca 2 h så är det dags att sova). Så får vi gå runt med henne så halvsomnar hon så vi kan lägga ner henne..
Detta har funkat bra. Sambon brukar lägga och det tar typ 10 min så ligger hon och sover i sängen.. Därför har vi inte infört några mer rutiner.. MEN för ca 1-2 veckor sen började detta ändras (hon ahr under denna tid fått sin första tand). Nu kan det ta upp till 2 h innan hon somnar. Och hon blir så övertrött och gråter. Vi har försökt införa rutiner, med nedvarvning, men hon blir ju bara upptrissad av detta - så då tar sövningen ÄNNU längre tid.. Och eftersom hon då somnar ännu senare förstår jag inte hur hon ska kunna koppla ihop nedvarvningen med att sova.. men våra handleder orkar inte kånka runt på henne hur länge till som helst :)
Någon som har bra tips på att göra läggningen enklare? Hon tar inte napp, har försökt med snutte/gosedjur som jag haft med vid amning och varje gång hon ska sova, men hon tror det är leksaker. Hon avskyr täcke. Inget "gosigt" alls finns...
Såååå någon som har något smart tips på hur vi ska få till en bra läggning? Vad kan/bör vi göra?