• Miss Key

Vägen till nedläggning i sängen (7 månaders)

Jag har en tjej som alldeles snart blir 7 månader.

Sömnhistoriken ser ut såhär. Hon hade extremt mkt gaser första 5 månaderna, det visade sig vara mjölkallergi (och är således bättre nu sen vi blivit mjölkfria). Gaserna störde mkt kvällstid och hon somnade i "kolikgreppet" i våran famn sent på kvällarna (runt 00-01). Sen sov hon relativt bra ändå, några ledsna uppvak när hon var gasig. Så hon lärde ju sig att varva ner genom att bli buren. 

Sen vi blev mjölkfria har hon somnat någongång mellan 19-21. Då har vi burit runt henne. Hon visar aldrig typ att "nu är jag trött". utan vi listar ut hur länge hon varit vaken sen förra sovstunden (ca 2 h så är det dags att sova). Så får vi gå runt med henne så halvsomnar hon så vi kan lägga ner henne.. 

Detta har funkat bra. Sambon brukar lägga och det tar typ 10 min så ligger hon och sover i sängen.. Därför har vi inte infört några mer rutiner.. MEN för ca 1-2 veckor sen började detta ändras (hon ahr under denna tid fått sin första tand). Nu kan det ta upp till 2 h innan hon somnar. Och hon blir så övertrött och gråter. Vi har försökt införa rutiner, med nedvarvning, men hon blir ju bara upptrissad av detta - så då tar sövningen ÄNNU längre tid..  Och eftersom hon då somnar ännu senare förstår jag inte hur hon ska kunna koppla ihop nedvarvningen med att sova.. men våra handleder orkar inte kånka runt på henne hur länge till som helst :) 

Någon som har bra tips på att göra läggningen enklare? Hon tar inte napp, har försökt med snutte/gosedjur som jag haft med vid amning och varje gång hon ska sova, men hon tror det är leksaker. Hon avskyr täcke. Inget "gosigt" alls finns...

Såååå någon som har något smart tips på hur vi ska få till en bra läggning? Vad kan/bör vi göra? 

• Svar på tråden Vägen till nedläggning i sängen (7 månaders)
  • Ellie

En sak ni kan testa istället för att kånka runt på henne:

Om ni har en dubbelsäng, så lägger ni henne i mitten och er själva runtomkring så hon inte kan rulla ur (eller vaddera med täcken etc). Sedan ligger ni helt enkelt i sängen tillsammans när det är dags att sova. Hon kommer stöka runt helt vilt i början, men efter en stund (kanske 10-30 min) kommer hon ta lite pauser och vila sig, och slutligen lägga sig själv för att sova.
    Efter några kvällar brukar det gå fortare och fortare att somna.

När hon väl sover kan man lyfta över henne till egen säng om det är där on brukar sova.
    Man kan även prova att göra samma sak, men lägga henne i sin säng och sitta bredvid. Kanske fungerar det, kanske blir hon för ledsen av att ligga där själv.

Detta fungerar ofta bra för oss, men ibland behöver det bäras.

• Natulcien

Vår son ville inte heller ha något "gosigt"; ingen napp, inget gosedjur, ingen snuttefilt. Men han ammades till sömns upp till ca 5 månader. Därefter sövdes han genom att vi låg bredvid och sjöng/strök över ryggen/buffade lätt i rumpan tills han somnade.

Men om det absolut inte fungerar så vet jag många som sitter på pilatesboll och gungar sina barn till sömns. Snällare mot kroppen än att kånka runt.

• Miss Key
    Ellie skrev 2013-04-28 17:16:13 följande:
    En sak ni kan testa istället för att kånka runt på henne:

Om ni har en dubbelsäng, så lägger ni henne i mitten och er själva runtomkring så hon inte kan rulla ur (eller vaddera med täcken etc). Sedan ligger ni helt enkelt i sängen tillsammans när det är dags att sova. Hon kommer stöka runt helt vilt i början, men efter en stund (kanske 10-30 min) kommer hon ta lite pauser och vila sig, och slutligen lägga sig själv för att sova.
    Efter några kvällar brukar det gå fortare och fortare att somna.

När hon väl sover kan man lyfta över henne till egen säng om det är där on brukar sova.
    Man kan även prova att göra samma sak, men lägga henne i sin säng och sitta bredvid. Kanske fungerar det, kanske blir hon för ledsen av att ligga där själv.

Detta fungerar ofta bra för oss, men ibland behöver det bäras.
    Tack för tipset! Ska pröva detta någon kväll!! :) Har aldrig gjort det förut. Förhoppningsvis fortsätter hon vara lugn. 
    Natulcien skrev 2013-04-28 18:24:19 följande:
    Vår son ville inte heller ha något "gosigt"; ingen napp, inget gosedjur, ingen snuttefilt. Men han ammades till sömns upp till ca 5 månader. Därefter sövdes han genom att vi låg bredvid och sjöng/strök över ryggen/buffade lätt i rumpan tills han somnade.

Men om det absolut inte fungerar så vet jag många som sitter på pilatesboll och gungar sina barn till sömns. Snällare mot kroppen än att kånka runt.
    Har försökt det där med buffning och så. Men hon blir bara förbannad. Hon blir arg så fort hon misstänker att vi försöker söva henne. Sova? Moi? Säger hon och stretar emot ;)! 

Pilatesbollen lät ju lite skonsammare.. Kanske får införskaffa en sån om det inte blir bättre! Trött rygg nu!

• Ellie
    Miss Key skrev 2013-04-29 11:33:46 följande:
    Tack för tipset! Ska pröva detta någon kväll!! :) Har aldrig gjort det förut. Förhoppningsvis fortsätter hon vara lugn. 

Berätta gärna om det fungerar för er!
    Miss Key skrev 2013-04-29 11:33:46 följande:
    Har försökt det där med buffning och så. Men hon blir bara förbannad. Hon blir arg så fort hon misstänker att vi försöker söva henne. Sova? Moi? Säger hon och stretar emot ;)!

Hon borde inte bli lika arg av att ligga i sängen tillsammans med er, eftersom det inte är självklart för henne att ni försöker söva henne. Låt henne leka av sig (möjligtvis flytta tillbaka henne till kudden emellanåt) tills hon själv inser att hon är trött. Hoppas det går bra!
  • Baktakt

Det är nån fas vid sju månader. Vår dotter var nästan svårare då än under koliktiden! Vi gick från tre lurar till två i samma veva och det kan kanske hjälpa om ni inte redan gjort det. Samma lur-tid sammanlagt, men två pass på 1,5h istället för tre på 1h funkade för oss.

• Miss Key
    Ellie skrev 2013-04-29 12:27:57 följande:
    Berätta gärna om det fungerar för er!

Hon borde inte bli lika arg av att ligga i sängen tillsammans med er, eftersom det inte är självklart för henne att ni försöker söva henne. Låt henne leka av sig (möjligtvis flytta tillbaka henne till kudden emellanåt) tills hon själv inser att hon är trött. Hoppas det går bra!
    Provade nu ikväll.. Började vid 18.30 dvs för en och en halv timme sen, då hon började bli trött.. 1 timme låg vi, till 19.30, sen vart hon helt GALEN och nu går vi runt med henne. Och hon är så arg att hon fortfarande gallskriker. Övertrött och förbannad.. :/ så första kvällen var ingen luck alls. Hon avskyr verkligen att somna! Just nu får sambon gå en stund, vi går i skift med henne.. ZzzZ!!... blir så less, varje gång man ska prova något går det så dåligt. Så, fick ta över. 2 timmar senare sover hon i sängen!! 
    Baktakt skrev 2013-04-29 12:34:32 följande:
    Det är nån fas vid sju månader. Vår dotter var nästan svårare då än under koliktiden! Vi gick från tre lurar till två i samma veva och det kan kanske hjälpa om ni inte redan gjort det. Samma lur-tid sammanlagt, men två pass på 1,5h istället för tre på 1h funkade för oss.
    Har också hört om att det är en fas. Och det märks för det kom så tvärt. Jag har försökt (lite halvhjärtat kanske, orkade inte mer) påverka dagsömnen. Men hon har haft samma schema jättelänge, vaken 2 timmar sover 30 min, vaken 2 h sover 30 min.. hela dagen är det så.. Har försökt hålla henne vaken något pass för att hon istället ska "samla ihop" sömnen och sova längre. Men då sov hon istället 20 min, övertrött och förbannad innan hon somna, övertrött o förbannad efter hon somna.. 

Ja.. sömnen är ju ett kapitel för sig när man får barn :D 
  • Ellie
    Miss Key skrev 2013-04-29 20:27:39 följande:
    Provade nu ikväll.. Började vid 18.30 dvs för en och en halv timme sen, då hon började bli trött.. 1 timme låg vi, till 19.30, sen vart hon helt GALEN och nu går vi runt med henne. Och hon är så arg att hon fortfarande gallskriker. Övertrött och förbannad.. :/ så första kvällen var ingen luck alls. Hon avskyr verkligen att somna! Just nu får sambon gå en stund, vi går i skift med henne.. ZzzZ!!... blir så less, varje gång man ska prova något går det så dåligt. Så, fick ta över. 2 timmar senare sover hon i sängen!! 
    Så synd Rynkar på näsan. Hoppas ni hittar något som fungerar bättre snart. Som sagt, det är säkert en tillfällig fas hon hamnat i. Jobbigt under tiden bara!
  • cosinus

Vyssanlull-tassar har varit vår bästa vän, så man kan skaka sängen när de ska sova.

Men vi har gjort så här med alla våra 4 barn när vi velat få dem att somna i sängen på kvällarna.

Först sätta en rutin på att somna en viss tid. Nu pratar vi inte någon minut hit eller dit men ett visst klockslag plus/minus 20 minuter ungefär beroende på hur barnet sovit tidigare på dagen.

Sen har vi då sövt samma tid under en period och då har alla knep varit tillåtna. Söva med amning, söva i sjal, söva i vagn, vad som funkar.

När det sitter att det går rätt lätt att söva samma tid varje kväll då har vi börjat som vi brukat och så när ungen är sömning lagt över i spjälsängen vaken och fortsatt gunga där. Har barnet varit oroligt i kroppen och velat krypa iväg har det oftast funkat att lägga en hand på ryggen (just ja mina har sovit på mage), tyngden har liksom lugnat barnen samtidigt som de känner att man är nära. Jag har alltid nynnat på en låt när de somnat och det har jag fortsatt så länge vi varit kvar i samma rum. Det har nog egentligen varit ett sätt för mig att mäta hur lång tid jag hållit på, genom att hålla koll på antalet varv jag nynnat sången men barnen har gillat det också :)

När det funkat har vi börjat lägga ner klarvaket barn i sängen och gungat och när det funkat har vi gått över till att klappa lite i rumpan och sen bara sitta bredvid och till slut gått ut. Man behöver ju inte gå ut om man inte vill, man kan ju fortsätta söva aktivt om man känner att det passar en bättre men jag har lessnat på att sitta och se en unge somna efter ett tag :)

• Miss Key
    cosinus skrev 2013-04-29 20:42:52 följande:
    Vyssanlull-tassar har varit vår bästa vän, så man kan skaka sängen när de ska sova.

Men vi har gjort så här med alla våra 4 barn när vi velat få dem att somna i sängen på kvällarna.

Först sätta en rutin på att somna en viss tid. Nu pratar vi inte någon minut hit eller dit men ett visst klockslag plus/minus 20 minuter ungefär beroende på hur barnet sovit tidigare på dagen.

Sen har vi då sövt samma tid under en period och då har alla knep varit tillåtna. Söva med amning, söva i sjal, söva i vagn, vad som funkar.

När det sitter att det går rätt lätt att söva samma tid varje kväll då har vi börjat som vi brukat och så när ungen är sömning lagt över i spjälsängen vaken och fortsatt gunga där. Har barnet varit oroligt i kroppen och velat krypa iväg har det oftast funkat att lägga en hand på ryggen (just ja mina har sovit på mage), tyngden har liksom lugnat barnen samtidigt som de känner att man är nära. Jag har alltid nynnat på en låt när de somnat och det har jag fortsatt så länge vi varit kvar i samma rum. Det har nog egentligen varit ett sätt för mig att mäta hur lång tid jag hållit på, genom att hålla koll på antalet varv jag nynnat sången men barnen har gillat det också :)

När det funkat har vi börjat lägga ner klarvaket barn i sängen och gungat och när det funkat har vi gått över till att klappa lite i rumpan och sen bara sitta bredvid och till slut gått ut. Man behöver ju inte gå ut om man inte vill, man kan ju fortsätta söva aktivt om man känner att det passar en bättre men jag har lessnat på att sitta och se en unge somna efter ett tag :)
    Låter som ett logiskt och bra tips.. :) Vi hade ju flyt för ett tag sen. Borde ha lagt henne mer och mer vaken då. Hon var ju vaken när vi la ner henne men ändå väldigt sömnig. Borde ha tränat mer.. Känns som att de bra perioderna är så korta så det är svårt att styra upp.. :) HOppas innerligt det blir lättare snart igen så vi kan "träna"! 

Vi har också vyssan lull tassar. Just nu blir hon mer förbannad än trött när vi gungar. Men sen har ju hon aldrig varit särskilt förtjust att somna i vagnen heller.. Så just gungandet gör kanske inte så mkt för henne.. 
  • livetimagen

För oss så har allting varit i perioder.
    Min grabb har alltid varit lite svår att lägga.. Vi har fått bära runt honom tills han somnar.. Men helt plötsligt gick det bättre.. En period ammades han alltid till söms. Och när han blev sju månader kom första tanden då blev det kaos.. I två veckor strax innan tanden kändes så skrek han inför varje sovstund.. Suuuper svår! Sen en dag så vände det helt. Jag satt i soffan och han somnade i mitt knä!! Hade inte hänt sedan han var nyfödd. Och nu bara några få veckor senare så somnar han i din säng när jag sitter jämte och stryker honom över huvudet och lägger en tung hand på kroppen.. Allt går i korta perioder för vår lille.. Hoppas bara denna perioden då han är lätt att lägga håller i sig länge!!

(Tyckte för övrigt att det med pilatesbollen lät dom en jättebra idé )

Svar på tråden Vägen till nedläggning i sängen (7 månaders)