• jesslin

Hur många tänder har din 04:a tappat? Och när fick de sina mjölktänder

Ja, som frågan lyder. Glad 

Min dotter född i Oktober 04 tappade sin 13:e tand i går, den fjärde på några månader, Hon tappade 6 st i sexårs mellan nov-feb och de 2 första vid 5. Sina 6årständer hade hon innan hon fyllde fem. Hon fick sina första tänder vid 5 månader, fyra på en gång vid 6 1/2 månad. Sedan kom de pö om pö fram tills 15-16 månader innan  hon fick de 4 3års kindtänderna innan hon fyllde 3. 

Bara nyfiken för det med barns tänder är så olika. Trots att hon tillhör en av de yngsta i klassen är hon den som tappat mest.  

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-29 16:47
    Menar 12:e tand. men den 13:e ramlar snart ut också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-16 13:26
    Nu har hon tappat 18 tänder. Två riktiga kindtänder och blir 9 1/2 i April.
  • Svar på tråden Hur många tänder har din 04:a tappat? Och när fick de sina mjölktänder
  • Scruffy

Min 05 a har bara tappat två längst ner. En tredje tand är lös. Inga 6 års tänder än.

• cosinus

Min dotter som precis fyllt 9 år (mars -04) har tappat 6 mjölktänder. 4 nere i mitten och 2 i mitten uppe.

De permanenta 6-årständerna kom nog ganska precis vid 6 år då hon tappade de två första nere.

Min -06a har snart tappat 4 tänder. de två nere och 1 kindtand uppe är redan ute och nästa kindtand är på väg att lossna. Hans sexårständer är nämligen på väg fram och uppe är det för trångt så de pressar loss mjölktanden framför.

• cosinus
    cosinus skrev 2013-04-29 13:58:37 följande:
    Min dotter som precis fyllt 9 år (mars -04) har tappat 6 mjölktänder. 4 nere i mitten och 2 i mitten uppe.

De permanenta 6-årständerna kom nog ganska precis vid 6 år då hon tappade de två första nere.

Min -06a har snart tappat 4 tänder. de två nere och 1 kindtand uppe är redan ute och nästa kindtand är på väg att lossna. Hans sexårständer är nämligen på väg fram och uppe är det för trångt så de pressar loss mjölktanden framför.
    Glömde, 04an fick sin första tand vid 9 månader (hade 4 tänder vid året) och 06an sin första tand vid 10 månader och lika många vid året.
  • jesslin

Puffar upp. Min dotter som blir 9 i Oktober har nu tappat 16 tänder. Den enda i sin klass som har det. 

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Hon har m a o bara två kvar. Jag tror jag själv var 10- 11 när jag fick mina och började tappa. Och jag väntade på en kindtand i många år eftersom jag skadade mjölktanden som ettåring så den inte gick att rädda i ett senare skede.

• Lucky

Min dotter som fyllde 9 i november har tappat 19tänder!
    Fick första tanden strax för 6mån och hade 14tänder vid 14månader!
    Tappade första två veckor innan 5år

• jesslin
    Lucky skrev 2014-01-16 20:44:30 följande:
    Min dotter som fyllde 9 i november har tappat 19tänder!
    Fick första tanden strax för 6mån och hade 14tänder vid 14månader!
    Tappade första två veckor innan 5år
    Ungefär som för min tjej då. hon fick två vi 5 månader och 4 på en gång vid 6 månader. Vid 15 månander hade hon 16. Skönt att höra att det finns flera som tappar sin i sådan rask fart. .-) 
Svar på tråden Hur många tänder har din 04:a tappat? Och när fick de sina mjölktänder