• pralinen86

Introducera gluten

Min dotter är snart fyra månader och det börjar bli dags att introducera gluten. Jag helammar fortfarande och planerar att göra det till hon är iaf 6 månader. Vad rekommenderar ni att vi ska introducera för gluten? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Introducera gluten
  • Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-04-30 19:55:51 följande:
    Eftersom rek är att börja med smakisar vid 6 mån så tolkar jag helt enkelt det som att man ska börja ge gluten vid 6 mån, inte att detta "måste" ske före! Man kan börja före om man vill börja med smakprover. Att det står "senast" är bara för att fånga upp så många som möjligt innan de faktiskt hunnit sluta amma. Tror man att ordet senast egentligen betyder "före" så bör man kolla upp sin språkförståelse...

Det är skyddet av amning som är det viktiga, inte att man börjar så tidigt som möjligt. Då skulle ju rekommenationen vara grymt motsägelsefull.

Dessutom är bebisen 6 månader gammal i drygt 4 veckors tid
    Och din bebis är inte ens 4 månader ännu TS. Du har alltså 3 månader på dig innan du börjar närma dig "senast-gränsen"
    Precis så har jag tolkat det också! Vi började således att introducera gluten lite försiktigt strax innan 7 månader, fyra månader innan jag slutade amma.
  • mikroE

Tyvärr så verkar dock en del tolka det som att man ska introducera gluten före sex månader. En barnsköterska som informerade på föräldragruppen gjorde det och blev arg på mig och förminskade mig när jag sa att det inte stämmer. Till sist lyckades hon övertyga mig om att jag hade fel och det slutade med att jag två gånger innan sex månader gav mycket lite av glutenmat men jag höll igen i övrigt fram till ca 7 månader. Då började jag ge lite smörgåskex ibland medan jag i första hand gav glutenfri gröt och begränsat med gluten och mjölk fram till ca 8-9 månader.

• elinson
    skogsvitter skrev 2013-04-30 20:01:14 följande:
    Nja, ökningen av celiaki uppstod när man började tuta i alla att välling/gröt skulle ersätta bröstmjölk/ersättning från 4 månaders ålder, för att det var mer "mättande". Vågen av celiaki har minskat mycket drastiskt sedan man begränsade välling till tidigast från 6 månader, och förtydligade att man måste introducera gluten med stor försiktighet! Inte ösa i dem flera liter per dag! Detta var under 80-talet som man såg en så dramatisk ökning. Dvs långt innan man införde rekommendationen om att vänta tills efter 6 mån (den rek infördes 2003).
    Nej jag tror du missuppfattat. 

Tidigare var råden att introducera från 4 månader i små mängder. Råden ändrades på 80-talet till att vänta med gluten till 6 månader och då ge i lite större mängder - detta tror man är orsaken till en ökning som sedan visade sig på 90-talet. Nu har man istället gått tillbaka till att introducera i mindre mängder mellan 4-6 månaders just för att de flesta fortsatt ammas och mängderna blir både mindreoch kanske skyddas av amningen.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/kostraden-gjorde-fler-sjuka/ 

Precis som du skriver är det viktigast att introducera små mängder i skydd av amning eller ersättning, för dem som ammar längre kanske introduktionen kan skjutas längre fram, men jag finner inga studier om det.

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • Natulcien
    elinson skrev 2013-05-01 07:05:27 följande:
    Precis som du skriver är det viktigast att introducera små mängder i skydd av amning eller ersättning, för dem som ammar längre kanske introduktionen kan skjutas längre fram, men jag finner inga studier om det.

Fast om råden baseras på att introduktionen ska ske i skydd av amning och medan många fortfarande ammar, så är det ju ganska givet att det kan ske senare...om man fortfarande ammar...
  • elinson
    Natulcien skrev 2013-05-01 09:43:06 följande:
    Fast om råden baseras på att introduktionen ska ske i skydd av amning och medan många fortfarande ammar, så är det ju ganska givet att det kan ske senare...om man fortfarande ammar...
    ja det är helt sant! 

Råden skal ju gälla hela befolkningen och eftersom fler och fler slutar amma tidigare (tyvärr!!!) så tror antar jag att råden vill säkra att just gluten introduceras innan man slutar amma. 
  • Natulcien
    elinson skrev 2013-05-01 10:11:59 följande:
    ja det är helt sant! 

Råden skal ju gälla hela befolkningen och eftersom fler och fler slutar amma tidigare (tyvärr!!!) så tror antar jag att råden vill säkra att just gluten introduceras innan man slutar amma. 
    Jo, det är vad jag tror också.
    Men eftersom jag ammade i 11 månader så introducerade vi inte gluten förrän vid 7 månader, och gick väldigt försiktigt fram. Så man måste ju inte börja med stora mängder för att man börjar efter 6 mån. heller...
    I artikeln du länkade till framgick det ju att man ökade glutenmängden i vällingarna, och det kanske är den största "boven" eftersom många tycks tro att välling är likvärdigt ersättning/bröstmjölk och övergår till det - i stor mängd - efter 6 månader...
  • skogsvitter
    elinson skrev 2013-05-01 07:05:27 följande:
    Nej jag tror du missuppfattat. 

Tidigare var råden att introducera från 4 månader i små mängder. Råden ändrades på 80-talet till att vänta med gluten till 6 månader och då ge i lite större mängder - detta tror man är orsaken till en ökning som sedan visade sig på 90-talet. Nu har man istället gått tillbaka till att introducera i mindre mängder mellan 4-6 månaders just för att de flesta fortsatt ammas och mängderna blir både mindreoch kanske skyddas av amningen.

www.sydsvenskan.se/sverige/kostraden-gjorde-f...

Men siffrorna står ju svart på vitt i avhandlingen jag länkade till och exakt vilka kostråd som förändrades. Ja man ändrade en kort period från 4 mån till 6 mån och bytte då ut all amning tvärt mot gluten. Sedan bytte man tillbaka till 4-6 mån och med långsam introduktion men ökningen uppstod då bland äldre barn. Inte förrän efter 2003 då vi återigen fick en mycket strikt gräns på 6 månader (men fortfarande med långsam introduktion och inte tvärt rakt av) så började ökningen faktiskt att avta.
  • skogsvitter

Känns kanske bättre att gå direkt på källan, alternativt en seriös avhandling, än att hänvisa till tidningsartiklar som ju givetvis aldrig kan få med hela bilden. I min länk ser du källan till studien och du kan själv kolla upp den om du är intresserad.

• skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-05-01 10:23:17 följande:
    Jo, det är vad jag tror också.
    Men eftersom jag ammade i 11 månader så introducerade vi inte gluten förrän vid 7 månader, och gick väldigt försiktigt fram. Så man måste ju inte börja med stora mängder för att man börjar efter 6 mån. heller...
    I artikeln du länkade till framgick det ju att man ökade glutenmängden i vällingarna, och det kanske är den största "boven" eftersom många tycks tro att välling är likvärdigt ersättning/bröstmjölk och övergår till det - i stor mängd - efter 6 månader...
    Håller med.

Som sagt, problemet är inte när det introduceras utan att det måste ske långsamt. Byter man ut all amning mot välling så är det givet att det blir problem, oavsett om bebisen är 4 månader eller 8 månader...
  • elinson
    skogsvitter skrev 2013-05-01 10:37:35 följande:
    Känns kanske bättre att gå direkt på källan, alternativt en seriös avhandling, än att hänvisa till tidningsartiklar som ju givetvis aldrig kan få med hela bilden. I min länk ser du källan till studien och du kan själv kolla upp den om du är intresserad.
    Du är verkligen inte trevlig att diskutera med skogsvitter :/ 

Du får gärna visa vart i vårdprogrammet för Celiaki det står :
    "Men siffrorna står ju svart på vitt i avhandlingen jag länkade till och exakt vilka kostråd som förändrades. Ja man ändrade en kort period från 4 mån till 6 mån och bytte då ut all amning tvärt mot gluten. Sedan bytte man tillbaka till 4-6 mån och med långsam introduktion men ökningen uppstod då bland äldre barn. Inte förrän efter 2003 då vi återigen fick en mycket strikt gräns på 6 månader (men fortfarande med långsam introduktion och inte tvärt rakt av) så började ökningen faktiskt att avta." 

Eftersom det är mina lärares studier som vårdprogrammet hänvisar till så har jag givetvis redan läst dem :)

Egentligen så är vi ju helt överens, att gluten bör introduceras i skydd av amning och lite i taget. Varför du envisas med söka fel i det jag postar är lite trist. Hoppar ur denna diskussion nu. 
  • skogsvitter

Förlåt, det var onödigt skrivet... är inte på topp idag

Min poäng var att du påstod att jag missuppfattat när det inte är så. Att du hänvisar till en kortfattad artikel ur en dagstidning som långt ifrån får med alla fakta för att trycka till mig när jag just hänvisat till en mycket omfattande utredning med korrekta fakta är inte ok det heller, väldigt ignorant.

• skogsvitter

Men vi är överens om att gluten bör introduceras med försiktighet under pågående amning och att detta inte måste ske före 6 månader

• pralinen86
    skogsvitter skrev 2013-04-30 19:55:51 följande:
    Eftersom rek är att börja med smakisar vid 6 mån så tolkar jag helt enkelt det som att man ska börja ge gluten vid 6 mån, inte att detta "måste" ske före! Man kan börja före om man vill börja med smakprover. Att det står "senast" är bara för att fånga upp så många som möjligt innan de faktiskt hunnit sluta amma. Tror man att ordet senast egentligen betyder "före" så bör man kolla upp sin språkförståelse...

Det är skyddet av amning som är det viktiga, inte att man börjar så tidigt som möjligt. Då skulle ju rekommenationen vara grymt motsägelsefull.

Dessutom är bebisen 6 månader gammal i drygt 4 veckors tid
    Och din bebis är inte ens 4 månader ännu TS. Du har alltså 3 månader på dig innan du börjar närma dig "senast-gränsen"
     Oj, vad det har skrivits mycket sedan jag var inne sist. Däremot har tråden gått från att vara en fundering på vad man kan introducera för gluten till en diskussion om när man ska börja med det.
    Jag har absolut inte bråttom med att börja introducera gluten, men eftersom det ska ske långsamt så tänker jag att det är bättre att börja innan hon är sex månader när jag fortfarande helammar, än att börja efter sex månader när planen är att börja trappa ner på amningen. Skyddet av amningen bör väl vara starkare ju mer man ammar. Jag vill ta det långsamt och alltså inte börja med smakportioner som vissa nämnt. Teskedar låter gigantiskt i det sammanhanget jag tänker.
Svar på tråden Introducera gluten