skogsvitter skrev 2013-04-30 19:55:51 följande:
Eftersom rek är att börja med smakisar vid 6 mån så tolkar jag helt enkelt det som att man ska börja ge gluten vid 6 mån, inte att detta "måste" ske före! Man kan börja före om man vill börja med smakprover. Att det står "senast" är bara för att fånga upp så många som möjligt innan de faktiskt hunnit sluta amma. Tror man att ordet senast egentligen betyder "före" så bör man kolla upp sin språkförståelse...
Det är skyddet av amning som är det viktiga, inte att man börjar så tidigt som möjligt. Då skulle ju rekommenationen vara grymt motsägelsefull.
Dessutom är bebisen 6 månader gammal i drygt 4 veckors tid
Och din bebis är inte ens 4 månader ännu TS. Du har alltså 3 månader på dig innan du börjar närma dig "senast-gränsen"

Oj, vad det har skrivits mycket sedan jag var inne sist. Däremot har tråden gått från att vara en fundering på vad man kan introducera för gluten till en diskussion om när man ska börja med det.
Jag har absolut inte bråttom med att börja introducera gluten, men eftersom det ska ske långsamt så tänker jag att det är bättre att börja innan hon är sex månader när jag fortfarande helammar, än att börja efter sex månader när planen är att börja trappa ner på amningen. Skyddet av amningen bör väl vara starkare ju mer man ammar. Jag vill ta det långsamt och alltså inte börja med smakportioner som vissa nämnt. Teskedar låter gigantiskt i det sammanhanget jag tänker.