• kaffemamma

Vuxendiagnos - vad händer?

Hej alla kloka!

Jag undrar vad som händer om man får en asperger / autism-diagnos som relativt högfungerande vuxen?

Som många här vet så har jag en son med autism och är väl påläst om diagnosen. Jag har mycket goda själ att tro att en kvinnlig släkting har en odiagnostiserad asperger / autism diagnos. Hon är 45 år och bor med sin syster. Hon har aldrig haft en vän utanför den närmaste familjen. Hon har haft ett jobb en kort period. Hennes mamma, numera pensionär, betalar det mesta utöver det hon kan få i olika omgångar av arbetslöshetsersättningar.
    Mamman och systern tror också att hon har ett funktionshinder. Hon är svår att leva med med aggressiva utbrott osv. Nu har mamman tagit upp att hon tycker att hon kanske borde utredas. Hon vägrar och blir bara arg och ledsen. Känner sig inte annorlunda säger hon. Dessvärre är situationen ohållbar som den är eftersom det tär på mammans ekonomi, och dessutom har min släkting reumatism sen barndomen, men har i vuxen ålder vägrat gå till läkare och blir allt sämre och behöver allt mer stöd från sin mamma och syster.  Hon tar helt enkelt inget ansvar för sin ekonomi, sin hälsa, sina olika fobier eller sina aggressiva utbrott. Familjen tassar på tå runt henne och har väldigt invanda mönster som de nog har svårt att bryta på egen hand.

Mamman är rädd att en diagnos skulle synas när hon söker jobb, om hon ska ta försäkringar osv. Men inte kan en eventuell arbetsgivare få reda på något sånt om man inte själv vill? Vad kan man få för praktisk hjälp med tex försörjning och arbete om man får en diagnos som vuxen?

• Svar på tråden Vuxendiagnos - vad händer?
  • Annat78

LSS och Socialtjänstlagen gör ingen skillnad på om du fått diagnos som barn eller vuxen så insatser enl dessa lagar kan kanske bli aktuella

• kaffemamma

Tack - för svar! Jo, det förstår jag att det kan bli. Men jag tänker på tex arbetsförmedlingen: kan man få hjälp att få ett jobb tex? Det här med anställningsintervjuer kan nog vara svårare än jobbet i många fall tänker jag. Finns det någon form av psykolog / terapikontakt som kan hjälpa en med att bättre klara vardagen?
    Och hur fasen gör man om en vuxen människa inte själv vill ha en utredning eller gå till någon form av läkare eller terapeut men samtidigt kräver (utan att själv inse det) massor av sin familj?

• Annat78

Man kan ju inte tvinga nån till utredning och de flesta insatser från samhällets instanser kräver ju någon typ av diagnos, moment 22 liksom...

Jag förstår att det är brutalt men det "enklaste" sättet är ju att de anhöriga slutar ställa upp på kraven. Egentligen gör de ju henne en björntjänst, för förr eller senare kommer de inte orka eller kunna och då är hon ensam... De kanske skulle ta kontakt med tex biståndshandläggare, om hon verkar behöva hemtjänst, och boka ett möte för att få prata igenom hur de kan gå vidare. Så att de anhöriga "fasar ut" sig själva

• blubbblubb

Ni kan ju tyvärr inte göra mycket om hon själv inte går med på att delta i en utredning.  Går det inte alls att lyfta fram en diagnos possitiva sidor som hemhjälp i en diskussion med henne, som hemhjälp.

Nej, man behöver inte ange vilka diagnoser man har när man söker jobb om man nu lyckas dölja en autism-diagnos under intervjun. Tecknar man en sjukförsäkring så måste man ju ange sin sjukdomshistoria så där kommer antagligen en diagnos upp.  Det kommer eventuellt göra undantag för de diagnoser som är starkt kopplade till autism.   (epeleps?).  En diagnos kan ju också förklara för omgivningen både arbetsförmedlare, soc, fk etc förstår ju mer skälet till varför hon inte lyckats så bra.

Möjligtvis ökar chansen till anställningsbidrag i olika former. Men din syster är redan pensionär och har antaglgen någon form av diagnos för att få det så jag tror inte de ekonomiska förutsättningarna ändras.       

• annaba

En vuxen måste själv gå med på att utredas.

Har du en diagnos har du ingen skyldighet att uppge det vid en anställningsintervju/i en ansökan. Om du däremot gör det har arbetsgivaren inte rätt att neka dig arbete enbart på grund av diagnosen då det faller under diskriminering på grund av ett funktionshinder. Däremot kan arbetsgivaren alltid neka anställning på grund av att du saknar meriter eller kompetens för rollen. Skillnaden mellan vad som är vad är ibland hårfin och svår att avgöra... Obestämd

Arbetsförmedling och/eller Försäkringskassa har möjligheter att gå in med insatser för någon med ett funktionshinder för att underlätta och möjliggöra att få en sysselsättning även om det är i begränsad omfattning eller under särskilda villkor. Se t ex. AF och FK. Från båda myndigheternas håll krävs dock att det finns en fastställd diagnos från läkare för att man ska kunna få den hjälpen.

Utöver AF/FK har man för många diagnoser rätt till stöd enligt LSS/SoL beroende på vilken diagnosen är och vilken personkrets man räknas till.

Svar på tråden Vuxendiagnos - vad händer?