• Mellanmjölkens land

Vid vilken ålder skulle ni resa?

Jag älskar att resa och trots att vi var iväg 2v i julas drömmer jag redan om nästa resa. Vi ska ha barn igen till hösten så det kommer dröja ett tag men man måste väl få drömma?

Mellan de här "riktiga" resorna hälsar vi sommartid på släkt som flyttat utomlands men det blir ju inte samma sak som att komma iväg bara vi i familjen.

I alla fall, det kommer vara 2,5 år mellan barnen. Helst reser jag i november eftersom det är en sån tråkig månad men när som helst under vinterhalvåret går bra.

När skulle ni rekommendera att åka?

När 2an är ca 4-5 mån och 1an nästan 3? (februari/mars 2014)
    När 2an är ca 13 mån och 1an 3,5? (november 2014)
    Senare under vintern 2014/2015?
    När 2an är 2-2,5 år och 1an är 4,5-5 år?

Vi vill gärna hinna med 2 resor innan skolplikten drar igång. Den senare av resorna blir alltså när 1an är 6,5 år och 2an är 4 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder skulle ni resa?
  • hymafr

TS: Glöm inte att tänka på lekperspektivet. Dvs om ni väljer det sista alternativet så kan förhoppningsvis barnen ha glädje av varandra i leken. Med en bebis och en treåring riskerar ni att en hela tiden måste vara med 3-åringen och en hela tiden med bebisen.
    Med lite större barn kan en förälder slappa/sola medan den andra badar med båda barnen. 

• Cocolino

En liten bebis ar ju definitivt lattare att flyga langt med eftersom de sover mest och inte kan springa omkring. Personligen tyckte jag att den jobbigaste tiden att resa med barnen var just efter de borjat ga (ca 1 ar) till ungefar 2.5, nar de borjar lyssna lite battre och kan sitta lugnt med en egen aktivitet. En australisk kompis (med tre barn) sa att de inte ens funderade pa att aka till Australien (fran europa) nar barnen var mellan 6 manader och 3 ar...

Visserligen ar det lattare att flyga med en liten bebis, men personligen skulle jag vara lite nervos att ta med ett sa litet barn till ett valdigt exotiskt omrade. Det ar ju svart med vaccinationer (som de inte fatt annu, eller ar for sma att ta), malariaskydd, vattenkvaliteten, om man ammar och sjalv blir tex rejalt magsjuk etc. Jag ar en van resenar sa for mig sjalv eller aldre barn ar jag inte lika orolig, mest for en liten liten bebis sa skulle ju situationen bli lite mer allvarlig. 

• evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-02 13:52:32 följande:
    Visserligen ar det lattare att flyga med en liten bebis, men personligen skulle jag vara lite nervos att ta med ett sa litet barn till ett valdigt exotiskt omrade. Det ar ju svart med vaccinationer (som de inte fatt annu, eller ar for sma att ta), malariaskydd, vattenkvaliteten, om man ammar och sjalv blir tex rejalt magsjuk etc. Jag ar en van resenar sa for mig sjalv eller aldre barn ar jag inte lika orolig, mest for en liten liten bebis sa skulle ju situationen bli lite mer allvarlig. 
    Precis vad jag tänkte på och det var därför jag frågade vilka resmål som var aktuella.  Jag skulle t ex  helt avstå ifrån att åka till områden med malaria med småbarn.
  • Cocolino
    evaoregon skrev 2013-05-02 15:44:22 följande:
    Precis vad jag tänkte på och det var därför jag frågade vilka resmål som var aktuella.  Jag skulle t ex  helt avstå ifrån att åka till områden med malaria med småbarn.
    Ja, jag skulle nog skippa indien med en 5-manaders bebis, och alla hogrisk omraden for malaria. Om man vill aka till ett varmare stalle under vart vinterhalvar sa ar det ar val lite mindre risk pa stallen som sodra sydamerika (Argentina, Brasilien utanfor tropikomradena), Sydafrika, Australien, sydvastra USA, Nordafrika. Nya Zeeland har sommar, men deras klimat ar lite mer som Sverige sa inte garanterat varmt, de ligger ju lite for langt soder ut. Jag skulle nog akt nar den yngsta blev lite aldre, som nagon sa sa har man ju lekfaktorn mellan barnen, plus att halsoriskerna blir mindre och framforallt sa far ju bada barnen lite mer behallning av resan. A andra sidan sa kostar det ju mer med tva aldre barn
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-03 09:44:59 följande:
    Ja, jag skulle nog skippa indien med en 5-manaders bebis, och alla hogrisk omraden for malaria. Om man vill aka till ett varmare stalle under vart vinterhalvar sa ar det ar val lite mindre risk pa stallen som sodra sydamerika (Argentina, Brasilien utanfor tropikomradena), Sydafrika, Australien, sydvastra USA, Nordafrika. Nya Zeeland har sommar, men deras klimat ar lite mer som Sverige sa inte garanterat varmt, de ligger ju lite for langt soder ut. Jag skulle nog akt nar den yngsta blev lite aldre, som nagon sa sa har man ju lekfaktorn mellan barnen, plus att halsoriskerna blir mindre och framforallt sa far ju bada barnen lite mer behallning av resan. A andra sidan sa kostar det ju mer med tva aldre barn
    Jo, precis.
  • mikroE

Indien skulle jag inte åka med en 4-5 månaders som bara har en dos av ett vaccin och man kan inte ens ge mpr vid den tidpunkten, då hade jag valt kring ett år då kan man ge den första dosen mpr i förväg så har barnet åtminstone lite skydd. Sedan tillkommer väl några ytterligare vaccin om man ska till Indien också så det hade inte varit kul med en liten. Vill man åka till Europa och göra en resa av mer charternivå (med det menar jag inte att det måste vara charter men på äventyrsnivå som charter) hade jag nog åkt vid 4-5 månader till ett land som då inte hade någon aktiv epidemi i någon av sjukdomarna som ingår i mpr.

• Anne69

Alla åldrar är bra åldrar

Skämt åsido, men jag menar att det ofta går att göra bra resor med barn i alla åldrar men man får anpassa lite efter åldern. Eftersom ni verkar både ressugna och resvana skulle jag råda er att planera för två resor. En innan den lilla fyller 2 år och därmed reser nästan gratis och en därefter. Kanske den första resan kan vara en resa lite närmare? Till medelhavet? Så länge orkar man ha ett småbarn i knäet, till Indien eller Thailand är det jobbigare. Och sen planerar ni in för en långresa.

Oroa er inte för detta med förskoleklassen, det är ingen fara. Många barn är borta många gånger det året och det verkar gå fint!        

• Dina08

Jag tycker inte att barn får ut något av längre resor före 4-årsåldern när de kan vara med i poolen.

• Mellanmjölkens land

Släkten bor vid medelhavet så dit åker vi ju minst 1ggr/år. Att åka någon annanstans i medelhavsområdet känns väldigt onödigt utan vad som vore härligt vore att komma iväg under vinterhalvåret när vädret vid medelhavet inte är det roligaste. Tyvärr blir det ju automatiskt lite längre då.

Ett alternativ vore iofs att åka till Kanarieöarna till vintern och spara ett mer exotiskt resmål till senare men det är ju inte direkt vad jag drömmer om

• mia maria
    Dina08 skrev 2013-05-06 15:52:01 följande:
    Jag tycker inte att barn får ut något av längre resor före 4-årsåldern när de kan vara med i poolen.
    Min yngsta son har rest sedan han var bebis o han har du badat i poolen varenda gång vi har varit utomlands.
    Han är inte fyra år fyllda än, kanske jag ska tillägga, men han älskar att bada ändå, både i sjö, hav, pool o badhus

Dessutom innebär ju en längre resa lite mer än att bada i poolen, men det är ju såklart olika.

Alla får ju tycka som de vill men får jag vara nyfiken o fråga vad det är som gör att du inte tycker att ett barn under fyra år får ut något av att resa? 
  • evaoregon

Personligen så tycker jag att små barn kan uppskatta en resa och ha mycket roligt även om de inte kommer ihåg resan i flera år.

• evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2013-05-06 16:24:15 följande:
    Ett alternativ vore iofs att åka till Kanarieöarna till vintern och spara ett mer exotiskt resmål till senare men det är ju inte direkt vad jag drömmer om
    Det kan ju vara exotiskt utan att ha malaria och andra sjukdomar.  T ex Hawaii ligger långt borta, men har inte en massa läskiga sjukdomar.  Flyga långt med barn under året tycker jag inte är något större problem, det har jag gjort och mina barn har mest ätit och sovit.  
  • mia maria
    evaoregon skrev 2013-05-06 20:25:24 följande:
    Personligen så tycker jag att små barn kan uppskatta en resa och ha mycket roligt även om de inte kommer ihåg resan i flera år.
    Jag tycker likadan't!
    Mina barn har rest sedan de var åtta månader resp. tre år, o de har varit glada o nöjda o haft roligt på alla våra resor.
    Sen är det klart att de inte kommer att komma ihåg alla resor när de blir vuxna, men det är heller inte syftet med våra resor  
  • Cocolino
    evaoregon skrev 2013-05-06 20:29:46 följande:
    Det kan ju vara exotiskt utan att ha malaria och andra sjukdomar.  T ex Hawaii ligger långt borta, men har inte en massa läskiga sjukdomar.  Flyga långt med barn under året tycker jag inte är något större problem, det har jag gjort och mina barn har mest ätit och sovit.  
    Oh ja, Hawaii ar ett harligt stalle, dit skulle jag aka med smabarn (om man nu anda ar villig att flyga langt). 

Sen tycker jag att det ar lite skillnad pa Medelhav och Medelhav. Det ar ju inte direkt samma sak att sitta pa spanska solkusten eller i Turkiet, som pa Korsika, eller Djerba, eller Tel Aviv. Ja, samma hav, men verkligen olika upplevelser. 
  • evaoregon
    mia maria skrev 2013-05-06 20:33:19 följande:
    Jag tycker likadan't!
    Mina barn har rest sedan de var åtta månader resp. tre år, o de har varit glada o nöjda o haft roligt på alla våra resor.
    Sen är det klart att de inte kommer att komma ihåg alla resor när de blir vuxna, men det är heller inte syftet med våra resor  
    Nä, ibland räcker det att de har kul när de är där! Glad
  • evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-06 21:12:48 följande:
    Oh ja, Hawaii ar ett harligt stalle, dit skulle jag aka med smabarn (om man nu anda ar villig att flyga langt). 

Sen tycker jag att det ar lite skillnad pa Medelhav och Medelhav. Det ar ju inte direkt samma sak att sitta pa spanska solkusten eller i Turkiet, som pa Korsika, eller Djerba, eller Tel Aviv. Ja, samma hav, men verkligen olika upplevelser. 
    Ja, det finns många olika platser runt Medelhavet!  
  • Mellanmjölkens land

Eftersom släkten kommer bli djupt förolämpade om vi åker till medelhavet men inte till dem så måste jag nog tyvärr säga att i det här fallet är det medelhavet som medelhavet.

Hawaii låter härligt men vääääldigt långt. Kap Verde var ett alternativ eftersom flygtiden kändes mer hanterbar

• Cocolino

till hawaii, ja, langt, men bekvamt med barn. Ta nagra dagars mellanlandning i USA, vi brukar stanna till i San Fransisco, sa bryter det av resan och man far se lite annat ocksa. Da blir flygningen inte sa mycket varre an ca 10 tim plus ca 7 tim. Men fordelen med Cap Verde ar val att ni inte far nagon jetlag att tala om sa det ar ju lattare med en bebis, och sa ar ju inte fallet med Hawaii, men det kanske kvittar om ni ska vara borta lange  

• evaoregon
    Cocolino skrev 2013-05-07 14:01:55 följande:
    till hawaii, ja, langt, men bekvamt med barn. Ta nagra dagars mellanlandning i USA, vi brukar stanna till i San Fransisco, sa bryter det av resan och man far se lite annat ocksa. Da blir flygningen inte sa mycket varre an ca 10 tim plus ca 7 tim. Men fordelen med Cap Verde ar val att ni inte far nagon jetlag att tala om sa det ar ju lattare med en bebis, och sa ar ju inte fallet med Hawaii, men det kanske kvittar om ni ska vara borta lange  
    Jetlagen till USA är inte så farlig, den blir värre när man är tillbaka i Sverige.  Jag bor i USA och upplever alltid jetlaggen som mycket värre när jag åker till Sverige än när jag kommit tillbaka till USA.  

San Francisco är en väldigt trevlig stad.  Västindien och Florida är annars andra alternativ som ligger närmare än Hawaii och det lär inte ta längre tid att flyga dit än till Indien.   
  • Realmilla

Personligen hade jag hållt mig i Europa med små barn som 4-5 månader med tanke på att de inte är speciellt vaccinerade.
    Annars den lättaste åldern att ha med sig de sover ju mest.
    Sen beror det ju på vad man har för barn
    Vi var till Cypern när vår äldsta var 13 månader det gick jätte bra hon sov hela flygresan och var lätt att ha o göra med på resmålet också.
    Nu planerar vi att åka till Italien i år igen då är våra barn 7 år, 6 år och 5 månader
    Men vi bestämmer oss strax innan vi ska åka för att se hur 5 månaders bebisen är.
    Jag är mest orolig hur bebisen klarar värmen.

Svar på tråden Vid vilken ålder skulle ni resa?