Grappa skrev 2013-10-12 22:36:39 följande:
Återigen. Det gäller inteALLA. Det Althin skriver gäller inte för ALLA. Inget av de du skriver om gäller alla. Utan för just de mål han och du skriver om. Men du fattar inte det.
För övrigt hävdar jag inte att du ÄR 11. Bara att du resonerar som en sån. Så alla jämförelser med när folk är födda är inte relevanta. Men man måste ha mer mental kapacitet än en 11åring för att förstå det.
Hon skrev ju heller inte att du hade sagt att hon var 11, utan att du liknade hennes sätt att resonera vid en 11-årings:
Innuendo:
"Ledsen, men ditt infantila försök att trycka ner mig genom att likna mitt sätt att resonera vid en 11-årings rinner av mig mig utan att sätta minsta spår. Det är möjligt att du har rätt, men i så fall är det mängder av jurister, barnpsykologer och andra högutbildade som också resonerar som 11-åringar. Att soc använder sig av fula metoder i sina utredningar, utelämnar positiva saker och fokuserar på negativa till exempel, är välkänt bland alla som haft det tvivelaktiga nöjet att frivilligt eller ofrivilligt kommit i kontakt med dem.
Ur en debattartikel skriven av bland annat Peter Althin (född 1941 och således en bra bit över 11 år):"
Sedan skämtade hon när hon skrev om
Peter Althins ålder (tror jag, så tolkade jag det i alla fall).
Du försökte att indirekt säga att
Innuendo har bristande mental kapacitet men du begrep inte vad hon skrev.
Oh, the irony...
Grappa skrev 2013-10-12 11:05:42 följande:
Fast nu LVUas inte barn enbart på socialsekreterares uppgifter så om de sitter och ljuger i rätten så kommer det finnas vittnesmål från tex dagis, läkare, grannar och så vidare som motsäger deras lögner. Dessutom har barnet ett eget ombud i rätten som knappast låter någon komma undan med en lögn.
För övrigt, din uppfattning att alla som jobbar på soc är kassa. Den uppfattningen brukar 11-åringar ha. ALLA är dumma, ALLA andra får minsann... När man blir vuxen så inser man att världen är inte svartvit. Några är kassa, några är toppen.
Men det är inte alla föräldrar som får lyxen att ha med dagis, grannar, läkare o s v.
I utredningar tas positiva saker som sägs om föräldrarna helst inte upp - det skulle ju kunna bli negativt för dem.
Barnets ombud bryr sig ibland inte om att göra några egna utredningar/undersökningar utan går bara på vad som står i soc utredningar. Så jo, barnens ombud kan inte bara låta någon komma undan med lögner utan framföra samma lögner.
Jag fick inte uppfattningen att
Innuendo tyckte alla soc gör fel och är "dumma". Jag vet inte om det var i den här tråden eller någon annan, men h*n skrev ofta att h*n tyckte det var bra att soc fanns och att var säker på att de flesta omhändertaganden faktiskt var nödvändiga. Det var de felaktiga omhändertagandena, som förekommer vare sig du vill tro det eller ej, h*n diskuterade och det är väl klart att man tycker alla soctanter som orsakar felaktiga omhändertaganden är "dumma". Vad ska man säga om dem som splittrar familjer i onödan? De är skickliga på sitt jobb, men hade bara en dålig dag?
H*n skriver att personalen på socialtjänsten är inkompetent, men det stämmer ju. Som
Anonym (Vann i FR) säger saknar de kompetens för en hel del saker. Och det är illa, när man tänker på vad de jobbar med. De kan splittra familjer och traumatisera dem för livet.
Men h*n verkar inte vara kvar på forumet längre så egentligen är det väl fel att diskutera vad h*n sagt och tyckt.
Jag tycker i alla fall att soc kan vara bra, för självklart behöver man ibland omhänderta barn som far illa. Men det krävs en rejäl omorganisation inom myndigheten och man får inte göra en massa felaktiga omhändertaganden (och då menar jag "åt bägge håll", alltså att man inte omhändertar barn som skulle behöva det eller omhändertar barn som inte behöver det).
Det skulle behövas nationella riktlinjer för hur man ska jobba, som det är nu är det ju fruktansvärt godtyckligt. Socsekreterare i Ystad kan se genom fingrarna på saker som socsekreterare i Östersund agerar stenhårt på.Får du soc på halsenangående ditt/dina barn är det inte alltid nödvändigt att göra några förändringar, det räcker med att flytta till en annan kommun så lägger de ner hela utredningen för där har de en annan syn på saker.
Det finns föräldrar som borde fått barnen omhändertagna för länge sedan som "kommer undan" i åratal genom att göra så.
Det finns mycket annat också men jag är lite för trött för att komma på allt nu, det kommer när jag är piggare. Och tråden handlar ju egentligen om Bromstensgården
, så det blir väl
OT att gå in för mycket på soc här.
@ Semlans: Härligt att någon tar tag i det där för vad jag förstår har Bromstensgården varit sk*t i många år. Både när det gäller hur personalen jobbar och rent miljömässigt. Hoppas det kommer många svar!
@Anonym(Vann i FR): Gratulerar till att du vann där och slapp gå vidare, har en väninna som förlorade och gick vidare till KR, förlorade där, överklagade, förlorade... Hon har ett helvete rent ut sagt.