• Lillajaget

Ger ni era barn under 3 år hamburgare och läsk?

Med inspiration ifrån en annan tråd så undrar jag nu om ni ger era barn som är under 3 år hamburgare från exempelvis Mc Donalds, Burger King, Max m.m och/eller läsk som exempelvis Coca Cola, Fanta osv?

Skriv gärna en rad och förklara dig mer. Motivera ditt svar, varför gör du det eller varför inte?

Hoppas på en spännande diskussion

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger ni era barn under 3 år hamburgare och läsk?
  • mammatilljames

För mig är det helt normalt att äta utemat ibland, McDonalds, kinamat, pizza eller vad som. Ungefär lika normalt som att äta köpta fiskbullar, fiskpinnar och köttbullar. Halvfabrikat och kanske inte det nyttigaste. Tid och ork har man inte alltid. Jag växte upp med all mat, mest husmanskost men även utemat mellan varven. Även cola, och annan läsk utan att tagit skada. Det gäller ju bara att variera sig och inte äta onyttigt jämt! Tycker jag!

• skaviblifyra

ja det gör vi han är snart tre år. Eller läsk får han ingen egen men får ibland smaka på pappans. jag dricker inte läsk.

men vi började tidigt med mc donalds, då de och ikea har den klart tydligaste allergiguiden inom mat i sverige.

• Liafia

Läsk gillar ingen
    Hamburgare gillar min yngsta eller rättare sagt hon äter ett naturellt kött skuret i små bitar med gaffel för sig och ena brödet för sig som en macka.
    Min stora äter helst nuggets på McD men föredrar en korv

• Butterscotch
    castafiore skrev 2013-05-13 19:05:11 följande:
    Inte normalt för alla. Jag skulle aldrig ge mina barn köpeketchup, köpebröd eller så processat kött. jag skulle inte äta det själv heller.

Nej, med "normalt" menar jag "för de flesta". Jag känner ingen som gör egen ketchup, till exempel. Nötkött ser jag personligen inget problem med alls. Sen får man förstås se till helheten - att äta snabbmat ofta är inte så bra, men det är det nog inte att äta bara morötter heller. Lagom är bäst.
  • plop

våra barn får aldrig läsk men när vi har varit ute och rest har det ibland blivit hamburgare eller dylikt men dom får som sagt aldrig dricka läsk och skulle aldrig komma på tanken att ge ett barn coca cola.

• tulip79

Sonen på 19 mån har aldrig provat läsk, men han gillar kolsyrat vatten. När det gäller hamburgare äter han bara dem vi lagat till själva, inte dem från snabbmatskedjorna.

• utlandssvenskan

Hamburgare, ej läsk får 2,5 åringen. Som mamma till en allergisk son är mcdonalds super! De vet precis vad som är i allt.

• londonkarin

Ja till hamburgare och tillbehor men inte läsk. Har det valdigt sallan hemma men 5 åringen har smakat nar vi varit pa party. Min 2 åring får mjölk på mcD.

• Flisan79

Japp. Ser inte problemet med något av det i lagom doser. Samma med godis, glass osv

Jag blir lite nyfiken på vad man är så rädd för? Visst, man behöver ju inte truga på en unge som inte vet vad det är eller har uttryckt någon önskan om att få smaka.

IRL så har jag aldrig mött någon som inte gör det så blir lite förvånad över alla svar.

Kan tillägga att jag själv är smal och mina barn ligger alla tre på mittkurvan.

• SannaM

Mitt barn är inte ens två och började nu under våren få upp ögonen för sötsaker och annat skräp. Han har smakat läsk, typ en klunk eller två, men känns onödigt att hälla upp i ett eget glas till honom... varför, liksom. Däremot har han ätit fiskburgare och pommes från nån snabbmatsrestaurang ett par gånger (ja, alltså typ två gånger) och det ser jag inget större problem med = kommer säkert hända fler gånger, även om vi själva väldigt sällan ätit sån mat (oftare i så fall pizza, men det gillar han inte).

Så eh ja, jag skulle nog svara "ja, men sällan" på frågan.  

Ps. Hej Flisan, det var länge sen  

minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • Flisan79

Hej Sanna! Har du bytt nick? Eller jag menar, jag ser att du bytt nick.

Allt väl? Är Adrian lika vild ännu?

• mammatilljames

Flisan79: tänkte på samma sak redan förra året (fick barn 2011) över hur många som skriver på nätet att : mitt barn äter inte godis, ingen halvfabrikat som köttbullar, sbabbnakaroner, fiskpinnar, snabbmat som McDonalds, pizza, äter inte konserveribgsmedel, färgämnen eller konstgjorda tillsatser, några e-ämnen osv. Det är så lustigt för jag har ALDRIG stött på en sådan person i mitt verkliga liv. Aldrig alltså! Klart någon jag vet inte ger barnen godis men då äter den ju Scans köttbullar eller hamburgare tex. Tror det är lätt att låta perfekt över nätet men för oss tillhör allt detta som "andra duktiga" undviker vår vardag. Sen tittar vi lite extra och väljer bättre eftersom att man som förälder blir mer medveten om varför vissa saker är bra att undvika. Men det betyder ju inte att vi inte köper tomatpure eller fiskpinnar någonsin igen ð???

• Spartacus

inte ofta och det är inget de är särskilt förtjusta i heller... kycklingbitar har hänt, oftare pizza isf, och pizzasallad är det tokiga i, liksom sushi

min 5-åring har aldrig gillat söta drycker (förutom bröstmjölk o välling då) men min 3-åring gillar alla typer av drycker, speciellt saft! skulle dom mot all förmodan befinna sig på en hamburgerrestaurang så dricker de mjölk till kycklingbitarna...

vi är inte nitiska åt något håll, att förbjuda saker ser jag ingen anledning till. de äter det som de gillar och vi försöker blanda in hälsosamma val när chansen ges och få dem att prova nyare och vuxnare smaker hela tiden.  

lika ofta som vi drar på mamma scans lagar vi goda gratänger och grytor, och fiskpinnar och blodpudding är poppis bland kidsen vi märker när sockret blivit för högt (som det biland kan bli med sammanfallna födelsedagar och soliga glassdagar) och bryter då av med lite hälosammare krubb.

vi tror på den uråldriga svenska devisen "allt med måtta" och vi är alla av god hälsa, slanka och med bra immunförsvar.   

ser så mycket krångel med maten bland barn så ser främst att barnen ska njuta av maten och delta både i lagande och att vi äter tillsammans så mycket som det bara går! mat ska vara kul och gott   

Svar på tråden Ger ni era barn under 3 år hamburgare och läsk?