• Anonym (hatad?)

Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?

Min sambo har en son som är över 10 men under 15, som från start har hatat mig som pesten.
    Jag har försökt ställa mig in, köpa saker till honom, försökt prata med honom, försökt ta båda barnen på aktiviteter när han är här, göra saker tillsammans som en familj, och jag har försökt hålla mig undan, inte lägga mig i, inte störa bara hålla mig på min kant när han är hos oss, men inget fungerar.

Nu har det gått så långt att sambons son kräver att pappan ska komma hem till honom, för han vill inte komma till oss. Vad ska vi göra? Det sårar både sambo och min dotter, och vårt kommande barn när han ställer såna krav, det är över 40 mil resväg mellan, och sambon säger att han vill träffa sin son, jag säger att det blir ju inte riktigt rätt om sonen ska sätta reglerna, vi kan ju inte exkluderas som familj var tredje helg för att sonen inte gillar oss? Det måste ju finnas ett sätt att samexistera?

Det är bara jag som han hatar, min dotter går bra att leka med, men han blir otroligt otrevlig så fort jag är i samma rum. Jag kan inte ens sitta vid samma bord och äta de gånger han är hos oss, och det blir alltid bråk när han ska komma för att jag känner att mitt hem inte är mitt hem, utan jag är bara där på nåder, och ska helst inte märkas de gånger hans son kommer.

Jag ogillar inte pojken, jag har försökt komma honom närmare, utan att tränga mig på, men det finns inte ord för den avsky han visar. 

• Svar på tråden Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?
  • Anonym (hatad?)

Nu somnade jag i tid för en gångs skull igår, och är nu på väg till jobbet, men kommer svara under dagen när tid finns på de inlägg som inkommit.

• sextiotalist
    Anonym (1) skrev 2013-05-02 07:10:44 följande:
    Tror du att han bryr sig speciellt mycket om ett 10-15 år yngre syskon som inte ens är född? Han behöver sin pappa!
    Min sambos barn älskde sitt syskon från dag ett, så åldersskillnaden är nog inga problem, jag är inne på det Linda skrev, han tar ut sin ilska och besvikelse på Ts, det är lättast så känslomässigt, barn är lojala mot sina föräldrar.
  • Anonym (1)
    sextiotalist skrev 2013-05-02 09:04:06 följande:
    Min sambos barn älskde sitt syskon från dag ett, så åldersskillnaden är nog inga problem, jag är inne på det Linda skrev, han tar ut sin ilska och besvikelse på Ts, det är lättast så känslomässigt, barn är lojala mot sina föräldrar.
    Nu handlar tråden inte om dig utan om Ts och hennes bonusbarn.

Grabben mår inte bra och saknar förmodligen sin pappa. En ny bebis är antagligen det sista han bryr sig om just nu.
  • vivianne
    Litet My skrev 2013-05-02 05:54:39 följande:
    Kan inte pappan vid nästa umgänge ta med sonen och åka bort någonstans bara de 2, hitta på nåt kul,äta god mat, sova över och PRATA i en lugn miljö utan att pressa om vad/hur pojken tycker och känner.Något är det ju uppenbarligen som trycker pojken litet som stort. Jag tror på att man måste gå till botten med orsaken innan man beslutar något förhastat.

Precis vad jag tänkte föreslå!
  • sextiotalist
    Anonym (1) skrev 2013-05-02 09:05:44 följande:
    Nu handlar tråden inte om dig utan om Ts och hennes bonusbarn.

Grabben mår inte bra och saknar förmodligen sin pappa. En ny bebis är antagligen det sista han bryr sig om just nu.
    Nej, det vet jag, men jag skriver av erfarenhet, och så skrev jag också att jag tror att barnet tar ut sin besvikelse på Ts (vilket inte alls är konstigt), jag ville bara påpeka att ett yngre syskon kan vara mer intressant än vad t.ex du tror
  • Anonym (Mammatill2)

En fråga angående avståndet, hur kommer det sig att det är 40 mil mellan pappan och sonen?
    Var det så redan innan ni träffades eller har mamman flyttat med sonen eller har pappan flyttat till dig?

Pojken mår ju uppenbart dåligt, han anklagar dig till att vara roten till allt ont förmodligen. Jag kan känna igen betéendet från mina egna barn som pappan fick boendet med och efter det valde att flytta 30 mil till sin nya sambo. Dom hatade henne verkligen trots att hon var en jättetrevlig tjej och inte elak på något vis. En helt vanlig tjej och dom hade ett helt vanligt liv. De la skulden på henne att pappan flyttade och de inte fick bo hos mig samtidigt som de innerst inne var arga på både mig och pappan för att vi överhuvud taget separerat. 
    Jag försökte hjälpa till att medla vilket verkligen inte var det lättaste då jag och exet haft en fruktansvärt destruktiv relation och dessutom en tvist som jag förlorat och det jag ville mest av allt var att få boendet med mina barn.... 
    Hur som helst så separerade dom efter två år och sedan lugnade allt ner sig, men de ändrade aldrig sin uppfattning om henne.

Jag tror ni får gå till botten med vad som hänt, hur gick det till när ni flyttade samman och hur var umgänget med pappan innan ni träffades. Pappan har ju ett stort ansvar i att försöka reda ut situationen men det har ju även mamman till pojken. Att åka 40 mil för umgänge är ju jättejobbigt, om det är jobbigt för din sambo är det minst lika jobbigt för en kille på 15 som har kompisar och intressen han ska åka ifrån.

Det är inte barnens ansvar att hålla kontakten med sina föräldrar det är föräldrarnas ansvar att se till att skapa en fungerande tillvaro för sina barn.

• Anonym (hatad?)
    Anonym (Bio och Bonus) skrev 2013-05-01 22:09:47 följande:
    Oj, det låter jättejobbigt. Hur är relationen med mamman? Det bästa vore ju att pappa och mamman tillsammans sätter sig ner med sonen och förklarar att hans beteende inte är acceptabelt.

Har han nån gång förklarat VAD det är han har emot dig? Tror han att mamma och pappa blir ihop igen om du försvinner? Är det hans mamma som inte gillar dig och han "står på hennes sida" så att säga?

Svårt att veta vad man ska göra annars, så länge det är så infekterat som det låter så kanske det bästa faktiskt är att pappan åker och träffar honom hos mamman istället. Men å andra sidan så lär han sig ju då att han kan bete sig hur som helt och ändå få sin vilja igenom.  

Är glad att jag aldrig haft problem med barnen, "bara" deras mamma...  
    Relationen med mamman är ickekommunikationsnivå, det skickas sms, och ibland ringer hon för att tala om vad pappan gör för fel.
    nymedlem skrev 2013-05-01 22:13:24 följande:
    Varför avskyr han dig så mkt? Är det otrohet inblandat mellan pappan och dig?
    Ingen otrohet, han blev lämnad av mamman för nästan 10 år sen, och då var det hon som var otrogen och flyttade ihop med sin nya direkt.
    Anonym (Tess) skrev 2013-05-01 22:13:30 följande:
    Tycker din man ska prata med honom. Undersöka vad problemet är. Du verkar inte göra nåt fel.
    Han har försökt prata med honom, och försökt prata med mamman, men ur pojken får han inga svar, han rycker på axlarna och säger "vet inte"
    Anonym (linn) skrev 2013-05-01 22:25:04 följande:
    Jobbigt.
    Givetvis kan din sambo inte vara borta var tredje helg, och ni ska ju fa ett till barn snart. Kan han aka till sonen EN gang och prata i lugn och ro pa hans territorium? Din sambo maste forsoka ta reda pa grundorsaken.
    Det later spontant som svartsjuka. Sonen vill inte dela sin pappa med nagon annan. Men det kommer han ju att fa gora anda till slut.
    Han kan inte vara borta var tredje helg när han redan är borta 4 dagar i veckan på annan ort i jobbet.  Svartsjuka vet jag inte, det fanns en annan kvinna innan mig och hon var inte alls lika hatad, eller om det var att pojken var yngre då.
    nymedlem skrev 2013-05-01 22:27:49 följande:

Självklart kan ts klara sig utan mannen var tredje helg, varför inte?

Såklart jag klarar mig utan min sambo var tredje helg, men hur ska vi någonsin få en familj att fungera om sonen ska sätta spelreglerna?
    Anonym (G) skrev 2013-05-01 22:32:32 följande:
    Har pappan försökt prata med honom om varför han ogillar dig så mycket? Hur är relationen mellan din man och biomamman? Och vad tycker hon om dig? Det skulle ju kunna vara så att biomamman ogillar dig och är för öppen med det hemma hos sig. Det vettigaste vore väl om pappan försökte gå till botten med vad det egentliga problemet är. Och också markerar att hans beteende är oacceptabelt. Han måste kunna bete sig respektfullt mot alla hos er.
    Relationen mellan pappan och mamman är dålig, han har försökt prata med sonen men bara fått axelryckningar och "vet inte" som svar.

• TheOrp
    Anonym (märkligt) skrev 2013-05-01 22:28:29 följande:
    Va? Pappan kan inte vara borta var tredje helg från sin nya familj men all annan tid från barnet han har sedan tidigare? Märkliga prioriteringar folk gör...
  • Anonym (hatad?)
    Anonym (G) skrev 2013-05-02 00:45:29 följande:

Därför att det inte löser några problem. Antingen är det så att ts är ett monster till styvmor och sonen verkligen har en god anledning att vantrivas hos pappan. Då bör pappan enligt mig se till att antingen dra med ts och resten av familjen på familjeterapi eller lämna ts. Eller så är det så att pojken bara projicerar sitt dåliga mående på ts och gör henne felaktigt ansvarig för allt ont i sitt liv. I så fall bör pappan prata med sonen och i värsta fall släpa med sonen till bup eller nån kurator.
    Jag har svårt att se mig som ett monster till styvmor, mitt barn gillar mig, och andras barn gillar mig, mitt barns vänner är hellre hos oss än hemma, och kramas när de ska åka hem.

Att det finns ett dåligt mående i grund och botten är uppenbart, sambon blir ledsen och sårad när sonen inte vill komma, och jag blir sårad när sonen kommer och hur sonen verkligen känner vet bara han, och jag är inte den som kommer få svaren på varför det är som det är från honom.
    pannanikakan skrev 2013-05-02 01:15:08 följande:
    Hur vet du det? Varför ska barnet tvingas in i en situation han mår dåligt av? 
    Varför inte låta pappan komma till honom ett tag? Varför kan inte vara på lillkillens villkor för ett tag tills han mår bättre? 

Självklart ska barnet må bra, men hur kommer man dit när han inte vill samarbeta? Den här killen skulle åka hem från stugan vi har om han inte fick ett eget rum, i en stuga där det finns ett rum, ett kök och ett vardagsrum. Han hade ont i magen och satt och grät och ville bara åka hem om det inte fixades ett eget rum till honom. Så han fick det enda rummet, och vi fick 2 vuxna och ett barn tränga ihop oss i vardagsrummet för att han skulle få sin vilja igenom. Innan så delade barnen på det rummet, där finns två sängar, och vi vuxna sov i vardagsrummet. Det är en stuga som vi besöker 3 veckor om året ungefär, aldrig mer än en vecka i sträck. I hemmet som vi bor i har han eget rum, trots att han hälsar på 12 ggr om året ungefär.
    Anonym (Mammatill2) skrev 2013-05-02 10:05:37 följande:
    En fråga angående avståndet, hur kommer det sig att det är 40 mil mellan pappan och sonen?
    Var det så redan innan ni träffades eller har mamman flyttat med sonen eller har pappan flyttat till dig?

Pojken mår ju uppenbart dåligt, han anklagar dig till att vara roten till allt ont förmodligen. Jag kan känna igen betéendet från mina egna barn som pappan fick boendet med och efter det valde att flytta 30 mil till sin nya sambo. Dom hatade henne verkligen trots att hon var en jättetrevlig tjej och inte elak på något vis. En helt vanlig tjej och dom hade ett helt vanligt liv. De la skulden på henne att pappan flyttade och de inte fick bo hos mig samtidigt som de innerst inne var arga på både mig och pappan för att vi överhuvud taget separerat. 
    Jag försökte hjälpa till att medla vilket verkligen inte var det lättaste då jag och exet haft en fruktansvärt destruktiv relation och dessutom en tvist som jag förlorat och det jag ville mest av allt var att få boendet med mina barn.... 
    Hur som helst så separerade dom efter två år och sedan lugnade allt ner sig, men de ändrade aldrig sin uppfattning om henne.

Jag tror ni får gå till botten med vad som hänt, hur gick det till när ni flyttade samman och hur var umgänget med pappan innan ni träffades. Pappan har ju ett stort ansvar i att försöka reda ut situationen men det har ju även mamman till pojken. Att åka 40 mil för umgänge är ju jättejobbigt, om det är jobbigt för din sambo är det minst lika jobbigt för en kille på 15 som har kompisar och intressen han ska åka ifrån.

Det är inte barnens ansvar att hålla kontakten med sina föräldrar det är föräldrarnas ansvar att se till att skapa en fungerande tillvaro för sina barn.

Pappan flyttade på grund av jobb, men det var långt innan han träffade mig, så den skulden vill inte jag ta på mig.
    Umgänget innan vi träffades var på loven, och pappan åkte till honom, det var inte regelbundet alls, fick känslan av att mamman ville ha det så, att hon hade en barnvakt så hon slapp vara ledig på loven.

Så tror jag att vänner och intressen kan spöka lite, men det kan inte vara bara det som får honom att hata mig.

• FrökenKanSjälv

Men om pappan åkte till sonen innan ni blev tillsammans och sonen nu måste åka till er 40 mil enkel resa så förstår jag att sonen ger dig skulden för att pappan slutade komma till sonen.

Hur länge har ni varit tillsammans? Jag förstår faktiskt inte varför ni skaffar gemensamt barn innan ni har rett ut den befintliga familjen. En bebis tär på förhållandet och om både du och pappan mår dåligt redan innan så lär det bli extra jobbigt.

• Anonym (hatad?)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-05-02 17:44:30 följande:
    Men om pappan åkte till sonen innan ni blev tillsammans och sonen nu måste åka till er 40 mil enkel resa så förstår jag att sonen ger dig skulden för att pappan slutade komma till sonen.

Hur länge har ni varit tillsammans? Jag förstår faktiskt inte varför ni skaffar gemensamt barn innan ni har rett ut den befintliga familjen. En bebis tär på förhållandet och om både du och pappan mår dåligt redan innan så lär det bli extra jobbigt.
    Vi åker fortfarande till den orten 3-4 ggr om året, men jag är ju med förstås.

Vi har levt tillsammans sedan 2009, då hade han vart separerad från kvinnan innan mig dryga året, och sin sons mamma 5 år innan det.

Vi planerade barn, men inte så direkt som det blev. Jag var tvungen att sluta med p-medel på grund av operation, och barnet blev till trots operationen något som var helt osannolikt men nu hände det och eftersom vi inte är några ungdomar längre så bestämde vi gemensamt att behålla det, det kan hända att jag måste ta bort livmodern efter förlossningen, så det är liksom vår chans.

Som det är nu så gör jag något annat den helg han kommer, och de har heltid tillsammans, men det känns ohållbart att jag inte är fri att vara i mitt hem när han kommer.
  • liv
    Anonym (hatad?) skrev 2013-05-02 13:53:04 följande:
    Jag har svårt att se mig som ett monster till styvmor, mitt barn gillar mig, och andras barn gillar mig, mitt barns vänner är hellre hos oss än hemma, och kramas när de ska åka hem.

Att det finns ett dåligt mående i grund och botten är uppenbart, sambon blir ledsen och sårad när sonen inte vill komma, och jag blir sårad när sonen kommer och hur sonen verkligen känner vet bara han, och jag är inte den som kommer få svaren på varför det är som det är från honom.

Självklart ska barnet må bra, men hur kommer man dit när han inte vill samarbeta? Den här killen skulle åka hem från stugan vi har om han inte fick ett eget rum, i en stuga där det finns ett rum, ett kök och ett vardagsrum. Han hade ont i magen och satt och grät och ville bara åka hem om det inte fixades ett eget rum till honom. Så han fick det enda rummet, och vi fick 2 vuxna och ett barn tränga ihop oss i vardagsrummet för att han skulle få sin vilja igenom. Innan så delade barnen på det rummet, där finns två sängar, och vi vuxna sov i vardagsrummet. Det är en stuga som vi besöker 3 veckor om året ungefär, aldrig mer än en vecka i sträck. I hemmet som vi bor i har han eget rum, trots att han hälsar på 12 ggr om året ungefär.

Pappan flyttade på grund av jobb, men det var långt innan han träffade mig, så den skulden vill inte jag ta på mig.
    Umgänget innan vi träffades var på loven, och pappan åkte till honom, det var inte regelbundet alls, fick känslan av att mamman ville ha det så, att hon hade en barnvakt så hon slapp vara ledig på loven.

Så tror jag att vänner och intressen kan spöka lite, men det kan inte vara bara det som får honom att hata mig.

Låter som att han är van vid att få precis som han vill i alla lägen. Vad har han för korkade föräldrar som gör så och sedan tror att de en dag helt plötsligt kan komma och ställa krav på honom som han inte förstår?
  • Anonym (hatad?)
    liv skrev 2013-05-02 19:20:50 följande:
    Låter som att han är van vid att få precis som han vill i alla lägen. Vad har han för korkade föräldrar som gör så och sedan tror att de en dag helt plötsligt kan komma och ställa krav på honom som han inte förstår?
    Jag skulle tro att han får allt han vill hos mamman, hos pappan får han också ofta som han vill, för han tycker att de ses så sällan, och så spelar väl samvetet inte en del.
  • Anonym (G)
    Anonym (hatad?) skrev 2013-05-02 19:24:46 följande:
    Jag skulle tro att han får allt han vill hos mamman, hos pappan får han också ofta som han vill, för han tycker att de ses så sällan, och så spelar väl samvetet inte en del.

Man ska ALDRIG låta sitt dåliga samvete styra ens föräldraskap. Det är det värsta man kan göra. Banka in det i skallen på din man.
  • liv
    Anonym (hatad?) skrev 2013-05-02 19:24:46 följande:
    Jag skulle tro att han får allt han vill hos mamman, hos pappan får han också ofta som han vill, för han tycker att de ses så sällan, och så spelar väl saDmvetet inte en del.
    Och nu får det betala för det. Dyrt! Ni får ju helt enkelt fatta att de har uppfostrat honom på det här viset och de kan inte förvänta sig att han helt plötsligt ska bete sig annorlunda. De har bäddat dåligt och nu får de sova riktigt obekvämt!
  • Anonym (?)
    Anonym (hatad?) skrev 2013-05-02 18:45:52 följande:
    Vi åker fortfarande till den orten 3-4 ggr om året, men jag är ju med förstås.

Vi har levt tillsammans sedan 2009, då hade han vart separerad från kvinnan innan mig dryga året, och sin sons mamma 5 år innan det.

Vi planerade barn, men inte så direkt som det blev. Jag var tvungen att sluta med p-medel på grund av operation, och barnet blev till trots operationen något som var helt osannolikt men nu hände det och eftersom vi inte är några ungdomar längre så bestämde vi gemensamt att behålla det, det kan hända att jag måste ta bort livmodern efter förlossningen, så det är liksom vår chans.

Som det är nu så gör jag något annat den helg han kommer, och de har heltid tillsammans, men det känns ohållbart att jag inte är fri att vara i mitt hem när han kommer.
    Kan det inte vara så enkelt som att han känner sig väldigt utanför ? 

Har han mycket kompisar och hur är det på skolan hos mamman och så ?

Tänkte om han inte har så mycket kompisar hemma och i skolan, sen kommer dit och ni är en familj liksom, så känner han utanförskap, kanske både där och hemma.. ?
    Och mår dåligt av det. 
    Killar tenderar att reagera lite så då pappan har ny familj, för de tycker pappan har valt bort de. 

Ja, jag vet inte jag bara gissar :)  
  • SupersurasunkSara

Sonen är som många säger van att få som han vill. Han behandlas annorlunda än de andra i familjen hur ska ni då kunna bli en familj? Ansvaret är främst din sambos, HAN måste se till att få det flyta så smidigt som möjligt.
    Han måste visa att det inte är ok att bete sig på ett sätt som gör alla andra obekväma, det är inte ok att kräva saker för egen del när man är flera som måste visa hänsyn.

Lösningen är INTE att ses på hemmaplan, inte när sonen är uppfostrad så som han är. Din sambo måste tala om vad som förväntas av sonen och hålla det också! Pappan bor med er nu, sonen tillhör er familj även om han bara kommer då och då pga avståndet. Detta måste sonen lära sig att acceptera. Kanske bör ni gå i familjeterapi? Försök få sonen under lov, gå då.

• M166

Tycker liksom många här att det är inte hållbart att pappan åker till pojken. Det må gå bra ett tag, men det löser inga problem och problemet bör kunna lösas. Jag tror också att pojkens problem förvärras då TS är gravid. Det kan mycket väl vara så att han känner sig utanför i pappans nya familj, helt oavsett hur TS behandlar honom. Nu kommer pappans nya familj att etableras ytterligare med TS och pappans barn och han tror sig att hamna ännu mera utanför. Samtidigt är han, som andra påpekat tydligen van att få som han vill och blir bråkig.

En enkel lösning finns nog inte, pappan måste å ena sida visa pojken att det är inte barn som bestämmer, samtidigt som pojken måste se att han har plats i den nya konstellationen. Och det bör påbörjas snabbt, innan syskonet är född. Jag skulle föreslå att pappan går delvist med på pojkens krav under en kortare och har umgänge någon annanstans än hemma i nyfamiljen, dock INTE hos pojkens mamma som han kräver. Kanske någonstans i mitten? Under dessa umgängetillfällen måste pappan få till ett samtal med sitt barn, få honom att förstå att pojken är en del av den nya konstellationen, att det nya syskonem ÄR ett syskon och att pojken är välkommen i pappas hem oavsett tidigare beteende. Nu är detta barn (nästan) en tonåring - barn i den åldern fattar mycket väl när de beter sig illa och inte sällan har de sedan svårt att hantera situationen de själv skapat, be om förlåtelse och hantera konflikten som uppstått. Istället byggs konflikten upp och blir bara värre, även om bara in hans tankar. Han behöver de vuxnas hjälp, både med förlåtelse och gränser. Pappan måste då signalera att ingen tänker illa om barnet för hur han betett sig, både han och TS önskar att pojken är en del av deras liv, men samtidigt accepteras det inte att någon i hushållet behandlas illa och respektlöst. Först därefter kan pappan kräva att barnet kommer hem till pappan igen. 

Svar på tråden Hur göra när bonusbarnet inte vill komma till oss?