Anonym (G) skrev 2013-05-02 00:45:29 följande:
Därför att det inte löser några problem. Antingen är det så att ts är ett monster till styvmor och sonen verkligen har en god anledning att vantrivas hos pappan. Då bör pappan enligt mig se till att antingen dra med ts och resten av familjen på familjeterapi eller lämna ts. Eller så är det så att pojken bara projicerar sitt dåliga mående på ts och gör henne felaktigt ansvarig för allt ont i sitt liv. I så fall bör pappan prata med sonen och i värsta fall släpa med sonen till bup eller nån kurator.
Jag har svårt att se mig som ett monster till styvmor, mitt barn gillar mig, och andras barn gillar mig, mitt barns vänner är hellre hos oss än hemma, och kramas när de ska åka hem.
Att det finns ett dåligt mående i grund och botten är uppenbart, sambon blir ledsen och sårad när sonen inte vill komma, och jag blir sårad när sonen kommer och hur sonen verkligen känner vet bara han, och jag är inte den som kommer få svaren på varför det är som det är från honom.
pannanikakan skrev 2013-05-02 01:15:08 följande:
Hur vet du det? Varför ska barnet tvingas in i en situation han mår dåligt av?
Varför inte låta pappan komma till honom ett tag? Varför kan inte vara på lillkillens villkor för ett tag tills han mår bättre?
Självklart ska barnet må bra, men hur kommer man dit när han inte vill samarbeta? Den här killen skulle åka hem från stugan vi har om han inte fick ett eget rum, i en stuga där det finns ett rum, ett kök och ett vardagsrum. Han hade ont i magen och satt och grät och ville bara åka hem om det inte fixades ett eget rum till honom. Så han fick det enda rummet, och vi fick 2 vuxna och ett barn tränga ihop oss i vardagsrummet för att han skulle få sin vilja igenom. Innan så delade barnen på det rummet, där finns två sängar, och vi vuxna sov i vardagsrummet. Det är en stuga som vi besöker 3 veckor om året ungefär, aldrig mer än en vecka i sträck. I hemmet som vi bor i har han eget rum, trots att han hälsar på 12 ggr om året ungefär.
Anonym (Mammatill2) skrev 2013-05-02 10:05:37 följande:
En fråga angående avståndet, hur kommer det sig att det är 40 mil mellan pappan och sonen?
Var det så redan innan ni träffades eller har mamman flyttat med sonen eller har pappan flyttat till dig?
Pojken mår ju uppenbart dåligt, han anklagar dig till att vara roten till allt ont förmodligen. Jag kan känna igen betéendet från mina egna barn som pappan fick boendet med och efter det valde att flytta 30 mil till sin nya sambo. Dom hatade henne verkligen trots att hon var en jättetrevlig tjej och inte elak på något vis. En helt vanlig tjej och dom hade ett helt vanligt liv. De la skulden på henne att pappan flyttade och de inte fick bo hos mig samtidigt som de innerst inne var arga på både mig och pappan för att vi överhuvud taget separerat.
Jag försökte hjälpa till att medla vilket verkligen inte var det lättaste då jag och exet haft en fruktansvärt destruktiv relation och dessutom en tvist som jag förlorat och det jag ville mest av allt var att få boendet med mina barn....
Hur som helst så separerade dom efter två år och sedan lugnade allt ner sig, men de ändrade aldrig sin uppfattning om henne.
Jag tror ni får gå till botten med vad som hänt, hur gick det till när ni flyttade samman och hur var umgänget med pappan innan ni träffades. Pappan har ju ett stort ansvar i att försöka reda ut situationen men det har ju även mamman till pojken. Att åka 40 mil för umgänge är ju jättejobbigt, om det är jobbigt för din sambo är det minst lika jobbigt för en kille på 15 som har kompisar och intressen han ska åka ifrån.
Det är inte barnens ansvar att hålla kontakten med sina föräldrar det är föräldrarnas ansvar att se till att skapa en fungerande tillvaro för sina barn.
Pappan flyttade på grund av jobb, men det var långt innan han träffade mig, så den skulden vill inte jag ta på mig.
Umgänget innan vi träffades var på loven, och pappan åkte till honom, det var inte regelbundet alls, fick känslan av att mamman ville ha det så, att hon hade en barnvakt så hon slapp vara ledig på loven.
Så tror jag att vänner och intressen kan spöka lite, men det kan inte vara bara det som får honom att hata mig.