• Anonym (Tigermamman)

Lämna mitt barn till våldsam pappa

Jag är så otroligt ledsen och rädd. Jag måste klockan 17.30 ikväll lämna min son till sin våldsamma pappa och sambo!? Jag kommer åka hemifrån och neka honom umgänge trots att domstolen beslutade för 2 månader sen att han ska träffa sin pappa. Pappan har inga som helst gränser och jag vet inte vad han kommer göra.. Jag kräks av oro.

För att gör en lång historia kort så lämnade jag mitt barns pappa när sonen föddes av anledningen att han har under hela våran relation haft psyskiska problem och varit mycket våldsam mot mig och mot sonen. Han har bla annan låst ut mig under hela natten så jag inte fick komma in och amma och slagit mig när jag hållit i sonen och även många gånger när sonen sett på, kastat sonen i soffan mm mm. Jag fick mod att lämna pappan när sonen var ca 2 månader och efter det träffades pappan inte sonen under ett halvår. När jag sen träffade en ny man så började helvetet igen. Han krävde att få träffa sonen varannan vecka. vilket i min värld var en ren omöjlighet då dom inte hade någon relation och jag visste att sonen inte var trygg med honom. Och allt med familjerätt, advokater och rättegångar rullade igång. Jag vågade dock inte anmäla det han gjorde mot oss utan tvisten grundas på andra tokigheter han gjorde inte det våldsamma. 
    Jag har i dag egen vårdnad och han har viss umgänges rätt. Han har sen ett år tillbaka träffat ny tjej och blivit pappa till ännu en son. Och för tre veckor ringde hans sambo mig och talade om att han slagit henne och hennes dotter och satt häktad och anhållen, skäligen misstänkt. När han sen släpptes ringde han mig och sa att hans sambo slog sonen och att hon var knäpp. Och nu har honom tagit tillbaka honom och dom vill hämta min son ikväll. Min son är precis två år fyllda och varenda cell i min kropp vill skydda honom. Soc säger att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare att inte utsätta sonen för den typ av situationen som kan uppstå hemma hos pappan. Och att jag bär ansvaret för sonens trygghet, säkerhet osv. Alltså neka umgänge. Tingsrätter har sagt sitt och gett pappan umgänge. Polisen får inte uppmana mig att "genom föra ett brott att bryta umgänge" men har full förståelse OM jag väljer att göra det.

Igår gjorde jag själv en anmälan mor pappan. Jag åkte ner till polisstationen och talade om precis allt. Men allt tar sådan tid. I nuläget så kvarstår domen om umgänge och jag måste lämna sonen ikväll. Och jag är så jävla rädd för hans reaktion när jag inte är hemma. Han har redan skickat tre sms idag där det står att han fan ska hämta för det har domstolen beslutat..

Fy fan vad jag har lust att rymma till en annan värld. 

• Svar på tråden Lämna mitt barn till våldsam pappa
  • Anonym (????)
    Anonym (Tigermamman) skrev 2013-05-03 11:49:19 följande:
    Fy fan om ni bara visste hur jävla svårt det är att anmäla. Det är ju jävligt lätt att sitta och säga att det är JAG som är korkad som inte anmält. Som om det är det enklaste i världens, När han har stått min en kniv mot min hals och sagt att om jag anmäler kommer han se till att jag aldrig någonsin få träffas sonen. När man levt i en relation under 8 års tid med konstant våld är det inte enkelt. Det tog mig två år utan pappan för att våga tro och inse att jag/vi ens blivit illa behandlade.
    Lämnar du ditt barn till en man som du VET är våldsam och har misshandlat er då ligger du riktigt risigt till kan jag säga.. !

De tar då din son från DIG eftersom du inte skyddar honom, vilket är ditt ansvar.
    Så - Om det är som du beskriver ska du INTE lämna honom. 

Ingen kan göra något då du skyddar ditt barn 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (????) skrev 2013-05-08 21:57:56 följande:
    Lämnar du ditt barn till en man som du VET är våldsam och har misshandlat er då ligger du riktigt risigt till kan jag säga.. !

De tar då din son från DIG eftersom du inte skyddar honom, vilket är ditt ansvar.
    Så - Om det är som du beskriver ska du INTE lämna honom. 

Ingen kan göra något då du skyddar ditt barn 
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det är ju ingen som bara "tar" banet för att hon lämnar honom till pappan.

Finns ingen dom gentemot pappan osv så är det ju ord mot ord, o så lätt tas ju inte ett barn från sin förälder.

Snarare kan TS få stödsamtal/en stödkontakt via soc eller liknande om det skulle vara så - att socialtjänsten skulle "ta" barnet från henne bara sådär är ju snarare ren fantasi än vad det är fakta. 
  • Anonym (????)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-05-09 11:50:33 följande:
    Fast riktigt så enkelt är det ju inte, det är ju ingen som bara "tar" banet för att hon lämnar honom till pappan.

Finns ingen dom gentemot pappan osv så är det ju ord mot ord, o så lätt tas ju inte ett barn från sin förälder.

Snarare kan TS få stödsamtal/en stödkontakt via soc eller liknande om det skulle vara så - att socialtjänsten skulle "ta" barnet från henne bara sådär är ju snarare ren fantasi än vad det är fakta. 
    JO, precis så lätt är det sanna mina ord..

OM hon inte skyddar sitt barn med den vetskap hon har ang sitt ex, så ja, då ryker även hon som förälder.

Trust me i now. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-05-09 11:50:33 följande:

Mina tidigare grannar levde i en relation där han var våldsam mot frun och barnen. Soc kopplades in och hon fick veta att om hon inte lämnade sin våldsamme man skulle man omhänderta barnen och placera dem i fosterfamilj. Det ansågs att hon var en dålig mamma som inte tog hand om sina barn på rätt sätt om hon inte skyddade dem mot pappan. Det var hennes ansvar att ta tag i situationen.

Det blev absolut inte fråga om att han skulle få vårdnad eller besök annat än övervakade besök.
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Q) skrev 2013-05-15 02:28:23 följande:

Mina tidigare grannar levde i en relation där han var våldsam mot frun och barnen. Soc kopplades in och hon fick veta att om hon inte lämnade sin våldsamme man skulle man omhänderta barnen och placera dem i fosterfamilj. Det ansågs att hon var en dålig mamma som inte tog hand om sina barn på rätt sätt om hon inte skyddade dem mot pappan. Det var hennes ansvar att ta tag i situationen.

Det blev absolut inte fråga om att han skulle få vårdnad eller besök annat än övervakade besök.
    Men precis som du skriver så "kopplades soc in" o de har därför (förutsätter jag!) utrett barnens situation, o jag förutsätter även att mamman har deltagit utredningen.

Det är därför inte frågan om att komma o "ta" några barn, utan här har en utredning skett o för att skydda barnen från en våldsam far så är den första o bästa lösningen såklart att mamman lämnar pappan o bor själv med barnen.
    Gör hon inte det så får man ta till andra lösningar för att skydda barnen, men precis som du skriver så är det vårdnadshavarens (mammans) uppgift att skydda barnen, ja.

Men sådant här är ju inte vanligtvis något som sker hux flux utan det krävs ju utredningar innan.
    Har man kommit fram till att pappan (i detta fall) är skadlig för barnen så är det ju jättebra att inget umgänge sker på egen hand osv, men det är ju fortf en fråga som bör utredas o inget som man beslutar om utan någon som helst grund.

• Anonym (Q)
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-05-15 09:56:30 följande:
    Men precis som du skriver så "kopplades soc in" o de har därför (förutsätter jag!) utrett barnens situation, o jag förutsätter även att mamman har deltagit utredningen.

Det är därför inte frågan om att komma o "ta" några barn, utan här har en utredning skett o för att skydda barnen från en våldsam far så är den första o bästa lösningen såklart att mamman lämnar pappan o bor själv med barnen.
    Gör hon inte det så får man ta till andra lösningar för att skydda barnen, men precis som du skriver så är det vårdnadshavarens (mammans) uppgift att skydda barnen, ja.

Men sådant här är ju inte vanligtvis något som sker hux flux utan det krävs ju utredningar innan.
    Har man kommit fram till att pappan (i detta fall) är skadlig för barnen så är det ju jättebra att inget umgänge sker på egen hand osv, men det är ju fortf en fråga som bör utredas o inget som man beslutar om utan någon som helst grund.

Klart att det måste utredas. Ingen kommer och "tar" barnen hux flux om det inte är fara för deras liv.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Q) skrev 2013-05-16 01:24:04 följande:
    Klart att det måste utredas. Ingen kommer och "tar" barnen hux flux om det inte är fara för deras liv.
    Jo, det gör de. Det räcker med ett illasinnat telefonsamtal faktiskt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Been there) skrev 2013-05-16 12:14:58 följande:
    Jo, det gör de. Det räcker med ett illasinnat telefonsamtal faktiskt.

Konstigt!
    Sådana illasinnade samtal är väldigt vanliga. Man vill sätta dit någon och fösöker ljuga ihop en historia. Jag känner till flera fall. Soc brukar ta konakt och sätta sig in i förhållandena. Sedan görs en utredning om man anser att det behövs. Man kan också lägga ner utan utredning om soc förstår att det inte är rätt och sant utan bara illvilja som ligger bakom.

Om det var som du säger skulle väldigt många barn omhändertas i onödan.

Det finns kanske någon från soc. som kan komma in här och beskriva rutinerna.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Q) skrev 2013-05-16 23:55:31 följande:

Konstigt!
    Sådana illasinnade samtal är väldigt vanliga. Man vill sätta dit någon och fösöker ljuga ihop en historia. Jag känner till flera fall. Soc brukar ta konakt och sätta sig in i förhållandena. Sedan görs en utredning om man anser att det behövs. Man kan också lägga ner utan utredning om soc förstår att det inte är rätt och sant utan bara illvilja som ligger bakom.

Om det var som du säger skulle väldigt många barn omhändertas i onödan.

Det finns kanske någon från soc. som kan komma in här och beskriva rutinerna.
    Om "någon från soc" kommer in och beskriver rutiner, så kan hon bara göra det från just sitt socialkontor. De är nämligen helt olika beroende på vilken kommun man jobbar i.
    Det sker redan åtskilliga onödigt - dvs direkt skadliga - omhändertaganden.

Jag har varit med om lite av varje. I ena kommunen kidnappades barnen pga lögner från någon som lindat socflicorna kring lillfingret - barnens våldsamme far.
    I denna kommun beskrevs jag som fullständigt livsfarlig för mina barn - för det hade anmälaren sagt. De fick inte mat, hade trasiga kläder, jag låg tydligen och sov hela dagarna, mm.
    Något som styrkte påståendena behövdes inte och socjäntan skrev in lite egna lögner i utredningen också, hon tyckte så synd om pappan, som grät när han pratade med henne.
    Jag vann över dem i kammarrätten och bytte självklart kommun.

I nästa kommun fortsatte hans anmälningar komma, och de öppnade inte ens någon utredning.

I tredje kommunen bönade och bad jag soc ta in tonåringen på hvb, jag kände att jag verkligen inte orkade mer. Där sa de "Nej vi ser att hon har ett stabilt hem och att du har starka resurser."
  • Anonym (Mia)

Om det blir så att han (när han kommer ut) kräver umgänge så begär att umgänget ska vara övervakat. På så sätt nekar du honom inte umgänge och kan således inte få problem med det i en eventuell vårdnadstvist. Eftersom soc redan rått dig till att skydda ditt barn och inte släppa iväg honom till pappan borde det inte vara några problem.

• Anonym (Q)
    Anonym (Been there) skrev 2013-05-17 10:41:39 följande:
    Om "någon från soc" kommer in och beskriver rutiner, så kan hon bara göra det från just sitt socialkontor. De är nämligen helt olika beroende på vilken kommun man jobbar i.
    Det sker redan åtskilliga onödigt - dvs direkt skadliga - omhändertaganden.

Jag har varit med om lite av varje. I ena kommunen kidnappades barnen pga lögner från någon som lindat socflicorna kring lillfingret - barnens våldsamme far.
    I denna kommun beskrevs jag som fullständigt livsfarlig för mina barn - för det hade anmälaren sagt. De fick inte mat, hade trasiga kläder, jag låg tydligen och sov hela dagarna, mm.
    Något som styrkte påståendena behövdes inte och socjäntan skrev in lite egna lögner i utredningen också, hon tyckte så synd om pappan, som grät när han pratade med henne.
    Jag vann över dem i kammarrätten och bytte självklart kommun.

I nästa kommun fortsatte hans anmälningar komma, och de öppnade inte ens någon utredning.

I tredje kommunen bönade och bad jag soc ta in tonåringen på hvb, jag kände att jag verkligen inte orkade mer. Där sa de "Nej vi ser att hon har ett stabilt hem och att du har starka resurser."

Där har du nog helt rätt. Bedömningen är olika på de olika socialkontoren. Det måste bli mer enhetligt över hela landet.
  • Anonym (Been there)
    Anonym (Q) skrev 2013-05-17 12:11:23 följande:

Där har du nog helt rätt. Bedömningen är olika på de olika socialkontoren. Det måste bli mer enhetligt över hela landet.
Svar på tråden Lämna mitt barn till våldsam pappa