• oroligmor

Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.

Hej! Min 16:åriga dotter kom till mig idag och berättade att hon hade gått ner massor i vikt, helt utan anledning under en period av 5 månader. Hon är tillexempel den stora ätaren i familjen, vill alltid ha godis, äter varenda måltid, mer än oss andra. Hon är en riktig gottegris och äter absolut hela tiden. Vi vet att hon inte har bulimi med tanke på att hon spenderar alla sina vakna timmar med familjen och sina vänner och det är ingenting misstänkt. Vi tänker inte heller på bulimi med tanke på att hon själv kom till mig och frågade vad det var. Jag har en historia som sjuksköterska och jag tänkte på en binnikemask, men det är väl ganska ovanligt? Vi har alla märkt att hon har gått ner i vikt och när man frågar vad hon har gjort för att ha gått ner i vikt så svarar hon glatt: "Jag har ätit 4 chipspåsar" Det roliga är väl ändå att hon nästan inte överdriver. Någon annan som har varit med om liknande? Någon som vet vad det kan vara? 

• Svar på tråden Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.
  • Familjen N

Tycker också att det låter som diabetes typ 1. Dricker hon även mycket vatten, känner sig törstig ofta?

• oroligmor

Hon dricker normalt med vatten, går på toa normalt, ser inte riktigt symptomen på diabetes. Hon har gått ner cirka 10 kg på 5 månader, samtidigt tränar hon ungefär 2 gånger i veckan men jag vet inte om det kan vara pga det som hon har gått ner i vikt? 

• oroligmor

Men jag lägger även till att hon verkligen äter extremt mycket, hon äter hur mycket godis som helst och hur mycket mat som helst. Hon är glad, hon säger själv att hon inte är törstig. 

• enanna
    oroligmor skrev 2013-05-04 20:52:46 följande:
    Men jag lägger även till att hon verkligen äter extremt mycket, hon äter hur mycket godis som helst och hur mycket mat som helst. Hon är glad, hon säger själv att hon inte är törstig. 
    Tycker ju snarare det verkar kunna va nåt med sköldkörteln då, eller just något i magen.
  • EJL

Men tränar hon mer än hon gjorde innan viktminskningen började? Har hennes levnadsvanor förändrats?

• Jisa

Jag började också gå bort i vikt helt plötsligt vid 15-16 års ålder. Det var precis som att kroppen var redo att släppa typ "babyhullet" :) .

Men visst ska man alltid kolla upp viktminskning som sker spontant utan ansträngning. Har hon nyligen börjat träna?

• Rafael90
    oroligmor skrev 2013-05-04 20:50:28 följande:
    Hon dricker normalt med vatten, går på toa normalt, ser inte riktigt symptomen på diabetes. Hon har gått ner cirka 10 kg på 5 månader, samtidigt tränar hon ungefär 2 gånger i veckan men jag vet inte om det kan vara pga det som hon har gått ner i vikt? 
    Har inte läst hela tråden, men har hon varit "stor"? Det är ju lättare att gå ner 10 kg snabbt om man tränar när man är överviktig. Men en typ 45-50kgs tjej som går ner 10 kg på så kort tid är ju riktigt oroväckande.
  • pigglet

10 kilo?! Låter jättemycket!
    Absolut att ni borde kolla upp detta hos en läkare. Kan ju vara diabetes eller något med sköldkörteln, finns säkert massa annat som också kan ge viktnedgång. 

• XcsM
    oroligmor skrev 2013-05-04 20:50:28 följande:
    Beror lite på hur mycket hon vägde innan och vad hon tränar. Men generellt om man äter mycket och tycker om att unna sig så krävs det mycket mer än 2 träningstillfällen i veckan för att gå ner 10kg på 5mån.
  • oroligmor

Hon började träna på gymmet när hon fyllde 15 år, då vägde hon cirka 70 kg. Det var först ett år senare som man började se förändringar på henne, plus att hennes matvanor förändrades och efter att hon hade fått höra av minst ett dussin människor att hon hade gått ner i vikt så vägde hon sig och då stod vågen på 60 kg. Hon har alltid varit den som ätit mycket, inte nyttigt heller! 

• elinaehn

Fast då har hon byggt upp muskler som gör att hon har en annan förbränning nu? Kan det vara det?

• Rafael90
    oroligmor skrev 2013-05-04 23:23:23 följande:
    Hon började träna på gymmet när hon fyllde 15 år, då vägde hon cirka 70 kg. Det var först ett år senare som man började se förändringar på henne, plus att hennes matvanor förändrades och efter att hon hade fått höra av minst ett dussin människor att hon hade gått ner i vikt så vägde hon sig och då stod vågen på 60 kg. Hon har alltid varit den som ätit mycket, inte nyttigt heller! 
    Men då är hon ju ändå normalviktig, så länge hon inte rasar ner ännu mer skulle inte jag oroa mig utan vara tacksam.
Svar på tråden Min dotter går ner mycket i vikt på något konstigt sätt.