• Mammatilldotter

Undrar hur andra mammor delar "jobbet" hemma med pappan?

Hej alla mammor, Jag har undrat hur andra delar vårdnad och omsorg för barn samt städning hemma osv. I mitt fall så måste jag göra allting. Vilket för mig är en gåta? Är det så det kanske är? Är det mammans jobb? Vår dotter är fyra år och sen hon föddes har jag gjort allt från 06 på morgonen till 21 på kvällen. Och allt hushållsarbete. Min man har aldrig dammsugit, aldrig bäddat sängen, aldrig städat. Det är jag som fixar frukost, gör iordning till att gå till dagis, lämnar på dagis. Städar, tvättar, lagar mat, plockar ordning, köper allt till barnet osv. Sen hämtar från dagis, lagar mat, badar, läser saga. ALLA dagar i veckan året runt. Det kanske är många mammor som gör detsamma, vilket kanske bara betyder att jag är gnällig? På lördagar skjutsar pappan till dansskola. Då är det min uppgift att göra iordning henne samt ta henne till bilen, Medans han väntar i bilen. Blir inte även mammor trötta? Jag trodde, innan jag fick barn att sysslor var något man delade på i en familj? Men tji fick jag. Berätta gärna hur ni delar upp arbetet. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Undrar hur andra mammor delar "jobbet" hemma med pappan?
  • Tow2Mater
    skogsvitter skrev 2013-05-04 15:07:31 följande:
    Va!? Normalt? Nej, varför skulle mannen inte behöva diska, tvätta, städa etc även om han jobbar?! Vilket urbota uselt försvar för att slippa ta hand om sitt hem och vara en förälder för sitt barn. Min karl jobbade också, hela tiden medan jag var föräldraledig. Skulle han kräva att jag skulle göra ALLT hemma och som rör barnen skulle jag bli skitförbannad! Det är inte så det ska fungera, i synnerhet inte i ett modernt jämställt samhälle. Även om man "är hemma".
    Det tar ofta inte heltid att skota ett barn eller tva, har man tid kan man ta hand om det mesta i hemmet. Och nu sa jag "allt" under vissa omstandigheter; sag det tar timmar i restid mm, da tycker jag faktist den som ar hemma kan skota allt. Sa himla mycket jobb ar det inte med ett normalt hem under normala omstandigheter (att dra in magsjuka barn etc ar tillfalligt, inte normalfallet)..
  • skogsvitter
    Tow2Mater skrev 2013-05-04 20:05:32 följande:
    Det tar ofta inte heltid att skota ett barn eller tva, har man tid kan man ta hand om det mesta i hemmet. Och nu sa jag "allt" under vissa omstandigheter; sag det tar timmar i restid mm, da tycker jag faktist den som ar hemma kan skota allt. Sa himla mycket jobb ar det inte med ett normalt hem under normala omstandigheter (att dra in magsjuka barn etc ar tillfalligt, inte normalfallet)..
    Jag hoppas verkligen du skämtar... bara för att det eventuellt finns tid för att ta hand om allt i hemmet plus allt som har med barnen att göra så är det ok att kvinnan aldrig ska få tid till vila och egentid medan mannen alltid har det när han inte är på jobbet?! Vidrigt.

Nu är det ju helt uppenbart ett svin till karl hon hittat så problemet ligger ju mycket djupare än bara fördelningen av sysslor, men oftast är det väl just sådana grisar som helt saknar respekt för kvinnor som resonerar som du skriver. Att han använder hot för att hålla henne kvar av ren skräck bevisar bara detta ytterligare.
  • Trolle40

Om mannen jobbar heltid o mamman är hemma , när ska då mannen få vila ?

• mandelblomma
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:27:45 följande:
    då får man dela på den tid som blir kvar .
    jag köper att den som är hemma gör mest ( men nu var väl inte ts hemmafru?)
    Men inte allt för det.

• Trolle40

Men det är ingen som sagt att mamman gör exakt allt heller , är man hemma så kan man fixa det mesta o sen ha kvalitetstid hela familjen när mannen kommer hem tex . Sen kan både mamma o pappa slappa på kvällen . Helgerna kan man hjälpas åt med det som ska göras .

• Flickan och kråkan
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:27:45 följande:
    Man delar väl på såväl hemarbete som ledig tid när båda är hemma. Det är väl ändå det rimliga? På många sätt är det lättare att jobba än att vara hemma med flera små barn - det tycker både jag och sambon. Däremot får man ju tillbaka så mycket annat av sina barn så självklart vill vi ha mycket tid med dem, men man är ju knappast ledig och vilar när man är hemma med små barn . Och så delar man upp det på ett sätt som passar alla. Sambon har ett klart mycket större sömnbehov än jag så jag tar mycket tidiga morgnar, nattvak, sjukdom och nätter etc. Sambon stör sig mer på grus i hallen och leksaker spridda i lägenheten så han tar på sig mer plockande och städning. Sedan gör nog de flesta som är hemma med barn på heltid (oavsett om det är mamma eller pappa) lite mer av hemarbetet men allt? Nej, långt ifrån.
  • skogsvitter
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:35:21 följande:
    Men det är ingen som sagt att mamman gör exakt allt heller , är man hemma så kan man fixa det mesta o sen ha kvalitetstid hela familjen när mannen kommer hem tex . Sen kan både mamma o pappa slappa på kvällen . Helgerna kan man hjälpas åt med det som ska göras .
    Eftersom TS inte är hemmafru så är det här helt ovidkommande egentligen, men jo TS man anser ju just att hon ska göra allt. Detta förutom att hon faktiskt har ett förvärsarbete också...

Det du säger är ju helt rimligt, dvs att man hjälps åt. Alla som förvärvsarbetar har lediga dagar ibland, men det har tyvärr inte TS eftersom hon är slav åt sin egen man.
  • Trolle40

Beroende på vem som jobbar mest anser jag ! Om jag kommer hem 14 varje dag o gubben 18 som här så kräver inte jag att han ska börja städa o tvätta när han kommer hem.

• skogsvitter
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:44:08 följande:
    Beroende på vem som jobbar mest anser jag ! Om jag kommer hem 14 varje dag o gubben 18 som här så kräver inte jag att han ska börja städa o tvätta när han kommer hem.
    Nä? Ingen ska kräva något av någon, det är liksom det som är hela poängen i ett respektfullt förhållande... man hjälps åt.
  • Trolle40

Så du tycker det är rimligt att jag inte ska göra mat handla o röja på efm när jag är hemma utan att hälften av det ska jag spara sådan man får göra efter 19 när vi ätit ?

• mandelblomma
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:44:08 följande:
    det är väl det som kallas deltidsfälla för oss kvinnor...Flört
    Vi jobbar mindre för att sköta mer hemma, får mindre lön och mindre pension
  • Trolle40

Man väljer ju själv om man vill jobba mindre o eftersom jag tjänar minst så tjänar vi mest på att jag jobbar deltid . Skulle vi jobba heltid båda skulle våra barn bo på fsk o det vill vi inte . Pension sparar min man åt mig så då klarar jag mig ändå .

• skogsvitter
    Trolle40 skrev 2013-05-05 18:58:15 följande:
    Så du tycker det är rimligt att jag inte ska göra mat handla o röja på efm när jag är hemma utan att hälften av det ska jag spara sådan man får göra efter 19 när vi ätit ?
    Nu är du bara löjlig. Mannen kan tex ta disken efter middagen och/eller slänga in en tvätt efter att barnen lagt sig, han kan natta barnen ibland och ta hand om dem ibland när han är ledig. Vad är egentligen problemet? VILL du leva i kvinnofällan så fine, men man behöver inte göra det och i synnerhet behöver man inte stå ut att leva med en man som TS. De allra flesta av oss tycker inte att det är det minsta ok.
  • mandelblomma
    Trolle40 skrev 2013-05-05 19:13:05 följande:
    Man väljer ju själv om man vill jobba mindre o eftersom jag tjänar minst så tjänar vi mest på att jag jobbar deltid . Skulle vi jobba heltid båda skulle våra barn bo på fsk o det vill vi inte . Pension sparar min man åt mig så då klarar jag mig ändå .
    det är klokt att göra så men jag tror inte alla gör det där kvinnan tar hemmet och mannen tjänar pengarna. Så många som sitter där sen efter skilsmässan och undrar vad som hände.
    Sparar man pension på det sätt ni gör är det en annan sak.
  • skogsvitter
    Trolle40 skrev 2013-05-05 19:13:05 följande:
    Om du är helt nöjd med detta upplägg så får ju det stå för dig. Nu handlar ju inte denna tråd alls om sådant så du är väldigt OT.
  • Trolle40

Nu blir det knappt nån disk efter maten , jag röjer alltid vart efter när jag lagar mat o var o en pockar in sin disk i maskinen när dom ätit . Tvätt , ja kör en maskin om dagen på morgonen o hänger på efm så det är väl inte mycket att spara sen viker vi in våra egna kläder i byrån ! Nattar barn gör han varje kväll , vi tar en varsin om nu det räknas till hushållsysslor !

• fluu

Och du accepterar detta för att?!

Just nu tar sambon mest hand om dotra eftersom han är föräldraledig,innan var det jag eftersom jag var föräldraledig. Jag var hemma i 10 månader,sambon kommer vara hemma i 9 månader och resten har vi trixat så vi är hemma tillsammans. Är det helg delar vi,inte så att vi räknar exakt på millimetern så att det blir lika,men vi delar.
    Det enda sambon inte kan göra är liksom att amma så varför skulle han inte göra allt annat med?
    Han vill liksom ha en nära relation till sitt barn.

Hushållsarbetet gör vi väl 50/50 ungefär. Inte så att vi räknar på millimetern där heller eller gör saker varannan gång. Men vi gör lika stor del arbete och allt arbete värderas olika. Jag råkar vara den som är bäst på att laga mat så jag gör det. Sambon råkar vara den som är bäst på att tvätta och diska så han gör det.

Jo,jag hade också blivit trött om jag hade det som du. Så varför har du det så? Sluta genast upp med att slavarbeta.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Mammatilldotter skrev 2013-05-04 15:50:09 följande:
    Tack för alla inlägg! Verkligen intressant! Som svar till en del inlägg. Jo, jag jobbar som formgivare åt ett förlag. Dock har jag väl mer flexibel tid än min man. Jag är verkligen avundsjuk på alla Er som har en man som hjälper till. Jo, jag har försökt prata om detta med mannen. Men svaret jag får är att jag ska sluta vara så j-vla gnällig. Han säger att han har ett krävande jobb. Men jag kan tycka att det är många människor som har det. Dessutom sover han till 13 varje helg och tycker inte det är något att diskutera att jag skulle ha sovmorgon nån gång. Samt han sitter vid datorn varje kväll alla dagar i veckan konstant och har gjort dem senaste 5 åren. Känns hopplöst. Är dessutom livrädd för att skiljas!! Han hotar med att skulle vi skiljas kommer han ansöka om ensam vårdnad. Vilket är en gåta?! Som ni beskrivit i era svar så ska det finnas en ömsesidig respekt i ett förhållande och kanske desto viktigare om man har barn. Dessutom har han som "fritidsintresse" att söka kk kompisar på nätet samt har ertappat honom med att ha ringt runt för att beställa hem en call-girl. Och inte stoppar det där. Han ger mig order vad som ska göras, hur jag ska ha håret, vad jag ska ha på mig osv. Blev mycket jag jag jag i detta i detta inlägg. Känner mig såå uppgiven och trött. Tack återigen för alla svar!! :)) gulligt av Er att ta Er tid att svara!
    Man ska inte se det som att hjälpa till i sitt egna hem. Barnen kan hjälpa till att göra sysslor,de vuxna ska göra det,inte hjälpa till.

Men varför i helvete accepterar du denna behandling? Du vet väl att du är värd mer än så?
    Och han kommer inte få ensam vårdnad om du inte är typ knarkare eller nåt så det kan du sluta oroa dig för.
    Är det inte bättre att bo själv,styra ditt liv själv och ha ett barn att ta hand om. Inte vara fånge hos en kontrollerande jättebebis där du måste slavarbeta och ta hand om ett barn?

Hur länge har han varit så här? Märkte du inget innan och varför reagerar du inte fören nu? Han behandlar dig verkligen som skit och du låter honom göra det.

Ta hand om barnet,laga mat till dig och henne,tvätta era kläder,men gör inte ett skit åt mannen.
    Säg att han får göra det själv eller så är det slut.
    Eller varför inte åka iväg en vecka och låta mannen sköta allt så han får se hur ditt liv ser ut.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Undrar hur andra mammor delar "jobbet" hemma med pappan?