• Alexi

Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?

Diskuterade ämnet mobiler i skolan med en person som har barn i högstadiet och fick veta att eleverna får ha sina telefoner fritt under lektionerna så länge det inte stör andra elever. Att lärare och rektor inte kan (eler vill??) förbjuda detta, att många föräldrar tycker det är rätt att barnen har telefonerna ständigt för att det är viktigare att de ska kunna nå barnen 24/7 än att barnen ska tvingas fokusera på skolarbetet. Så många elever sitter och skickar sms och spelar spel under lektionstid enligt den här föräldern och dennes tonårsbarn.

Hur är det möjligt, är det så här i skolorna idag och tycker ni att det är vettigt?

• Svar på tråden Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?
  • deepsounds

Nej det får vi inte.
    Iallfall inte på mitt gymnaisum.
    MEN man kan inte kräva av en lärare att se till att dennes 20 - 30 elever inte håller på med mobilen under lektionstid.
    I den åldern anser jag att det handlar om eget ansvar, man har själv ansvar att sköta tiden på skolan på ett vettigt sätt.
    Du som förälder har ansvar att uppfostra och lära ditt barn att inte leka med mobilen på skoltid, det är inget man kan kräva av läraren.

Lärarens huvudansvar är att lära ut eleverna, inte jaga dom som en hök för att få dom att lägga undan mobilerna. 

• Alexi

Älskarlivet81: vem har bestämt om det förbudet, läraren, rektor, kommun? Är det ok enligt skolinspektionen? Vad har ni för påföljd? Vad säger elever och föräldrar?

• hammarhajen
    skogsvitter skrev 2013-05-05 19:06:24 följande:
    Jobbar du i mellanstadiet?

Ja, mellan- och lågstadiet. Hur  så?
  • älskarlivet81

Det är rektor och lärare tillsammans som bestämt detta. Följer inte eleven det uppmanar vi den att lämna mobilen i skåpet, annars blir det samtal hem. Vi har inte särskilt stora problem med mobiltelefoner den vi införde regeln.

Föräldrana är väldigt positiva, skolinspektionen.har inget.att invända så vitt jag.vet. En del elever gillar det så klart inte men det är bara att gilla läget.

.

Alexi skrev 2013-05-05 21:53:32 följande:
    Älskarlivet81: vem har bestämt om det förbudet, läraren, rektor, kommun? Är det ok enligt skolinspektionen? Vad har ni för påföljd? Vad säger elever och föräldrar?

• tideloo

Hos oss fungerar det bra, eleverna vet vad som gäller. De lämnar telefonen i lådan, vill de inte det, så går dom och lämnar telefonen i deras skåp, men har full förståelse för att det inte fungerar på alla skolor, skulle bara berätta hur vi gör!

• PerG
    skogsvitter skrev 2013-05-05 18:10:57 följande:
    Precis. Det är ju också ett problem. Och att de sedan tar varandras telefoner tex. Det är inte så lätt som vissa får det att låta som.
    Om man helt plötsligt kommer med en sån regel från en dag till en annan kan jag förstå att det inte blir lätt, men när väl regeln är på plats har man ju alltid möjligheten att agera utifrån förutsättningarna. Vill man inte riskera det så får man helt enkelt lämna telefonen hemma, eller i skåpet, eller någon annanstans... 

Precis som man som vuxen får vara beredd på att ta risken att någon snor telefonen t.ex. när man är på badhuset/gymmet, eller så får man lämna telefonen hemma.

I den bästa av världar skulle väl elever kunna ha sina telefoner i fickan och INTE ta upp den under lektionstid, men jag är skeptisk till att det funkar i praktiken... 

• LunaLunatic
    Mercurialis skrev 2013-05-05 17:12:11 följande:
    Får enligt skolans regler? Nej. 
    Gör det ändå? Ja. 

Så är det där jag jobbar (gymnasium). 
    +1

En specifik elelev säger jag till igen och igen och igen. Mobilen läggs bort i någon minut eller tills jag hunnit vända ryggen till. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • DarkLink

Mitt barn går i engelska skolan. Där låser man in mobilerna i värdeskåp på morgonen och de fås tillbaka när sista lektionen är slut

• Mammatilltvåprinsar

Jag samlade in telefonerna och låste in dem i ett skåp en period. Fick mycket positiva reaktioner från både elever och föräldrar. Men så försvann en iPhone vid hämtning. Jättejobbigt blev det då eftersom jag samlat in dem. Var jag ansvarig för telefonen då? Har 50 elever så att pricka av och ha sig varje dag blir ogörligt. Så nu får de ha telefonerna i lådan eller i väskan. Fungerar väl sådär men jag bryr mig inte så mycket om det. Stör någon säger jag till.

Svar på tråden Får elever idag sitta och leka med sina mobiler under lektionstid?