• Pärla

Hur länge drack era barn välling morgon och kväll?

Hej alla!

Jag bara undrar till vilken ålder har era barn druckit välling morgon och kväll?
    Är bara nyfiken..

• Svar på tråden Hur länge drack era barn välling morgon och kväll?
  • Knappamamma

Dottern slutade vi ge välling vid 2 år o 7 mån, för att kunna vara torr nattetid. Var endast de nätterna med välling på kvällen som spökade. Morgon slutade hon självmant med vid 3 1/2 år. Sonen snart 3 år skulle "dö" om han inte fick sin välling allt från 2-4 ggr om dagen eller iallafall våra öron och tålamod

• Dynastar

Min son är 20 månader och älskar välling! Han äter på kvällen i flaska och vaknar ca 5 av 7 nätter och dricker en flaska. Har slutat att ge på morgonen, han får välling till middagssovniningen om vi är hemma och han inte har ätit bra innan, vissa dagar är ju lite svårt. På dagarna är han hos dagmamma och på helgerna är vi ofta i väg så han sover mycket ute i vagn på dagen så då blir det inget på dagen. Det är när han ska somna i sin säng det är svårt utan. Han har extremt mycket energi och är aldrig stilla och äter ofta bra näringsrik hemmalagad mat så jag orkar inte bekymra mig över att han skulle få för mycket välling. De gånger han varit sjuk eller bi varit utomlands är välling guld värt tycker jag, mycket vätska och näring.

• Krokodillan

Mina två stora drack bara välling på kvällen, men det höll de på med fram till de var fyra. Yngsta slutade med vällingen när hon var 1,5. Fick några hemska blåsor i hela munnen och kunde inte äta vanlig mat, bara välling. När blåsorna försvunnit ville hon inte veta av vällingen mer.

• SilverEmma

Tog bort vällingen för typ en vecka sedan, barnen är 3 och 4.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • pigglet

De slutar när de själva vill. Äldsta var 8 år, yngsta var 5 år, mellan dricker fortfarande ibland (9 år).

• Harmagedon

Min stora slutade när jag tyckte att han kunde dricka i kopp och inte flaska. Då smakade visst vällingen äckligt. Han var drygt tre år.

• Pärla

Tack alla för svaren!
    Min dotter som är tre år om en månad älskar välling, och dricker det på kvällar i flaska innan läggning. Ibland vill hon ha på morgnarna oxå, men mest på kvällen. Är bara nyfiken när hon kommer " rata " den, eftersom hon älskar välling!
    Eller ska jag kanske börja avvänja henne den, eftersom hon börjar bli stor..Jag vet inte hur sånt här funkar..? Är det konstigt att hon dricker den fortfarande i flaska?
    Hur länge till brukar små barn dricka välling i flaska egentligen?

• Ellie

Jag dricker själv välling av och till. Det finns ju "vuxenvälling" att köpa och jag tycker fortfarande det är gott.
    Vällingen är väl inget man måste vänjas av med om den inte gör så att barnet inte äter annan mat, eller om det blir för många olyckor i sängen nattetid.
    Däremot kan man ju introducera den i drickmugg/glas så småningom istället för flaska. Ett individuellt beslut skulle jag säga (men det kan hända att tandläkaren är av annan åsikt).

• dirpower

Min grabb på 4,5 år tycker om välling så mycket så vi fortsätter med Godmorgonvälling. Det är vuxenvarianten.

• Lindsey Egot the only one

Fast välling är ju en fantastisk måltid. Det finns t.o.m vuxenvälling så varför ta bort något som är bra? Sedan att dricka det ur flaska kanske man ska sluta med eftersom man ska borsta tänderna efteråt och många barn sövs med flaskan.

• Lilla Morran

Vår äldsta slutade vid 4, han fick då erbjudande om vuxenvälling i mugg, men det blev ingen hit... Mellantjejen blir 4 snart och då ska hon sluta säger hon, men egentligen vore det bra om hon fortsatte eftersom hon äter dåligt... Den yngste är 2,5 och dricker oftast både morgon och kväll...

• La Lola

Alma slutade vid fyra i samband med att jag tyckte att det var dags att sluta dricka den i nappflaska.

Hedda är fyra o dricker fortfarande (hon började med välling när hon var 2 år).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mikroE
    Pärla skrev 2013-05-06 23:58:18 följande:
    Tack alla för svaren!
    Min dotter som är tre år om en månad älskar välling, och dricker det på kvällar i flaska innan läggning. Ibland vill hon ha på morgnarna oxå, men mest på kvällen. Är bara nyfiken när hon kommer " rata " den, eftersom hon älskar välling!
    Eller ska jag kanske börja avvänja henne den, eftersom hon börjar bli stor..Jag vet inte hur sånt här funkar..? Är det konstigt att hon dricker den fortfarande i flaska?
    Hur länge till brukar små barn dricka välling i flaska egentligen?
    En släkting till mig fick till sist säga åt sin sexåring att det var förbjudet att dricka välling när man börjat skolan så hon var tvungen att sluta när hon började 'nollan'. Det barnet var helt fixerat vid välling men det gick bra att sluta när hon trodde det var förbjudet. Efter en månad skämdes mamman så mycket för att hon sagt så att hon berättade sanningen och sa att hon inte var förbjuden men när hon hade varit utan så länge ville hon faktiskt inte ha det mer.
  • Linmin

Pojken ville själv slutar när han var ca 20 månader. Tjejen dricker välling morgon och kväll än och är 2 år och 9 månader....

Svar på tråden Hur länge drack era barn välling morgon och kväll?