• Anonym (orolig mamma)

Hur stora är mina chanser till enskilt boende när pappan gör illa barnen?

Jag behöver lite hjälp och råd.

Jag har två barn, en på 8 och en på 6. Jag och barnens far har barnen idag vv. Två ggr har barnen kommit hem från sin pappa med blåmärken efter att han har nypt och tagit tag i armen. Det har även berättat att han har dragit upp flickan från sängen i örat.

Om pappan inte går med på att jag får enskilt boende, hur stor är chansen att jag får det om jag går till tingsrätt? 

Är det någon som har varit i en liknande situation som kan berätta lite om hur det gick?

Tack snälla för svar!!!   

• Svar på tråden Hur stora är mina chanser till enskilt boende när pappan gör illa barnen?
  • Ramborg
    Anonym (orolig mamma) skrev 2013-05-07 22:13:12 följande:
    Vad menar du? Om vi kommer överrens om att jag skall ha enskilt boende och skriver ett avtal om det, är det väl bra att slippa gå till tingsrätt för alla parter...`?

Jag förstod det som att du känner dig ensam eftersom även den kvinnan är mest på pappans sida. Och att du kände dig pressad att gå med på saker.
    42.
  • Anonym (orolig mamma)
    Ramborg skrev 2013-05-07 22:18:54 följande:

Jag förstod det som att du känner dig ensam eftersom även den kvinnan är mest på pappans sida. Och att du kände dig pressad att gå med på saker.

Jaha, Okej....Jag känner mig ensam, men min tanke är att jag skall bestämma hur avtalet skall se ut. Och det är endast vh som gäller för pappan då.

Jag är mer orolig över att kvinnan inte tycker att det behöver skrivas något avtal. Men då får jag lov att gå till tingsrätten.  
  • Anonym (Soc)

Så länge pappan tycket det är ok att misshandla barnen så ska det fan inte till nåt obevakat umgänge överhuvudtaget. Du ska kräva att få se en utredning på hur de kommit fram till att umgänge med fadern på egen hand är ok när han medgett misshandeln och uttalat att han ej ser nåt fel med det. Det SKA göras en riskbedömning innan man rekomenderar ett sånt upplägg som du ska få ta del av i skriftlig form! Låtersom om någon hos er mest vill undvika tråkig handläggnin och försöker sno ihop nåt med armbågen. Kontakta chefen och därefter socialstyrelsen.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Soc) skrev 2013-05-07 22:31:43 följande:
    Så länge pappan tycket det är ok att misshandla barnen så ska det fan inte till nåt obevakat umgänge överhuvudtaget. Du ska kräva att få se en utredning på hur de kommit fram till att umgänge med fadern på egen hand är ok när han medgett misshandeln och uttalat att han ej ser nåt fel med det. Det SKA göras en riskbedömning innan man rekomenderar ett sånt upplägg som du ska få ta del av i skriftlig form! Låtersom om någon hos er mest vill undvika tråkig handläggnin och försöker sno ihop nåt med armbågen. Kontakta chefen och därefter socialstyrelsen.

Jag har faktiskt känt att det har tagits lite lätt på alltihop. 

Det känns som att de tycker att barnen kan vara hos pappan för de vill det. Men de känner ju inte till någon annan pappa än den de har. 

Sedan att de uttrycker rädsla och att dagispersonalen har märkt att flickan reagerar som en rädd hund som kryper ihop om de säger åt henne verkar de inte bry sig om.

Pappan sa uttryckligen att han tycker att han har rätt att göra illa barnen om de inte lyssnar på honom. Sedan har han kommit på att han inte kan säga så. Men han tycker det fortfarande, det märks ju.       
  • Anonym (orolig mamma)

Puffar. Är det någon som har några erfarenheter om detta?

• Anonym (A)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2013-05-08 10:06:00 följande:
    Puffar. Är det någon som har några erfarenheter om detta?
    Jag vet mammor som förlorat boendet för att de påstått att pappan misshandlar barnen och mamman har obstruerat vid umgänge.
  • Anonym (orolig mamma)

Fast pappan har erkänt att han gör illa dem. Pluss att barnen är så pass stora att de kan prata för sig själva. Plus att jag har bilder på de blåmärken han gett dem.

Anonym (A) skrev 2013-05-08 10:27:32 följande:
    Jag vet mammor som förlorat boendet för att de påstått att pappan misshandlar barnen och mamman har obstruerat vid umgänge.

• Anonym (Katja)

Mina fyra barn berättade detaljerat om misshandel från pappan. Soc rekommenderade växelvis boende. Jag visade foton på näsblod, blåmärken och sönderslagen inredning. Soc fortsatte rekommendera växelvis boende. De kallade det för föräldrakonflikt och att barnen var under påverkan av modern.
    En klassiker.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Katja) skrev 2013-05-08 17:31:39 följande:
    Mina fyra barn berättade detaljerat om misshandel från pappan. Soc rekommenderade växelvis boende. Jag visade foton på näsblod, blåmärken och sönderslagen inredning. Soc fortsatte rekommendera växelvis boende. De kallade det för föräldrakonflikt och att barnen var under påverkan av modern.

En klassiker.

Men fy fan!! Ja, soc verkar jag inte få så stor hjälp ifrån. Men sökte du enskilt boende via tings rätten? Hur ser det ut för dig och barnen idag?
  • Anonym (Katja)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2013-05-08 21:44:22 följande:

Men fy fan!! Ja, soc verkar jag inte få så stor hjälp ifrån. Men sökte du enskilt boende via tings rätten? Hur ser det ut för dig och barnen idag?
    Nytt soc, professionella handläggare som kunde sitt jobb. Lyssnade på barnen, som absolut inte ville vara växelvis hos honom. Jag har enskild vårdnad och de slipper umgänge.
    Men, det beror i första hand på att han på alla vis visade att han inte var intresserad. Soc och tingsrätten förstod det, särskilt som han inte yrkade något som helst umgänge såvida han inte fick exakt som han ville - dvs växelvis.

Vi har varit i nionde helvetet pga en inkompetent socjänta och i vart fall ett avb barnen har förklarats svårt traumatiserat pga allt. Men, idag har vi det riktigt bra.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Katja) skrev 2013-05-09 14:22:38 följande:
    Nytt soc, professionella handläggare som kunde sitt jobb. Lyssnade på barnen, som absolut inte ville vara växelvis hos honom. Jag har enskild vårdnad och de slipper umgänge.
    Men, det beror i första hand på att han på alla vis visade att han inte var intresserad. Soc och tingsrätten förstod det, särskilt som han inte yrkade något som helst umgänge såvida han inte fick exakt som han ville - dvs växelvis.

Vi har varit i nionde helvetet pga en inkompetent socjänta och i vart fall ett avb barnen har förklarats svårt traumatiserat pga allt. Men, idag har vi det riktigt bra.

Vad bra att det löste sig tillslut!

Mina "problem" är att barnen, mest pojken vill vara hos sin pappa och att pappan absolut vill ha vv.    
  • Grappa

Du behöver verkligen skaffa dig ett stöd som lyssnar på dig och ställer sig på din och barnens sida om du känner att det är tufft att driva detta själv. Men jag vet inte riktigt vem faktiskt.

Jag skulle nog iaf försöka stå på mig och skriva ett brev till chefen på soc och ifrågasätta att de 1. inte gör en utredning. 2. inte agerar trots att de vet att han fortsätter kränka barnen trots pågående behandling. På så sätt kanske du kan få soc att vakna. Och be dem besvara dig med vilka rutiner de har då de känner till att barn misshandlas fortlöpande. På så sätt tvingar du dem att bekänna färg.

Vill du själv att de ska bo VH om du får välja fritt? Jag skulle själv hellre se dagumgängen.

• Anonym (Anmälan)

OJ! Det finns alltså bevis och erkännande på en pågående misshandel?

Isåfall har socialtjänsten verkligen gjort tjänstefel! Så fort socialtjänsten får kännedom om ett brottsutsatt barn SKALL de anmäla detta till polisen. Barnen ska få extra stöd i form av samtal med en person som är utbildad i området.

Vänd dig till enhetschefen på socialtjänsten. Ta hjälp av ett juridiskt ombud för fortsatt process gällande vårdnad umgänge boende.

Du har alla rättigheter och framförallt skyldigheter att skydda dina barn om de utsätts för misshandel. De ska inte lämnas hos en person som misshandlar dem.

Du har också möjlighet att polisanmäla pappan för misshandel. 
    Mvh Socialsekreterare, barn och familj.     

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Anmälan) skrev 2013-05-10 10:40:37 följande:
    OJ! Det finns alltså bevis och erkännande på en pågående misshandel?

Isåfall har socialtjänsten verkligen gjort tjänstefel! Så fort socialtjänsten får kännedom om ett brottsutsatt barn SKALL de anmäla detta till polisen. Barnen ska få extra stöd i form av samtal med en person som är utbildad i området.

Vänd dig till enhetschefen på socialtjänsten. Ta hjälp av ett juridiskt ombud för fortsatt process gällande vårdnad umgänge boende.

Du har alla rättigheter och framförallt skyldigheter att skydda dina barn om de utsätts för misshandel. De ska inte lämnas hos en person som misshandlar dem.

Du har också möjlighet att polisanmäla pappan för misshandel. 
    Mvh Socialsekreterare, barn och familj.     

Tack snälla du för din hjälp!

Om Soc inte gör någon utredning den här gången så kommer jag absolut ifrågasätta det och prata med enhetschefen. På mötet vi skall ha till veckan skall jag inte gå med på annat än att vi skriver ett avtal om att barnen skall bo hos mig. Om det inte blir så kommer jag  vända mig till tingsrätten och söka om enskilt boende via dem. 

Om det är någon annan som har erfarenhet ifrån liknande situationer får ni väldigt gärna skriva här i tråden. Eller om det är någonting som ni tycker jag borde tänka på.  Allt är välkommet.   
Svar på tråden Hur stora är mina chanser till enskilt boende när pappan gör illa barnen?