• Bling1975

Vad äter ni som familj när barn runt året äter samma mat som er?

Vårt barn är 13 månader och väldigt matglad. Hon äter gärna både mosigare mat som vi ger på sked och bitar av mjuk mat som hon plockar i sig själv. Men jag gör fortfarande egen mat till henne och har så otroligt svårt att se att vi skulle äta samma mat redan.

Till viss del beror det på att hon är allergisk mot mjölkprotein, men även för att den mat vi äter inte riktigt passar i mina ögon. Men det kanske är jag som ser henne som en liten bebis.

Vad brukar ni äta för mat hemma? Har ni anpassat er egen mat mer än med saltet eller äter ni samma som innan ni fick barn? 

Om ni vill skriva era mattider också så är jag nyfiken. Vårt barn äter middag vid 16.00 och bara ersättning/välling vid 19.00 innan sovdags så vi äter aldrig middag tillsammans. 

• Svar på tråden Vad äter ni som familj när barn runt året äter samma mat som er?
  • Lilia

Hon äter thaimat, wok av olika slag, fisk, sås potatis, linsgrytor, pasta med olika såser (t.ex grönmögelsås, köttfärssås, carbonara), lasange, ärtsoppa, risotto etc. Jag vet inte vad ni lagar för konstig mat hos er som en 13 månaders inte kan äta, men i princip all mat går bra. Lagar ni väldigt stark mat (sådan man bränner sönder tungan på) är det kanske inte så lämpligt, eller mat med väldigt mycket salt. Ett barn kan äta i princip samma mat som en vuxen vid sex månaders ålder.

• yndra

Hon ater precis allt vi ater. Jag saltar ff lite mindre men hon alskar mat. Vi ater valdigt varierat och hon hanger pa!

• BeanBag

Här har barnen ätit exakt samma mat som vi vuxna och vi har inte anpassat vår meny för barnet. Barn som har fyllt ett år går ju ofta på förskola och där serveras ju helt vanlig mat

• Vinterankan

Han äter allt som vi äter men inte det starka. Om vi tex gör tacos (som vi brukar hacka ner chilli i) så gör vi lite på sidan om till barnen utan chilli. Om vi grillar kött så skär jag bort ytterkanten och ger han mitten. Vi äter rent generellt väldigt kryddstark mat och ger mat till barnen som smaker ordentligt men utan det starka.

• idis78

Våra barn åt precis samma mat som oss i den åldern. Helt vanlig mat.

• Mercurialis

Vårt andra barn har ätit vår mat (helt vanlig husmanskost) sedan han har varit lite drygt 1 år gammal. Maten på hans tallrik skar jag i små, små bitar. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tygtiiger

Precis samma som oss men innan året utan salt. Ammade på morgonen, sedan någon form av barngröt (eller så åt han av pappas havregrynsgröt som han tyckte mer om), fick någon fruktpuré eller banan på fm, åt lunch med oss vid halvtolv-tolv, fick mellanmål med storebror efter två när han kom hem från skolan, åt av vår middag och ammade när han ville under dagen, men mest morgon, kväll och natt. 

Vi mosade av vår mat och matade med, och han fick pilla själv med bitar och han fick äta med barngaffel. Vi äter inte så himla varierat för tillfället Skäms så han åt när han var runt året pasta carbonara, makaroner med köttfärssås, lax och potatis (gillade inte potatis något vidare förrän långt senare), sushi, kycklinggryta i olika former (han gillar hemgjord tom ka gai med kokosmjölk och ingefära), små vårrullar,  korv, både sådan där köttig halvstark varmkorv och vanlig falukorv, smörgås, tacos, potatisplättar, panerad torsk, köttbullar (tråkigt barn som inte gillade mina hemrullade köttbullar förrän långt senare...), rostbiff, osv.

Kött, tomat, ägg och clementiner har varit verkliga favoriter. Vi äter mjölkfritt allihop eftersom hans pappa inte tål komjölk, vi som kan får kombinera med creme fraiche, mjölk, yoghurt etc. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Natulcien

Vår son åt exakt samma mat som oss i den åldern (men med mindre salt). Och vi åt/äter samma kost som innan han föddes, d.v.s allt möjligt, vanlig mat; grytor, fisk, kött, indiskt, thai, sushi, ibland vegetariskt etc. Inga konstigheter. Han äter det han tycker om och lämnar det han inte tycker om.

Och vi har ätit middag runt 17:30-18 sen han var 1 år. Alla tillsammans. Jag tror att det är viktigt att äta tillsammans för att skaffa bra matvanor.

• skogsvitter

Vi varierar maträtter hejvilt, mycket husmanskost men också ofta thaimat som wook, sweet chili, eller mat med indisk karaktär. Vi gillar smakrik mat (även barnen) men det ska inte vara för starkt. Jag gillar själv inte stark mat, min sambo däremot kryddar alltid extra men det gör han ju på tallriken. Han har en massa starksåser med dödskallar på osv. Det har vi aldrig i maten under tillagning

Vad är det ni äter för mat som du inte tycker är lämpligt? Salt är vi dock generellt sparsamma med, för hela familjens skull. Det är vi fortfarande, och barnen är 2,5 och 5,5 år nu.

• skogsvitter

Vi äter runt 17-tiden, sedan får de oftast något litet innan de lägger sig. Numera ofta fil, bär och/eller någon frukt.

• Bling1975

Det verkar som att det är jag som inte riktigt hänger med i att hon är stor nu. Jag inser också att jag är lite väl förtjust i mjölk, smör, crème fraische, salt och rått kött/fisk. Det gör att hon så gott som aldrig har fått smaka från våra tallrikar tidigare undantaget ris och typ lite ärtor.

Även om jag inte behöver salta innan så använder jag ofta fond/buljong i såserna/grytorna vilket är väldigt salt.

Hur gör ni med tillagningsgraden på kött och fisk? Äter era 1-åringar sushi? Får de äta kött som är medium rare? Genomstekt kött är ju väldigt segt och hårt, kan man äta det med 3 tänder? Jag tycker överlag att stekyta verkar jobbigt när man är så liten.

Men mest av allt önskar jag nog att hon ska växa ifrån sin allergi.

Middagstiden tycker jag också är svår. Jag kommer hem först vid 18.15 och då är hon redan för trött för att äta själv. Jag älskar också att laga mat så det blir oftast att jag gör det under tiden hennes far nattar henne vid 19.30. Men jag vill ju verkligen att vi ska äta tillsammans som familj.

• skogsvitter
    Bling1975 skrev 2013-05-10 10:16:01 följande:
    Det verkar som att det är jag som inte riktigt hänger med i att hon är stor nu. Jag inser också att jag är lite väl förtjust i mjölk, smör, crème fraische, salt och rått kött/fisk. Det gör att hon så gott som aldrig har fått smaka från våra tallrikar tidigare undantaget ris och typ lite ärtor.

Även om jag inte behöver salta innan så använder jag ofta fond/buljong i såserna/grytorna vilket är väldigt salt.

Hur gör ni med tillagningsgraden på kött och fisk? Äter era 1-åringar sushi? Får de äta kött som är medium rare? Genomstekt kött är ju väldigt segt och hårt, kan man äta det med 3 tänder? Jag tycker överlag att stekyta verkar jobbigt när man är så liten.

Middagstiden tycker jag också är svår. Jag kommer hem först vid 18.15 och då är hon redan för trött för att äta själv. Jag älskar också att laga mat så det blir oftast att jag gör det under tiden hennes far nattar henne vid 19.30. Men jag vill ju verkligen att vi ska äta tillsammans som familj.

Men det finns ju en hel uppsjö med ersättningsprodukter som ni kan använda i maten istället för creme fraiche, grädde och mjölk! Det är ju bara att gå till mjölkfria hyllan, det är ju precis lika svårt som att köpa vanlig creme fraiche så jag ser liksom inte problemet...

Varför skulle hon inte kunna äta mat med fond/buljong i? Bortsett från e-ämnen osv som jag själv tycker att man ska undvika så är det ju inget farligt för ett barn på över 1 år att äta buljong eller en normal mängd salt. Sen låter det som att ni överlag behöver börja fundera över en mer hälsosam kost, även för er egen skull. Både gällande saltet, och att du talar om en mycket hård stekyta låter ju inte så bra, det är inte bra för någon! Att äta rött kött i för stora mängder är heller inte bra för hälsan. Sen ser jag inte något problem i sig med medium rare, å andra sidan behöver ni ju inte skära upp den allra mest blodiga delen till barnet... man skär ju köttet i små bitar så det är inte ett dugg svårt att äta. Hur gör du maten till henne då?

När kommer pappan hem då? Jobbar ni båda heltid redan?
  • Mercurialis

Mitt andra barn hade en tand vid 13 månaders ålder och två när han var 15 månader och det var inga problem för honom att äta kött så länge det var skuret in små bitar.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Coruscant

Sonen har alltid ätit samma som oss, bara konsistensen och saltet som varit olika med åldern. Från 1 år åt vi helt samma. Han älskar sushi, Thai och indiskt nu För att inte tala om den härliga grillsäsongen med grillad lax, tsatsiki och grönsaker - sonens favorit! Förstår inte vad för mat barn inte skulle kunna äta...?

• Wench85

Vår 7 månaders äter ungefär samma som vi men med mindre starkt, mindre salt och inte hårdstekt.
    Ex ikväll: köttfärslimpa utan sås med saltfri broccoli.

• Tygtiiger

Du får inboxa om du vill ha tips på mjölkfri mat för vuxna Jag tycker det är svårt att ersätta grädde, man får jobba mycket mycket mer med havregrädden än med den vanliga för att det ska bli god smak. Vispgrädde går knappt att ersätta alls, finns en helt ok soyaprodukt som funkar som en söt grädde och kan göras till tex god hallonmousse till tårtor etc. 

Just sushi har jag faktiskt glatt serverat, iallafall lax och skaldjur. Det känns på lukten om det är dåligt. Rött kött -nja, ganska genomstekt har det varit. EHEC osv.  
  • Bling1975
    skogsvitter skrev 2013-05-10 10:42:05 följande:
    Men det finns ju en hel uppsjö med ersättningsprodukter som ni kan använda i maten istället för creme fraiche, grädde och mjölk! Det är ju bara att gå till mjölkfria hyllan, det är ju precis lika svårt som att köpa vanlig creme fraiche så jag ser liksom inte problemet...

Varför skulle hon inte kunna äta mat med fond/buljong i? Bortsett från e-ämnen osv som jag själv tycker att man ska undvika så är det ju inget farligt för ett barn på över 1 år att äta buljong eller en normal mängd salt. Sen låter det som att ni överlag behöver börja fundera över en mer hälsosam kost, även för er egen skull. Både gällande saltet, och att du talar om en mycket hård stekyta låter ju inte så bra, det är inte bra för någon! Att äta rött kött i för stora mängder är heller inte bra för hälsan. Sen ser jag inte något problem i sig med medium rare, å andra sidan behöver ni ju inte skära upp den allra mest blodiga delen till barnet... man skär ju köttet i små bitar så det är inte ett dugg svårt att äta. Hur gör du maten till henne då?

När kommer pappan hem då? Jobbar ni båda heltid redan?
    Har du smakat ersättningsprodukterna? Man rekommenderar inte sojaprodukter till barn under 2 år, så då är alternativet havremjölk som är en ganska grå sörja som i min värld inte ersätter t ex crème fraische. De som ska likna grädde innehåller oftast socker och förtjockningsmedel som jag inte vill äta och inte vill ge mitt barn.

Vi äter bra och och ganska nyttig mat, men inte sådan mat som de flesta barnfamiljer jag känner äter. Vi äter t ex absolut inte korv, fiskpinnar eller pannkakor. Jag har inte sagt något om en mycket hård stekyta. Men jag steker inte dotterns mat alls vilket är skillnad. Till henne gör jag t ex miniköttbullar och har vatten i stekpannan så de blir mer kokta än stekta och serverar med olika sorters kokta rotfrukter/grönsaker och t ex ris.

Pappan är hemma hela dagarna eftersom han är föräldraledig. Men det hjälper ju inte om vi vill äta som familj eftersom jag kommer först vid 18.15 och dottern vill äta middag vid 16.00. Min man är inte heller speciellt hungrig vid den tiden men de brukar försöka äta lunch tillsammans.
  • Bling1975

Jag har i alla fall i kväll taggat ner lite på vad hon kan äta och inte då vi var på grillfest som började tidigt. Hon fick äta grillad fläskfilé i små bitar, grillade champinjoner, sparris och majs. Tidigare hade hon nog inte fått det eftersom det var grillolja på det mesta men man kanske inte ska noja för mycket med det där saltet.

Men det är svårt när dietisten och BVC knappt tycker att jag ska laga hennes mat med havremjölk eller servera harvegurth eftersom de innehåller salt. De tycker jag kan laga mat på ersättningen istället. Det har jag dock slutat med och hon får havregurth ibland istället för gröt.

Jag ska även göra ett ryck och laga mer mjölkfritt till oss vuxna också så hon kan smaka i alla fall. Någon som har tips på ekologiska mjölkfria produkter? (ej soja)

• Tygtiiger
    Bling1975 skrev 2013-05-10 21:29:28 följande:
    Jag har i alla fall i kväll taggat ner lite på vad hon kan äta och inte då vi var på grillfest som började tidigt. Hon fick äta grillad fläskfilé i små bitar, grillade champinjoner, sparris och majs. Tidigare hade hon nog inte fått det eftersom det var grillolja på det mesta men man kanske inte ska noja för mycket med det där saltet.

Men det är svårt när dietisten och BVC knappt tycker att jag ska laga hennes mat med havremjölk eller servera harvegurth eftersom de innehåller salt. De tycker jag kan laga mat på ersättningen istället. Det har jag dock slutat med och hon får havregurth ibland istället för gröt.

Jag ska även göra ett ryck och laga mer mjölkfritt till oss vuxna också så hon kan smaka i alla fall. Någon som har tips på ekologiska mjölkfria produkter? (ej soja)
    Oatly har en ekologisk havremjölk som funkar bra att göra tex potatismos på. Du måste krydda på mer än du är van vid, mer svartpeppar och gärna muskotnöt. Vitlök är gott att pressa i, det ger lite fylligare smak. 
    Min mamma brukar bara stompa ihop potatisen (och ev andra rotfrukter) med en god olja. 

Titta på kung markattas ekologiska sortiment också. Det är lätt att  laga thaimat utan komjölk, eftersom det inte används normalt i det köket. Kokosmjölk finns ekologisk och är en jättegod grytbas för både kyckling och vegetariska rätter. Man kan göra pannkakor på kokosmjölk, men jag tyckte de blev på tok för söta. Mandelmjölk finns också, det är väldigt gott och väldigt dyrt. Vet inte om den finns ekologisk, men den är god att dricka och att ha till gröt etc. Undvik risprodukterna också förresten - det är för mycket arsenik i dem. Jag har inte hittat något ekologiskt smörgåsmargarin eller mjölkfritt margarin för övrigt, bara oljor. 
  • Mellanmjölkens land

I stort sett samma mat som vi brukar äta förutom att vi inte började ge särskillt mycket helt kött av typen stek förrän kindtänderna började dyka upp.

Svar på tråden Vad äter ni som familj när barn runt året äter samma mat som er?