• Annsi8­1
    Äldre 10 May 12:28
    4484 visningar
    11 svar
    11
    4484

    Vet varken in eller ut..............

    Vet inte om detta är rätt forum men jag provar här........ Sedan en tid tillbaka så har min 10åriga tjej börjat må dåligt i skolan, vi har haft många diskussioner angående andra flickor som gett sig på henne och vi har även pratat med berörda föräldrar och lärare om detta. Förra veckan kom det fram att vår tjej ofta springer iväg och gråter på rasterna för att klassrumssituationen har blivit avsevärt besvärligare. Det är som så att det är väldigt stökigt i klassen, speciellt när läraren är borta och de har vikarie, det stökas på praktiska ämnen så som slöjd och läraren höjer ofta rösten väldigt mycket och skriker på klassen.
    Nu vill min tjej inte gå till skolan för att hon har svårt att koncentrera sig, ljudnivån är för hög, läraren får ofta skrika för att göra sig hörd och några av flickorna kommer ofta i konflikt med varandra. Min flicka vill byta klass, hon känner att ingen förstår henne............

    Vi har tagit upp detta med läraren som inte alls håller med om klassrumssituationen, hon tycker att det är normalt att 29st 10åringar är livliga och detta med att hon skulle höja rösten och skrika blev hon arg över att vi tog upp för att så är det inte. Detta med att flickorna ofta är vedervärdiga mot varandra är också helt vanligt för åldern enligt läraren och inget vi ska vara irriterade över......................
    Vi har blivit ombedda att ta del av lektionerna i klassen men av erfarenhet från flera föräldrar som varit med vid tillfällen i klassen är detta svårt för att klassen uppträtt exemplariskt vid dessa tillfällen.
    Vi har även tagit kontakt med rektorn eftersom vår flicka mår väldigt dåligt och trivs inte alls i miljön och med klasskamraterna, hon gråter ofta och vill helst undvika att gå till skolan. Vi pratar med henne regelbundet och uppmuntrar henne till att försöka, men snart går det inte längre.

    Vad skulle ni ha gjort????? Behöver lite stöd i hela denna röran............då jag inte längre vet vad jag ska göra då läraren säger en sak och min dotter är förtvivlad och gång på gång säger helt andra saker.........

  • Svar på tråden Vet varken in eller ut..............
  • Äldre 10 May 12:53
    #1

    Ni har alltså inte ens prövat att sitta med på lektionen utan litar på vad ANDRA sagt...?

    Till att börja med låter ni föräldrar lite lata.

    Det är lätt att arga upp sig på ett avstånd och känna sig berättigad.

    Det är svårare att faktiskt VISA ert barn (och andras barn) att vuxna bryr sig.

  • Äldre 10 May 13:00
    #2

    Vad skulle det hjälpa att föräldrar sitter med på lektionerna? Det sägs att när katten är borta så dansar råttorna på bordet! Jag kommer ifrån en väldigt stökig klass och så fort läraren lämnade rummet blev det kaos. Det har varit föräldrar med på lektionerna och då sitter alla stökiga barn som små änglar och rör inte en fena. Det går inte att se vad som händer när läraren är borta om man inte filmar barnen. Tycker det är dåligt av rektorn att inte ingripa. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av skolan. Jag hoppade av hela årskurs 9 då jag stått ut med mobbing i 10 år och skolan var väl medvetna om det. Även mina lärare mobbade mig.

    Jag tycker att gör inte rektorn något åt saken så får man anmäla skolan!!


    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Annsi8­1
    Äldre 10 May 13:54
    #3

    Tundra: Nu tänker jag inte dra hela historien för dig men att säga att vi är lata är väldigt mycket att ta i när man inte vet all fakta. Vi har stöttat vår dotter i alla lägen och varit på möten med lärare och föräldrar då vår dotter varit utsatt en längre tid.
    Men nu uppfattar hon hela klassrumssituationen som ohållbar då det ofta är stökigt och läraren ofta använder en opassande ton mot eleverna. Jag kan sätta mig i klassrummet, visst kan jag det, men som föregående skrev så hjälper det inte hur många föräldrar som sitter med, eleverna de som annars stör lektionerna och läraren som annars använder en opassande ton kommer inte göra detta jag talar också av egen erfarenhet i vissa fall har det blivit värre då den utsatta blivit mer utsatt för att denne haft med sin mamma eller pappa.
    Jag söker ingen sympati eller något utan undrar över om det finns någon som haft liknande erfarenheter, min dotter är 10år, älskar skolan i allmänhet har jätte fina omdömen men trivs inte bra i klassen och läraren upplever inte det som min dotter upplever och ser inte problemet.

  • Disney­freak
    Äldre 10 May 14:02
    #4

    Har väldigt jobbig erfarenhet från stökig klass och mobbing!! 
    Ligg på rektorn om att hon ska få byta klass! Det är det enda som går att göra! Din flicka ska INTE behöva tvingas gå till en klass som hon inte mår bra i! Ju tidigare desto bättre! 

    Eftersom läraren inte verka förstå allvaret i det och med så många barn i en och samma klass gör det svårt att hantera också om föräldrarna till de stökiga barnen inte lägger sig i...  

  • Äldre 10 May 14:06
    #5

    Jag tycker såhär att ni borde få en vettig bild av hur det är i klassen. För det kan ju vara er dotter som är känslig och vanligt stök blir för mycket då eller så är klassen vild. Mitt förslag är att du eller din man sätter er i korridoren utanför just då en lektion börjar och far innan den är slut. Prata kanske med rektorn innan men inte läraren. Ingen behöver veta att du är där, dottern blir inte utsatt för saken och ingen spelar så ni får en vra bild av hur det är.

  • jodå
    Äldre 10 May 14:12
    #6

    Oavsett om din dotter överdriver eller inte så ska ni ta henne på allvar. Hon mår uppenbarligen riktigt dåligt över sin skolsituation och då måste ni hjälpa henne bort ifrån klassen om det är det hon vill. Jag tycker ärligt talat inte att ni har något annat alternativ.

  • Äldre 10 May 14:30
    #7

    Fan va irriterad jag blir på er som ber ts vara med på lektionen. Vad tror ni att det tjänar till? Jag kan säga att det kommer inte göra någon nytta alls och det kanske till och med blir värre att ts är med en dag i klassen. Ni som skriver att hon borde va med i klassen jag får en känsla av att ni är lika trångsynta som läraren som påstår att dens klass är jätte lugn men så fort den vänder ryggen är eleverna på bordet. Ni slm inte råkat ut för samma situation som ts barn har inget vettigt att säga för ni fatta uppenbarligen inte hur det kan vara utan närvaro av en vuxen. De vuxna är barnens skydd när det är jobbigt.


    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Äldre 10 May 14:41
    #8
    Totoro skrev 2013-05-10 14:30:57 följande:
    Fan va irriterad jag blir på er som ber ts vara med på lektionen. Vad tror ni att det tjänar till? Jag kan säga att det kommer inte göra någon nytta alls och det kanske till och med blir värre att ts är med en dag i klassen. Ni som skriver att hon borde va med i klassen jag får en känsla av att ni är lika trångsynta som läraren som påstår att dens klass är jätte lugn men så fort den vänder ryggen är eleverna på bordet. Ni slm inte råkat ut för samma situation som ts barn har inget vettigt att säga för ni fatta uppenbarligen inte hur det kan vara utan närvaro av en vuxen. De vuxna är barnens skydd när det är jobbigt.
    Jag har tvärt om rätt goda erfarenheter av att föräldrar är med på lektioner. Och jag har jobbat länge som lärare. Säger inte att det är lösningen på situationen som TS beskriver, för det är det inte om det är som TS skriver, men däremot så är det ofta positivt med föräldrar som är med när klassrumssituationen inte fungerar. Vanligtvis beter sig heller inte övriga barn sig som änglar när en förälder är med. Det intressanta är att de vanligtvis beter sig på precis samma sätt, med undantag av den elev vars förälder faktiskt är där. Särskilt om föräldern är med under en längre tid och inte enbart under en lektion.

    Om jag inte missförstått TS, så är inte TS flicka mobbad, utan hon mår dåligt i skolsituationen för att det är en väldigt stökig klassrumsmiljö samt att det är konfliktfullt mellan flickorna. Att läraren är oförstående är självklart ett problem. Jag tycker att TS samt andra föräldrar som upplever samma sak (att det är allt för oroligt och stökigt i klassen) ska vända sig till rektorn. Här behöver ju EHT (elevhälsoteamet) gå in och arbeta med gruppen. Troligtvis på flera olika sätt. Flickgruppen som inte fungerar behöver tjejsamtal med kurator. Klassen som sådan (för jag får en känsla av att det inte är enbart en liten klick flickor som ställer till problem) måste man också arbeta med på bred front. En handlingplan behöver upprättas för hur man ska lösa problemet från rektors sida i samarbete med EHT.

    TS: Ett tips är att vända dig till skolans kurator alternativt sjuksköterska nu direkt.  
  • Äldre 12 May 11:27
    #9
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-10 14:41:51 följande:
    Jag har tvärt om rätt goda erfarenheter av att föräldrar är med på lektioner. Och jag har jobbat länge som lärare. Säger inte att det är lösningen på situationen som TS beskriver, för det är det inte om det är som TS skriver, men däremot så är det ofta positivt med föräldrar som är med när klassrumssituationen inte fungerar. Vanligtvis beter sig heller inte övriga barn sig som änglar när en förälder är med. Det intressanta är att de vanligtvis beter sig på precis samma sätt, med undantag av den elev vars förälder faktiskt är där. Särskilt om föräldern är med under en längre tid och inte enbart under en lektion.

    Om jag inte missförstått TS, så är inte TS flicka mobbad, utan hon mår dåligt i skolsituationen för att det är en väldigt stökig klassrumsmiljö samt att det är konfliktfullt mellan flickorna. Att läraren är oförstående är självklart ett problem. Jag tycker att TS samt andra föräldrar som upplever samma sak (att det är allt för oroligt och stökigt i klassen) ska vända sig till rektorn. Här behöver ju EHT (elevhälsoteamet) gå in och arbeta med gruppen. Troligtvis på flera olika sätt. Flickgruppen som inte fungerar behöver tjejsamtal med kurator. Klassen som sådan (för jag får en känsla av att det inte är enbart en liten klick flickor som ställer till problem) måste man också arbeta med på bred front. En handlingplan behöver upprättas för hur man ska lösa problemet från rektors sida i samarbete med EHT.

    TS: Ett tips är att vända dig till skolans kurator alternativt sjuksköterska nu direkt.  
    Många kloka ord. Föräldrar som kommer och är med visar att de vuxna bryr sig om hur det är och fungerar i klassen. Det dämpar det dåliga beteendet. Det ska dock inte behövas hela tiden utan mer som en start på ett arbete med gruppen, elevhälsoteamet inkopplat som Flickan och kråkan skriver. 
    Vilken grupp hittar inte på saker när läraren är borta? Det gäller att förebygga dessa stunder. Ring rektor igen, be att få en handlingsplan för att se vad de gör för att komma till rätta med gruppen. 
    Hoppas att det ordnar sig. 
     
  • Äldre 12 May 11:37
    #10

    Uppenbarligen så klarar inte läraren av att hantera 29 st 10-åringar. Det ska inte behöva vara stökigt och högljutt. Är det inte fler föräldrar som reagerar på att det är stökigt? Jag tycker att föräldrarna isf gemensamt kan gå ihop och turas om att besöka klassen under en längre period för att se om det blir bättre. Ligg också på rektorn om extra resurser i form av personal på lektionerna. Eleverna har rätt till studiero. Acceptera inte ett nej utan ligg på.

  • Äldre 15 May 23:26
    #11

    Det kanske är så att det eventuella stöket som enligt rykten förekommer i klassen inte alls är en faktor som får din dotter att må dåligt. En sak jag reagerar på är att hon gråter på rasterna för att klassrumssituationen är dålig. Jag tror inte det är i klassrummet som problemet sitter, utan snarare på rasten. Jag tror att din dotter kanske har svårt att förhålla sig till sina klasskamrater, känner ett utanförskap etc. Det är inte särskilt ovanligt eller konstigt. Jag tycker du ska hälsa på i skolan och titta på hur hon fungerar på lektion och rast. Lyft också det med läraren som i sin tur kan hålla koll och förmedla det till personalen på skolan. Sedan följer ni upp det efter några veckor och ser vad personalen och du har sett.

Svar på tråden Vet varken in eller ut..............