• getingen

    Universitetsutbildad hemmaförälder?

    Hej,

    förlåt mitt långa inlägg här. Jag försökte ändå göra det kort!

    Vi har en dotter på 20 månader som har fått på förskola i ca 4 månader. Redan från början var jag tveksam till förskolan och ville egentligen helst att hon skulle varit hemma. Men, på grund av diverse olika omständigheter fick hon ändå börja på fsk och efter mycket skolk från min sida (är student) och med hjälp av våra snälla släktingar har hon gått drygt halvtid på dagis under dessa månader. Nu börjar min termin närma sig sitt slut och jag ska vara hemma med dottern i sommar (3 månader). Jag börjar oroa mig över hösten, då jag kommer behöva vara i skolan mer och vår släkt inte längre kommer hjälpa oss. På grund av detta har mina ursprungliga tankar om att ha henne hemma på heltid åter börjat gro. Jag får verkligen ingen ro i själen av detta svåra kval! Jag vill att hon ska slippa dagis några år till, samtidigt känns det så stressigt att bara bestämma sig för att man ska vara hemma.

    Jag har ett år kvar av min utbildning (läkare) och jag är i processen att bli antagen som doktorand. Jag vet inte hur många år till min forskningshandledare vill vänta på att jag ska kunna börja forska. Inombords känner jag starkt att jag vill sakta ner, jag känner att jag inte alls hinner med. Denna termin med heltidsstudier fast jag varit i skolan så lite jag kunnat, dagisstress och nytt jobb för min man har tärt på mig och jag vill verkligen inte stressa bort dessa viktiga år i mitt barns liv. Kvaliteten i umgänget med min dotter har också försämrats eftersom jag varit så otroligt trött, samtidigt som även hon har påverkats negativt av att börja på dagis med all stress, stoj och stim. Men, min oro kring att bli hemmaförälder ökar också eftersom detta är vårt första barn och vi helst önskar oss ett eller två barn till och jag ser snabbt hur många år av arbetslivet som försvinner. 

    Finns det några universitetsutbildade hemmaföräldrar som kan dela med sig av hur ni har resonerat kring att vara hemma fastän man har en lång utbildning, studieskulder och yrkesplaner som riskerar att gå i stöpet om man väljer att vara hemma? Hur ärliga har ni varit gentemot era arbetsgivare med hur länge ni planerat vara hemma?

    Jag tar tacksamt emot kommentarer och funderingar från andra hemmaföräldrar, med eller utan universitetsutbildning i bagaget :)

  • Svar på tråden Universitetsutbildad hemmaförälder?
  • Flickan och kråkan

    Nu är jag ju inte i samma sits som du eftersom jag var relativt gammal när jag fick första barnet och var färdig med utbildning samt jobbat i rätt många år. Jag är lärare på högstadiet. Jag har 5 års universitetsstudier bakom mig, men läraryrket är ju inte direkt något högavlönat karriärsyrke . Jag var 32 år när jag fick mitt första barn. 16 månader senare fick jag mitt andra barn. Jag är inte hemmaförälder = hemma tills barnen börjar skolan/förskoleklass, men jag var hemma i 3,5 år och efter det så jobbade jag deltid (70%) för att barnen skulle få korta dagar och vi skulle ha tid med varandra. Gick upp i tid före jul då vi väntar tredje barnet och jag behöver jobba upp sgi:n. Sambon gick ner i tid då istället, så våra barn har sedan de börjat (vid 3 respektive 2,5 års ålder) gått 15-25 timmar/veckan (de är 4 respektive 5 år nu). Trean kommer nu i juni och planerar att vara hemma minst 2 år. Längre om det är ekonomiskt möjligt

    Bra för pensionen? Nej. Bra för ekonomin? Nej. Bra för karriären? För min del gör det ingen större skillnad om jag ska vara ärlig. Bra för mig och mina barn välmående? Ja . För mig är helt enkelt tiden med barnen väldigt viktig. Tid man aldrig får tillbaka. De växer och blir stora så fort . Jag gillar mitt jobb, men fortfarande bara ett jobb.

  • pigglet

    Inte heller i samma sits, eftersom jag var äldre och redan hade hunnit jobba 8 år. Jag är förskollärare.
    Jag har alltid vetat att jag ville vara hemma med mina barn, om jag fick några. Så valet var inte så svårt. Jag har låtit bli att söka fasta tjänster, så slipper jag ha dåligt samvete mot arbetsgivare. Jag jobbar 1-2 dagar/vecka, medan min man är hemma, då vikarierar jag för någon som har arbetstidsförkortning. Funkar perfekt för oss!
    Fortfarande kvar 25 år innan jag går i pension, så jag ska nog hinna jobba allt det jag vill. 

  • mandelblomma

    kan du ta ett sabbatsår rent praktiskt och ekonomiskt så gör det om det känns rätt!
    Tiden kommer inte tillbaka då de är små och blir stressen för stor för er båda så är det ju som du känner rätt att pausa lite om möjligheten nu finns.

  • broglo

    Jag skulle ha siktat på att få klart min grundutbildning, men lagt doktorandplanerna på hyllan. Doktorandstudier/forskningsarbete kräver ju (i alla fall för de flesta och i alla fall periodvis) ett rejält engagemang och nu har du knappt möjlighet att fokusera på grundutbildningen. Det låter mastigt att ge sig in i detta i det här skedet. Du skriver själv att du känner starkt inombords att du vill sakta ner - lyssna på det, är mitt råd. I alla fall för mig är det så: känner jag något i maggropen så brukar det betala sig att lyssna till det. När det gäller det proffessionella livet så går det oftast fler tåg, och går det inte fler identiska tåg så går det andra, spännande tåg längre fram.

    Men: däremot så hade jag nog försökt få det där sista året på grundutbildningen överstökat. Det är itne så att din man kan gå ner i tid (det har han ju faktiskt rätt till) under den period du avslutar dina studier? Att minimera dotterns förskoletimmar bör ju rimligtvis vara bägges ansvar, inte bara ditt. 

    Tips på svt.play just nu: dokumentären "L som i Lycka" om fyra kvinnor som försöker lösa ekvationen personlig tillfredsställelse, karriär och familj (eller inte) . http://www.svt.se/dokumentarfilm/l-som-i-lycka

  • Lily of the Valley
    Hemmaföräldern skrev 2013-05-24 21:26:59 följande:
    Här verkar det mest hänga föräldralediga eftersom FL inte har en tråd för dem. Men vill du hitta riktiga hemmaföräldrar - föräldrar som valt att stanna hemma även efter föräldraledighet, så besök hemmaforaldrar.se eller facebookgruppen för hemmaföräldrar: www.facebook.com/groups/10 1121398764/
    Tusen tack!!! Nu har jag hittat hem :)
  • ViVäntarLois

    Jag pluggar till jurist och har dottern "med mig" (hon är två år nu och snart får vi även en liten bebis, planerar att fortsätta studera med bebisen hemma också). I praktiken innebär det att jag gör så mycket som bara möjligt på distans, juristutbildningen innehåller ju inte lika många praktiska moment som läkarutbildningen vilket har underlättat enormt. När jag sedan har tenta eller seminarium så ser pappan till att ta kompledigt/semester/FP.

    Min man är färdig läkare, genomför sin ST nu, och även om vår dotter nästan alltid kan vara med mig så har han varit föräldraledig betydligt mer än normen. Första året var han hemma drygt 6 månader obetalt och nu har han fått alla mina FP-dagar också för att kunna arbeta deltid och ta långa "semestrar" med barnen. Utslaget på alla småbarnsår kommer han kanske att arbeta halvtid i 3-4 år (betvivlar att han någonsin vill arbeta heltid som livsstil, men lär sig snabbt att uppskatta tiden med sina barn ;)). Att prioritera hemmalivet så mycket som läkare är väl inte så vanligt, särskilt inte som man, men han har inte fått negativa kommentarer på sitt val från chefer/kollegor. I och för sig är han noga med att ställa upp vid juljourer och liknande och lägger gärna sina FP-dagar på oattraktiva perioder, sådant uppskattas nog. Hur som blir han ju inte "yngst i klassen" på det här sättet, det tar t.ex. längre tid för honom att bli klar med sin ST jämfört med om han hade arbetat heltid och lämnat barnen på förskolan. Men barn och familjeliv går inte heller i repris, vi har mååånga år på oss att arbeta! 


Svar på tråden Universitetsutbildad hemmaförälder?