• johannawe

Gå ner i vikt genom att sluta småäta?!

Tänkte göra ett försök att bli av med mina sista "gravidkilon" (8 kg kvar till ursprungsvikt) genom att minska på mina onyttiga matintag mellan måltiderna. Finns det fler därute som vill försöka gå ner i vikt enbart med den "metoden"? Isåfall tänkte jag att vi kan använda denna tråd till att peppa varandra, komma med idéer på nyttigare mellanmål/godsaker samt att vi skulle kunna lista upp det onyttiga vi ätit så att man på så sätt synliggör sitt dåliga småätande och bara det kanske gör att man tänker efter en gång innan man äter :)

• Svar på tråden Gå ner i vikt genom att sluta småäta?!
  • Elisabet

Mitt tips är att satsa på tre rejäla huvudmåltider. Gärna mat som inte påverkar blodsockret så mycket, då klarar du dig helt utan mellanmål. Prova att undvika pasta och stora portioner av kolhyderatkällor.

Sätt inte upp en massa förbud (det brukar leda till misslyckande) men se till att ha nyttig mat hemma.  Om du blir hungrig mellan målen kanske du kan lägga dem lite tätare. Är du ändå sugen på något - ÄT. Men det gör stor skillnad i längden om man äter en kaka istället för ett helt paket :).

Jag använde mig av viktväktarnas internettjänst i 7 månader ungefär. Det fungerade för mig, då kunde jag hålla räkning på hur mycket jag åt (ganska tidskrävande men ändå värt det). Jag höll mig mätt, gick ned i vikt men slapp ångest över att jag ätit något jag inte borde. Om man hela tiden har koll på vad man äter kan man unna sig saker utan dåligt samvete genom att avstå, eller minska ned på något annat. Jag följde dock inte deras recept (jag föredrar att minska på kolhyderater istället för på fett). 

• johannawe

Tack för tipset, däremot var min tanke just att inte behöva tänka på vad jag äter till frukost/lunch/middag utan just att minska på småätandet och se om jag på så sätt går ner i vikt :) sen igår har det inte blivit nåt småätande dock två mellanmål under dagen. Jobbig reklam på tv bara som visar kladdkaka, lakrits, glass och choklad... Gör ju inte det hela enklare!!

Svar på tråden Gå ner i vikt genom att sluta småäta?!