• avocadoo

Husvagnssemester i Europa med småbarn :)

Någon som har provat på det?

Jag och mannen är sugna på att åka till Norra Italien i sommar med husvagn. Våra små är 4, 3 och 1,5 år gamla. Vi vill vara borta 3 veckor ungefär. 

Någon som gjort liknande resa och har praktiska råd eller tips om bra, barnvänliga campingar?
    Behöver man boka plats i förväg eller är det bara att åka? (Tänkte åka sista dagarna i juni) 
    Är campingpriserna ungefär som hemma?

När jag tittar på campingplatser i italien så står det överallt att man i högsäsong måste boka minst 7 dagar, är det bara om man gör det i förväg eller är det så det funkar? Vi vill hellre byta ställe med några dagars mellanrum så att man hinner se lite mer...

Tips på grejjer som ska med hemifrån, sätt att underhålla småbarn i bilen, när och hur långt man ska köra per dag och hur man får ut så mycket semester som möjligt för pengarna mottages tacksamt :) 

• Svar på tråden Husvagnssemester i Europa med småbarn :)
  • Realmilla

Ja bra där! Tyskland kräver att alla familjemedlemmar har en refleksväst tillgänglig i bil eller husvagn tror det var det enda!
    Sen att kolla upp också är var Max lasten för bil och husvagn får vara annars kan man åka på övervikt!
    Ta med cyklar till de stora barnen bra både när campingen är stor eller en dag på stan.

• avocadoo
    Realmilla skrev 2013-05-15 23:30:10 följande:
    Ja det är bra att inte stressa försöka göra roliga stop på vägen!
    Jag fick hem en tidning från stena Line och där fanns nån hemsida man kunde planera sin resrutt efter vad man var intresserad av att stanna på vägen ner jag kan kolla upp den adressen till imorgon till dig!

Campingen i Jesolo heter International och det var bara på den vi måste bo i minst 7 dagar men det kan ha att göra med att vi inte bokade i förväg jag vet inte riktigt!

Ingen annan camping vi bodde på hade såna krav i Alperna var vi 1 natt! I Grado var vi 2-3 nätter, Kroatien 7 nätter, villach Österrike 4 nätter, Salzburg Österrike 2 nätter sen 3 Tysklands nätter på 3 olika campingar.
    Kommer inte ihåg vad vägtullarna kostade men det var inga stora pengar berodde på hur länge man åkte på motorvägen men var väll från 1 Euro och uppåt.

Vi varierade hemlagat med restaurang.

Österrike är jätte fint rekommenderar verkligen att stanna till där några dagar Salzburg är en otroligt vacker stad.i villach där vi bodde var det härliga vyer med Alperna och en trevlig bad sjö.
    Ja Salzburg verkar toppenfint :) Där stannar vi nog ett par dagar iaf :) 

Ja alltså Jesolo international verkar ju fantastiskt fin, men verkar som att på högsäsong måste man stanna minst 7 nätter, men ska absolut stanna någonstans där inärheten :) Tack :) 
  • avocadoo
    Realmilla skrev 2013-05-16 11:30:24 följande:
    Ja bra där! Tyskland kräver att alla familjemedlemmar har en refleksväst tillgänglig i bil eller husvagn tror det var det enda!
    Sen att kolla upp också är var Max lasten för bil och husvagn får vara annars kan man åka på övervikt!
    Ta med cyklar till de stora barnen bra både när campingen är stor eller en dag på stan.
    YokohamaNr2 skrev 2013-05-16 11:04:00 följande:
    Just det värt att kolla upp är allt man måste ha med i bilen, speciellt i Frankrike. Det är tex massa saker som man inte behöver här i England. Alkolås, neonvästar. Vi behöver inte ens ha varningstriangel i bilen

Man får inte ha en satnav som varnar om fartkameror, stort klistermärke som visar vilket land du tillhör, tror inte att flaggan på registreringskylten gäller. Extra lampor mm mm
    Ojdå, det var inte lite grejjer! Ja vi har funderat på Frankrike men det känns inte som att folk tycker att det är så bra där? Det är dyrt och krångligt och människorna är inte så gästvänliga på campingarna?

Reflexväst ska inhandlas iaf då :)

• YokohamaNr2
    avocadoo skrev 2013-05-16 11:32:39 följande:
    Ojdå, det var inte lite grejjer! Ja vi har funderat på Frankrike men det känns inte som att folk tycker att det är så bra där? Det är dyrt och krångligt och människorna är inte så gästvänliga på campingarna?

Ja vi måste ju igenom Frankrike i vilket fall som helst vi ska ta Eurostar med bilen och kommer då till LIlle sen ner genom Frankrike, men iom att vårt tält är så stort och otympligt blir det nog vandrarhem på vägen ner.
  • avocadoo
    YokohamaNr2 skrev 2013-05-16 12:09:40 följande:
    Ja vi måste ju igenom Frankrike i vilket fall som helst vi ska ta Eurostar med bilen och kommer då till LIlle sen ner genom Frankrike, men iom att vårt tält är så stort och otympligt blir det nog vandrarhem på vägen ner.
    haha ja så är det ju :) Hur många mil räknar ni med att köra?
  • lindizen79

Vad finns det för bensinstationer längst vägen? Tankade ni med visa-kort eller bensinkort?

• Realmilla

Genom Tyskland finns det jätte många bensin stationer längs vägen.
    Vi betalade med vanligt betalkort,
    Vet ej om de tar bensin kort

• avocadoo
    lindizen79 skrev 2013-05-22 18:57:08 följande:
    Vad finns det för bensinstationer längst vägen? Tankade ni med visa-kort eller bensinkort?
    Det är dyrare längs med autobahn har jag hört...
  • Realmilla

Ingen aning vi körde nog mest längs Autobahn och jag vet inte om den var dyrare
    Men tror att den var billigare än i Sverige iaf.
    Sen är det en helt annan typ av diesel ( som vi tankar) den är mycket kraftigare än den vi har i Sverige.
    När jag tänker efter tror jag det var billigast att tanka i Österrike men är osäker eftersom det inte var jag som skötte tankningen

• Realmilla

Igår började vi kolla färjeavgångar Göteborg-Kiel och vi har tänkt att åka innan midsommar och vara iväg 4 veckor
    Det var ganska dyrt skulle bli totalt 6700 kr för färjan tur o retur. Tror vi betalade 4500 kr förra året när vi åkte.
    Hur tänker ni åka och vad handlar det om för priser?
    Fördelen GBG- Kiel är ju att man sen har ca 140 mil till Jesolo

• avocadoo
    Realmilla skrev 2013-05-24 08:27:23 följande:
    Igår började vi kolla färjeavgångar Göteborg-Kiel och vi har tänkt att åka innan midsommar och vara iväg 4 veckor
    Det var ganska dyrt skulle bli totalt 6700 kr för färjan tur o retur. Tror vi betalade 4500 kr förra året när vi åkte.
    Hur tänker ni åka och vad handlar det om för priser?
    Fördelen GBG- Kiel är ju att man sen har ca 140 mil till Jesolo
    Med Stena-line så tänkte vi åka Trelleborg-Sassnitz (verkar dessutom vara superfint i Sassnitz!) och för familjen 2 vuxna + 3 barn + husvagn så blev det 2700 kr tur och retur...

Det är det billigaste jag hittade och det känns mest aktuellt för oss. Vi tänkte köpa flexibiljett på hemvägen och då får man boka om resan fram till två timmar innan avgång så då behöver man inte stressa hem heller :) 
  • avocadoo
    avocadoo skrev 2013-05-24 10:22:44 följande:
    Med Stena-line så tänkte vi åka Trelleborg-Sassnitz (verkar dessutom vara superfint i Sassnitz!) och för familjen 2 vuxna + 3 barn + husvagn så blev det 2700 kr tur och retur...

Det är det billigaste jag hittade och det känns mest aktuellt för oss. Vi tänkte köpa flexibiljett på hemvägen och då får man boka om resan fram till två timmar innan avgång så då behöver man inte stressa hem heller :) 
    Båtresan tar dessutom bara 4 timmar.
  • Ziroz
    avocadoo skrev 2013-05-16 11:32:39 följande:

Vi har åkt väldigt mkt i Frankrike när jag var liten och det har varit super bra. Vi har både bott inne på hotell och campat, kan inte säga att det varit någon större skillnad mellan Frankrike och Italien.
    Där emot får man inte ha barn i framsätet i Frankrike så om ni har nog som sitter i bilstol fram så kan det bli problem. Jag vet dock inte hur de reglerna är i Italien.

Själv åker jag på roadtripp nästa vecka ned i Frankrike och österike tillsammans med min 11 månaders och hennes mormor och morfar. :)
  • Realmilla

Har ingen aning om man får ha barn i framsäte ner till Italien vi kommer ev ha ett barn i framsätet! Vart får man reda på allt som gäller i olika länder?

Skillnaden mellan Frankrike och Italien kanske inte är så stor men Italienarna är bättre på språk pratar både tyska och engelska.
    Fransmännen är ju inte så glada i att prata nåt annat än franska

Har glömt bort att länka till Roadtrips guiden här kommer adressen

Stenaroadtrip.com

• avocadoo
    Realmilla skrev 2013-05-28 09:28:59 följande:
    Har ingen aning om man får ha barn i framsäte ner till Italien vi kommer ev ha ett barn i framsätet! Vart får man reda på allt som gäller i olika länder?

Skillnaden mellan Frankrike och Italien kanske inte är så stor men Italienarna är bättre på språk pratar både tyska och engelska.

Stenaroadtrip.com
    Vi kommer också ha barn i framsätet, det vore ju konstigt om man inte fick det? Det är ju inte mindre säkert? 
  • avocadoo

Någon som har tips på stopp genom västra norra och södra tyskland? Både vacker natur och grejjer som barnen tycker är trevligt :) Även bra campingar med bad! 

• YokohamaNr2
    Realmilla skrev 2013-05-28 09:28:59 följande:

Stenaroadtrip.com
    Vi har kollat den här sidan, det är englands motsvarighet till Motormännens riksförbund ungefär. Borde finnas något svensk info sida också
    www.theaa.com/motoring_advice/overseas/countrybycountry.html
  • YokohamaNr2

Här står det om att man inte får ha barn i framsätet i Frankrike:

Passengers/children in cars: Under French law, children up to the age of 10 must travel in an approved child seat or restraint, adapted to their age and size.
    Children under the age of 10 are not allowed to travel on the front seats of vehicles unless there is no rear seat in the vehicle, or the rear seat is already occupied with children under 10, or there are no seat belts.
    The French Highway Code does not specify a minimum height that a child has to be in order to not use a child seat/restraint, because of this we would advise that you apply the minimum height as set by the European Directive which is 150cm.
    Taxis are exempt but in other vehicles, a fine is levied if a child is not restrained.
    It is the driver’s responsibility to ensure all passengers under 18 are appropriately restrained.

Svar på tråden Husvagnssemester i Europa med småbarn :)