• Dr to be

Hur länge sover era barn mellan 1-2 år på natten samt dagtid?

Hej! Är det bara vi som har ett "vaket" barn? Vår dotter på 14 månader sover i snitt 8-10h per natt (9h absolut vanligast) och allt emellan 15min-2h sammanlagt på dagen. Detta gör att hon sover ca 10-11h per dygn. Enligt bvc och vissa barnsidor på nätet "ska" ett barn i vår dotters ålder sova drygt 13.5h per dygn och 11 av dessa på natten. 13.5h per dygn kanske hon sov vid 6 månaders ålder. Finns det fler där ute som har vakna barn? Har ni något knep för att få dem sova lite längre, framför allt på natten? Eller ni accepterat läget?

• Svar på tråden Hur länge sover era barn mellan 1-2 år på natten samt dagtid?
  • Flickan och kråkan

Båda våra har i den åldern sovit cirka 10-11 timmar. 

Nattades vid 19-tiden, sov till 05-06. Sov någon timme på dagen.  

• Jasmin Karlsson

Min son på 20 månader sover 20.30-06.30 och 2-3 timmar på dagen mellan ca 11-13. Det har han gjort i några månader nu. Vilka sovtider har din dotter? Jag läste att det kan hjälpa att lägga tidigare på kvällen, att det paradoxalt nog kan göra att barnet sover längre. Jag tycker inte att det funkar på min son, vi har istället gått över till att lägga honom ganska sent, 20.30, för att inte behöva gå upp kl 5 på morgonen som han nog skulle vakna om vi lade honom vid 19 som jag hört att andra lägger sina små.

• Vinterankan

Vår dotter har aldrig sovit mer än 11 timmar per dygn. I den åldern sov hon vanligen runt 10 timmar, lite mer sedan när hon kom upp i treårsåldern då hon började sova 11 timmar ibland. Sonen sover ca 10 timmar på natten med kanske två uppvak under den tiden och oftast ca 30 minuter på dagen, han är 1.

• hannis

Mellan 1-2 år sov vår son 20-05 på natten och ca 2 h på dagen. Alltså 11 h/dygn.

• asp76

Mina barn som snart fyller 2 sover oftast 10-11 timmar på natten och drygt en timme på dagen. I höstas sov de 11-12 timmar natt och 1,5-2 timmar dag, så sömnbehovet har klart minskat.

• Ramborg

Min dotter på 20 månader sover 11h på natten och 3h på dagen.

42.
  • VitaVera

Sonen är 18 månader. Nattetid sover han 1o-11h (sommar kl.20) och på dagen ca 2h. Så ungefär 12h/dygn.

Svar på tråden Hur länge sover era barn mellan 1-2 år på natten samt dagtid?