• Anonym (Fattar inte)

Biomamman åker utomlands utan bonusar - varje år !

Återigen åker bonusarnas mamma iväg på solsemester utan barnen.. Alltså utan sina tidigare barn. Hon har två små barn med ny man och de följer alltid med . Men hennes barn , nej de får vackert stanna hemma ... Jag skulle kunna förstå det om det var vid ett enstaka tillfälle men det är varje år . Anledningen är enligt henne att hennes man inte vill ha dem med för att de är så "jobbiga " . Och nej jag är inte avundsjuk. Vi åker också utomlands , med skillnaden att vi antingen tar med ALLA våra barn eller så åker vi själva en weekend. Men jag skulle aldrig göra skillnad på mina barn på det sättet.

• Svar på tråden Biomamman åker utomlands utan bonusar - varje år !
  • Anonym (och?)

Tar aldrig med mig bonus och kommer aldrig göra det heller på resor.. Hen får åka med sin mamma och dennes nya sambo..

• Anonym (eh?)
    Anonym (och?) skrev 2013-05-19 23:01:03 följande:
    Tar aldrig med mig bonus och kommer aldrig göra det heller på resor.. Hen får åka med sin mamma och dennes nya sambo..
    Men detta var ju bio mamman som gjorde inte bonus... läs ts igen

• Anonym (Vi åker utan)

Vi var iväg för några veckor sedan med endast 1 barn då vi inte fick barnvakt till henne eftersom hon har en kronisk sjukdom så behandlas flera ggr om dagen och hon måste ha tillsyn dygnet om. De andra 2 var hos morfar och farmor/farfar och det funkade bra. Vi behövde detta efter 3 tunga år med 3 barn med olika sjukdomar. Bara slippa tvätt,matlagning och städning är skönt ibland. Vi kommer åka på ensam semester 1 vecka om året har jag och sambon bestämt. Vi behöver ladda batterierna.

• Anonym (Pi)
    Anonym (Vi åker utan) skrev 2013-05-19 23:23:52 följande:
    Vi var iväg för några veckor sedan med endast 1 barn då vi inte fick barnvakt till henne eftersom hon har en kronisk sjukdom så behandlas flera ggr om dagen och hon måste ha tillsyn dygnet om. De andra 2 var hos morfar och farmor/farfar och det funkade bra. Vi behövde detta efter 3 tunga år med 3 barn med olika sjukdomar. Bara slippa tvätt,matlagning och städning är skönt ibland. Vi kommer åka på ensam semester 1 vecka om året har jag och sambon bestämt. Vi behöver ladda batterierna.

Men snälla du, er extrema situation går ju inte ens att jämföra med den ts beskriver, även om jag beklagar att ni har det svårt. Det är ju milsvid skillnad!!
  • Anonym (kram)

Varför kan inte vi kvinnor hålla sams?   Varken enkelt att vara bio eller bonus.Det gäller ju enskilda personer dessutom och inte att dra alla över en kam.

Sedan är väl ett forum bra att prata av sig på om vad man upplevt och få andra människors syn på dilemman .samtidigt som alla inblandade personer fortfarande är anonyma 

• smulpaj01

Men pappan kanske vill ta med sig sitt barn och du som bonus kan väl stanna hemma om det inte passar damen?!
  • FrökenKanSjälv

Man kan inte påverka hur barnens andra förälder beter sig i sin familj. Om barnen blir ledsna så får man trösta dem men man kan inte tvinga den andra föräldern att ta med sig barnen på semestern.

Om man läser här på forumet så verkar det rätt vanligt att ena föräldern väljer att åka utan de äldre barnen. Ofta med motiveringen att barnet ju ändå får åka med den andra föräldern. Kan ju vara samma sak här, mamman vet att barnen får åka med pappan och då slipper hon betala för resan.

• smulpaj01
    FrökenKanSjälv skrev 2013-05-20 17:24:26 följande:
    Man kan inte påverka hur barnens andra förälder beter sig i sin familj. Om barnen blir ledsna så får man trösta dem men man kan inte tvinga den andra föräldern att ta med sig barnen på semestern.

Om man läser här på forumet så verkar det rätt vanligt att ena föräldern väljer att åka utan de äldre barnen. Ofta med motiveringen att barnet ju ändå får åka med den andra föräldern. Kan ju vara samma sak här, mamman vet att barnen får åka med pappan och då slipper hon betala för resan.

Fast jag tycker inte man kan tänka så. Det är fortfarande hemskt om en mamma (eller pappa för den delen) väljer halva barnaskaran under alla utlandsresor!

Tycker jag iaf.... 
  • slutatsnusa

enkelt
    bonusfarsan vill inte ha med barnen
    precis som en del bonusmorsor inte vill
    alla är olika
    tror inte det handlar om man är en bonus eller ej
    handlar kanske om ekonomi eller om hur man/kvinna är som person

• Snigeln
    Anonym (Fattar inte) skrev 2013-05-19 19:14:35 följande:
    Återigen åker bonusarnas mamma iväg på solsemester utan barnen.. Alltså utan sina tidigare barn. Hon har två små barn med ny man och de följer alltid med . Men hennes barn , nej de får vackert stanna hemma ... Jag skulle kunna förstå det om det var vid ett enstaka tillfälle men det är varje år . Anledningen är enligt henne att hennes man inte vill ha dem med för att de är så "jobbiga " . Och nej jag är inte avundsjuk. Vi åker också utomlands , med skillnaden att vi antingen tar med ALLA våra barn eller så åker vi själva en weekend. Men jag skulle aldrig göra skillnad på mina barn på det sättet.

En sak jag blev och undra över... ÄR barnen "jobbiga"? Vad betyder det? Har de någon diagnos eller sjukdom som gör det svårare att ta med dem än andra barn? Oavsett är det inte okej att alltid lämna dem hemma, men det är klart att situationen då blir lite mer komplicerad. Då skulle jag förstå bonuspappan och att han någon gång vill semestra med sina barn utan att fokus måste ligga på de äldre. Men jag vill inte fantisera ihop ngt eget så därför frågar jag :) Vill liksom förstå hur de tänker...
  • fläta

Fast bara om bonuspappan inte känner som du gör, eller hur? För gör han det så kan ungarna inte kan med någon av sina "familjer". Möjligen får de vara med om något eller följa med på resor som deras föräldrar gör med dem på egen hand - utan sina nya partners - men det brukar ju inte vara så populärt heller bland dem som resonerar som du gör.
  • M166
    smulpaj01 skrev 2013-05-20 17:32:48 följande:

Fast jag tycker inte man kan tänka så. Det är fortfarande hemskt om en mamma (eller pappa för den delen) väljer halva barnaskaran under alla utlandsresor!

Tycker jag iaf.... 
    Du kan _tycka_ vad du vill om den andra förälderns beslut, ändra på dem kan du inte ändå. Detta får karma sköta helt enkelt. 
  • Anonym (Fattar inte)

Barnen har ingen diagnos eller sjukdom eller så. Mamman tar inte heller med dem på någon semester inom Sverige på "sina" veckor. Vi åker inte utomlands varje år utan vartannat/ vart tredje beroende på hur mycket andra resor vi gör ( skidsemester etc) och faktisk pga att vi väljer att ta med ALLA barnen när vi väl åker . Så om biomamman resonerar att " de ändå får åka med pappa" så håller ju inte de resonemanget. Jag känner lite att hon kan ju inte lägga hela ansvaret för barnens "sommarlov" på oss , hade vi gjort likadant så hade de ju inte fått åka någonstans , någonsin. Jag kan kanske förstå om man åker med vissa barn ett år och de andra barnen ett annat år men att alltid låta de äldre barnen stanna hemma ... Jag ville nog mest skriva av mig min irritation

• Anonym (Mamma M)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2013-05-21 18:00:09 följande:
    Barnen har ingen diagnos eller sjukdom eller så. Mamman tar inte heller med dem på någon semester inom Sverige på "sina" veckor. Vi åker inte utomlands varje år utan vartannat/ vart tredje beroende på hur mycket andra resor vi gör ( skidsemester etc) och faktisk pga att vi väljer att ta med ALLA barnen när vi väl åker . Så om biomamman resonerar att " de ändå får åka med pappa" så håller ju inte de resonemanget. Jag känner lite att hon kan ju inte lägga hela ansvaret för barnens "sommarlov" på oss , hade vi gjort likadant så hade de ju inte fått åka någonstans , någonsin. Jag kan kanske förstå om man åker med vissa barn ett år och de andra barnen ett annat år men att alltid låta de äldre barnen stanna hemma ... Jag ville nog mest skriva av mig min irritation
    Och visst får man skriva av sig sin irritation - absolut!
    Men det bästa svaret får du nog ändå om du frågar kvinnan ifråga! Istället för att alla "biosar" här inne börjar dra alla "bonusar" över en kam, o vice versa.

Eller acceptera att den här kvinnan gör sina val annorlunda än vad du gör.
    Det är väl jättebra att ni reser ibland med barnen!
    Och väljer ni inte att göra det så är det ingen katastrof heller - långt ifrån alla familjer åker på långa o dyra semestrar.

Du kommer aldrig att kunna påverka denna kvinnas val ändå, så fokusera på vad du själv gör för val istället o var nöjd med dem så slipper du gå runt o vara irriterad  
Svar på tråden Biomamman åker utomlands utan bonusar - varje år !