• Anonym (Fnulan)

Arg, ledsen - överkörd!

Vet inte vad jag ska ta vägen just nu. Jag och min man har haft ett hemskt bråk. Jag har aldrig sett honom så arg! Allt började med att bonus berättade att hans flickvän och han ska bo hos oss i sommar. Jag blev väldigt förvånad då vi har delat upp sommaren redan i vintras. Grejen är att tjejen ska bo här fyra veckor! Hon pratar inte svenska OCH bonussonen ska jobba! Hur farao tänker man då? Hur som helst jag blev riktigt arg, och jag sa att han får styra upp detta. 1. Vi har inte fått någon fråga om det går bra att hon kommer till oss. Så det kom som en blixt från klar himmel. Är det bara jag som tycker att sånt pratar man om? 2. Fyra veckor är väldigt lång tid. 3. Killen ska jobba under tiden. 4. På sin semester vill åtminstonde jag ta det lugnt inte känna att man behöver anpassa sig till någon man inte känner i fyra veckor! Är det konstigt att jag blir upprörd? Hur som, min man började skämta om att då tar vi hit en snygg rysk barnflicka. Det var liksom droppen för mig. Jag blev så jävla förbannad. Jag var upprörd tidigare och så tror han att jag ska tycka det var roligt? Då börjar mannen gorma å skrika om att han minsann har fler barn och att jag inte alltid kan få bestämma osv. Att de alltid ska anpassa sig efter mig. När jag frågade vad han menade kunde han inte ge ngt exempel. Jag bara undrar överreagerar jag? Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra! Jag är arg och ledsen!

• Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!
  • Anonym (Aldrig 2)

Ingen av mina föräldrar hade tillåtit mig att låta en för dem okänd person bo hos dem i fyra veckor. Ännu mindre en som inte pratar svenska. Ingen av mina föräldrar hade sagt ja (om det mot all förmodan gått med på det) utan att vara överens om det med sin partner. Samma sak gäller mig och min sambo. Herregud, jag blir galen efter att ha haft svärmor boende hos oss några dagar och min sambo skulle inte stå ut särskilt länge med någon från min släkt och då känner vi åtminstone varandra. Som någon nämnde, vad händer om sonen ledsnar på tjejen och sticker till mamman...? Med tanke på hur han sköter det här så känns inte det scenariot helt främmande. Alternativt håller sig undan. TS: Jag tycker din mans beteende är under all kritik.

• asta66
    Anonym (??) skrev 2013-05-21 16:51:55 följande:
    Är det så gäster behandlas i ditt hem? Stackars dem.
    Gäster väljer man väl själv när man bjuder hem och hur länge.
  • Lillusen

I mitt hem uppseglades följande scenario igår.

Dottern har en katt ihop med pappan och har bott där till och från. Nu vill dottern inte göra det av olika skäl och katten blir mer och mer ensam hemma eftersom pappan tillbringar mycket tid hos flickvännen. 

Igår ringde X:et och undrade om katten kunde bo hos oss , jag sa ja på stående fot, för jag vet hur viktigt det är för min dotter att katten mår bra.

Men sedan börjar jag fundera, jag kanske borde kollat med min sambo först? och ringer honom. Hans svar blir "du vet att du inte behöver fråga om sånt! Är det viktigt för xxx (dottern) så är det viktigt för mig med" Mitt svar blev "ja jag vet ju det egentligen, jag ska nog sluta hänga på familjeliv som ger mig en massa skumma idéer på hur du ska reagera"

• sextiotalist
    Lillusen skrev 2013-05-25 08:22:08 följande:

Dottern har en katt ihop med pappan och har bott där till och från. Nu vill dottern inte göra det av olika skäl och katten blir mer och mer ensam hemma eftersom pappan tillbringar mycket tid hos flickvännen. 

Igår ringde X:et och undrade om katten kunde bo hos oss , jag sa ja på stående fot, för jag vet hur viktigt det är för min dotter att katten mår bra.

Men sedan börjar jag fundera, jag kanske borde kollat med min sambo först? och ringer honom. Hans svar blir "du vet att du inte behöver fråga om sånt! Är det viktigt för xxx (dottern) så är det viktigt för mig med" Mitt svar blev "ja jag vet ju det egentligen, jag ska nog sluta hänga på familjeliv som ger mig en massa skumma idéer på hur du ska reagera"
    Skumma idéer att man bör prata med varandra. Jag lovar, min sambo hade inte jublat om jag hade skaffat en katt (förra katten vi hade krävdes det lång bearbetning innan jag lyckades skaffa).

I vårt hem pratar vi med varandra om det gäller saker som påverkar varandra.
    Så i ditt fall hade det varit självklart att prata med varandra innan, något annat alternativ hade inte funnits och ja, både jag och sambon hade nog blivt rätt sura om vi inte hade kollat av med detta innan.  
  • sextiotalist
    Lillusen skrev 2013-05-25 08:22:08 följande:

Alltså, även om vi lever ihop dagligen, jag sambon och vårt gemensamma, så hade vi inte kunnat släpa hem varken katter, hundar, svärmödrar, syskon som kräver övernattning, utan att prata med varandra innan. Sambons äldre barn skulle inte ens i den livligaste fantasi ta med sig en person till utan att prata med oss innan. Nu vet de att det räcker med att prata med en av oss, eftersom de vet att vi pratar med varandra.
    Övernattning av sonens vänner sker efter samtal med oss. 
  • Lillusen
    sextiotalist skrev 2013-05-25 08:49:37 följande:
    Skumma idéer att man bör prata med varandra. Jag lovar, min sambo hade inte jublat om jag hade skaffat en katt (förra katten vi hade krävdes det lång bearbetning innan jag lyckades skaffa).

I vårt hem pratar vi med varandra om det gäller saker som påverkar varandra.
    Så i ditt fall hade det varit självklart att prata med varandra innan, något annat alternativ hade inte funnits och ja, både jag och sambon hade nog blivt rätt sura om vi inte hade kollat av med detta innan.  
    Ja vi fungerar visst olika där, innerst inne så visst jag nog min sambos reaktion och visste inte att jag behövde fråga. Kan även säga att vi inte frågat barnen heller om det är okej att svärfar flyttar in i några månader. De är inte så lyckliga över det men jag ska nog berätta även för dom hur min sambo tänkte så kommer dom förhoppningsvis bli lite mer ödmjuka.
  • Lillusen
    sextiotalist skrev 2013-05-25 08:54:19 följande:
    Alltså, även om vi lever ihop dagligen, jag sambon och vårt gemensamma, så hade vi inte kunnat släpa hem varken katter, hundar, svärmödrar, syskon som kräver övernattning, utan att prata med varandra innan. Sambons äldre barn skulle inte ens i den livligaste fantasi ta med sig en person till utan att prata med oss innan. Nu vet de att det räcker med att prata med en av oss, eftersom de vet att vi pratar med varandra.
    Övernattning av sonens vänner sker efter samtal med oss. 
    Där fungerar vi också olika, ska ungdomarna ha vänner/pojkvänner över så berättar dom det, inte frågar. Samma sak gör jag, jag berättar, inte frågar om jag får ha någon hemma. Skulle det vara någon som jag vet har ett större inflytande på familjen så skulle jag vilja bli tillfrågad, som t.ex att vi ska betala mat en månad kan vara viktigt för mig att veta.
  • sextiotalist
    Lillusen skrev 2013-05-25 08:56:50 följande:
    Ja vi fungerar visst olika där, innerst inne så visst jag nog min sambos reaktion och visste inte att jag behövde fråga. Kan även säga att vi inte frågat barnen heller om det är okej att svärfar flyttar in i några månader. De är inte så lyckliga över det men jag ska nog berätta även för dom hur min sambo tänkte så kommer dom förhoppningsvis bli lite mer ödmjuka.
    Haha, hade svärmor/svärfar/mamma bott här i mer än några dagar, så hade nog vår tonåring börjat desperat leta efter ett annat boende, likväl sambon och jag.

Ja, vi kanske inte frågar, men väl informerar. Men nu har vi sällan övernattningsgäster (ingen av oss gillar att ha främmande personer hemma under längre tid), så det är ett icke-problem
    Vi kommer nog kräva att sonen upplyser om han tar med sig en flickvän hem innan.      
  • asta66
    sextiotalist skrev 2013-05-25 09:27:16 följande:
    Haha, hade svärmor/svärfar/mamma bott här i mer än några dagar, så hade nog vår tonåring börjat desperat leta efter ett annat boende, likväl sambon och jag.

Ja, vi kanske inte frågar, men väl informerar. Men nu har vi sällan övernattningsgäster (ingen av oss gillar att ha främmande personer hemma under längre tid), så det är ett icke-problem
    Vi kommer nog kräva att sonen upplyser om han tar med sig en flickvän hem innan.      
    Jag har sett till att vi inte har en bekväm gästsäng för att slippa svärmor. Och att hemmaboende barn frågar innan är väl självklart.
  • AnnanAnna

Oj vad olika man kan resonera! Jag skulle aldrig i livet få för mig att bjuda hem nattgäster utan att kolla av med de som ev blir berörda av det! Vi har i och för sig jobbat väldigt hårt med att få samma regler att gälla alla här men med viss tvekan tror jag faktiskt att även min mans dotter skulle göra det. Men man kan vara olika där, bara man inom familjen hittar ett sätt där ingen alltid får "ge sig" och bli överkörd. Efter snart tio år i styvfamiljen är det fortfarande känsligt för oss att ha krav eller regler för makens dotter (snart myndig), men en självklarhet för de gemensamma. Styvdottern är uppfostrad med att det är synd om henne och att hon därför ska kompenseras, vilket gör atomindustri man haft svårt att säga nej och hålla överenskommelser. Faktiskt, inte ens när det gäller sådant som är skadligt/farligt klarar han det alltid,som när det gäller alkohol och rökning. Fascinerande, men jag står sedan länge självvalt utanför detta och förundras och lär mig hur jag inte ska göra med våra gemensamma 😜

• asta66
    AnnanAnna skrev 2013-05-28 18:50:15 följande:
    Oj vad olika man kan resonera! Jag skulle aldrig i livet få för mig att bjuda hem nattgäster utan att kolla av med de som ev blir berörda av det! Vi har i och för sig jobbat väldigt hårt med att få samma regler att gälla alla här men med viss tvekan tror jag faktiskt att även min mans dotter skulle göra det. Men man kan vara olika där, bara man inom familjen hittar ett sätt där ingen alltid får "ge sig" och bli överkörd. Efter snart tio år i styvfamiljen är det fortfarande känsligt för oss att ha krav eller regler för makens dotter (snart myndig), men en självklarhet för de gemensamma. Styvdottern är uppfostrad med att det är synd om henne och att hon därför ska kompenseras, vilket gör atomindustri man haft svårt att säga nej och hålla överenskommelser. Faktiskt, inte ens när det gäller sådant som är skadligt/farligt klarar han det alltid,som när det gäller alkohol och rökning. Fascinerande, men jag står sedan länge självvalt utanför detta och förundras och lär mig hur jag inte ska göra med våra gemensamma 😜
    Ja, dessa bonusar verka slippa undan. Eller så får de lära sig mer när de väl får eget.
Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!