svärande barn
Vad har ni för uppfattning om att barn svär?
Tex "skit" "fan" "jävlar"
Om man är tex 4 år och uppåt?
Lite intressant att veta.
/Marianne
Vad har ni för uppfattning om att barn svär?
Tex "skit" "fan" "jävlar"
Om man är tex 4 år och uppåt?
Lite intressant att veta.
/Marianne
Då förstår jag bättre hur du menar
jag är en asom föraäldr
låt dom svera lete angre
Ijm gijn to lerjn inglish
Jag svär väldigt sällan. Mina barn svär väldigt sällan.
Min polare svär ofta. Hans barn svär ofta.
Jag tycker bättre om mina barn än hans.
Från en dokumentär om ett svärande barn:

Personligen tycker jag att det är lite charmigt med svärande barn, för de svär ju inte på rätt sätt. Man kan ju inte bara klämma in eder i meningar hipp som happ, utan svärande är, precis som så mycket annat, en retorisk färdighet.
Så när min avkomma svär försöker jag alltid rätta dem, och se till så att de gör de ordentligt. Samma sak när de använder felaktig grammatik eller konstigt uttal.

Äldsta som är 6 år har börjat använda "skit-" om mycket. Han är skittrött, att handla är skittråkigt etc. Annars svär han inte. Svordomar anser jag är en del av vårt språk, men det är kraftuttryck som bör användas därefter. Jag svär mycket sällan, men det finns lägen då jag använder dem.
Jag tycker det låter illa oavsett vem som svär, barn eller vuxen". Folk som svär i varenda mening tappar min respekt direkt. Om någon däremot råkar svära till någon gång i ren ilska kan jag acceptera det men inte bara för att fylla ut meningar. Tycker det låter jätteilla. Jag uppfatar det som att man har ett dåligt ordföråd och/eller dålig uppfostran.
Låter illa tycker jag. Jag eller min man svär aldrig har aldrig gjort. Har aldrig hört barnen säga några svordomar heller..