• bigbrother

svärande barn

Vad har ni för uppfattning om att barn svär?
    Tex "skit" "fan" "jävlar"

Om man är tex 4 år och uppåt?
    Lite intressant att veta.

/Marianne

• Svar på tråden svärande barn
  • AngelicaZ

Då förstår jag bättre hur du menar

• Duktig69a

Jag svär väldigt sällan. Mina barn svär väldigt sällan.
    Min polare svär ofta. Hans barn svär ofta.
    Jag tycker bättre om mina barn än hans.

Från en dokumentär om ett svärande barn:

• Gathehielm

Personligen tycker jag att det är lite charmigt med svärande barn, för de svär ju inte på rätt sätt. Man kan ju inte bara klämma in eder i meningar hipp som happ, utan svärande är, precis som så mycket annat, en retorisk färdighet.

Så när min avkomma svär försöker jag alltid rätta dem, och se till så att de gör de ordentligt. Samma sak när de använder felaktig grammatik eller konstigt uttal.

• Duktig69a
    Gathehielm skrev 2014-01-22 14:48:44 följande:
    Personligen tycker jag att det är lite charmigt med svärande barn, för de svär ju inte på rätt sätt. Man kan ju inte bara klämma in eder i meningar hipp som happ, utan svärande är, precis som så mycket annat, en retorisk färdighet.

Så när min avkomma svär försöker jag alltid rätta dem, och se till så att de gör de ordentligt. Samma sak när de använder felaktig grammatik eller konstigt uttal.
    Bra tänkt! 

• Flickan och kråkan

Äldsta som är 6 år har börjat använda "skit-" om mycket. Han är skittrött, att handla är skittråkigt etc. Annars svär han inte. Svordomar anser jag är en del av vårt språk, men det är kraftuttryck som bör användas därefter. Jag svär mycket sällan, men det finns lägen då jag använder dem.

• L1ber
    Nallemajatjejen skrev 2004-07-26 17:54:08 följande:

Jag tycker det låter illa oavsett vem som svär, barn eller vuxen". Folk som svär i varenda mening tappar min respekt direkt. Om någon däremot råkar svära till någon gång i ren ilska kan jag acceptera det men inte bara för att fylla ut meningar. Tycker det låter jätteilla. Jag uppfatar det som att man har ett dåligt ordföråd och/eller dålig uppfostran.

Håller med dig
  • Gathehielm
    Duktig69a skrev 2014-01-22 14:56:44 följande:
    Bra tänkt! 

Amen precis! Tala ordentligt eller tala inte alls.
  • Duktig69a
    Gathehielm skrev 2014-01-22 15:06:41 följande:
    Amen precis! Tala ordentligt eller tala inte alls.
    Ha ha ha!
  • Bollen2

Låter illa tycker jag. Jag eller min man svär aldrig har aldrig gjort. Har aldrig hört barnen säga några svordomar heller..

Svar på tråden svärande barn