• Aspergermamman

    Högstadiet kommer också bara att bli lekskola!!!

    Min son ska börja högstadiet i en aspergerklass till hösten. Han gick i aspergerklass även på mellanstadiet. Vi var mycket missnöjda, då han endast kommer att få ett E och resten F i betyg nu i vår, trots att han är högbegåvad enligt psykologutredningen. Det har varit alltför kravlöst i skolan. Lärarna har nöjt sig med att stå för en förvaringsplats, typ. Löftena om att han skulle få vara med på vissa lektioner i den "riktiga" klass han var integrerad i, blev det aldrig något av. Lärarnas allmänna inställning var att man skulle undvika konflikter och sådant som kunde bli besvärligt.

    Vi hade hoppats på att det skulle bli bättre i högstadiet. Men häromdagen, när vi var på inskrivningssamtal, kändes det ungefär likadant som i mellanstadieskolan. Vi hade tidigare fått informationen, att eleverna skulle integreras med de "vanliga" sjuorna, åttorna o.s.v. vissa lektioner, vilket jag anser är viktigt, eftersom min son i dagsläget inte träffar några andra än de andra aspergerbarnen. Samtliga pojkar, och med mer eller mindre udda specialintressen och beteenden. Jag skulle så gärna vilja att han skulle få normala kompisar också, och en normal tonårstid!  

    T.ex. hade vi fått höra att det skulle gå såååå bra att läsa ett B-språk, integrerat med den stora klassen. Men nu visade lärarna på schemat, att det var korta dagar p.g.a. att "de här barnen behöver korta dagar", så det gick inte att förlänga dagarna ifall en elev skulle läsa t.ex. franska. Utan då skulle den eleven i stället missa det som stod på schemat på den tiden. Och då skulle vi som föräldrar vara tvungna att ta igen detta hemma, och det skulle bli väldigt bökigt allting, och de avrådde... Det var uppenbart att de var lättade, när jag sa att vi kunde vänta med franskan...

    På idrotten behöver de inte byta om, utan det räcker om man "går en promenad" - d.v.s. samma som på mellanstadiet. Min son ligger efter jättemycket: han kan inte reglerna i de vanliga lagsporterna, kan inte de olika friidrottsgrenarna o.s.v.. Det gör mig ledsen, för många ungdomar umgås ju så att de drar iväg och spelar brännboll eller fotboll... och då kommer min son inte att kunna vara med. Slöjd får de "prova på", men "ofta fungerar det inte med de här barnen, och då får vi lägga det lite på is". Likaså med andra praktiska ämnen.

    Det känns som att lärarna och kommunen hela tiden försöker lulla in oss föräldrar i en falsk trygghet, där vi ska tro att våra barn ska få exakt samma skolutbildning och exakt samma möjligheter i livet som alla andra barn. Fast det egentligen bara handlar om att hålla dem från gatorna..?      

  • Svar på tråden Högstadiet kommer också bara att bli lekskola!!!
  • Vinterankan

    Men usch vad hemskt. Har ingen stor erfarenhet av Asperger, har en kollega med det bara så min bild styrs av henne. Känns helt vansinnigt om hon hade gått i någon form av specialklass med lägre krav. Hon är visserligen ofta rätt "fel" i sociala sammanhang men hon är den första jag vänder mig till när jag behöver samarbeta eller diskutera saker med någon som verkligen är kompetent. Är det så i hela kommunen eller bara i den skolan? Jag trodde man gick i vanliga klasser om man hade Asperger.

  • Aspergermamman
    Vinterankan skrev 2013-05-21 10:14:44 följande:
    Men usch vad hemskt. Har ingen stor erfarenhet av Asperger, har en kollega med det bara så min bild styrs av henne. Känns helt vansinnigt om hon hade gått i någon form av specialklass med lägre krav. Hon är visserligen ofta rätt "fel" i sociala sammanhang men hon är den första jag vänder mig till när jag behöver samarbeta eller diskutera saker med någon som verkligen är kompetent. Är det så i hela kommunen eller bara i den skolan? Jag trodde man gick i vanliga klasser om man hade Asperger.

    När det var aktuellt att välja skola till mellanstadiet, fanns bara en aspergerklass i kommunen. Nu finns det två. På högstadiet finns också två nu. Vi valde den här på grund av att a) hela den högstadieskolan i allmänhet har bättre rykte och ligger i ett bättre område s.a.s., och b) att det är geografiskt för långt bort till den andra för oss som saknar bil.

    Min son gick i vanlig klass med en elevassistent (som även hjälpte till lite med klassen i övrigt) i åk F-3, och DET tyckte vi funkade jättebra! Men kommunen drog in elevassistenten, och mer eller mindre tvingade oss att sätta honom i den enda aspergerklass som fanns då.

    Glömde en sak förresten: på högstadiet ska väl lärarna vara mera specialiserade i sina ämnen, egentligen..? Ha två eller högst tre ämnen var..? Här är det bara två lärare som ska ha alla ämnen, inklusive gympa. Sedan finns det som sagt officiellt "tillgång" till att vara med den stora klassen i samma årskurs och åtnjuta en riktig ämneslärares undervisning, i vissa ämnen som en elev visar intresser eller fallenhet för. Men i praktiken verkar det nu vara omöjligt...

    T.ex. ska de inte ens vara i den stora skolan alls verkar det som (utom matsalen), utan de ska hela tiden vara i en liten separat barack - med begränsat material för bild, musik o.s.v..       
  • Duckan

    Låter märkligt ts, mer som en beskrivning av skolgång för utvecklingsförsenade barn.

  • Vinterankan

    Låter som en budgetfråga för kommunen, genom att klumpa ihop alla så slipper de betala för elevassistenter. Kanske kontakta tidningar och politiker angående detta. Ge inte upp i alla fall.

  • Tinnys

    De är skyldiga att se till att han får undervisning i alla ämnen och jobba för att han ska få betyg i alla ämnen. Integrering är ledord på de flesta skolor o hos Skolverket. Jag tycker du som förälder i fördragande kontaktar rektorn o sen Skolverket. Detta är inte okej. Antar att han är inskriven i grundskolan?

  • siolina

    Skulle han klara att gå i en vanlig klass, med lite stöd? Skulle han vilja det? Är det han som vill ha en "normal" tonårstid eller är det främst din önskan?

  • Aspergermamman
    Tinnys skrev 2013-05-21 10:43:56 följande:
    De är skyldiga att se till att han får undervisning i alla ämnen och jobba för att han ska få betyg i alla ämnen. Integrering är ledord på de flesta skolor o hos Skolverket. Jag tycker du som förälder i fördragande kontaktar rektorn o sen Skolverket. Detta är inte okej. Antar att han är inskriven i grundskolan?
    Ja, han är inskriven i grundskolan. Han ska börja åk 7 till hösten.
  • Aspergermamman
    siolina skrev 2013-05-21 10:52:30 följande:
    Skulle han klara att gå i en vanlig klass, med lite stöd? Skulle han vilja det? Är det han som vill ha en "normal" tonårstid eller är det främst din önskan?

    Det förutsätter ju att det är en "vettig" klass, så att han inte blir mobbad. Kanske finns det inga sådana vettiga klasser, och i så fall är det ju mindre dåligt att han får gå i den här begränsade men i alla fall trygga miljön...

    Kunskapsmässigt skulle han absolut klara av att gå i en vanlig klass.

    Alltså, min son vet ju inte vad en normal tonårstid ÄR, och han kommer inte att få veta det heller om han bara ska umgås med de här pojkarna, som alla är mer eller mindre störda och i sin tur inte har några normala kamrater. Alla positioner blir ju låsta. Min son är nöjd med att få spela dataspel i nuläget. Men jag - som var en ensam unge trots att jag inte hade någon diagnos, och hade romaner som nästan enda sällskap och glädjeämne upp i vuxen ålder - vet att man lätt kan bli bitter och förgrämd efteråt, när  man tänker på allt som de andra fick göra i samma ålder.   
  • Aspergermamman
    Vinterankan skrev 2013-05-21 10:41:22 följande:
    Låter som en budgetfråga för kommunen, genom att klumpa ihop alla så slipper de betala för elevassistenter. Kanske kontakta tidningar och politiker angående detta. Ge inte upp i alla fall.

    Frågan är bara om man kan göra det anonymt..? För jag vill inte att det ska gå ut över min son...
  • Aspergermamman
    Tinnys skrev 2013-05-21 10:43:56 följande:
    De är skyldiga att se till att han får undervisning i alla ämnen och jobba för att han ska få betyg i alla ämnen. Integrering är ledord på de flesta skolor o hos Skolverket. Jag tycker du som förälder i fördragande kontaktar rektorn o sen Skolverket. Detta är inte okej. Antar att han är inskriven i grundskolan?

    Rektorn vet om hur det är, hon är inblandad i klassen.
  • siolina
    Aspergermamman skrev 2013-05-21 11:13:23 följande:

    Det förutsätter ju att det är en "vettig" klass, så att han inte blir mobbad. Kanske finns det inga sådana vettiga klasser, och i så fall är det ju mindre dåligt att han får gå i den här begränsade men i alla fall trygga miljön...

    Kunskapsmässigt skulle han absolut klara av att gå i en vanlig klass.

    Alltså, min son vet ju inte vad en normal tonårstid ÄR, och han kommer inte att få veta det heller om han bara ska umgås med de här pojkarna, som alla är mer eller mindre störda och i sin tur inte har några normala kamrater. Alla positioner blir ju låsta. Min son är nöjd med att få spela dataspel i nuläget. Men jag - som var en ensam unge trots att jag inte hade någon diagnos, och hade romaner som nästan enda sällskap och glädjeämne upp i vuxen ålder - vet att man lätt kan bli bitter och förgrämd efteråt, när  man tänker på allt som de andra fick göra i samma ålder.   
    Mobbing beror mer på lärare och ledning än på eleverna.
    Det kanske skulle kunna gå att komma åt det sociala på andra sätt, t ex genom att han fick aktivera sig i någon slags föreningsaktivitet han gillar. Det är nog lättare att bli en naturlig del av ett sådant sammanhang också än att vara en integrerad elev som dyker upp på enstaka lektionspass?
  • Aspergermamman
    siolina skrev 2013-05-21 11:18:30 följande:
    Mobbing beror mer på lärare och ledning än på eleverna.
    Det kanske skulle kunna gå att komma åt det sociala på andra sätt, t ex genom att han fick aktivera sig i någon slags föreningsaktivitet han gillar. Det är nog lättare att bli en naturlig del av ett sådant sammanhang också än att vara en integrerad elev som dyker upp på enstaka lektionspass?

    Problemet är att vi redan har försökt med många fritidsaktiviteter under hans uppväxt, och han har tröttnat på allt. Men i skolan "måste" han ju gå. Detta med att vara med i storklassen handlar inte heller "bara" om det sociala, utan även om att få undervisning av en riktig ämneslärare. Jag förstår inte hur de här två lärarna mellan sig ska kunna täcka samtliga ämnen upp till årskurs nio, på ett adekvat sätt...
  • siolina
    Aspergermamman skrev 2013-05-21 11:33:39 följande:

    Problemet är att vi redan har försökt med många fritidsaktiviteter under hans uppväxt, och han har tröttnat på allt. Men i skolan "måste" han ju gå. Detta med att vara med i storklassen handlar inte heller "bara" om det sociala, utan även om att få undervisning av en riktig ämneslärare. Jag förstår inte hur de här två lärarna mellan sig ska kunna täcka samtliga ämnen upp till årskurs nio, på ett adekvat sätt...
    Det enda du kan göra isåfall är ju att tala med rektorn, samt att se dig om efter alternativa skollösningar. 
  • Knäckemacka
    Tinnys skrev 2013-05-21 10:43:56 följande:
    De är skyldiga att se till att han får undervisning i alla ämnen och jobba för att han ska få betyg i alla ämnen. Integrering är ledord på de flesta skolor o hos Skolverket. Jag tycker du som förälder i fördragande kontaktar rektorn o sen Skolverket. Detta är inte okej. Antar att han är inskriven i grundskolan?

    Så integrering till priset av kollektiv bestraffning för övriga ungdomar är ok då? Läraren kommer att behöva lägga avsevärt mycket mer kraft, tid och engagemang på den mer behovsträngande eleven, eftersom inget stöd i form av extra personal kommer att ges. Läraren kommer att bli nedringd, ifrågasatt och lynchad av föräldrarna till övriga ungdomar eftersom tiden inte läggs på den undervisning som föräldrarna kräver. Till slut går läraren in i väggen och blir sjukskriven.

    Det finns alltid en till sida av myntet.
  • siolina
    Knäckemacka skrev 2013-05-21 11:35:51 följande:

    Så integrering till priset av kollektiv bestraffning för övriga ungdomar är ok då? Läraren kommer att behöva lägga avsevärt mycket mer kraft, tid och engagemang på den mer behovsträngande eleven, eftersom inget stöd i form av extra personal kommer att ges. Läraren kommer att bli nedringd, ifrågasatt och lynchad av föräldrarna till övriga ungdomar eftersom tiden inte läggs på den undervisning som föräldrarna kräver. Till slut går läraren in i väggen och blir sjukskriven.

    Det finns alltid en till sida av myntet.
    "Kollektiv bestraffning"? Vem bestraffas och för vad? Det handlar inte alls om bestraffning.
    Tycker du att det känns bra att offra den som kanske är mest utsatt för att den stora majoriteten ska få en högklassig skolgång, eller ska man dela på resurserna?
Svar på tråden Högstadiet kommer också bara att bli lekskola!!!