• Dina08

Hur bör man INTE uppfostra sina barn?

De mest uppenbara felstegen som misshandel behöver inte tas upp. Har ni egen erfarenhet eller sett utifrån uppfostran som inte givit bra resultat? Själv tycker jag att många unga idag är väldigt osjälvständiga, jag skulle kalla det bortskämda, och det är förstås en produkt av viss uppfostran (jag gör mig nog ibland skyldig till det själv).

• Svar på tråden Hur bör man INTE uppfostra sina barn?
  • Themis
    puss skrev 2013-05-23 18:29:41 följande:
    Themis, öh....?
    Sjuk fantasi eller tragisk barndom?
    100% real. Min far.
    Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Themis
    puss skrev 2013-05-23 19:14:15 följande:
    Beklagar.
    Jag var rätt lite exponerad, mer synd om halvsyskonen.
    Julaftonen upplevde jag inte själv, fick höra i telefon av min halvsyster när hon var 7 år.

Men det andra hände mig och en del till, och övertygade mig om att vi inte skulle ha någon kontakt, för då hade jag hamnat i finkan för mord endera dagen. He ain't worth it.

• puss

Inland är det bästa med barndomen att den går över.

• En blå giraff

Jag tycker man ser många exempel på sönder-curlade ungdomar. Det är ju hemskt om man står helt osjälvständig och inte kan klara sig själv ett par dagar hemma vid 17-18 års ålder utan att det är kris. Jag tycker man sviker sina barn om man inte lär dem lite basala saker som att tvätta, laga mat och kunna sova hemma själva. Det tycker jag är dålig uppfostran. Eller att lära barnen att det är OK att utebli från skola och ev. sommarjobb om man känner sig lite småsjuk fast det egentligen inte är några större fel. Jag blev själv rätt hårt uppfostrad på det viset att jag har fått klara mig mycket själv och fått hårda krav på mig vad det gäller skola och annat, vilket jag tycker är bra.

• Elin 885
    Jkpg Deluxe skrev 2013-05-23 22:28:26 följande:
    Var närvarande och lyssna mycket på ditt barns tankar, känslor osv! 
    ska man inte vara så?, det verkar dumt att inte vara det tycker jag.
    för tråden handlade ju om hur man INTE ska uppfostra barnen...inte hur man ska göra.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Jkpg Deluxe
    Elin 885 skrev 2013-05-24 14:41:58 följande:
    ska man inte vara så?, det verkar dumt att inte vara det tycker jag.
    för tråden handlade ju om hur man INTE ska uppfostra barnen...inte hur man ska göra.
    oj...jag tänkte mer än vad jag skrev...min tanke var den att de som inte varit närvarande som föräldrar på många sätt skadar sina barn..det är min erfarenhet och vad jag ser och hör mycket konsekvenser av idag då vi bjuder hem många tonåringar till vårt hem! 
  • Älskar vintern

Inte skämma bort barnet eller dalta.
    Ge sötsaker i tid och otid är också idiotiskt.
    Vara förälder, inte kompis.
    Inte vara överbeskyddande. 

• Themis
    puss skrev 2013-05-23 20:54:24 följande:
    Inland är det bästa med barndomen att den går över.
    Ja fy helvete och amen på det!

• Butterscotch
    Paisley skrev 2013-05-23 14:02:24 följande:

Precis. Men sättet man ska visa att man tycker olika på är genom att vara taktfull och inte fortsätta argumentera sin sak så till den grad att det uppstår ett gräl. Det är barnsligt bara.
    Jag håller med här. Att vara oense är såklart helt ok, men för mig innebär "gräl" att man närapå står och skriker åt varandra eller slänger ur sig diverse spydigheter och sånt tycker jag inte att man ska hålla på med framför barnen.
Svar på tråden Hur bör man INTE uppfostra sina barn?