• Lovestory

Hjälp, atopiskt eksem!

Min son ( 3 månader gammal) har nu fått diagnosen atopisk eksem från en barnläkare då han haft eksem till och från sedan han var nyfödd. Skickades hem med recept på Miniderm (mjukgörande) och Mildison lipid (kortison). Fast jag har inte fått några anvisningar hur han ska smörjas och han har fått jättemycket eksem nu under natten så jag undrar om någon kan svara på följande frågor:

*Vilka salvor har du fått recept på (mjukgörande/kortison) och vilka funkar bra/inte alls?

*När han har aktiv eksem smörjer du med kortison tills eksemet inte syns eller fortsätter du smörja några dagar efter eller rent utav smörjer i förebyggande syfte?

*Hur ofta och med vad smörjer du när barnet är eksemfritt?

Hoppas på svar/Åsa

• Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!
  • jina

Min dotter hade torr hud från födseln och fick atopisk eksem före 2 månaders ålder. Så fort hon badade i badkar så blossade det upp fläckar. Mildison är oumbärligt. Miniderm svider däremot ibland. Olivolja är senaste tipset jag fått och det tror jag på som mjukgörande. Hon får endast bada 1/vecka (helst bara duscha) och aldrig använda tvål eller badskum. Har hänt att vi provat och då har det genast blivit mycket värre.
    Bad i sjö och hav går däremot bra. Tror att varmt vatten är boven i kombination med klor. I simhallen går det hyfsat. Sprayar henne med olja före bad.
    Fick nytt tips av ny BVC-sköterska; att gnida in Mildisonet ordentligt och inte bara stryka lätt på fläcken ifråga.

• B Elanna

Tycker inte nåt funkar på sonens eksem. Han är drygt 5½ månad och eksemen kom vid 4 månader.... Vet dock ej ännu om det är atopiskt eller inte...Varken kortison eller mjukgörande (har provat alla klassiska mjukkrämer på apoteket) har nån vidare effekt, så jag ska nog prova olivolja nu.

Har ni nåt bra tips för att era små inte ska riva sönder sig på nätterna? Funderar på om det finns några bomullsvantar eller nåt för barn?

• Jag älskar Flora

Vilken bra tråd!

Tack Katja med skrutt.

• Nebulosa

Vi använde Elocon-kortisonet när dottern hade ett utslag som kliade och blödde. Det gav vi inför natten först varje dag sen varannan i en veckas tid ungefär. Det är väl mellanstarkt och ska inte användas i onödan.
    Om hon bara har rodnande utslag, som inte verkar störa henne, har jag smörjt in med Miniderm.
    Och Miniderm smörjs hon in med efter badet också.

• Nebulosa

B Elanna:

Det kortisonet vi har ska tydligen ha en icke-kliande effekt. Vet inte om det är så med alla kortison mot eksem?
    Våran dotter kliade sönder fotvecket så vi såg till att hon hade på sig en pyjamas med fötter. Då kunde hon i alla fall inte klia sig med naglarna.

• Stora

Kortison smörjer jag när exemet är aktivt rött och "blossande" tills det gått ner och det bara är torr hud.Då slutar vi med kortisonen och använder mjukgörande salva/kräm. Då får huden "vila" från kortisonet.
    Miniderm eller Locabase repair varje dag för att hålla huden mjuk och se till att inte huden blir exemig.

Vi har trots kontakt med läkare inte fått något på recept utan rekomenderas att använda Locobase repair eller miniderm som mjukgörande och vanlig hydrocotisonsalva.

Man ska alltid smörja exembarn m mjukgörande även om exemen försvinner - och tänk på att man ska smörja rejält. Inget småduttade!
    Ellas exem påverkas av infektioner tex förkylning,kyla framförallt blåst,och "stress".
    Tror att det ofta är så när det rör sig om ickeallergiska exem.

Atopiskt exem är ett exem som inte beror på kontaktallergi som tex nickel. det kan vara både allergiskt och icke allrgiskt. Båda varianderna tyder på att man har känslig hud.
    Det sitter ofta i böjvecken knäveck, armveck osv samt ansiktet kidner och ögonlock. Det är vanligt och går ofta bort efter småbarnsåren men problem med känslig hud kvarstår även när man är vuxen.

• Stora

Klor är en stor bov tror jag. När vi gick på babysim så var Ella jätteexemig.
    Man kan bada varje dag men inte så länge och man ska smörja direkt när huden är fuktig så att den inte förlorar fukt.
    Olja i vattnet!! Vi använder natusan olibath och det fungerar bra för Ella. Använder vi tex badskum i vattnet någon gång så blossar det direkt....
    Om det är riktigt illa på nätterna kan man få antihsitaminer utskrivna. Klådstillande allergimedicin.

• Nebulosa

Stora: Just det, olja i vattnet är bra. Det glömde jag skriva.
    Vi har aldrig använt annat än Änglamarks oparfymerade badolja.

• Lovestory

En fråga till.....jag använder fårskinn till min son att sova på-bra eller dåligt för eksemet?

/Lovestory

• Belana

Allt som gör en svettig är dåligt för eksemet. Material som andas är bäst - så egentligen borde man klä sin baby i mikrofiber. Ny affärsidé kanske... Känn efter hur hon känns när hon ligger på fårskinnet och låt det avgöra. Det är väl när det gäller astma man brukar avråda från fårskinn om jag inte minns helt galet.

• jina

Akta er för fleece -min tjej låg och blev jättevarm i vagnen med fleecedress och blev svettig och fick fullt med eksém efter det. Fleece andas inte!

• Belana

Är det någon mer bebis än Frank som får eksem av viss mat? Jag ammar honom fullt, och han får eksem om jag äter följande: räkor/kräftstjärtar, saffran, rödvin, lax.

Han fick sina första eksem efter att jag fick intravenös antibiotika för att mota en staffylokockinfektion och ammade honom hela tiden - på läkarnas inrådan. Han var då 2 veckor. Någon annan bebis som också fått i sig antibiotika på det viset? Jag funderar på på det är boven i dramat.

• Lovestory

Jag ammar inte Linus pga att jag gjort en bröstförminskning så det gick inte. Däremot fick Linus eksem av vanlig ersättning, både av semper och nan. Han får numera Nutamigen ersättning från apoteket som är gluten, laktos och soja fri, det tål han. Vi ska påbörja en allergiutredning 1 mars då det tydligen inte är helt ovanligt kombinationen matallergi/atopiskt eksem.

• Pijan

Jag va hos doktorn i veckan me min flicka som oxå ha eksem + fler allergier.
    Han tyckte jag skulle smörja in henne me olja innan jag sätter henne i badet för då hamnar det verkligen där det ska o lättare o rengöra badkaret efteråt. Litet tips bara

• hannasjie

min son var likadan. vi kör på miniderm. men det som hjälpte var att byta tvättmedel till minirisk och helt skippa sköljmedel.
    märkte att tomat gjorde det värre trots att alla allergitest visade ingen allergi.
    fick kortison utskrivet men undviker det helst, i enstaka fall har jag smort med det. vet att många fastnat i ond spiral med det...
    nu är han nästan helt bra på hela kroppen =)

Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!