• Lovestory

Hjälp, atopiskt eksem!

Min son ( 3 månader gammal) har nu fått diagnosen atopisk eksem från en barnläkare då han haft eksem till och från sedan han var nyfödd. Skickades hem med recept på Miniderm (mjukgörande) och Mildison lipid (kortison). Fast jag har inte fått några anvisningar hur han ska smörjas och han har fått jättemycket eksem nu under natten så jag undrar om någon kan svara på följande frågor:

*Vilka salvor har du fått recept på (mjukgörande/kortison) och vilka funkar bra/inte alls?

*När han har aktiv eksem smörjer du med kortison tills eksemet inte syns eller fortsätter du smörja några dagar efter eller rent utav smörjer i förebyggande syfte?

*Hur ofta och med vad smörjer du när barnet är eksemfritt?

Hoppas på svar/Åsa

• Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!
  • bobba

Jag har själv eksem, och nu har även min dotter haft problem med utslag..

Min erfarenhet är att det fungerar bäst att smörja med hydrokortison en gång om dagen, och någon mjukgörande salva med mycket fett i en gång om dagen..
    När eksemen ser bra ut, slutar man behandla direkt.

Kortison är starkt, och jag tycker inte man ska använda det i onödan..
    Eftersom jag har haft eksem sen jag var liten, känns som jag använt så mycket olika salvor och kortison att jag blivit "immun". Tror det är bäst att bara smörja in sig när det verkligen är nödvändigt, så man inte tar bort hudens naturliga fetter helt..

• bobba

marokinas råd om jojobaolja lät också bra

• Datja

min bvc-sköterska tipsade om att man ska sätta locobase repair först och sedan ta mildison ca: en halvtimme efter. detta för att mildisonen går ner djupare då! jag smörjer bara mildison när det är eksem, annars bara mjukgörande. (tycker repair och decubal är de bästa ja provat.. hittills)

• Datja

min bvc-sköterska tipsade om att man ska sätta locobase repair först och sedan ta mildison ca: en halvtimme efter. detta för att mildisonen går ner djupare då! jag smörjer bara mildison när det är eksem, annars bara mjukgörande. (tycker repair och decubal är de bästa ja provat.. hittills)

• Jag älskar Flora

Okej. Jag kan väl kolla upp vad det är för skillnad på vanligt eksem och atopiskt på nätet istället. Ingen verkar ju veta/vilja svara.

*gråter blod*

*sliter mitt hår*

• Katja med skrutt

Atopiskt eksem är ett icke allergiskt kontakteksem, som kommer och går, och som ibland blir kroniskt. *sätter tillbaka Jag älskar Flora's avslitna hår och torkar upp blodet på golvet*

Min son har nu fått Elocon utskrivet (!), och det har blivit en drastisk förändring. Dock tror vi att hans eksem inte är atopiskt utan allergiskt, så det är ju inte samma sak då. Den krämen vill jag definitivt använda längre än absolut nödvändigt så jag går över till Mildison direkt eksemet försvunnit och kompletterar med mjukgörande så fort han blir insta lilla torr.

• cma

Påverkas atopiskt eksem utav kyla? Vår kille har varit supertorr och röd fnasig under hela vintern. Fick ögonsalva utskriven då han nästan var rynkig under ögonen av torrhet . Sedan smörjer vi med hydrokortison på det röda eksemen och miniderm/locobase på resten.

• Belana

cma: all hud blir torrare vid kyla, då den kalla luften är mer torr och "suger fukt" ur huden så att säga. Då blir atopiska eksen värre.

Jag är också atopiker - som många andra här - och motar mina eksem bäst genom att vara noggrann med att smörja mig mjukgörande (Miniderm/Canoderm/Fenuril/Locobase - allt efter form och variationslust) varje dag. Det gör jag även när jag inte har eksem. Det funkar på Frank också - som tyvärr också fått det.

Lägg på det som någon ovan sa: först mjukgörande kräm. Vänta sen 30 min - 1 timem. Läg gdå på kortisonet. Då är huden i gott skick och kan ta emot bättre. Jämför det med en disktrasa - är den fuktig så suger den upp allt vatten du vill torka upp. Är den helt torr så får du bara med lite grann. Så funkar huden också!

• cma

Tack för tipset . synd att BVC inte kan informera om sånt tidigare..

• Belana

Jag har haft samma problem med dåliga råd inom sjukvården - man får acceptera att alla där inte kan alla delar av vården lika bra. Även om det är irriterande med en så vanlig åkomma!

Jag vill förtydliga att jag absolut inte använder kortison när jag inte har eksem, av rädsla för att bli resistent mot kortison som någon ovan hade blivit. Då använder jag däremot mjukgörande varje dag för att hålla huden i bra skick - och det hjälper.

Svar på tråden Hjälp, atopiskt eksem!