• undrar80

Jag har ett barn, han har 3! Hur gör man?!

Jag har träffat en underbar kille som har 3 barn varannan vecka. Jag har mitt barn på heltid. Jag har aldrig träffat någon med barn förut och undrar hur man "brukar" göra gällande ekonomi osv.
    Vi har tänkt att åka till Skara sommarland,  Legoland eller liknande i sommar.. Det lättaste och som det kanske antagligen kommer bli när vi flyttar ihop är att kanske jag betalar allt och att han sedan sätter in hälften på mitt konto?! Liksom, att man ser oss som en HEL familj?! Vi tjänar ungefär lika mycket. När vi flyttar ihop så kommer dock jag "bara" tjäna 1000:- på det, och han kommer spara in 5000:- på det.. jag tänker på inhandling av mat osv, hur fungerar sånt. Jag vill verkligen inte att det ska bli bråk/diskussioner om ekonomi.

Jag tar gärna emot tips och erfarenheter. Jag tänkte också på hur man gör om man kanske åker ut till någon restaurang och äter ihop någon gång. Det blir ju faktiskt rätt dyrt att betala för oss alla.. 6 personer.

• Svar på tråden Jag har ett barn, han har 3! Hur gör man?!
  • mammalovis

Det enklaste är väl att ni gör en budget över inkomster och utgifter utifrån hur det ser ut idag och justerar boendekostnader och sådant som ändras, så ni ser hur överskottet ser ut. Det finns ju ingen självklar strategi, då barnen kostar olika beroende av ålder och fritidsaktiviteter, behov av kläder mm. Ett hum om kostnader per ålder ger konsumentverkets "Koll på pengarna". Sedan beror det ju på hur man är som person med att spara eller slösa, om man vill ha gemensamt konto eller separata. För maten är det ju smart att ha ett matkonto med kort på t ex Ica, Coop eller vilken affär som nu ligger närmast.  

Vi har nyligen flyttat ihop och jag har lättare att vara sparsam än min sambo, så han för över en summa varje månad för gemensamma räkningar, mat och till vår kommande bebis, så sköter jag det. Han har sedan ansvar för sitt barns behov av kläder, sina privata räkningar och utgifter, likaså har jag för mina. 

Sedan vet jag inte varför han tjänar så mycket på att flytta ihop? Eller du kanske tänker att ni rakt av delar utgifterna för allt, i så fall förstår jag. 

• Katarina2011

Alla gemensamma räkningar delar ni på. Mobiler, fack etc betalar ni era egna. Matkostnaderna de veckor han har barnen betalar han 3/5 och de andra veckorna betalar du 2/3. Lättaste är kanske att en betalar och den andra för över sen. Tillslut lär ni er hur mkt som hår till vad. Så hade iaf jag gjort till en början och prova :)

• AnnaSthlm

Om ni tjänar lika, varför skulle du frivilligt betala mer än vad som är rimligt för hans barn? Kommer han att göra mer hemma för att kompensera?

Han har tre barn två veckor i månaden som motsvarar 6 barnveckor (2*3) du har ett barn jämnt så 4*1 där. Han bör därför betala mer i proportion med detta.

Du betalar inträde och åkband för dig och ditt barn, han för sig och sina tre.

Det är toppen att ni löser det ekonomiska nu innan det blir en obalans och innan du "överbetalar" tiotusentals kronor per år för något som endast han vinner på.

Hur gamla är barnen? Jag menar, äldre barn äter mer, vem ska ärva vems kläder, vem har dyr idrottsutrustning etc?

• undrar80

Tack för era svar! Mamman till hans barn får hela barnbidragen, så han betalar inte kläder, mobiler m.m till dom, utan det är "bara" maten, sporter och "nöjestrippar".

Hans barn är 6, 10 och 13 år. Jag vet inte.. men på något sätt hade det varit skönt att inte tänka "ditt och mitt" barn osv... han är inte snål själv, jag är inte heller snål.. Jag har mer sparade pengar än honom.
    Vill gärna höra fler åsikter, tips och förslag.

• mammalovis

Hur gammalt är ditt barn och hur är fördelningen pojkar/flickor? Dvs hur många kan "smidigt" ärva varandras kläder och skor?

Hur mycket behöver han i dagsläget lägga på sina barn jämfört med du på ditt?

• AnnaSthlm
    undrar80 skrev 2013-05-28 21:34:55 följande:
    Tack för era svar! Mamman till hans barn får hela barnbidragen, så han betalar inte kläder, mobiler m.m till dom, utan det är "bara" maten, sporter och "nöjestrippar".

Hans barn är 6, 10 och 13 år. Jag vet inte.. men på något sätt hade det varit skönt att inte tänka "ditt och mitt" barn osv... han är inte snål själv, jag är inte heller snål.. Jag har mer sparade pengar än honom.

Vill gärna höra fler åsikter, tips och förslag.

Givetvis är det mer "praktiskt" att bara dela rakt av. Men om det är något jag lärt mig, främst av andras erfarenheter, är följande: pengar ger oberoende och trygghet.

Det kan hända olika saker i livet och de säg, 50k per år som du kan välja att ge bort till din sambo, kan istället ge dig en bättre pension och en tryggare situation om något händer dig och DITT barn. Du är skyldig att se till hens intressen och framtid.

Ditt barn kommer att tacka dig för att du bidragit till körkortet, första kontantinsatsen, bilen eller whatever-istället för att ha försörjt dina bonusbarn. Är du med?

Om du är ekonomiskt oberoende har du givetvis råd att vara mer generös. Och att du har mer sparkapital än han- jag förstår inte hur det är relevant i denna diskussion.

Gör det som känns rätt, men om jag får vara lite krass, var inte dumgenerös. Du är för smart för det. Ingen kommer att tacka dig för det.
  • Jessica P87

Jag lever tillsammans med min sambo som också har tre barn varannan vecka. Min dotter har jag på heltid. Vi har haft helt gemensam ekonomi från början. Gemensamt konto som vi båda för över alla pengar till och betalar räkningarna, sedan sitter resten kvar och vi kan var och en enkelt föra över pengar till våra egna kort om det är något vi ska köpa. Vi har hela tiden en öppen dialog och bestämmer gemensamt om vi ska göra lite större inköp. Fungerar väldigt bra och ingenting blir mitt och ditt, utan vårt! Vi lever ju trots allt som en familj och jag ser inga problem med att betala för hans barn.

• LindaM

Det är alltid svårt att veta hur man ska göra med ekonomin, vi har valt att ha gemensam redan från början för att slippa fundera på vem som betalt vad och inte.
    Vi har dock en lite speciell situation då vi lever 3 vuxna tillsammans, jag och min man har 4 barn tillsammans och vår sambo har ett barn sedan tidigare förhållande.
    vi sätter in alla pengar på ett konto och har sedan 3 kort till det, inget är ditt eller mitt utan kommer en räkning betalas den från det kontot oavsett vem den står på.
    Vad gäller barnen köper vi det dom behöver oavsett vem det är, äter vi ute är det enkelt att bara en av oss tar fram kortet och betalar, inträden samma sak.
    Vår sambo får inget barnbidrag för sitt barn medan vi får in nästan 6000 för våra 4 så det "kompenserar upp" det någotsänär, ingen av oss är så nogaräknade när det gäller pengar så det funkar kanon för oss, givetvis har vi även ordnat så alla har ett lagom stort pensionssparanade och även annat sparande.
    Så skönt att slippa fundera på vems pengar det är, alla pengar är våra pengar

Svar på tråden Jag har ett barn, han har 3! Hur gör man?!