Skadat pass? Finns det någon som har koll?
Nästa onsdag (5/6) åker jag till Marmaris, Turkiet. Hoppas jag.
Min kompis berättade för mig idag om hur strikt passpolisen och flygplatsens personal har blivit vad gällande passens skick. Jag blev genast orolig, har använt mitt pass som vardags-ID en tid och har tidigare bara oroat mig om att kontrollera "bäst före-datumet" på det vid resor.
Efter att ha googlat runt får jag inte fram mycket mer information än att passet ej får vara sprucket, trasigt eller ha på något sätt förstörda sidor (kladdade på, rivna etc.) - men på flera gamla forumsidor står det att pärmen måste vara helt slät och fin och att inget som helst slitage får finnas.
Min pärm, alltså omslaget på passet, är lite buckligt som det gärna blir om man förvarar det i en väska vid resa eller om man öppnar och stänger det en del. Det syns helt klart att jag använt passet tidigare.
Om passet är stängt så syns det att "kanterna" på sidorna i det börjar slitas och bli lite smutsiga.
Är det någon som har personliga erfarenheter av detta? Vad som händer om de inte godkänner mitt pass?
HUR slitet får passet vara? Har ni varit med om att behöva köpa ett provisoriskt pass på Arlanda vid avresan och hur fungerar det?
Ett väldigt stort tack på förhand från en väldigt nervös, och slarvig, tjej