• norliv

Skadat pass? Finns det någon som har koll?

Nästa onsdag (5/6) åker jag till Marmaris, Turkiet. Hoppas jag. 
    Min kompis berättade för mig idag om hur strikt passpolisen och flygplatsens personal har blivit vad gällande passens skick. Jag blev genast orolig, har använt mitt pass som vardags-ID en tid och har tidigare bara oroat mig om att kontrollera "bäst före-datumet" på det vid resor. 
    Efter att ha googlat runt får jag inte fram mycket mer information än att passet ej får vara sprucket, trasigt eller ha på något sätt förstörda sidor (kladdade på, rivna etc.) - men på flera gamla forumsidor står det att pärmen måste vara helt slät och fin och att inget som helst slitage får finnas. 
    Min pärm, alltså omslaget på passet, är lite buckligt som det gärna blir om man förvarar det i en väska vid resa eller om man öppnar och stänger det en del. Det syns helt klart att jag använt passet tidigare. 
    Om passet är stängt så syns det att "kanterna" på sidorna i det börjar slitas och bli lite smutsiga. 

Är det någon som har personliga erfarenheter av detta? Vad som händer om de inte godkänner mitt pass? 
    HUR slitet får passet vara? Har ni varit med om att behöva köpa ett provisoriskt pass på Arlanda vid avresan och hur fungerar det? 

Ett väldigt stort tack på förhand från en väldigt nervös, och slarvig, tjej

• Svar på tråden Skadat pass? Finns det någon som har koll?
  • Jenny 886

Vid osäkerhet så kontakta polisen eller åk in till polisstationen och få em bedömning på det.

• atsw

När jag och min man åkte till turkiet så blev han stoppad vid incheckningen pga passet. De sa att de är väldigt hårda i turkiet. Passet var inte trasigt och inte jätte slitet. Men som du säger, vardags använt som id. Självklart beror d ju på vem du kommer till i disken, alla är ju inte lika noga säkert. Men va ute i god tid ifall du skulle behöva skaffa provisoriskt pass. Har för mej att det kostade 800-1000 kr

• norliv
    atsw skrev 2013-05-28 22:27:36 följande:
    När jag och min man åkte till turkiet så blev han stoppad vid incheckningen pga passet. De sa att de är väldigt hårda i turkiet. Passet var inte trasigt och inte jätte slitet. Men som du säger, vardags använt som id. Självklart beror d ju på vem du kommer till i disken, alla är ju inte lika noga säkert. Men va ute i god tid ifall du skulle behöva skaffa provisoriskt pass. Har för mej att det kostade 800-1000 kr

Oj! Var det nyligen? Hur gjorde ni då? Vart ordnar man det provisoriska passet och går det till?
  • atsw
    norliv skrev 2013-05-28 22:57:59 följande:
    Oj! Var det nyligen? Hur gjorde ni då? Vart ordnar man det provisoriska passet och går det till?

Det var sommaren -09. Det går en "internbuss" runtom på Arlanda, mellan terminaler och sånt. Du kanske inte åker därifrån? De tog bild och så och du betalar och får passet i handen. Sen åker du tillbaka till terminalen och checkar in. Jätte smidigt faktiskt. Men som sagt, är du osäker så va ute i god tid så du skulle hinna fixa om det behövs.
  • norliv
    atsw skrev 2013-05-28 23:32:41 följande:
    Det var sommaren -09. Det går en "internbuss" runtom på Arlanda, mellan terminaler och sånt. Du kanske inte åker därifrån? De tog bild och så och du betalar och får passet i handen. Sen åker du tillbaka till terminalen och checkar in. Jätte smidigt faktiskt. Men som sagt, är du osäker så va ute i god tid så du skulle hinna fixa om det behövs.

Okej! Det låter ju smidigt. Då kanske semestern löser sig ändå! Jo jag åker från Arlanda! Om jag ser till att stå vid disken när incheckningen öppnar så kanske jag hinner? Jag tar nog en tur till närmsta polisstation imorgon ändå för att höra mig för och visa upp passet. Tack så jättemycket för dina svar!
  • atsw
    norliv skrev 2013-05-29 01:35:52 följande:
    Okej! Det låter ju smidigt. Då kanske semestern löser sig ändå! Jo jag åker från Arlanda! Om jag ser till att stå vid disken när incheckningen öppnar så kanske jag hinner? Jag tar nog en tur till närmsta polisstation imorgon ändå för att höra mig för och visa upp passet. Tack så jättemycket för dina svar!

Ja gör det! Semestern blir av ska du se :) Jag stelnade till ordentligt när de sa att passet inte va ok, hehe. Trodde vi skulle få vända hem. Vi va där ca 2t innan flyget skulle gå och vi han. Men är ju såklart beroende på hur mkt folk det är.

Trevlig resa! :)
  • fatimah

Jag är ny här på familjeliv, så nu vet jag inte om jag har hamnat rätt, men jag testar! Jag har ett pass som är trasigt, det fattas flera sidor och allmänt förstörd. Det enda som är intakt är den hårda plast sidan med min bild och mina uppgifter. Jag har använt passet i detta skicket på flera ställen, t.ex banken, arbetsförmedlingen, posten osv och det har gått bra hittills. Men polisen tog en titt på passet här om veckan och konstaterade att passet var ogiltigt på grund av skadorna.

Min fråga är nu, kan jag legitimera mig med detta passet för att skaffa ett nytt pass? Jag har inget annat sätt att identifiera mig med då jag saknar ID-kort också.

.
  • lillan72
    fatimah skrev 2016-01-15 13:44:17 följande:

Jag är ny här på familjeliv, så nu vet jag inte om jag har hamnat rätt, men jag testar! Jag har ett pass som är trasigt, det fattas flera sidor och allmänt förstörd. Det enda som är intakt är den hårda plast sidan med min bild och mina uppgifter. Jag har använt passet i detta skicket på flera ställen, t.ex banken, arbetsförmedlingen, posten osv och det har gått bra hittills. Men polisen tog en titt på passet här om veckan och konstaterade att passet var ogiltigt på grund av skadorna.

Min fråga är nu, kan jag legitimera mig med detta passet för att skaffa ett nytt pass? Jag har inget annat sätt att identifiera mig med då jag saknar ID-kort också.

polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/
Svar på tråden Skadat pass? Finns det någon som har koll?