SophiaLa skrev 2013-05-30 11:59:30 följande:
Jag förstår att inte alla har möjligheten på vardagar men då kan man ju bjuda på helgen.... Eller förklara varför dom inte bjuder tillbaka! Ett barn har lekt här säkert minst 4 ggr dom bjuder inte tillbaka, igår såg jag pappan t det barnet ta hem en kompis. Är ganska säker att inte han frågat utan att mamman bjudit in det barnet....jag vill inte bjuda in mitt barn utan vill att det ska komma från dom. Varför låter man sitt barn leka borta massa ggr och inte bjuda tillbaka. Pinsamt tycker jag, bättre att dom tackar nej då. Jag tycker det är självklart att man bjuder tillbaka och hjälps åt men det är tydligen inte alla som tänker så.... Blir ledsen för dotterns skull. Hon har en kompis hon leker med varje vecka då turas vi om varannan vecka hos oss sen hos dom osv men den tjejen går på en annan avd på hennes dagis. Vill att det blir så med nån kompis på hennes avd med.... Men en del har 3 barn och fullt upp förstår då att det är jobbigt med ännu fler barn hemma. Har hört många säga att dom inte orkar. Får kanske acceptera att det är såhär :(
Jag fattar inte. Bjuda in? Hur skulle du kunna bjuda in ditt barn till en annan familj? Du kan däremot fråga föräldrarna om barnen kan leka ihop. Du verkar lägga för stor vikt vid "bjuda". Man frågar hit och man frågar dit och man kan slänga iväg ett enkelt litet sms och säga : "Idag sa A och B att de vill leka ihop på fritiden! Hur ska vi lösa detta? :)" Det behöver inte vara så himla omständigt!
Jag är en sån där familj som alltid har ungar här. Inte för att jag vill, utan för att mina barn vill, och mina barns kompisar vill gärna vara här. Vi har stor tomt med gungor och grejer och ungarna gillar att vara här helt enkelt. Uppenbarligen är jag en rolig mamma som ungarna gillar också. Men ibland har jag känt att det har blivit för mycket och då har jag pratat med nån kompis mamma och sagt att "A har sagt att A gärna vill leka med B hemma hos er, A är nyfiken på hur ni har det!" eller liknande. Behöver inte va så himla svårt!