• Anonym (hjälp)

Drömmer mycket om mitt ex

Hej det är så att jag ofta flera gånger i veckan drömmer om mitt ex att vi blir tillsammans igen och att vi myser, kysser varandra o.s.v. det har varit slut i över två år nu och jag har en ny sambo som jag har en son med på ett år. Jag och exet som jag drömmer om var tillsammans under ca. 5-6 år och han var min första stora kärlek.
    Jag tänker på honom väldigt ofta och efter varje gång när jag drömt om honom och vaknat så känns det som om jag behöver träffa honom och som om jag älskar honom. Någon annan som har det så här? Vad kan det bero på att man drömmer om sitt ex? Känns väldigt elakt att drömma och tänka sådär emot min sambo.
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Drömmer mycket om mitt ex
  • Anonym (same)

Drömmer också om mitt ex sedan tonåren och har gjort det hela livet. Så träffas vi igen och blir stormförälskade. Jag trodde också att det bara var en dröm som symboliserade kärlek eller något, men när jag träffade honom igen efter över 25 år så förstod jag att det verkligen är honom jag längtat efter. Det var ömsesidigt! Vi blev kära båda två och nu är det förvirrat allt. Älskar honom! 

• Anonym (hjälp)
    Anonym (same) skrev 2013-06-07 20:24:12 följande:
    Drömmer också om mitt ex sedan tonåren och har gjort det hela livet. Så träffas vi igen och blir stormförälskade. Jag trodde också att det bara var en dröm som symboliserade kärlek eller något, men när jag träffade honom igen efter över 25 år så förstod jag att det verkligen är honom jag längtat efter. Det var ömsesidigt! Vi blev kära båda två och nu är det förvirrat allt. Älskar honom! 
    Va underbart mysigt och härligt att höra! Grattis till er!

Träffade mitt ex för en vecka sedan, vi gick på ikea och sådär och när vi skulle säga hejdå så fick jag en sån där jätte go låånnngg kram och en puss på kinden. Kändes äkta på något sätt så blev lite pirrig i kroppen. Var sedan på en festival i helgen då jag råkade stöta på honom igen och sa då till han att jag tänker och drömmer mycket om honom men fick då reda på att han träffar någon.... :(
    Blev nyfiken och undrade vem hon var men han ville inte säga, så jag var lite dum och loggade in på mitt ex.s facebook och kollade hans meddelanden. Där höll han på att skriva med en tjej som är hans gamla klasskompis och dom har jobbat på samma ställe tidigare då han och jag var tillsammans. Märkte redan då att det var lite flörtigt emellan dom och sa till om detta och nu ser jag ju tyvärr beviset att det fanns något mellan dom. Ett sånt jädra slag under bältet var detta! Skulle aldrig ha kollat på hans facebook, vet att det var fel men blev så nyfiken. Nu mår jag nästan bara illa av att ens tänka tanken på dom två.
  • Maria C

Hej! Vet att det är ett gammalt inlägg men jag tänkte skriva ändå. Jag drömmer ofta om mitt ex, och det är alltså 6 år sedan vi var tillsammans! Jag har två barn med min nuvarande sambo. Det är väldigt frustrerande för jag börjar också tänka mycket mer på mitt ex på dagarna och saknar honom och mitt liv då (ska sägas att det var verkligen ett helt annat liv i ett annat land). Ibland tror jag att jag har lyckats glömma, men då kommer alltid en dröm och förstör det hela! Det gör mig förbannad, jag vill inte drömma så, och jag vill inte sakna honom!

• Anonym (hell no)

Nej jag förstår inte det där alls. Är en bisexuell tjej som varit tillsammans på riktigt (förlovad) med en tjej och haft en pojkvän med, förutom de hade jag massa (verkligen massa) tjejer jag bara lekte med som trodde att vi var tillsammans. Skulle ALDRIG och då menar jag att det aldrig har hänt och aldrig kommer hända, drömma om dom eller vilja vara med nån gammal igen.
    Min nya tjej är Så mycket snyggare, smartare, roligare bättre osv och skulle det ta slut med henne skulle jag bara vilja vara med henne igen eller träffa nån helt ny.

Jag blir ärligt talat äcklad över alla jag haft sex med förr, mer av dom som jag bara var KK med, inte lika äcklad av ex-flickvännen men ändå äcklad.

• Johan75
    Anonym (hell no) skrev 2014-02-18 14:04:48 följande:
    Nej jag förstår inte det där alls. Är en bisexuell tjej som varit tillsammans på riktigt (förlovad) med en tjej och haft en pojkvän med, förutom de hade jag massa (verkligen massa) tjejer jag bara lekte med som trodde att vi var tillsammans. Skulle ALDRIG och då menar jag att det aldrig har hänt och aldrig kommer hända, drömma om dom eller vilja vara med nån gammal igen.
    Min nya tjej är Så mycket snyggare, smartare, roligare bättre osv och skulle det ta slut med henne skulle jag bara vilja vara med henne igen eller träffa nån helt ny.

Jag blir ärligt talat äcklad över alla jag haft sex med förr, mer av dom som jag bara var KK med, inte lika äcklad av ex-flickvännen men ändå äcklad.
    Men om det tog slut med din nuvarande tjej och du sedan blev tillsammans med någon annan. Då kanske du skulle drömma om din gamla flickvän (hon som idag är din nuvarande)?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (fan fan)

jag drömmer ofta om min fd älskare fortfarande. det är tre månader sen vi bröt hpp.
    jag har fortfarande otroligt starka känslor för han... men jag drömmer även om gamla kärlekar från ungdomens tider.
    när j ag vaknar så känner jag  mig tom och ensam...som jag saknar nåt med dom.

• Anonym (hell no)
    Johan75 skrev 2014-02-18 15:01:54 följande:
    Men om det tog slut med din nuvarande tjej och du sedan blev tillsammans med någon annan. Då kanske du skulle drömma om din gamla flickvän (hon som idag är din nuvarande)?
    Jo. För att jag känner inte likadant för henne som för de andra innan. Fast jag har varit med så många känns det som att hon är min första. Så jo, jag skulle säkert drömma om henne..
  • Anonym (Nick)

Detta är en gammal tråd, men ville skriva en rad jag också. Jag drömmer konstant om mitt ex - precis heeela tiden. Det var ingen bra relation men han lämnade djupa spår. Hur blir man "av med dem" permanent? 

• Kille8101

Drömmer också en massa om mitt ex. I vissa perioder nästan varje natt. Det är två år sedan det tog slut. Saknar henne sjukt mycket.

• Anonym (saknar också)

Jag är en liknande situation med den skillnaden att mitt ex är den med familj och barn och jag är singel. Det tog slut för hela 6 år sen och jag har inte varit kär i någon annan sedan dess. Har haft flickvänner men inte varit direkt kär så det har aldrig hållit

Vi bor i olika städer och har inte setts sen det tog slut men igår var jag hemma i min hemstad där hon bor, varpå hon kontaktade mig och ville ses. En timmes lunch och det var som att resa i tiden. Vi pratade mkt om oss, hur det var och så, och hon berättade även att hon inte hade blivit kär i sin nuvarande man som hon var i mig samt att hennes man så sent som för ett år sen hade frågat henne om hon verkligen var över henne (hon hade visst varit arg och upprörd på mig hela 5 år efter det att jag valde att lämna relationen). Efter lunchen kramade vi om varandra väääldigt länge och det kändes magiskt. 

Nu sitter jag här med känslorna i knäet medan hon är med sin man och barn. Känns så sorgligt. Saknar henne så men situationen är ju hopplös för en återförening. Tröstar mig med kaffe och intervalllöpning. Alltid ngt.

• Anonym (xxxxxxxx)

Sluta vara så löjliga ett x är ett x och anledningen till att ni inte är ett par är antagligen för att minst en av er ville knulla annat....

• Anonym (saknar också)
    Anonym (xxxxxxxx) skrev 2014-08-06 16:13:07 följande:

Sluta vara så löjliga ett x är ett x och anledningen till att ni inte är ett par är antagligen för att minst en av er ville knulla annat....

Knivskarp analys - hatten av.
  • Xoxoxoxo

Jag lever med en kille som jag älskar. Vi blev stört förälskade och nu har vi varit ett par i 5 år

Min nuvarande kärlek och jag är jämn gamla, flyttade ihop inom loppet av fyra månader. Jag sålde mitt hus och reste över 30 mil för att det kändes så rätt. Vi älskar varandra, älskar sexet vi har och känner oss trygga ihop. Vi har det stormigt mellan varandra, men samtidigt är vi just noga med detta att få varandra att känna trygghet. Ändå så har det hänt periodvis att jag drömt om mitt ex. Vi hade inte en sund relation. Vi strulade till och ifrån under 2 år och han var nästan 15 år äldre en jag som nu är 40 år. Vi föll för varandra men kunde ändå inte ha en bra relation. Mycket svartsjuka och han var en man som hade svårt att vara seriös. Vi hade brutit upp men var kk när min nya dök upp i mitt liv. När han fick reda på att jag träffat min nuvarande kille så friade han helt plötsligt. Jag blev otroligt förvirrad för det var något jag hade önskat mig, men jag avböjde och tog chansen att sattsa på det nya. Något jag är jätte glad för faktiskt. Jag gjorde klart med mitt ex innan flytten och min nuvarande kille sa till mig att det är viktigt att jag gör upp med mitt förflutna och det gjorde jag. Men varför är det då så att jag drömmer om mitt ex? Jag vill inte vara tillsammans

med honom igen och idag är han gift och säkert lycklig. I mina drömmar upplever jag att det är en kamp. Jag träffar honom i drömmarna på alla konstiga sett och när jag vaknar så känner jag mig arg på att nattens drömmar handlat om honom. Har försökt funderat ut varför drömmarna är återkommande? Men kan inte få kläm på detta riktigt. Tänker inte på hur vi skulle kunna haft det eller vad som varit och blir därför lätt irriterad och frustrerad precis när jag vaknar, eftersom jag då ser min underbara nuvarande bredvid mig i sängen. Som sagt var, vill inte ha tillbaka mitt ex. men varför måste då exet dyka upp konstant i mina drömmar?

• Anonym (L)

Drömmer också om mitt ex.

Ungefär hälften av gångerna  är allt antingen helt bra mellan oss, eller så är det inte det, men vi träffas och har aktiviter.

Ungefär hälften av gångerna dödar jag henne med en kniv. Ibland står hon helt neutral framför mig och från ingenstans kör jag en kökskniv med full kraft så den träffar precis under käken på ena sida och jag drar rakt genom hennes hals.

En ännu otäckare version är där jag tejpat fast henne på en stol och klipper av hennes håret för att sen börja skära av henne olika kroppsdelar.

Jag vet inte var det här kommer ifrån, men det blir värre och värre. Det är nu över två år sedan det blev slut och då drömde jag ingenting, det började för ett år sedan. Men nu är det nästan varje natt, ibland flera gånger per natt eftersom jag vaknar.

• Anonym (Så)
    Anonym (L) skrev 2017-12-11 08:51:57 följande:

Ungefär hälften av gångerna  är allt antingen helt bra mellan oss, eller så är det inte det, men vi träffas och har aktiviter.

Ungefär hälften av gångerna dödar jag henne med en kniv. Ibland står hon helt neutral framför mig och från ingenstans kör jag en kökskniv med full kraft så den träffar precis under käken på ena sida och jag drar rakt genom hennes hals.

En ännu otäckare version är där jag tejpat fast henne på en stol och klipper av hennes håret för att sen börja skära av henne olika kroppsdelar.

Jag vet inte var det här kommer ifrån, men det blir värre och värre. Det är nu över två år sedan det blev slut och då drömde jag ingenting, det började för ett år sedan. Men nu är det nästan varje natt, ibland flera gånger per natt eftersom jag vaknar.

Sorry att säga de, men du borde verkligen söka hjälp.
  • Emeleks

Om man fortfarande drömmer om sitt ex kan det betyda att man saknar det man hade elr att man är fortfarande kär elr att du vill ha till baka honom/henne

• Anonym (ehm)

Ehm, vilken anstalt skriver du från?
  • Anonym (Dream-on)
    Emeleks skrev 2018-01-02 17:23:05 följande:

Om man fortfarande drömmer om sitt ex kan det betyda att man saknar det man hade elr att man är fortfarande kär elr att du vill ha till baka honom/henne

Jag skulle snarare säga utifrån drömpsykologins perspektiv att drömmer du om ditt ex betyder det att du saknar eller vill ha tillbaka den du var när du var med honom/henne, en sorts identitet i dig som fattas, som i drömmarna utspelar sig som ditt ex.

Prova tolka drömmarna och era ex efter detta och se vad ni får fram. Hjälper alltid mig. Drömmer jag om ex är det som en kompass som visar mig vem jag behöver finna i mig själv. (Eller ibland släppa, förlåta, etc)
  • Anonym (Dream-on)

Låter som du har turbulent relation med dig själv, antingen är du snäll och förstående eller destruktiv och impulsiv.

Hade något särskilt inträffat nära den gången du började drömma om exet såhär? Dina drömmar må skrämma vissa men de förstår inte psykologin med just drömmar, drömmar visar inte bilder av verkligheten som ska hända drömmar använder bilder av den person du är mot dig själv.
Svar på tråden Drömmer mycket om mitt ex