• Fille88

Tycker DU att det är viktigt med syskon?

Som rubriken lyder, tycker du att det är viktigt att alla barn har minst ett syskon?

Jag svarar ja på det, varför? Jag anser att alla barn bör ha minst ett syskon eftersom barnen har varandra att leka med o.s.v

Naturligtvis får barn kompisar också , men det är inte samma sak som att ha syskon enligt min mening. En kompis kanske man har i några år medans sina syskon har man oftast  hela livet. Det är sällan som man blir lämnad av sitt syskon. 

Så vad tycker ni? Rösta gärna och skriv varför ni tycker som ni tycker :)   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-31 19:32
    Vill tilläga att när jag skrev minst ett syskon så menade jag inte just enbart 1 syskon. Jag menade om man tycker det är viktigt med ett syskon eller flera :P

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker DU att det är viktigt med syskon?
  • Loriyana
    MalinEddie skrev 2013-06-01 00:50:23 följande:
    Varför?

Varför hon inte har syskon eller varför jag är ledsen över det?

Anledningen till att hon inte har syskon är för att jag är singel.

Anledningen till att jag är ledsen över att hon inte har syskon är för att jag har så stor glädje över mina syskon och jag hade gärna gett mitt barn detsamma.    
  • GrodanHopp

Jag drömmer om två barn, ganska tätt. Men om jag ska vara realistisk så är det troligen så att det "bara" blir ett. Jag känner att det viktigaste är att kunna vara den bästa mamman jag kan till ett barn, än att ha två och inte riktigt orka med.

• Fille88
    sina skrev 2013-05-31 23:41:09 följande:
    Nej, det tycker jag inte. En bra syskonrelation är guld värd, men en dålig syskonrelation är långt mycket sämre än att inga syskon ha.

Instämmer helt och hållet !!
  • Fille88
    Loriyana skrev 2013-06-01 00:03:33 följande:
    Jag har själv fem syskon, och jag hade inte velat vara utan dem. Själv har jag endast ett barn och jag är ledsen för att hon inte har något syskon.
    Tänker du skaffa ett syskon till hene ? :)
  • Fille88
    GrodanHopp skrev 2013-06-01 16:30:50 följande:
    Jag drömmer om två barn, ganska tätt. Men om jag ska vara realistisk så är det troligen så att det "bara" blir ett. Jag känner att det viktigaste är att kunna vara den bästa mamman jag kan till ett barn, än att ha två och inte riktigt orka med.

Absolut, visst man skaffar kanske syskon för sitt barns skull men man måste ju själv som förälder orka ta hand om bägge barnen. Känns lite dumt annars :P
  • Fille88
    MalinEddie skrev 2013-05-31 23:56:32 följande:
    Jag har två systrar som är 10 och 14 år äldre än mig. Som liten kände jag mig som ett ensambarn. De flyttade hemifrån tidigt och delade givetvis inte mina intressen och även om jag hade hur mycket kompisar som helst minns jag att jag kände mig avundsjuk när alla skulle gå hem och de fortfarande hade sina syskon vid middagen/familjemyset. Jag hade "bara" mina föräldrar som var hur underbara som helst men jag önskade ofta ett mer jämnårigt syskon. Detta troligtvis eftersom jag spenderade så mycket tid tillsammans med barn som hade syskon där åldern inte var lika långt ifrån. Idag har jag och mellansyran en jättefin relation och hon har barn i nästan exakt samma ålder som oss. Samtidigt har jag den relation jag alltid önskade med någon jämnårig med min bästa vän och har haft i 15 år. Mina relationer med mina systrar slår inte den relation vi har.
    Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med detta mer än att det finns så många sidor av det hela.
    Vi hade planerat för ett barn men när hon var 10 månader kände vi att vi faktiskt önskade oss en till. Inte för att ge henne ett syskon utan för att vi önskade ytterligare ett barn. Idag har vi två barn som det skiljer 18 månader mellan och de är otroligt tighta men det kan ju komma att förändras vilket jag är medveten om. Ett syskon blir inte per automatik din bästa vän.
     Jag kan dock inte låta bli att glädjas nu idag som alla andra varma dagar när våra barn har varit ute och lekt med en massa vänner i grannskapet och kommer hem tillsammans. Det jag saknade. Det är väl det lilla barnet i mig som talar antar jag. Som kände sig ensam även med syskon. Det var jag och mina känslor och kanske borde mina föräldrar fixat så att fler barn fick komma hem till oss? Jag vet inte.
    Jag tror att det viktigaste är att man ser till att barnet får umgänge med andra barn i nära ålder. Det handlar inte om blodsband i det stora hela, en nära vän kan vara minst lika betydelsefull. Jag har rest jorden runt med min bästa vän, vi har jobbat och bott tillsammans utomlands i flera år och delat våra innersta tankar med varandra sedan det vi var 14 år. Vi pratar varje dag i telefon. Jobbar fortfarande tillsammansGlad Hon älskar mina barn som att de var hennes egna och finns jag inte här en dag vet jag att hon kommer finnas där vid min sambos sida. Det är underbart att ha en person som man har så nära kontakt med, blodsband eller ej.

Det var väldigt intresant att få läsa :) Kul att du ville dela med dig :)

Men jösses, 10 och 14 år emellan, det var inte lite :P

Det är sant att ett syskon inte automatiskt blir ens bästa vän, men om man växer upp tillsammans så tror jag att man oftast utvecklar en fin relation till varandra. Naturligtvis behöver det inte bli så, det finns ju syskon som avskyr varandra som bara den. Ja kompisrelationer är minst lika viktiga som syskon, framför allt om man har en underbar bästa vän som du har :) Ens bästa vän kan man oftast prata med om vad som helst       
  • Fille88
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-01 06:10:47 följande:
    För mig känns det viktigt. Jag har en storasyster och kan inte tänka mig ett liv utan henne. Det är 7 år mellan oss men vi har alltid varit väldigt nära. Jag har en 4- och 5-åring nu och att se deras relation.......ja, det är obeskrivbart.    De är ju varandras stora trygghet i livet. Självklart finns inga garantier för några relationer, men personligen tror jag ändå att syskonrelationer (som man jobbar aktivt med hemma) har en stor chans att bli nära. Väntar trean om ett par veckor.

Däremot skaffar man så klart inte barn för att få syskon. Man skaffar ju barn för att man som förälder faktiskt verkligen vill ha ytterligare ett barn. Syskonskap för vår del är mer grädde på moset  

Det låter som att dina fina barn har en helt fantastiskt relation med varandra,dem kommer utan tvekan ha det så hela livet :)

Naturligtvis skaffar man inte syskon för barnet utan man måste ju som förälder vilja ha flera barn. Vissa vill ju bara ha ett barn och det är helt normalt Glad

Stort grattis till ditt kommande barn :) 
  • Fille88
    Gladskit skrev 2013-06-01 09:02:35 följande:
    För mig är det tudelat. Jag är FÖR syskon i den meningen att jag har flera syskon själv som jag älskar och som jag inte skulle vilja vara utan. Jag tycker också att man lär sig väldigt mycket av att växa upp i en familj där det finns andra barn. Saker som man till viss del lär sig även på förskola och skola men ändå inte till 100%.

Sen kommer nästa fråga och det är min egen familj. Där insåg jag när jag blev mamma att jag nog inte alls är gjord för att ha många barn. Det var tuffare än jag tänkt mig och jag har också förstått att andra bitar i mitt liv är väldigt viktiga för att jag ska fungera så jag tror kanske att det får stanna på ett barn för min del.

I din situation hade jag gjort samma sak nog :) Men ett barn eller flera,, huvudsaken är dock att man växer upp i en trygg och kärleksfull familj
  • GrodanHopp

Jag var jätte nära min bror när vi växte upp, och det var verkligen underbart! Alltid någon att leka med, vi kan prata minnen, har ett speciellt band. Och det är något jag verkligen vill ge mina barn, och får lite dåligt samvete över att troligen inte kunna. Det verkligen tynger mig.

Meeen, man kan ju få två barn som avskyr varandra... Och då hade man ju lika gärna kunnat nöja sig med en. (Usch så kallt och hemskt det där lät!! Jag hoppas att ni förstår vad jag menar!)

• Gudinnan

Jag har en hel sykon 7 år i mellan inte trevligt alls idag har vi INGEN kontakt alls har inte haft det på många många år.
    Sen har jag totalt 3 syskon och jag har bara kontakt med en av dom.
    Mina syskon hmm ja 1 bor i sthlm 1 bor i findlad och 1 bor i australen
    Och jag bor i danmark nu.

Jag har 3 barn och jag som mamma tycker det ÄR viktigt med syskom och bra ålder i mellan .     

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • purple box

Nej, jag tycker inte det är viktigt med syskon enbart för att barnen ska få syskon. Vi har nu 2 barn, en på snart 2 år och en på 9 månader. När vi känner att det är rätt tid kommer vi utöka familjen om vi kan, för att vi vill ha fler. Även om jag själv har 3 syskon känns det inte så viktigt med syskon till barnen just för att det ska vara. Kanske just hur det ser ut idag, både för mig och mannen.

Min man har också 3 syskon, han är yngst och den äldsta av dem är ca 20 år äldre än min man. De äldre kom hyfsat tätt, min man är en sladdis. Så för hans del är det viktigt att det inte är för långt mellan dem eftersom han kände sig utanför.  Min man hade ett barn innan, kände att han ville ha fler men inte för att barnet "behövde" det.

Jag är äldst av mina syskon, den yngsta är 8 år yngre. Vi är väl mer tajta hela högen eftersom vi på ett eller annat sätt delar något intresse med någon annan av syskonen. Tyvärr har det gått snett för lillebror (resten av oss är tjejer) vilket har tagit hårt på yngsta systern som var honom närmast. För oss andra två känns det självklart tragiskt men det blir inte på samma sätt som för henne..

• Loriyana
    Fille88 skrev 2013-06-01 20:01:12 följande:
    Tänker du skaffa ett syskon till hene ? :)

Hade gärna velat. Men jag vill inte bli en ensamstående förälder igen, så har inga planer på barn förrän jag är i en riktig stadig relation med en man som också vill ha barn.
  • Fille88
    Loriyana skrev 2013-06-02 15:05:42 följande:

Hade gärna velat. Men jag vill inte bli en ensamstående förälder igen, så har inga planer på barn förrän jag är i en riktig stadig relation med en man som också vill ha barn.
    Det låter fint ! :) Hoppas det löser sig för dig :)
  • Fille88
    Gudinnan skrev 2013-06-01 23:50:21 följande:
    Jag har en hel sykon 7 år i mellan inte trevligt alls idag har vi INGEN kontakt alls har inte haft det på många många år.
    Sen har jag totalt 3 syskon och jag har bara kontakt med en av dom.
    Mina syskon hmm ja 1 bor i sthlm 1 bor i findlad och 1 bor i australen
    Och jag bor i danmark nu.

Jag har 3 barn och jag som mamma tycker det ÄR viktigt med syskom och bra ålder i mellan .     
    7 år är en väldigt stor ålder emellan liksom, hur kommer det sig att ni inte har kontakt om jag får fråga :P

Kan hålla med om att syskon är viktig om man har möjlighet att skaffa, och om man vill förstås. Men det ska vara typ 2-3 års skillnad i sådana fall mellan barnen. Skaffa barn tätt gillar jag inte riktigt 
  • Mabaja

Jag tycker att det är jätteviktigt med syskon. Det kom när min mamma dog.., min pappa är väldigt skruttig så han blir nog inte långvarig många år till. Min mamma blev bara 48 år. Och har två döda syskon och nära släkt som gått bort.

• Fille88
    Mabaja skrev 2013-06-03 23:24:18 följande:
    Jag tycker att det är jätteviktigt med syskon. Det kom när min mamma dog.., min pappa är väldigt skruttig så han blir nog inte långvarig många år till. Min mamma blev bara 48 år. Och har två döda syskon och nära släkt som gått bort.
    Beklagar sorgen, det var inte alls roligt att höra  !! Hoppas allting ordnar sig för dig 

Men ja , syskon är varandras trygghet. Syskon älskar oftast varandra och kommer överens, naturligtvis bråkar alla syskon då och då. 

• Mabaja

Fille: tack! Det är så det blivit, vi är varandras trygghet och mycket är nog för att vi bara är en "halv" familj på det viset att tre inte lever. Sen har vi haft en brokig uppväxt med som knyter banden lite extra.

• Fille88
    Mabaja skrev 2013-06-03 23:30:44 följande:
    Fille: tack! Det är så det blivit, vi är varandras trygghet och mycket är nog för att vi bara är en "halv" familj på det viset att tre inte lever. Sen har vi haft en brokig uppväxt med som knyter banden lite extra.
    Varsågod ! Glad Huvudsaken och viktigast är att ni har varandra och att ingen är ensam. 

Tack vare eran uppväxt så kommer allting gå bra för er tror jag !

Må du få underbara syskon till dina barn:)

Svar på tråden Tycker DU att det är viktigt med syskon?