• tvy

Hur mycket egentid fick du/din partner efter ert barns födsel?

Har en dotter på nästan 3 månader, och blev här i veckan attackerad av min svägerska (som inte har småbarn, styvmamma åt en 11-åring) att jag inte ger min sambo tillräckligt med egentid och då inte ger honom utrymme att vara lycklig och hon hade fått för sig att jag inte tänkte låta honom åka på en fiskeresa nu i sommar, då han skulle vara borta i 2 nätter och typ 3 dagar alltså. Egentligen hade jag sagt att det går säkert så länge vår dotter inte var omöjlig just då, för avlastning vet jag att jag kan få någon timme ifall jag behöver, det är kvällarna som kan bli lite tröttsam.

Men min fråga, hur mycket tid helt själv att göra era egna intressen hade ni första 3 månaderna? Ska också tillägga att min dotter helammas och vägrar använda nappflaska så kan inte lämna bort hon ett matningspass.

Själv har jag min enda "egna tid" när jag far på affären en snabbis, vilket är något som behövs göra så jag anser inte det direkt ngn egentid egentligen. Eller när jag duschar har jag också lite tid för mig själv. Sambon har fått tagit ngn tur med bilen bara för att få komma iväg lite själv, varit ut på krogen och tagit nån öl med några kollegor en lördag och när vi har följt med hans familj till stugan har han väl i princip haft egentid med sin familj och fiska med sin pappa, vara uppe och prata med dem på kvällarna då dotter somnar vid 22 och vägrar sova utan mig just nu. Samt att på dagarna vill hans mamma gärna ha hon hela dagarna, vilket jag ser som en självklarhet att hon ska få sålänge jag får hon när det är matdags. Men jag vill inte heller bli anklagad för att jag inte ger en nybliven pappa utrymme när han får så pass mycket utrymme med en liten bebis, eller har jag fel?

• Svar på tråden Hur mycket egentid fick du/din partner efter ert barns födsel?
  • Rani
    tvy skrev 2013-06-04 03:34:41 följande:
    Har legat sömnlös nu ett tag över allt som pågår med detta och konflikten med hans familj. För vill han åka, visst ska han åka men att han VILL åka och vara borta minst 2 dagar från sitt barn förstår jag egentligen inte hur han kan vilja. Speciellt i den här åldern som du säger när allt går upp och ner. Det är ju nog att han arbetar hela dagarna. Och att han har så svårt och undviker i högsta möjliga grad att säga åt sin familj + att han vill dra iväg så länge får ju egentligen mig att ifrågasätta varför han ens ville skaffa barn med mig? Det är klart att skaffa barn aldrig helt blir som man kanske tänkt sig, för man förstår inte riktigt hur det är förens man väl fått barn, men jag fick då aldrig intrycket av att han ville sticka och göra saker och slippa se henne i flera dagar.

Men det känns som att säger jag att jag tycker att han inte borde åka och fiska denna sommar så kommer hans familj vända det till att jag inte ens kan unna honom lite ensamtid osv för att jag själv inte kan lämna iväg hon och ha lika mycket ensamtid. Vilket inte är fallet och jag skulle inte heller vilja ha så mycket tid själv, skulle ändå bara undra vad min dotter gjorde, hur hon mådde och undra om hon saknade mig

Hans familj har inte med det att göra så strunta i dem. Men jag kan hålla med dig om att ein sambo borde säga åt dem att sluta lägga sig i.

Däremot tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt vid att han vill åka bort. Han vill ju i flrsta hand åka till något (fiske) och inte ifrån något (dottern). Jag har rn åttamånadersbich jag kan ärligt säga att jag inte skulle ha några problem med attvara ifrån henne två nätter. Sjäkvklart skulle jag sakna, men ssamtidigt vara helt trygg i att hon har det bra med sin pappa. Det innebär inte att jag önskar att hon inte fanns eller ångrar att jag fick henne. Jag kanske helt enkelt bara vill åka till London, se en konsert, hälsa på en vän eller vad det nu kan vara. Min dotter finns kvar när jag kommer hem. Din sambo vill fiska, inte vara ifrån sin dotter. Han är troligtvis helt trygg med att hon har det bra med dig, annars hade han nog inte åkt.
  • 2009

Vi har en kille på snart 4 mån. I helgen var jag iväg fre-sön med några vänner, mannen hemma med killen. Mannen har varit på jobbresa 1 v för ca 1 mån sen och ska iväg 1 v nästa vecka också. Tränar 2-3 ggr v på kvällstid, mannen fikar på lördagar med sina vänner. Vi har varit på fest varsin gång också. Bråkar aldrig om egentiden då den är viktig för oss båda. Har dock en jättesnäll liten grabb som äter ersättning, förstår att det är svårare om man ammar.

• skogsvitter
    2009 skrev 2013-06-04 16:20:35 följande:
    Vi har en kille på snart 4 mån. I helgen var jag iväg fre-sön med några vänner, mannen hemma med killen. Mannen har varit på jobbresa 1 v för ca 1 mån sen och ska iväg 1 v nästa vecka också. Tränar 2-3 ggr v på kvällstid, mannen fikar på lördagar med sina vänner. Vi har varit på fest varsin gång också. Bråkar aldrig om egentiden då den är viktig för oss båda. Har dock en jättesnäll liten grabb som äter ersättning, förstår att det är svårare om man ammar.
    Har du inget som helst samvete gällande anknytningen?! Det är ju direkt skadligt att utsätta en bebis för så här långvariga separationer med anknytningspersonerna! Inte konstigt att så pass stor andel av svenska barn har otrygg anknytning, fy Det absolut värsta är att man får det att låta som något positivt att vara ifrån sin bebis så här mycket! Stackars barn...
  • I969

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man inte vill bli lämnad själv med liten bebis, särskilt när det är första barnet. Du måste verkligen markera gentemot svärmor att det inte är OK att diskvalificera dina känslor som nybliven mamma. Det kommer så klart vara stor skillnad om bara några månader! Om inte den nyblivna pappan kan ställa upp för dig i detta så är det bedrövligt. Någon här skrev att det skulle vara annorlunda om man tänker att han vill åka TILL något (fisket) och inte FRÅN er. Då kan man likväl säga att du inte vill hålla honom BORTA från något (fisket) utan att du behöver honom. Det är inte ogint. Egentid kan ni nog fixa på hemmaplan också, men med möjlighet att komma hem till en krånglig gnäll-kväll och avlasta.

• I969

Svägerska var det visst, inte svärmor (liten freudiansk felsägning...)

• skogsvitter
    I969 skrev 2013-06-04 19:22:46 följande:
    Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att man inte vill bli lämnad själv med liten bebis, särskilt när det är första barnet. Du måste verkligen markera gentemot svärmor att det inte är OK att diskvalificera dina känslor som nybliven mamma. Det kommer så klart vara stor skillnad om bara några månader! Om inte den nyblivna pappan kan ställa upp för dig i detta så är det bedrövligt. Någon här skrev att det skulle vara annorlunda om man tänker att han vill åka TILL något (fisket) och inte FRÅN er. Då kan man likväl säga att du inte vill hålla honom BORTA från något (fisket) utan att du behöver honom. Det är inte ogint. Egentid kan ni nog fixa på hemmaplan också, men med möjlighet att komma hem till en krånglig gnäll-kväll och avlasta.
  • tvy
    I969 skrev 2013-06-04 19:22:46 följande:

Tack, du sa precis alla ord jag inte kunnat få ihop själv
  • straw2008
    skogsvitter skrev 2013-06-04 16:27:57 följande:
    Har du inget som helst samvete gällande anknytningen?! Det är ju direkt skadligt att utsätta en bebis för så här långvariga separationer med anknytningspersonerna! Inte konstigt att så pass stor andel av svenska barn har otrygg anknytning, fy Det absolut värsta är att man får det att låta som något positivt att vara ifrån sin bebis så här mycket! Stackars barn...

Men snälla lägg ner. Fy faan vad du sprider dåliga vibbar o känsla i alla trådar.
    I kinamockaskogen.....
  • Tristanya

min "sambo" , nu ex, har under dessa två veckor vi haft våran dotter haft flera timmars egentid, en vända var han iväg i fyra timmar, sen på kvällen några timmar, sen två tre timmar dagen efter osv.
    ja, jag få egentid då jag snabbt är på toa eller duschar lite snabbt.

han anser att jag inte låter han va med sin dotter, men han bryr sig inget, frågar inget, engagerar sig inget.. så kommer inte bli mycket egentid för mig på ett bra tag.
    tur jag har en son på 5,5 år som kan hjälpa mig lite.

rädd min mjölk kommer sina då jag inte får någon hjälp, ingen avlastning, han vägrar fixa mat till mig (har han vägrat sen vi kom hem från bb), o jag får sova då jag har möjlighet, han avlastar mig inte!

• gbgumman

Vi tar nästan aldrig egentid. All tid vi inte jobbar lägger vi på familjen för att vi vill. Ibland gör vi något med vänner men det innefattar aldrig över natten. Ibland har vi varit borta med jobb över nätter. Vi har inget behov av egentid. Vi skulle vilja vara mer med varann om det var möjligt.

• tvy
    Tristanya skrev 2013-06-07 18:28:33 följande:
    min "sambo" , nu ex, har under dessa två veckor vi haft våran dotter haft flera timmars egentid, en vända var han iväg i fyra timmar, sen på kvällen några timmar, sen två tre timmar dagen efter osv.

ja, jag få egentid då jag snabbt är på toa eller duschar lite snabbt.

han anser att jag inte låter han va med sin dotter, men han bryr sig inget, frågar inget, engagerar sig inget.. så kommer inte bli mycket egentid för mig på ett bra tag.

tur jag har en son på 5,5 år som kan hjälpa mig lite.

rädd min mjölk kommer sina då jag inte får någon hjälp, ingen avlastning, han vägrar fixa mat till mig (har han vägrat sen vi kom hem från bb), o jag får sova då jag har möjlighet, han avlastar mig inte!

Lider med dig, kan nog inte tänka mig hur frustrerad du måste vara. Min sambo kan vara världelös på att ta initiativ men han gör ju vad man ber honom iaf.

Hoppas det löser sig för dig, och vilken guldstjärna till son du har iaf!
  • cosinus

Tja min man har nog haft egentid relativt omgående sen barnen fötts. Fortsatt spela innebandy 1 gång per vecka direkt och även lite annat. Men inga jättelånga pass.

Jag har börjat träna en vecka efter förlossningen men då har det handlat om typ 30 min pass (tills bebis behövt amma igen).

Jag har helammat till 6 månader, haft min egentid i träningspass och korta handlingar. Att jag inte kommer loss mer tycker jag inte hindrar att min man kan få längre egentidsperioder. Han ammar inte, han kan vara borta och jag hade ändå inte velat byta. Det är rätt mysigt att amma :)

Med de yngre syskonen har jag börjat definera egentid som att bara ha med sig en bebis. Det räknas nästan inte när man slipper jaga, slipper tjafsa, slipper svara på frågor precis hela tiden. En bebis i en sjal på magen som är tyst, sover och mest gnyr om jag stannar funkar utmärkt osm egentid (men det tyckte jag inte med äldsta)

Svar på tråden Hur mycket egentid fick du/din partner efter ert barns födsel?