lövet2 skrev 2013-06-04 08:05:04 följande:
Jag har egentligen aldrig ammat till sömns, utan jag har mer ammat på begäran. Sedan har det varit upp till babyn om den somnat eller inte. Så har jag inte heller lagt undan sovande spädbarn i något annat rum, utan jag har lagt ner dem på lekfilten i köket. De har sovit mycket bättre där, och så har jag haft bättre koll på dem.
Jag ammar bara på begäran och vid tidiga signaler. Vi har inte jobbat in rutiner. Vi har bara dom "rutiner" som min son valt själv. Han brukar vilja lägga sig för natten runt 19-tiden. Vilket innebär att han vill sova 10-12h med 3-8 nattamningar under den perioden. Jag lägger honom inte ensam i ett rum, utan i vårt sovrum då jag antingen lägger mig samtidigt (oftast) eller att jag och min sambo turas om att vara där inne. På dagen blir det lite olika sovplatser. Hur gör du när du själv ska lägga dig? När min son blir sugen på att amma runt 19 så gissar jag på att det även innebär nattsovdags och då liggammar vi i sovrummet. Ibland är han inte alls trött efter det så då går vi upp och så provar vi senare. Men nu har det kommit tillfällen då han ser supertrött ut men kämpar för att hålla sig vaken. Han signalerar efter bröstet på alla vis men vill inte ta det. Då vaggar jag i famnen eller väntar och låter honom rulla till bröstet när det passar men det går snabbare att vagga för att få honom tuttsugen, speciellt när pappa vaggar.