• Eniara

Amma till sömns i praktiken?

Hur gör ni rent praktiskt som ammar till sömns och hur gick det vid utvecklingssprången? Jag ammar min 4 månaders son till sömns och det har funkat jättebra fram till nu vid 4 månader då han kom in i 'händelser-språnget' (enligt boken växa och upptäcka världen). Det går fortfarande hyfsat bra att amma till sömns men jag får vagga och försöka lugna lite före. Jag har aldrig behövt vagga honom tidigare. Vi liggammar i vår säng och jag flyttar sedan upp honom till hans kudde i vår säng. Denna flytt fungerar inte alltid så bra :) Ofta vaknar han och då får han tutta igen. Han får alltid suga klart och släpper själv men han vaknar lätt ändå.

• Svar på tråden Amma till sömns i praktiken?
  • skogsvitter

I krångliga perioder då de inte kunnat somna ordentligt och komma till ro riktigt vid bröstet så pass att man kunnat lägga ifrån sig dem eller avlägsna sig, då har vi buffat/tassat istället medan vi legat intill i sängen. De har ju blivit dåsiga och sömniga vid bröstet, men den sista lilla kicken in i sömnvärlden har liksom skett utan bröst i sådana lägen. Man får vara lite smidig och snabb dock, så de inte vaknar till mer än nödvändigt när man lägger ner dem utan börja buffa direkt.

• skogsvitter

Bebisen ligger på sidan, jag ligger intill (ofta typ sked-ställning) och så trycker jag rytmiskt på rumpan/ryggen/sidan. Ibland krävs det lite kraftigare tryck, ibland räcker det att fjäderlätt låta bebisen känna en svag rytm i kroppen. Ibland kan det räcka med att hålla handen vila helt still och tung på bebisens kropp, men jag tycker det funkar bäst att ha en viss rytm så att det blir rörelse.

• Vacker

Jag ammar min 5 månaders till sömns då och då. Har aldrig behövt göra det innan men vid dryga 4 månader började hon vakna på natten... När hon sommar vid bröstet brukar jag ha sett till att jag kan hoppa lite åt sidan själv så dottern ligger kvar där hon somnade. Funkar utmärkt!

• lövet2

Jag har egentligen aldrig ammat till sömns, utan jag har mer ammat på begäran. Sedan har det varit upp till babyn om den somnat eller inte. Så har jag inte heller lagt undan sovande spädbarn i något annat rum, utan jag har lagt ner dem på lekfilten i köket. De har sovit mycket bättre där, och så har jag haft bättre koll på dem.

• Chocoholica

Känner igen det där. Min son som är sex månader hade ett par veckor då han absolut skulle hålla sig vaken till varje pris. Det finns ju så mycket att titta på. Han blev galet arg för han var så trött. När jag försökte ge honom "mammanappen" så blev han helt röd i sansiktet och röt åt mig. Detta samtidigt som han var trött och ville sova men nej då... Jag fick ta hans huvud i mitt armveck och dra honom tätt intill mig för då kunde han inte rulla runt som en liten torktumlare. Då gick det bra att ta mammanappen och somna inom ett par röda...

• Eniara
    lövet2 skrev 2013-06-04 08:05:04 följande:
    Jag har egentligen aldrig ammat till sömns, utan jag har mer ammat på begäran. Sedan har det varit upp till babyn om den somnat eller inte. Så har jag inte heller lagt undan sovande spädbarn i något annat rum, utan jag har lagt ner dem på lekfilten i köket. De har sovit mycket bättre där, och så har jag haft bättre koll på dem.

Jag ammar bara på begäran och vid tidiga signaler. Vi har inte jobbat in rutiner. Vi har bara dom "rutiner" som min son valt själv. Han brukar vilja lägga sig för natten runt 19-tiden. Vilket innebär att han vill sova 10-12h med 3-8 nattamningar under den perioden. Jag lägger honom inte ensam i ett rum, utan i vårt sovrum då jag antingen lägger mig samtidigt (oftast) eller att jag och min sambo turas om att vara där inne. På dagen blir det lite olika sovplatser. Hur gör du när du själv ska lägga dig? När min son blir sugen på att amma runt 19 så gissar jag på att det även innebär nattsovdags och då liggammar vi i sovrummet. Ibland är han inte alls trött efter det så då går vi upp och så provar vi senare. Men nu har det kommit tillfällen då han ser supertrött ut men kämpar för att hålla sig vaken. Han signalerar efter bröstet på alla vis men vill inte ta det. Då vaggar jag i famnen eller väntar och låter honom rulla till bröstet när det passar men det går snabbare att vagga för att få honom tuttsugen, speciellt när pappa vaggar.
  • mammave

Så blev min dotter oxå. Då vaggade vi henne istället o det gick bättre.

Svar på tråden Amma till sömns i praktiken?